Minder verzadigd vet in supermarktvlees

boterbloem

New member
Helaas, er gaat gesleuteld worden aan het gehalte verzadigd vet in supermarktvlees. Naast het zoutgehalte dat zo'n 10% omlaag wordt gehaald, wil men 5% minder verzadigd vet aanhouden als norm. Zucht..

 
En hoe willen ze dat gaan doen dan? Je kunt toch geen vet uit vlees halen, en vetranden zitten er vaak al niet meer aan.

Lia

 
ik denk dat ze wat aan het voer gaan veranderen.

ik sprak eens een boer van vleeskalven en die fokte eerst blank vlees en dan hadden de kalfjes door het voer bloedarmoede. Nu doet hij rose.

Dus met voer kan je veel doen.

 
Wellicht gaat er nog meer gerommeld worden met veevoer. Het interesseert mij eigenlijk vrij weinig welke methode men toepast. Het feit dat dit plan er is en ook nog doorgevoerd wordt, is voor mij nog een reden om vlees van de super te mijden.

 
Misschien naast het voer ook (ik weet dat dat bij de varkens gebeurt) fokken op soorten die minder vet zijn.

 
Quote:
De overgangsperiode geeft de bedrijven tijd om de smaak zo veel mogelijk hetzelfde te houden door te innoveren met kruiden en specerijen.


Gistextract ofzoiets, er is vast nog wel een E-tje te bedenken dat niet onder de categorie zout valt maar dat wel ongeveer zo smaakt. En dan bedoel ik natuurlijk: een door de EU goedgekeurde hulpstof.

De teneur is 'vlees, liever niet, liever vleesvervangers'. Met kruiden en specerijen kun je namelijk nu al een compleet vegetarisch speklapje maken dat vrijwel precies zo smaakt. Die kant willen we op, dat lees ik tussen de regels door.

Het gaat hier trouwens om een afspraak tussen supermarkten en de vleeswarenindustrie. Daar vallen slagers toch wel buiten mag ik hopen? Het begint wel een glijdende schaal te worden zo.

Nederland zal wel weer een proeftuin zijn, de Fransen zouden dit niet zomaar accepteren.

En volgens mij is het supermarktvlees in Nederland nu al veel minder vet dan elders. De meest vette delen van Nederlandse varkens gaan naar het buitenland.

 
Gistextract = E621

Naast kruiden en specerijen zit er mij teveel troep in. Ik eet vleesvervangers ook niet als uitzondering als ik ergens anders eet.

Over vlees:

Dextrose (suiker) erin, water en smaakstof erbij. Zo bestaat een deel van het gewicht uit suikerwater met smaakstof.

Het percentage vlees en dus ook vet gaat dan naar beneden.

 
Bah. Ik kocht toch alleen nog vlees in de supermarkt waar geen toevoegingen in zitten. Hoop dat niet al het vlees van Greenfields toevoegingen krijgt.

Ziet er naar uit dat het vlees in de supermarkt onze tomaten achterna gaat, de zgn. "Wasserbomben".

 
Nergens anders dan in Nederland zit er zoveel suiker en andere troep in vleeswaren, als dat nu ook eens verboden zou worden .

Ik las net op facebook een post dat ht voedingscentrum een negatief advies heeft uitgebracht m.b.t. kokosolie. Het moet toch niet gekker worden...

 
Indigo ik merk het zeg. Ik eet altijd gehakt van grasgevoerde dieren zonder welke troep erin ook, laatst heb ik even 1 kilo gewoon gehakt bij Ah gehaald wegens geen vlees in huis, en mee na het eten ervan zuurbranden, wat ik bij het grasgevoerde vlees niet heb.

 
Dat is een opmerkelijk heftige reactie Amancay. Wat ik me dan afvraag is hoe het toch kan dat een geschoond en gezond lichaam een sterke reacrie geeft als je een keer iets van mindere kwaliteit eet. Ik zou juist denken dat je lichaam dat voor een keer wel moet kunnen opruimen. Of wekt het dan zo dat door de beschikbare ontgiftingscapaciteit de reactie onmiddelijk volgt en het je daarom ook zo opvalt?

 
Tegenwoordig ligt er vlees in de schappen van de supermarkt waar nu in het groot op staat 30% plantaardig vet in het groen.

Gisteren toch biologisch gehakt gehaald (niet met plantaardig vet)bij ah. Wat een enorm verschil is dat met gehakt van de boer. vies

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan