Mike Vitamine D tekort

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Als je zoals jij behoorlijk wat jodium neemt moet je eigenlijk wel extra selenium nemen. Nu je het toch o.a. over schildklier extract hebt, heb jij wel eens je basale ochtend temperatuur gemeten?
Schildklier extract is eigenlijk ook een voedingsmiddel. Diverse volkeren kregen in hun natuurlijke voeding een behoorlijke dosis schildklier hormoon binnen dmv bijvoorbeeld vissenkopsoep en hele schildklier die werd opgegeten. Tot voor relatief kort geleden werd dat hier ook nog gedaan.

Weston Price beschrijft dat de Noord Amerikaans indianen de schildklier van de elanden gebruikten om hun vruchtbaarheid te vergroten. Er werd speciaal op de elanden met de grootste schildkieren gejaagd omdat deze voor hun van levensbelang waren.

Hoi Pike,
Dank je.

Ik neem steeds, als ik de jodium neem, 2 paranoten.
Verder eet ik ook viskoppensoep. En dat opmeten, ja die tip had je al eens gegeven, dat heb ik nog niet gedaan. Zal ik spoedig eens gaan doen.

Dorothé

Ben benieuwd hoe die temperatuur is bij jou, maar ook bij anderen trouwens.
Ik ben weer begonnen met schildklier extract en mijn temperatuur gaat langzaam omhoog terwijl ik mij weer veel beter voel.

Je kunt kunstmatig met geisoleerde vit. D de bloedwaarde opkrikken, maar het kan ten koste gaan van je vit. A-voorraad. Toen haar bloedwaarde zo snel gestegen was, verdwenen haar klachten of bleven ze of werden ze zelfs erger? Vervolgens is ze Blue Ice Royal gaan gebruiken en kelderden haar vit. D-waarden weer. Mogelijk is dit omdat het lichaam eerst de vit. A-waarden weer heeft hersteld, ten koste van vit. D. De vetoplosbare vitamines werken in synergie met elkaar, dus je speelt voor God als je slechts 1 van de 4 in geisoleerde vorm aan je lichaam toedient.

Mike
Heel interessant wat ik hier allemaal lees. Een gevaccineerde persoon zei tegen mij dat ik mijn vitamine D moet laten prikken en dan vitamine d moet aanvullen, ik ben daar zelf helemaal geen voorstander van omdat ik een verzwakt zenuwstelsel heb. Geen geprik als het niet nodig is dus. Blijkbaar is hij fan van prikken. Dit is een advies dat hij kreeg op de facebook pagina d3 k2 van orthomoledculair therapeut Willem Schoolderman, geloof ik dat ie heette.

Toch zou ik wel vitamine D3 en k2 willen proberen als supplement, tegen griepklachten. Nu heb ik ook avermectine en panacur ingenomen.

Je kunt kunstmatig met geisoleerde vit. D de bloedwaarde opkrikken, maar het kan ten koste gaan van je vit. A-voorraad. Toen haar bloedwaarde zo snel gestegen was, verdwenen haar klachten of bleven ze of werden ze zelfs erger? Vervolgens is ze Blue Ice Royal gaan gebruiken en kelderden haar vit. D-waarden weer. Mogelijk is dit omdat het lichaam eerst de vit. A-waarden weer heeft hersteld, ten koste van vit. D. De vetoplosbare vitamines werken in synergie met elkaar, dus je speelt voor God als je slechts 1 van de 4 in geisoleerde vorm aan je lichaam toedient.

Mike
Mooie uitleg. Daarom is dus zoals ik het begrijp een hele
Hoge vit d3 k2 in synthetische vorm niet goed. Ookal wordt dit door sommige orthomoleculair therapeuten aangeraden…..

Nederlandstalig samenvatting transcript video "Miracle of High Dose Vitamin D" : gesprek tussen Dr. Greg Dennis en Jeff T. Bowles.

---

**Introductie en achtergrond**
Welkom bij FitRx, een programma over het optimaliseren van je gezondheid, gepresenteerd door Dr. Greg Dennis. Vandaag spreken we met Jeff T. Bowles, auteur van het boek *The Miraculous Cure and Prevention of All Diseases: What Doctors Never Learned*. Bowles heeft meerdere boeken geschreven over gezondheid, met name over hoge doses vitamine D. Dr. Dennis ontdekte Bowles’ werk na het lezen van *The Optimal Dose* van Dr. Somerville, dat ook over hoge doses vitamine D gaat. Bowles’ boek trok zijn aandacht door de gedetailleerde uitleg over vitamine D en bijbehorende cofactoren zoals magnesium, vitamine K2, boron, zink en bètacaroteen.

**Jeff Bowles’ achtergrond**
Bowles komt uit een familie van artsen, voornamelijk opgeleid aan Stanford. Hoewel hij aanvankelijk premedische studies volgde, stapte hij over naar bedrijfskunde en behaalde een MBA aan Northwestern. Na succes in vastgoed en een vroege semi-pensionering op 28-29-jarige leeftijd, keerde hij terug naar de wetenschap. Hij volgde biochemie- en biologielessen en bracht tien jaar door in de medische bibliotheek van Northwestern, waar hij medische artikelen en abstracts bestudeerde. Zijn doel was ambitieus: een remedie tegen veroudering vinden. Dit leidde tot een publicatie over luteïniserend hormoon en Alzheimer, die werd geaccepteerd door een gerenommeerd medisch tijdschrift, ondanks zijn gebrek aan formele medische credentials.

**Ontdekking van vitamine D**
Bowles’ interesse in vitamine D begon toen hij in zijn dertig was en last had van pijnlijke schouders. Na het lezen van een artikel in *Life Extension Magazine* over lage vitamine D-spiegels en gewrichtspijn, begon hij 4000 IU (internationale eenheden) per dag te nemen, veel hoger dan de destijds aanbevolen 400 IU. Zijn schouderklachten verdwenen, en hij kreeg tien jaar lang geen verkoudheid meer. Dit motiveerde hem om verder te experimenteren met hogere doses, tot wel 20.000 IU per dag, en later zelfs 50.000-75.000 IU. Hij ontdekte dat vitamine D geen vitamine is, maar een hormoon dat het immuunsysteem en bot- en gewrichtsherstel reguleert, ook wel het "bot- en gewrichtshermodelleerhormoon" genoemd.

**Effecten van hoge doses vitamine D**
Tijdens zijn experimenten met hoge doses vitamine D ervoer Bowles opmerkelijke resultaten. Na drie weken 20.000 IU per dag kreeg hij tijdelijk pijn in zijn schouders en heup, maar hij schreef dit toe aan het herstelproces van zijn gewrichten. Na twee maanden verdwenen zijn schouderklachten volledig, en een heupklik (veroorzaakt door een botspoor) verdween ook. Daarnaast genas hij van een hardnekkige teennagelschimmel en een subcutane cyste op zijn gezicht, die spontaan verdween na negen maanden op 80.000 IU per dag. Een ganglioncyste op zijn pols kromp aanzienlijk. Bowles meldt dat hij in 20 jaar slechts één verkoudheid heeft gehad, toen hij tijdelijk stopte met vitamine D.

**Cofactoren van vitamine D**
Bowles benadrukt het belang van cofactoren bij hoge doses vitamine D om tekorten te voorkomen:
- **Magnesium en vitamine K2**: Essentieel om bijwerkingen zoals magnesiumtekort (bijv. opgezwollen benen) te voorkomen. K2 helpt calcium naar de botten te leiden en voorkomt verkalking van bloedvaten. Het is overvloedig aanwezig in grasgevoerd vlees en gefermenteerde voedingsmiddelen zoals natto.
- **Boron**: Weinig onderzocht bij mensen, maar een tekort wordt in verband gebracht met artritis. Bowles verwijst naar onderzoek van Max Newnham, die ontdekte dat boron artritis kan verminderen. Hij neemt zelf 30 mg boron per dag, soms via borax (een wasmiddel, maar controversieel voor consumptie).
- **Zink**: Onze bodems zijn zinkarm, wat leidt tot tekorten. Zink is cruciaal voor het immuunsysteem en de thymusklier, die met de leeftijd krimpt. Bowles neemt 200 mg zink per dag (zinkpicolinaat) en merkte dat een alopecia-plek op zijn hoofd verdween na suppletie.
- **Vitamine A (bètacaroteen)**: Retinol (de actieve vorm van vitamine A) kan de antikanker-effecten van vitamine D tegengaan, dus Bowles raadt bètacaroteen aan, dat alleen in vitamine A wordt omgezet als het lichaam het nodig heeft.

**Vitamine D en ziekten**
Bowles’ onderzoek en anekdotische ervaringen suggereren dat hoge doses vitamine D (met bloedspiegels van 125-150 ng/ml) aandoeningen zoals auto-immuunziekten, allergieën, kanker en zelfs glaucoom kunnen verbeteren. Hij verwijst naar Dr. Coimbra’s protocol in Brazilië, dat 1000 IU per kg lichaamsgewicht gebruikt om ziekten zoals multiple sclerose te behandelen, met tienduizenden succesverhalen wereldwijd. Anekdotes omvatten een vrouw met terminale pancreaskanker die in remissie ging na 50.000 IU per dag en een andere met eierstokkanker die genas.

**Waarom vitamine D-tekorten wijdverspreid zijn**
Dr. Dennis merkt op dat veel van zijn patiënten vitamine D-tekorten hebben (onder 30 ng/ml, soms zelfs onder 10 ng/ml). Bowles wijt dit aan moderne levensstijlen: het gebruik van zonnebrandcrème sinds de jaren 1980, minder blootstelling aan zonlicht, en nutrientarme bodems die leiden tot tekorten aan magnesium, zink en boron. Hij vergelijkt 20.000 IU per dag met een half uur zonnen, wat natuurlijke bloedspiegels van 125 ng/ml oplevert, zoals bij strandwachten in Florida.

**Praktische aanbevelingen**
Bowles adviseert om vitamine D-spiegels te testen en te streven naar 125-150 ng/ml voor therapeutische effecten, of 90-100 ng/ml voor onderhoud. Hij benadrukt het belang van cofactoren om bijwerkingen te voorkomen en raadt aan om met een arts te werken om bloedspiegels te monitoren. Voor toegang tot zijn werk verwijst hij naar zijn website (jefftbowles.com) met casestudy’s en een gratis PDF van zijn verboden boek over COVID-19 en vitamine D. Zijn boeken zijn beschikbaar op Amazon.

**Afsluitende gezondheidstip**
Als gezondheidstip buiten zijn boeken om beveelt Bowles **CoQ10** aan, naast vitamine D en K2, voor tand- en tandvleesgezondheid. Hij claimt dat hij in 20 jaar geen tandarts nodig had, geen gaatjes kreeg en zijn tandvleesproblemen verdwenen door deze combinatie. CoQ10-gelcaps kunnen direct op pijnlijk tandvlees worden aangebracht voor snelle verlichting.

**Afsluiting**
Dr. Dennis bedankt Bowles voor zijn inzichten en benadrukt dat hij zelf agressiever vitamine D zal aanbevelen na het lezen van Bowles’ werk. Hij moedigt luisteraars aan om hun vitamine D-spiegels te testen, hogere doses te overwegen met cofactoren, en met een arts te overleggen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.623
Leden
8.692
Nieuwste lid
ivermeds
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan