Groot nieuws! Een van de vele rechtse YouTube-kanalen die ik regelmatig volg is die van de Engelse
Iconoclast. In juli van dit jaar riep de maker, Dan, op tot het volgende:
Voor wie geen tijd of zin heeft om die video te bekijken, Dan wilde oorspronkelijk een blad (je weet wel, gedrukt op papier) uitbrengen. Toch startte hij eerst zijn YT-kanaal. Het oorspronkelijke idee om een magazine uit te brengen bleef echter hangen en nu wil hij alsnog in het gat springen van een conservatief blad dat een tegenwicht moet bieden aan de veelvoud aan linkse traditionele pers in het westen. In zijn video roept hij op tot kopij en andere diensten (layout, cartoons, etc.). De respons was overweldigend, talloze volgers van zijn kanaal staan klaar om gratis hun bijdrage te leveren aan het welslagen van The Iconoclast Magazine. Waaronder...ondergetekende.
Dan maakte een emaillijst aan en riep op om ideeen te pitchen voor artikelen. Ik pitchte twee ideeen en kreeg uiteindelijk te horen dat ik 1 van de 2 mag uitwerken tot een artikel. Helaas werd mijn idee echter niet geselecteerd voor de eerste editie van het blad, maar het zou wel gepubliceerd worden in de tweede editie. Mijn deadline was 1 november en ik kreeg 2000 woorden voor mijn artikel. Vorige week ben ik maar eens aan het schrijven geslagen en na veel bijschaven om tot het gewenste aantal woorden en de juiste formuleringen te komen heb ik begin deze week het artikel naar Dan gestuurd.
Vandaag kreeg ik een reactie die ik niet zag aankomen. Hoewel ikzelf tevreden was over het resultaat, liet Dan weten dit een van de beste artikelen te vinden die hem was toegezonden, zo goed zelfs dat hij heeft besloten mij alsnog in de eerste editie van zijn blad te publiceren! Niet slecht voor een Nederlandse docent Engels, toch? Behalve een gedrukte versie van The Iconoclast Magazine komt er ook een online versie, maar daar werkt Dan momenteel nog aan. Ik kan je dus nog geen rechtstreekse link geven naar mijn artikel en naar het blad. Zodra deze er wel is, link ik er hier uiteraard alsnog naar.
Dit zou wel eens het begin kunnen worden van mijn internationale politieke carriere als schrijver, spreker en activist! Ik voorzie dat The Iconoclast Magazine een doorslaand succes wordt in de Engelstalige wereld en dat er ook evenementen aan gaan komen met sprekers als...mijzelf. Dan is een bevlogen kerel met het hart op de juiste plek en ik heb er geen enkele twijfel over dat zodra dit initiatief winstgevend wordt hij zijn trouwe medewerkers ook hun rechtmatige beloning zal geven. Maar in dat stadium zitten we nog niet, eerst maar eens dit verhaal goed van de grond zien te krijgen!
Mike