Mike Vitamine D tekort

Quote:
Hieruit leid ik af dat je simpelweg kunt overdoseren met NATUURLIJKE vit. A.


Ik mis hier een woordje van vier letters.... :wink:

 
Ik heb het boekje "nieuw licht op vitamine D" van Gert Schuitemaker er nog eens bij gepakt.

Hij adviseert voor volwassenen een dosis van 2000 IE per dag. 2000 IE komt overeen met 50 mcg.

Als ik op het etiket van Blue Ice levertraan kijk dan zie ik dat 1 dagdosering van 0,5 ml bevat: 2,5 tot 7,5 ug (ug=mcg). Gemiddeld dus ±5 mcg.

Feitelijk kom je dus (volgens de adviezen van Schuitemaker) niet aan je D3.....

10 dagdoseringen levertraan kan niet vanwege de vit. A en zou ook wel erg prijzig worden!

Misschien is het toch niet zo'n gek idee om naast de levertraan extra D3 in te nemen???

 
De orthomoleculaire wereld denkt in isolaten en niet in synergetische gehelen. Wie vertelt mij dat vit. A en D in synergie niet veel effectiever zijn in veel lagere doseringen?

Mike

 
hallo Mike, de natuur biedt vitamine d of de voorloper ervan ook niet altijd tegelijk met vitamine a aan. Namelijk via de zon.

 
En met de tekorten aan vit. A waar velen van ons mee rondlopen zal blootstelling aan zonlicht (of de zonnebank) dan ook bijdragen aan verdere uitputting van je vit. A-reserves. Dit bevestigt alleen maar het belang van voldoende vetoplosbare vitamines uit voedsel!

Mike

 
Mijn moeder heeft al jaren 's winters last van wintervoeten. Nu hoor ik dat ze daar vit.D spuiten voor krijgt. Ik weet niet of dat wel goed is. Ze gaat nooit in de zon omdat ze een fobische angst heeft voor zonnestralen. Ze bedekt alles, omdat de dokter heeft gezegd dat ze een vorm van huidkanker heeft in het gezicht en dus absoluut geen zon mag hebben. Ook heeft ze een dikke zwarte zonnebril op, omdat ze ook problemen met de ogen heeft. Ik heb het er al vaak met haar over gehad, maar ze gelooft de dokter.

Ze is wel al 82 jaar, dus dat er problemen zijn, is niet raar en dat ze al zo oud is mogen worden, is ook wel fijn zonder echt gevaarlijke ziektes. Maar toch...ze leeft echt volgens de dokter en de tv reclames,dus Becel pro activ heeft jaren op de tafel gestaan. Nu heeft ze gewone becel. Maar smeert dun op brood, eet geen vet, drinkt magere melk...Ze is volgens mij anorectisch. Het enige wat ik steeds te horen krijg als ik thuis kom dat mijn gezonde voeding niet gezond kan zijn omdat ik te dik ben. Daar is ze door getriggerd. Ik ben dik en zij is dun, dus zij is gezond. Ik heb echter geen klachten (goed ik ben 46 jaar, dat is wel een verschil) en neem alleen maar gefermenteerde levertraan met boterolie en zij neemt allerlei shit van de dokter.

Maar goed...om een lang verhaal kort te maken, wat kan ze doen tegen wintervoeten?

Volgend advies vond ik op internet:

Gebruik gevarieerde voeding die rijk is aan vitaminen en mineralen, zoals verse groente en fruit en volkorenproducten. Vermijd verzadigde vetten, die vooral in dierlijke vetten voorkomen. Gebruik in plaats daarvan producten met veel onverzadigde vetten zoals oliën van zonnebloem, saffloer, tarwekiemen of olijven. Ook vis bevat meervoudig onverzadigde vetten. Wees spaarzaam met zout, breng gerechten liever op smaak met kruiden en specerijen. Drink kruidenthee met onder andere berkenblad, peterselie, rozemarijn en guldenroede.

Is het niet schandalig......

 
Hoi watisgezond,

Ik zal het tegen haar zeggen, maar het zou me niet verwonderen als het al heeft.

Gr

Dorothé

 
Ik heb vorige maand mijn bloed eens laten onderzoeken, als een soort van apk-keuring. Ik was benieuwd, omdat ik al een zeker een jaar voornamelijk eet volgens Weston Price. Bottenbouillons, veel bio eieren, rauwe volle melk, vissenbouillons incl. de ogen. Ik bak in ghee, kokosolie of rode palmolie. Mijn graneninname heb ik beperkt. En dan meestal zuurdesem spelt en boekweit, en de rijst altijd een nacht gefermenteerd met wat zuur.

Sinds juli neem ik ook de Cod liver oil/butteroil, een halve theelepel per dag.

(Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik daarnaast ook nog wel eens slecht eet, hoor.)

Ik woon buiten en loop als het maar even kan met blote armen en blote benen buiten, en dat gemiddeld een paar uur per dag.

Nu kwam uit het onderzoek dat mijn vit D gehalte veel te laag was (16 mg/mL), terwijl dat tussen de 30 en 100 moet zitten.

Ook het slechte cholesterol LDL is te hoog. Mag max. 115 zijn en ik heb 182.

Ik schrok daar wel van, maar ben vooral erg verbaasd. Ik heb vanwege mijn buitenleven nooit aan mijn vit. D getwijfeld.

Van de huisarts kreeg ik D-cure Forte mee, 3 ampullen à 100.000 i.e. waarvan ik er elke 2 weken 1 moet nemen.

Heb flink gegoogled en las dat het kan dat vit. D wordt opgeslagen in lichaamsvetten. Ben door alle goede vetten nl. wel een aantal kilo's aangekomen. Ook las ik dat mensen die alcohol drinken meer vit. D binnen moeten krijgen. En ja, ik dronk eerder altijd wel 2 flinke glazen rode wijn 's avonds. Daar ben ik nu maar een tijdje mee gestopt.

Weet iemand andere oorzaken hoe het kan dat een vit. D zo laag is, terwijl de voeding (redelijk) goed is, en de blootstelling aan zon genoeg is?

 
Riney, weet je ook wat je cholesterol waarden zijn in mmol/l? In Nederland wordt dacht ik alleen deze notatie gebruikt. En wat zijn je andere waarden? HDL en triglyceriden.

Een laag D gehalte en hoog LDL zijn allebei aanwijzingen voor een schildklierprobleem.

Ben je daarop wel eens getest en heb je nog andere klachten?

 
Pike, heb het omgerekend:

LDL 182 mg/dl = 4.70652 mmol/l

HDL: 59 mg/dl = 1.52574 mmol/l

Triglyceriden: 63 mg/dl = 1.62918 mmol/l

Bij mij is de vit D 25 (OH) getest: 16 ng/ml = 39.936 nmol/l

Toevallig is mijn schildklier ook getest en die is prima. Het T4 gehalte is zelfs optimaal, wat wijst op een actieve schildklier.

Magnesium is niet getest, maar de vorige keer (in 2011) was die zelfs hoog. Ik eet groene groenten, melk, noten, vlees, etc. Zou eigenlijk genoeg moeten zijn. Las net wel dat teveel alcohol ook een tekort kan veroorzaken. Zouden die dagelijkse 2 glazen wijn dan teveel geweest zijn?

Lievergezond, bij mij is bovenstaande vit D. getest, geen idee welke vorm dit is.

Ik heb eigenlijk nog nooit van Boron gehoord. In welke voedingsmiddelen zit dat dan?

 
hoi Riney, waarschijnlijk heb je geen magnesiumtekort: al gaat het bij magnesiumtekort vaak om een tekort in de cellen, wat niet in bloed valt vast te stellen (dacht ik).

2 glazen wijn zou je maximaal per week moeten drinken als vrouw in elk geval.

De vitamine d-vorm die bij jou is getest is de actieve vorm: maar goed: die is bij jou al heel laag en die moet in elk geval worden opgevijzeld.

Ik gebruik een vitamine d-lamp: misschien is dat iets voor je?

Bij o.a. het onderwerp lichttherapie op dit forum wordt het besproken (kun je via google bij uitkomen).

Boron: dat onderwerp kun je ook op googlen in combinatie met www.westonprice.nl en dan beter met het woord borax.

 
Ik zal eens kijken bij vitamine D-lamp. Is dat goed voor zowel de actieve als inactieve vorm?

Ah, dus boron is hetzelfde als borax? Ik zal nog eens verder zoeken op het forum hier.

 
hoi Riney: volgens wat ik las, maar ik weet telkens maar niet hoe waar dat is, volgt bij hoge waarden bij de inactieve vorm van vitamine d juist onthouding van het gebruiken van vitamine d en zonlicht. Raar maar waar en ik weet niet hoe ik die info moet plaatsen omdat de info die ik erover las niet van de meest kosjere figuren afkomstig was. Maar bijv. het protocol van dr. Marshall is ook gericht op vitamine d-onthouding: dit als therapie tegen sarcoidose. Die ziekte is hier op de site ook besproken. Bijv. dr. Mercola heeft het niet op het protocol van Marshall: http://articles.mercola.com/sites/a...y-i-dont-recommend-the-marshall-protocol.aspx

Meestal heb je bij een tekort aan vitamine d (actieve vorm) gewoon een tekort aan vitamine d. Kan zijn dat je als je een slechte spijsvertering hebt dat je de vitamine d niet opneemt in je darmen: en via lichttherapie werkt dat dan mogelijk juist wel.

Borax bevat inderdaad boron.

Oja Ron Fonteine, de beheerder van de site www.leefbewust.com heeft zich ook beziggehouden met de verschillende vormen van vitamine d-waarden. Zie bijv. dit citaat:
Quote:
Paradoxically, vitamin D has the ability both to prevent and to cause heart disease. In both cases the mechanism involves pathological calcification of soft tissues. Recent evidence links commonly recommended doses of vitamin D to increased heart disease risk. Yet considerable evidence suggests that it is not just the dose of vitamin D, but other contextual factors, that determine whether this vitamin causes or prevents heart disease. This presentation will explore the roles of vitamins A and K, as well as other supportive nutrients and metabolic factors, in rendering vitamin D a heart-protective nutrient.

http://www.leefbewust.com/themas/vitamine_d.html

Deze bacterie http://www.iherb.com/Life-Extension-FlorAssist-Heart-Health-Probiotic-60-Veggie-Caps/62193 zou ook de vitamine d-opname doen toenemen.

 
Heb het stuk over het Marshall Protocol gelezen. Dr. Mercola haalt dat totaal onderuit, en terecht naar mijn mening.

Ik weet dat Ron Fonteine zich de voorgaande jaren aardig heeft verdiept in Vit. D.

Heb gisteren al veel gelezen op zijn site, maar kan nog niet de verhalen vinden die hij vorig jaar rondstuurde in zijn nieuwsbrieven. Zal nog eens wat verder lezen en wie weet kom ik dat dan wel tegen.

En anders vraag ik hem om een update :) Ik laat het weten.

 
hoi Riney, ik ben benieuwd wat je gaat tegenkomen aan kennis... hou ons op de hoogte als je wilt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.166
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan