Minderwaardig voelen - schildklier -bijnieren?

Angela

New member
Het valt me steeds vaker op hoe gevoelig ik ben voor minderwaardig voelen. Mijn zussen en broer trouwens ook.

Nu las ik dit op internet en ik was verbijsterd.... Het heeft dus met je schildklier/bijnieren te maken.

Ik heb van die dagen dat alles mij erbij bevestigd dt ik 'minder leuk' ben. Ik wilde dat ik daar wat onverschilliger in zou zijn.

Ik heb mij collega naast mij zitten achter de balie. Zij is in mijn beleving veel spontaner dan ik.

Zij trekt alle klanten, met haar luidruchtige houding naar zich toe. Ik voel me na zo'n dag heel down, terwijl ik helemaal niet zo wil zijn.

Zou versterking van de bijnieren voldoende zijn om minderwaardigheid aan te pakken?

http://www.ntvg.nl/publicatie/over-...hische-systeem-sympathico-hypotonia-conge/pdf

Ps ik had het hier laatst ook. Er was iemand die verschillende forumleden noemde in een topic. Ze schreef dat ze de reacties miste van .....allemaal namen..... Mijn naam stond er niet bij. Dan denk ik al gauw: zie je wel dat ik zelfs hier ook niet zichtbaar ben?!?!?!

 
Ik ben nog maar te kort op het forum Angela, om ergens raad op te weten.

Ik lees hier nog elke dag de ogen uit mn ko.. eh hoofd.

Zouden wij laatst mailadressen wisselen? Leek me nl leuk om je beter te leren kennen.

Heb je ook al gelezen van het eerste Weston price restaurant en dat er een soort van forumavond is als Mike daar kookt. Misschien ook een leuk uitje voor jou?

https://www.fatsforum.nl/topic/het-eerste-weston-price-restaurant

 
Hee Angela,

Ik denk dat ik het niet zo sterk heb als jij, maar ook ik kan mij heel onzeker/minderwaardig voelen. Heb laatst ineens ook stil gestaan dat het wel eens een 'lichamelijke' kwestie zou kunnen zijn. Heb namelijk zo maar het gevoel dat ik me, (na nog een maand zo eten), al net wat sterker in mn schoenen voel staan.

gr eli

en onzichtbaar is volgens mij niemand op dit forum!

 
Angela

Je bijnieren kan je naast Adrenal ook ondersteunen met magnesium. Je lijkt in een neerwaartse spiraal te zitten en dat lijkt m.i. op magnesium tekort

http://hormonaledisbal.forum2go.nl/waarom-supplementeren-met-magnesium-t242.html

 
Interessante link Henk, bedankt!

@Angela, daar herken ik mezelf ook in. Ik heb ook een groot minderwaardigheidscomplex en uitgeputte bijnieren, dus volgens mij is er wel een verband. We moeten daar proberen tegen te vechten he!

 
Zou heel goed kunnen dat dat met de bijnieren en de schildklier te maken heeft! Ik ben altijd al onzeker en verlegen geweest en voelde me minderwaardig. En ook ik heb duidelijk bijnieruitputting. Maar ik merk dat het langzamerhand beter gaat sinds ik volgens WAPF ben gaan eten. Ik durf meer en ben zelfverzekerder. Er is nog steeds veel werk aan de winkel, maar ik ben op de goede weg. Dus er is hoop! ;D

Een voorbeeldje: ik heb altijd een grote hekel aan spreekbeurten gehad, ik kwam gewoonweg niet uit mijn woorden voor de klas en haalde hoogstens een zesje, meestal nog lager. Maar toen ik dit schooljaar voor Engels een spreekbeurt moest doen, ging het wonder boven wonder heel goed! Ik had een 8.5, echt een mijlpaal voor mij wat spreekbeurten betreft! Ik was zo blij :D.

 
Dit is echt interessant en relevant voor veel mensen denk ik... hoeveel vrouwen kampen er wel niet met gevoelens van minderwaardigheid! Stel dat jij nu adrenal en magnesium gaat slikken Angela, wil je ons dan op de hoogte houden van verbeteringen?

En anderen hier ook natuurlijk. Zelf ben ik van plan deze supplementen te gaan nemen om andere redenen, maar wie weet ga ik me ook nog zelfverzekerder voelen, dat zou echt een prachtige bijwerking zijn :). Take that farmaceutische industrie :).

 
Vet is hersenvoer, daardoor zul je je ook stukken beter gaan voelen en zelfverzekerder. Je kunt dan beter nadenken en je zelf beter verwoorden. Dat is mijn ervaring.

En laat nou vet en cholesterol voeding zijn voor je bijnieren......

Lia

 
Hoge concentraties calcium, fosfaat (belangrijke natuurlijke bronnen van fosfaat zijn: melk, melkproducten, kaas, vis, vlees, peulvruchten en volkoren producten), eiwit en vet in de voeding kunnen de opname van magnesium significant verlagen.

en

De opname van magnesium kan o.a. nadelig beïnvloedt worden door stoffen in de voeding zoals fytinezuren (in brood bijvoorbeeld) en fosfaten.

Bijnieren en schildklier hebben ook magnesium nodig om goed te kunnen werken.

Zelf heb ik idee, als ik zo lees, dat sommige mensen die ineens teveel vet gaan gebruiken met een magnesium tekort te maken krijgen.

Gezien de ervaringen die ik lees over depressief zijn, geen eigenwaarde, somber enz.

Bij de een zal het wel goed gaan ineens het vele vet , bij de ander niet.

De bijnieren krijgen dan door het vele vet ook minder magnesium ter beschikking.

En de vetinname rustig opbouwen lijkt me beter omdat lichaam ook moet wennen.Zeker als men jarenlang geen goede vetten heeft geconsumeerd.Het evenwicht zal het lichaam moeten vinden.

Ik lees ook veel mensen die ontlastingproblemen krijgen door waps, dit is ook te verhelpen door extra magnesium

Daarom lijkt me magnesiumsuppletie een goede zaak.

Magnesium wordt dikwijls onderschat

 
gisteravond zo'n 8 spraytjes magnesiumolie op mijn buik gesmeerd, ik heb zo lekker geslapen, misschien toeval maar was iig een zalige nacht.

 
Quote:
Hoge concentraties calcium, fosfaat (belangrijke natuurlijke bronnen van fosfaat zijn: melk, melkproducten, kaas, vis, vlees, peulvruchten en volkoren producten), eiwit en vet in de voeding kunnen de opname van magnesium significant verlagen



Volgens mij is het zo dat een hogere concentratie, of voldoende calcium en fosfaat, er voor zorgen dat een eventueel magnesium tekort nog groter wordt indien er niet ook tegelijk extra magnesium wordt toegvoegd (in de voeding of supplement)

Dus de opname wordt niet minder je hebt gewoon wat meer nodig.

Quote:
Zelf heb ik idee, als ik zo lees, dat sommige mensen die ineens teveel vet gaan gebruiken met een magnesium tekort te maken krijgen.

Gezien de ervaringen die ik lees over depressief zijn, geen eigenwaarde, somber enz


De meeste mensen hadden die gevoelens toch ook al voordat ze hun voeding gingen veranderen?

Ik denk niet dat ze doordat ze meer vet zijn gaan eten een magnesium tekort krijgen. Dat tekort was daarvoor ook al aanwezig.

 
@Angela met tranen in de ogen zit ik dit te lezen, zo ook het topic over thuisblijfmoeders.

Ik herken erg wat jij schrijft, niet gezien worden en toch heel sterk het gevoel hebben mee te willen doen of een soort van erkenning, waardering.

Ik ben als kind opgevoed door een "tiran" de woorden jij wordt niets, kan niets en het zal nooit iets worden later met jou waren dagelijkse kost.

Mijn moeder leefde dagelijks in spanning en dat maakte dat wij als kinderen (5) altijd op ons hoede waren, want er kon iets gebeuren wat niet door de beugel kon en dan was je de lul.

Recht zitten op de bank, nee die stoel is van je pa, de grootste gehaktbal is voor je vader.

Ook kon ons vader niet afblijven van vrouwen, buureisjes en zijn eigen kinderen. Slaan en handtastelijkheden en wie weet wat meer #blokkades

Minderwaardig, altijd het gevoel hebben dat de ander beter is, het net iets leuker verteld, jaloers zijn op de mondige vaardigheden van de ander, jij komt zo niet uit je woorden, kan het zo niet omschrijven.

Wat ga je je dan kloten volen op een gegeven moment en twijfelen aan jezelf, niet doen Angela!!

Ik heb altijd gedacht dat het aan mij lag, want het was toch zo, je gevoel bevestigd je gedachte.

Vanaf de puberteit heb ik gevochten, al was het alleen maar om te laten zien dat ik wel wat kon, heus wel wat waard was enz enz.

psychologen, cursussen, therapien en ja ook depressiemedicatie, alles geprobeerd, toen heb ik aangifte gedaan tegen mijn vader, kon ton nog niet voor geestelijke mishandeling, dat bestond niet helaas.

Heb mijn naam gewijzigd in dat van mijn moeder en mijn moeder nam de wijze beslissing te gaan scheiden.

Ik heb heel veel gelezen en geprobeerd te relativeren, onderzoeken, een andere wijze te vinden op opvoeden, positief denken enz enz.

Wat maakt dat ik wel met mijn kinderen knuffel, wel waardeer wat ze doen, wel luister naar wat ze zeggen.

het blog van Food en Mood raakt mij zo diep..............zit hier als een klein kind te janken.

Op dit moment raakt het mij zo dat ik het gevoel heb door de manier van voeding dat alles weer terug komt en ik trek het niet.

Denk dat ach je bent ongesteld, je bent gewoon wat gevoeliger nu,maar ik he dit al enkele weken en het lijkt per week erger te worden.

Ik probeer mij groot te houden en doen alsof er weinig aan het handje is.

het lijkt alsof ik instort nu, nu ik de rust heb gekregen.

Met mijn dertienjarige gaat het erg slecht de afgelopen tijd, ze eet troep bij vrienden, waarop haar lijf reageert met woede en onrust, heeft ze al van kleins af aan.

Ze is erg boos, verdrietig, gefrustreerd en het escaleert momenteel elke dag, tot zover dat fysiek geweld nog net niet om de hoek komt kijken.

Er wordt geschreeuwd, gehuilt en machteloosheid is de voornaamste emotie die ik momenteel ken.

Heb hulp ingeschakeld en weet niet meer wat te doen, we denken aan verplaatsen van school, daar onstaan veel problemen, pc de deur uit, telefoon vermorzelen, dat geeft heel veel miscommunicatie en ruzie wat zich thuis uit.

Ze staat waar ze staat als ze aan geproken wordt en je kunt een takelwagen halen, als je wil dat ze naar een andere ruimte gaat.

Sorry @Angela dat ik jouw topic heb vervuild, maar ik kon niet stoppen met tikken.

Ik wil geen medelij of iets degelijks, ook een reden in mijn hoofd, maar weet het ff niet meer.

Jouw stukje raakte mij erg, ik heb zo het gevoel van te willen schreeuwen en delen van wat mij bezighoud,maar voel me op een of andere manier niet "belangrijk"genoeg, wil niet tot last zijn, komt zij weer aan.Ze snapt er niks van, heeft nog zoveel te leren, zit al zolang op het forum, laat ze eerst maar het alleen lezen topic beter lezen.

Allemaal gedachten die erg negatief zijn, ik weet het, maar ik heb ze!

Ik herken mezelf niet meer, dit voelde en dacht ik jaren geleden en dacht dat het klaar was, dat ik een stuk heling had gehad, nu twijfel ik weer...........

Een mama kan niet even stoppen met mama zijn.............

 
Waarschijnlijk wel, maar door het extra vet vermindert de opname nog meer, en zal het juist erger worden dan verbeteren mbt die negatieve gevoelens.

We zijn er over eens dat extra magnesium wel noodzakelijk is.

 
Jazeker Henk dat ben ik helemaal met je eens. Extra magnesium is heel vaak noodzakelijk.

Waarom denk jij dat extra vet de opname van magnesium vermindert?

Of bedoel je omdat met extra vet je vaak ook veel meer calcium binnenkrijgt omdat die twee vaak samen gaan? (bv vette kaas)

 
Calcium

Magnesium is nauw verbonden met calcium. De twee mineralen hebben elkaar nodig om goed opgenomen te kunnen worden, en goed gebruikt te kunnen worden in het lichaam. Krijg je echter teveel calcium binnen, dan gaat dit de werking van magnesium weer tegen. De balans tussen calcium en magnesium moet dus goed zijn.

In Nederland krijgen we vaak al ruim voldoende calcium binnen via bijvoorbeeld zuivel, dus vaak is extra magnesium nodig om de balans tussen calcium en magnesium weer te herstellen.

ja de samenhang calcium/magnesium. Hoge calciuminname wordt afgevoerd door vitamine D. Als daar ook een tekort aan is, blijft men zitten met een calciumoverschot. En door teveel calcium verstoort de opname van magnesium.

Als ik zo lees dat mensen zoveel slagroom tot zich nemen, zonder magnesium suppletie,

dan denk ik, zadel je jezelf niet op met problemen als je niet naar magnesium kijkt

En als ik dan de klachten zo lees denk ik aan dit rijtje

Magnesium tekort?

Maar wat gebeurt er nou als je een tekort hebt aan magnesium?

Magnesium is bij zoveel processen in het lichaam betrokken, dat een tekort kan lijden tot verschillende klachten. Meestal uit een tekort zich in:

-lusteloosheid

-menstruatiepijn of PMS (premenstrueel syndroom)

-geprikkeldheid

-zenuwachtig

-spierkrampen, of gespannen spieren

-koude handen en voeten

-een verlaagd libido

Als het lichaam een langdurig of groot tekort aan magnesium heeft, kunnen klachten optreden bij de spijsvertering, men kan last krijgen van een spastische darm, vermoeidheid, angst, depressies, allergieën, slapeloosheid, botontkalking en astmatische klachten.

 
Juist dat is precies wat ik bedoel Henk.

Alleen zit in slagroom en boter volgens mij alleen vet en niet of nauwelijks calcium maar ik ben het volledig eens dat, zeker bij een bestaand magnesium tekort dat veel mensen hebben, teveel extra calcium een magnesium tekort in de hand kan werken of verergeren.

 
@ Rateltje

Ik heb je post gelezen en ben wel onder de indruk. Weet niet wat te zeggen behalve mijn medeleven betuigen (is wat anders dan medelijden :wink: ) en hoop dat het binnenkort beter gaat...

 
@rateltje. 'De puberdame die anti-vet is.' Ik kan me goed herinneren dat je haar eerder al heel treffend hebt beschreven, goed dat je duidelijk maakt wat nu allemaal bij je bovenkomt.

Dit is hét moment voor jezelf om te gaan graven in je jeugd en wat er misging in huis toen jij 13 was. Daar ben je al behoorlijk ver in, en dat is alleen maar goed. Er zijn van die momenten in je leven die zich aandienen als ultiem leermoment. Alsjeblieft. Ga er maar aan staan. Hier ga je sterker van worden.

Een puber in een WAPF-huis wil een eigen standpunt ten opzichte van jou bepalen. Ze heeft de leeftijd dat ze dat voor het eerst eigen ideeen kan gaan hebben, en dat werkt voor haar het best als het ingaat tegen wat jij haar probeert te vertellen.

Anti-vet dus en troep bij vriendinnen. Om te ervaren hoe het anders kan, bij vriendinnen die geen moeder hebben die bewust met voeding bezig is. Natuurlijk zal ze tegen jou dan zeggen dat die mensen tenminste normaal zijn, om te kijken hoe jij daar dan op reageert.

Wat zegt dat? Dat ze roept om vrijheid, dat ze hard op zoek is naar een nieuwe relatie met haar moeder anders dan een paar jaar terug. Dat is voor nu haar zoektocht, en daar kun jij in helpen, die taak ligt bij jou. Misschien hebben jullie bepaalde humor gemeenschappelijk, of iets wat jullie allebei leuk vinden, iets nieuws, iets wat je altijd al van haar wist maar waar je bij het opvoeden nooit aan dacht? Er moet iets zijn, dit is het moment om het te vinden.

Belangrijk is denk ik om duidelijk regels te stellen, je daar aan vast te houden. Jij bent de baas in huis, bv aan tafel eten, thuis voor het avondeten niet snoepen. Die regels daar heeft ze zich maar aan te houden, maar wat ze verder doet.. vult ze zelf in.

Dat betekent dat ze bij het eten al het vet eruit mag scheppen, en dat ze in de pauze op school mag snoepen wat ze wil. Dat is haar nieuwe vrijheid, daar vraagt ze om. Dat is haar identiteit, zoeken en ervaren. Daar stap jij uit. En tegelijkertijd ga je hard op zoek naar iets nieuws wat jullie bindt.

 
@ Henk,

Ja je hebt gelijk, calcium in kaas is duidelijk maar zoveel calcium in slagroom had ik nooit gedacht. Weer wat geleerd :D

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.558
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan