Minder gezond leven maar gezond zijn

eeli

New member
Mijn ex vriendin leeft zoals ( denk ik) heel veel mensen. Zij rookt soms, drinkt regelmatig alcohol en koopt haar voeding in de supermarkt. Gebruikt margarine, suiker en eet zoals de gemiddelde Nederlander eet. Slikt verder niets en is niet bezig met haar gezondheid.

Daarnaast leeft ze toch regelmatig in stress, zowel privé als op haar werk.

Ze is 48 jaar en heeft een lijf maar menig 20 jarige niet aan kan tippen. Ze is fysiek sterker als menig man en kan heel gemakkelijk sporten. Ze is praktisch nooit ziek, heeft weinig slaap nodig en gaat iedere morgen heel gemakkelijk naar het toilet

kortom....ik ben er jaloers op en zou willen dat mijn lijf zo zou functioneren. en dat terwijl ik toch al heel wat jaartjes bewust probeer te leven.

 
Albert, jij bent niet je vriendin. Je hebt overigens geen idee hoe zij er over 5 jaar aan toe is.

Je kunt alleen maar uitgaan van je eigen lichaam en mogelijkheden.

Jij zit zeker nog niet goed in je vel, misschien wat meer experimenteren met de voeding, tot je iets hebt gevonden waar je je goed bij voelt, waar je gelukkig van wordt. iets minder krampachtig vasthouden aan wat voor een ander werkt.

 
Dirtsa,

Volgens mij kun jij mijn forum zo overnemen, ik vind echt dat je geweldige adviezen geeft! De parallel tussen Albert en Rapunzel is dat ze beiden erg geforceerd en krampachtig zijn in hun denken en maar moeilijk los kunnen laten. Geen wonder dus dat ze al gauw geconstipeerd zijn en moeilijke ontgifters zijn. Dirtsa, ik bewonder de losse manier waarop jij met jouw gezondheidsproblematiek en het WP-voedingspatroon omgaat. Het moet een feestje blijven, daar gaat het om. Ik heb zojuist nog iemand geadviseerd om elke dag te eten alsof het kerstmis is!

Mike

P.S.: Albert, al die mensen die 'nooit wat hebben' krijgen hoe dan ook een keer de rekening gepresenteerd. Je kunt ook TE losjes met de dingen omspringen, dat is weer de andere kant van de zaak. Elke oorzaak heeft een gevolg, elke actie een reactie.

 
Quote:
P.S.: Albert, al die mensen die 'nooit wat hebben' krijgen hoe dan ook een keer de rekening gepresenteerd. Je kunt ook TE losjes met de dingen omspringen, dat is weer de andere kant van de zaak.


Ja dat is volgens mij ook echt zo.

Ik had een kennis die van de daken schreeuwde dat hij nooit wat had.

Dat is al opvallend dat iemand dat zo vaak zegt.

Alsof die allang voelt dat het niet houdbaar meer is.

En hoppa: kanker.

Het systeem van reckeweg zegt dat er meerdere stadia zijn waarin de ongezonde mens tekenen krijgt van ongezondheid waar die kan kiezen of die de tekenen serieus neemt of niet.

Het is ook echt mogelijk over de tekenen heen te leven.

Als een donderslag bij heldere hemel worden deze mensen dan meestal gelijk met het ergste geconfronteerd.

Dat kan zo ook.

Maar goed, je zult altijd een categorie mensen houden die gezond 100 wordt op enkel een boterham met hagelslag.

Dat is ook echt een kunst denk ik, maar niet aan mij besteed.

 
P.S.: Albert, al die mensen die 'nooit wat hebben' krijgen hoe dan ook een keer de rekening gepresenteerd. Je kunt ook TE losjes met de dingen omspringen, dat is weer de andere kant van de zaak. Elke oorzaak heeft een gevolg, elke actie een reactie.

Ja,ik weet welk commentaar hier weer op komt,maar ik wil alleen mn overpeinzingen spuien....en Albert laten weten dat hij niet de enigste is die wel eens zo denkt.:)

Hier heb ik de laatste tijd dus steeds meer mn bedenkingen over. Ik kan me Albert's gedachtengang wel voorstellen.

En stel dat deze mensen idd een rekening krijgen gepresenteerd in een heel acute drastische manier,late we zegge bv kanker,dan nog hebben zij wel een "leven geleefd" en niet in allerlei bochten gelegen mbt voeding,levensstijl etc. om maar beter te worden.

Ik weet niet welke vd 2 ik erger zou vinden....

 
Quote:
Maar goed, je zult altijd een categorie mensen houden die 100 wordt op enkel een boterham met hagelslag.


Dat is onmogelijk. Het 'geheim' van honderdjarigen zit hem juist in hun voedingspatroon (en daarnaast hun leefpatroon).

Mike

 
Quote:
Joey schreef:

En stel dat deze mensen idd een rekening krijgen gepresenteerd in een heel acute drastische manier,late we zegge bv kanker,dan nog hebben zij wel een "leven geleefd" en niet in allerlei bochten gelegen mbt voeding,levensstijl etc. om maar beter te worden.

Ik weet niet welke vd 2 ik erger zou vinden....


Mijn vader heeft ook nooit in bochten gelegen en zeker z'n leven geleefd: rookte als een ketter, deed niet aan lichaamsbeweging, was echt te zwaar (vet rond de buik) en hield van z'n borrel. Maaaaar: was noooooooit ziek :?

Tot hij op z'n 52ste een zware hersenbloeding kreeg en bleek dat z'n bloedvaten de conditie van een 80-jarige hadden. Hij heeft nog 13 jaar geleefd als een plant :cry:

Daarom ben ik zo vreselijk anti-roken........het is een sluipmoordenaar! :evil:

 
Mike, ik heb echt geen enkele intentie hoor om jou forum over te nemen...ik word haast verlegen van jou complimentje :oops:

En vergeet niet dat ik vrijwel in hetzelfde dal heb gezeten als Albert en Rapunzel. Het is vooral erg herkenbaar.

Ik ken de gedachtenkronkels, het:ik zie vooral mensen om mij heen die in mijn ogen erg ongezond leven, maar die hebben geen ms.

Echter: dit helpt helemaal niets. Als ik zo zou eten en leven als zij dan zou ik nog veel zieker zijn. Dat is geen optie.

Ik ben steeds blijven zoeken naar iets wat erg goed voelt, en vooral waar ik blij van word.

Ik kan niet wachten tot het boek van wp vertaald en al te bestellen is, daar heb ik zo'n zin om dit te lezen.

Nu is het vaak een artikel hier, een stukje daar, en ik wil het boek op mijn nachtkastje.

 
Joey,

Jij blijft maar neigen naar zelfdestructie. Veel plezier ermee, als dat je pad is, ik hoop dat het je waard is om jezelf dood te 'genieten'.

Mike

 
Leuke vraag, Albert. Ik denk dat iedereen die problemen heeft met zijn gezondheid weleens zo denkt en jaloers is op al die mensen die "altijd gezond zijn".

In het begin had ik dit ook heel erg. Tegenwoordig begin ik gek genoeg steeds meer DANKBAAR te worden voor de problemen met mijn gezondheid. Ongeloofelijk hoeveel ik de laatste 3 jaar geleerd heb. Ik durf gerust te zeggen dat ik de laatste 3 jaar meer heb geleerd dan al die 22 jaar daarvoor. En dan bedoel ik zeker niet alleen over voeding.

Quote:
En stel dat deze mensen idd een rekening krijgen gepresenteerd in een heel acute drastische manier,late we zegge bv kanker,dan nog hebben zij wel een "leven geleefd" en niet in allerlei bochten gelegen mbt voeding,levensstijl etc. om maar beter te worden


Dit is dus weer niet leven, maar OVERleven, zoals Mike ook altijd zegt. Ben ook mijn hele leven bezig geweest met OVERleven, en DANKZIJ klachten met de gezondheid begin ik stapje voor stapje mezelf weer met LEVEN bezig te houden.

Quote:
Maar goed, je zult altijd een categorie mensen houden die gezond 100 wordt op enkel een boterham met hagelslag.


Ik ken ook een man van ik geloof bijna 90 die nog overal op zijn fietsje heen gaat. Drinkt lekker zijn borreltje en niet zoveel bezig met gezonde voeding. Wat mij wel vaak opvalt aan deze mensen is dat ze echt ontzettend positief in het leven staan. ALTIJD opvallend vrolijk en aardig tegen echt iedereen.

Mijn oma was ook zo iemand. Er zat gewoon niks negatiefs in haar en dat straalde ze ook uit naar iedereen. Als je bij haar in de buurt kwam werd je al vrolijk.

Ik denk dat dit ook een deel van het "geheim" is van oud worden.

 
Quote:
Joey schreef:

zij wel een "leven geleefd" en niet in allerlei bochten gelegen mbt voeding,levensstijl etc.


Er valt me nog wat op in wat je schrijft Joey, en dat is dat jij een gezonde levensstijl blijkbaar ziet als levenslang lijden. Probeer te genieten van gezond leven en van gezond eten. Sinds ik dit forum heb gevonden heb ik een radicale omslag gemaakt. Ik heb ooit anorexia gehad en dat tekent nog steeds de manier waarop ik met voeding om ga: koolhydraten en suikers waren daardoor al lang m'n vijanden, maar vetten, en vooral dierlijke waren een grote NO NO! 8O Ik realiseer me nu echter dat ik mezelf jarenlang hele belangrijke voedingsstoffen heb onthouden, en dat al die chemische light-producten je lichaam stukje bij beetje kapot maken. Ik heb nu sinds twee weken de grootste lol: ik smeer dik roomboter op m'n (nog maar twee) boterhammen en beleg ze dik met kaas, ik lunch met een dikke kaasomelet in roomboter gebakken, ik heb dit weekend in m'n eentje een hele makreel op, ik maak dikke gevulde pastasauzen met zalm en room (maar zonder de pasta :lol: ) en doe crème fraiche door m'n in cocos-olie gebakken roerbakgroente. Je weet niet half hoe heerlijk genieten dat is, wat heb ik dat al die jaren gemist! En ik ben in die twee weken nauwelijks aangekomen, wat wel zou mogen want ik zat een kilo onder m'n aanvaardbare gewicht. Dat komt echter omdat al die vetten me zo verzadigen dat ik tussen de maaltijden door niet táál naar eten. Normaal zit ik de hele dag te eten eten te snoepen (al zijn het maar noten, bakjes yoghurt met muesli en rijstzoutjes), ik moet daar nu zelfs niet aan denken!

Ik wil hier maar mee zeggen: probeer te genieten van gezonde voeding, en zie het niet als een straf. Gisteren liep ik door de supermarkt en realiseerde me wat een enorme hoeveelheden chemische troep daar staat: frisdranken, yoghurttoetjes met kleur- en smaakstoffen, meter- en meters vol chips-schappen met transvetten....... :evil: Brrr.......ik moet er nu helemáál niet meer aan denken, en als ik thuis m'n kaasomelet eet kan ik me op dat moment bijna niets lekkerders voorstellen! :D

Ik hoop dat je gezonde voeding anders kunt gaan zien Joey, en dat je net als ik medelijden hebt met mensen die zichzelf kapotmaken met "voeding" zoals de natuur dat nooit bedoeld heeft.

 
Joey, ik ben er een tijdje niet geweest, maar sinds ik er weer ben, zie ik je bijna elke post (al dan niet die je in die tussentijd hebt geschreven) al beginnen met "ik weet wat jullie gaan zeggen" of iets in die trant.

Natuurlijk begrijp ik dat je wel eens zo denkt als Albert. Ik durf te stellen dat het voor velen hier op het forum herkenbaar is of is geweest. Als ik voor mezelf spreek in ieder geval wel. Ik weet alleen ook dat mijn lichaam niet dat van een ander is, ongeacht of ik daarom gevraagd heb.

Wat me dan nog opvalt aan jouw posts is dat het afentoe net lijkt of je gedwongen wordt WP te volgen. Dat is het niet. Als jij graag terug wilt naar waar je behoefte ligt, houdt niemand je tegen, toch? Je weet hoe het toen was en als dat voor jou ideaal is of lijkt, dan is dat zo. Jij bent de enige die dat kunt bepalen.

Toch vraag ik me af wat je tegenhoudt om terug te gaan. Je schopt hier namelijk wel hard tegen het "moeten" en niet kunnen "leven" aan, maar wat hier ook tegen je gezegd wordt, het schoppen blijft. Als ik je posts lees en niet beter zou weten, zou ik bijna zeggen dat je iets door de overige forumleden c.q. Mike wordt afgepakt als je er niet mee doorgaat.

Soms zou ik zo graag willen begrijpen wat er in jouw hoofd omgaat en wat de basis vormt voor jouw reacties. Ik weet dat je afentoe stevige feedback krijgt (ook van mij), maar toch blijf je hier. Wat houdt je hier? En wat maakt dat jij niet de keuze kunt maken om (ook?) in je hoofd volledig voor WP/GAPS/iets anders wilt gaan? Misschien doe je het in gedrag wel (weet ik niet, hoor), maar in je hoofd sta je er echt buiten. En dat maakt het nog veel moeilijker.

 
Wat je óók niet moet vergeten........is dat de mensen die nú gezond 100 zijn (geworden) niet zijn opgegroeid met dieet-halvarine, chips, cola, Red-Bull......... :|

Jij en ik en velen om ons heen worden steeds ouder.......omdat de medische wetenschap er in slaagt je in leven te houden, maar we leven niet langer in gezondheid, integendeel heb ik het idee.

En inderdaad wat Janse zegt, mijn oma is 99 geworden, en ze was een onbezorgd en vrolijk mens dat genoot van het leven en de mensen om haar heen, ze speelde op haar 80ste nog een partijtje tennis en tot haar 95ste een potje brigde.

Dus met een sikkeneurige kop je gezonde prakje eten zal je ook niet brengen waar je wilt. Ga ervoor...... of ga er niet voor! :wink:

 
Quote:
hmm, de "quote" knop doet de laatste tijd een beetje vreemd bij mij..


Evan, klopt, ik heb dat al enkele dagen voor je gefixt. Zo ook nu weer. Voor het citaat op de quote-knop drukken en na het citaat weer. Voor het citaat moet je quote zien en na het citaat /quote, met een / ervoor. En dat tussen rechte haakjes, maar dat kan ik hier niet doen, anders maakt de software er een citaat van.

Mike

 
Ja belangrijk is, zoals hierboven gezegd, om een balans te vinden tussen je principes en je levensgevoel. Het is naar mijn idee wel de bedoeling (of in ieder geval een mooi streven) dat het leven leuk blijft. Maar als je ook leuke dingen in de toekomst wilt oogsten dien je ook verstandig te zijn en niet al je kruit te verschieten. Voor mij geldt bij alles wat ik doe, dat ik me afvraag of ik me er vrij bij voel. Ik zou niet gauw een dieet gaan volgen waar ik me niet vrij en niet gelukkig bij voel. Wel blijf ik mijn ogen open houden voor verbetering. Soms kan ik heel snel een overschakeling maken naar iets nieuws, een andere keer zal ik besluiten om stukje bij beetje te gaan bewegen naar een andere richting of vorm. Onderweg voel ik dan hoe vrij ik me bij iedere stap voel en wanneer het moment komt om een volgende stap te zetten.

Er zijn maar weinig mensen die hun gezondheid echt bewust als het hoogste zien en hun lichaam met het volste respect behandelen, voordat ze aan een ziekte ten prooi zijn gevallen. Het wordt ons simpelweg ook niet geleerd om echt voor je gezondheid te kiezen. Integendeel, kinderen die nog niet eens kunnen praten krijgen al zoete troep in hun mondje gestopt. De genotzucht wordt op die manier overdragen van generatie op generatie! Er is niks tegen genot, maar de zucht naar genot en het najagen van genot ten koste van je gezondheid vind ik geen goed plan. Dit is echter wel de levensstijl van de overgrote meerderheid van de mensheid.

Genot najagen is voortdurend een behoefte willen bevredigen die je eigenlijk nooit echt bevredigd krijgt. Een behoefte is alleen maar tijdelijk te bevredigen, want daarna zal die weer terug komen. Het is als in een klein kringetje lopen van alsmaar opnieuw die behoefte te willen bevredigen. Deze focus maakt dat je oogkleppen opzet, waardoor je niet meer in de gaten hebt dat je je gezondheid aan het verwaarlozen bent. Ik zou hier tegenover willen zetten: doelen verwezenlijken. Een doel hoeft je nooit 2x te verwezenlijken. Je kiest na het verwezenlijken een nieuw doel. Er zit dus een groeiende beweging in. Mensen die gericht zijn op doelen verwezenlijken zijn dynamisch. Mensen die behoeftes bevredigen blijven vaak stil staan; ze lijken onder hypnose te zijn.

Ik heb mezelf ook jarenlang te goed gedaan aan allerlei genotmiddelen. Ik voelde me er vrij bij om op zo veel mogelijk manieren behoeftes te kunnen bevredigen, ongeacht maatschappelijke conventies. Op een gegeven moment ben ik wakker geworden en gaan inzien dat ik hiermee juist heel veel extra behoeftes heb gecreëerd. Het werd me duidelijk dat ik nog veel vrijer zou zijn als ik al die behoeftes überhaupt niet eens meer heb. Ik ben ze dus stuk voor stuk los gaan laten en gelukkig heb ik er naar mijn weten niet al te veel schade aan over gehouden. Veel mensen worden echter helaas pas wakker als hen iets ernstigs overkomt of als ze slecht nieuws te horen krijgen over bijvoorbeeld hun gezondheid.

Ik kan wel zeggen dat ik veel geleerd heb van mijn bewandelde pad. Interessant vind ik ook om dingen niet alleen vanuit het fysieke aspect te bekijken, maar ook vanuit een spiritueel aspect. Misschien worden bepaalde mensen wel geboren met een zielsprogramma om een bepaalde ziektes of verslavingen te doorleven. Wie ben ik om dan tegen een roker te zeggen dat hij moet stoppen. Maar anderzijds bezien, wie ben ik om niet het idee aan te reiken dat een leven in vrijheid mij veel beter bevalt en dat ik denk dat vrij zijn van een rookverslaving ook zijn levenskwaliteit kan verbeteren? Dingen gebeuren niet voor niks. Ik geloof in die zin ook dat je niet kunt falen in wat je ook doet, zo lang je elke situatie en elke omstandigheid maar beschouwt als een dankbare groeikans. Ik geloof dat je je eigen werkelijkheid schept en dat je je eigen lichaam hebt gekozen, evenals je eigen ouders en hun genenpakket. Een lichaam met bepaalde zwakke punten kan je heel veel goeds brengen; dingen die veel waardevoller zijn dan een leven zonder ongemakken. Het hangt er allemaal maar net van af met welke maatstaf je de zin van het leven meet.

 
DenniS......heel mooi geschreven!

Sowieso dat je je goed moet voelen bij een dieet of levenswijze die je kiest, maar ook dat verhaal over de zienswijze vanuit spirituele hoek. Ik zie dat ook zo wel een beetje :)

 
Gezondheid is ons geboorterecht. We horen volmaakt gezond en volmaakt gelukkig te zijn. Er bestaat dus geen 'zielsprogramma' waarin iemand kiest voor kortstondig en schadelijk genot om een emotionele of spirituele leegte te vullen. Evenmin bestaat er 'negatief karma' van voorouders of 'poverty consciousness'. Ik hoor dit soort dingen veel te vaak. Het is allemaal gebaseerd op schuldgevoel en angst, niet liefde. Weg met dit soort pseudo-spirituele doemdenkerij! Verder mooie woorden, Dennis.

Mike

 
Dirtsa

ik hou me niet vast aan wat voor een ander werkt. ik voedt mijn lichaam nu op een betere en meer verantwoorde manier en dit voelt goed. ik mis deze andere manier van eten niet of nauwelijks. en net als jij heb ik geen keuze.

Janse

ik herken maar een heel klein stukje van wat je schrijft. ik ben bewuster gaan leven, maar verder ben ik vooral ontzettend veel kwijtgeraakt. Mijn leven is nu vooral overleven en mijn leven was vroeger vooral leven. mijn lichamelijke beperkingen zorgen ervoor dat het plezier voor een heel groot deel uit mijn leven geknepen is. ik ben 48 jaar en mijn lichaam voelt als 88. Ik ben altijd een zeer vrolijk en positief mens geweest maar dat wordt steeds moeilijker

 
Albert, dat het nu zo voelt wil niet zeggen dat dit zo blijft hoor. Probeer te experimenteren met je voeding tot je iets hebt gevonden waar je gelukkig van wordt. je zult zien, als je weer gaat genieten van je voeding, gaat je lichaam zich daar aan aanpassen. Dus ook lichamelijk zul je vooruit gaan.

Je kent mijn verhaal, objectief gezien ben ik erg veel kwijtgeraakt, maar gevoelsmatig krijg ik langzamerhand steeds meer terug. ik leer in een paar jaar tijd ongelooflijk veel over voeding, leer mijn lichaam steeds beter kennen, krijg meer zelfvertrouwen, leer hartstikke leuke mensen kennen, krijg steeds meer complimentjes in mijn omgeving.

Ik heb totaal niet meer het idee dat dit het einde is, eerder het gevoel dat ik aan het begin sta. Ik hoop echt dat het je lukt om meer te genieten. Van het eten, van je kennis, van alle andere forumleden.

En als je in de put kunt komen kun je er ook weer uit hoor.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan