Misleidende voedingslabels

Louise

New member
De meeste zullen het wel weten en ook naar handelen maar toch even een artikel over voedingslabels.

De misleiding van voedingslabels

Consumenten Misleiden: de trucjes van de voedselindustrie

Hoe voedselfabrikanten consumenten om de tuin leiden met misleidende ingrediëntenlijsten. Als op het voedingswaarde-etiket op de verpakking alle ingrediënten van een product genoemd worden, hoe kan men dan alsnog klanten misleiden? Hieronder een paar van de meest gebruikte manieren:

Eén van de meest gebruikte trucjes is het verspreiden van suikers over verschillende ingrediënten zodat ze niet in de top 3 voorkomen.

Voor gehele artikel zie:

Een fabrikant kan bijvoorbeeld een combinatie van sucrose, glucosestroop, bruine suiker, dextrose en andere suikers gebruiken zodat ze geen van allen genoeg voorkomen om een toppositie in de ingrediëntenlijst te verkrijgen. De ingrediënten staan namelijk gerangschikt op hun aandeel in het product, met het meest gebruikte ingrediënt bovenaan.

Zie voor gehele artikel:

Misleidende voedingslabels

 
Die ve-tsinverstopperij, dat vind ik echt het toppunt!

Ik heb nog een tijd bouillon gegeten (van de biowinkel) maar geen enkele garanties dat die van de biowinkel geen vetsin bevat, want ook die bevat ingredienten die zouden kunnen duiden op ve-tsin en op die etiketten staat ook niet: ve-tsinvrij, dus weet jij veel als consument.

Natuurlijk weet ik nu dat die bouillonblokjes nergens voor nodig zijn, maar dat weet ik nu.

 
Eenvoudigste manier om niet misleid te worden is alleen voedsel in originele, onbewerkte vorm kopen bij een bio-store. Dus eigenlijk eten zoals onze oma's en opa's het deden en terug naar de eenvoud.

Heb zelf ook een tijdje met zo'n 'foute E-nummers lijstje' op zak gelopen, maar vond dat veel te veel gedoe. En soms ontkom je er eens een keer niet aan, so be it.

Maar het is inderdaad triest om te zien hoe die misleidingscampagne nog steeds leidend is voor veel mensen ....

 
Even doorzeuren over industriele smaakmakers/vetsin:

ik sprak er iemand over tijdens een etentje die voor een bank werkt.

Zij moest voor haar werk naar een diner waar Unileverbonzen zaten op te scheppen over de manier waarop zij consumenten in het ootje nemen met smaakmakers.

Echt een leuk onderwerp zeg!

Men maakt grapjes over hoe de consument gepiepeld wordt middels smaakmakers.

Nu een tekst over MSG (de ergste smaakmaker zo ongeveer voor de gezondheid):

Quote:
Ten eerste, E621, natrium glutaminaat, ook wel glutamaat genoemd. In de V.S. is dit middel bekend als MSG (Mono Sodium Glutamate). Dit is een smaakversterker, die op zeer grote schaal aan voeding is toegevoegd. Dit middel heeft de neiging om de afgifte van insuline te verhogen en werkt zo overgewicht en type 2 diabetes in de hand. Verder heeft het zeer aanzienlijke neurotoxische, immuunsuppressieve en kankerverwekkende effecten. Ten slotte kun je er fllink allergisch voor zijn, maar bijna geen enkel laboratorium is toegerust om deze allergie, die - zoals dat vaker gaat - gemaskeerd kan worden door kruisallergieën, op te sporen. Door het neurotoxische effect worden zenuwcellen letterlijk dodelijk beschadigd met als gevolg verlies van concentratie en geheugen, achteruitgang op intellectueel en emotioneel niveau, beschadiging van hypothalamus en limbische systeem, verlaging van bewustzijn, ADHD stoornissen; ook antisociaal gedrag is gerapporteerd. Jonge en ongeboren kinderen zijn zelfs vier maal zo gevoelig als volwassenen en krijgen dit gif al via de placenta binnen. Natrium glutaminaat versterkt het verslavend effect van andere middelen, zoals onder andere nicotine.

Reeds heel lang zijn er goed gedocumenteerde feiten bekend, onder andere van de kant van de Amerikaanse neurochirurg en voedseldeskundige Russell Blaylock.


http://www.lichtvanzelf.nl/gevaren-van-de-moderne-voeding

Ten slotte nog deze interessante passage over voeding in de supermarkt:

Quote:
In de apotheek is een bijsluiter wettelijk verplicht, maar in de supermarkt, drogist of snoepwinkel wordt daar niet eens over gedacht! Toch kom je daar doorgaans veel vaker en koop je volstrekt ongemerkt zeer vele op zijn minst even risicovolle produkten!


http://www.lichtvanzelf.nl/gevaren-van-de-moderne-voeding

 
Vergeten te zeggen dat de Unileverbonzen die zo zaten op te scheppen over dat ze de consumenten zo lekker in het ootje nemen met smaakmakers, dat zij ook de topkoks in hun pocket zouden hebben zitten dusdanig dat die ook de smaakmakers in het eten verwerken.

 
De echte criminelen lopen gewoon vrij rond, krijgen bakken met geld en zijn er nog trots op ook.

 
Ik word hier dus echt verdrietig van, dat dit de manier is waarop onze maatschappij in elkaar steekt. En dan prijs ik mezelf nog gelukkig dat ik me er in elk geval van bewust ben dat dit de manier is hoe het gaat en daar mijn keuzes dus op afstem maar al die mensen die gewoon volautomatisch in de molen meedraaien zonder er ooit over na te denken. Bah, geld is de enige waarde die nog telt.

 
ik duim dat meer en meer mensen hun gezonde verstand gaan gebruiken.

Hier een goed initiatief:

gezond groeien

een goed streven denk ik, de vlgende generatie moet het doen

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan