Mijn weg naar gezondheid

mzero

New member
Hallo allemaal.
Vorig jaar heb ik een periode gevast op basis van groentesap. Dat pakte geheel verkeerd uit omdat ik niet goed wist waar ik eigenlijk mee bezig was. Ik heb hier toen advies van jullie gekregen en daarmee waren de acute problemen opgelost.

Aangezien ik al jaren last heb van veel symptomen, wil ik daar nu eens goed mee aan de slag. Dus goed uitzoeken wat ik moet doen, voor dat ik van alles uit ga proberen, en ik er alleen maar verder op achteruit ga.

Eind vorig jaar heb ik heel veel stress gehad vanwege mijn relatie die uit ging, en ook raakte ik mijn baan kwijt. De stress is nu weg, en ik heb een stuk meer energie. Er zijn helaas nog veel symptomen dat het echt goed verkeerd zit in mijn lichaam.

Symptomen zijn o.a:
- Oogwit is geel
- Haaruitval
- Eczeem op de haargrens (voorhoofd)
- Droge huid
- Jeukende bultjes op de huid
- Vermoeidheid
- Vaak wakker 's nachts, veel dromen
- Droge huid
- Duizeling bij het opstaan
- Ik heb het altijd koud
- Kleur van de ontlasting is soms grauw

Wat heb ik gedaan:
- Stress vermijden
- 1 kom Bone broth, iedere ochtend, sinds 3 dagen
- Supplementen: Probiotica, Vitamine C, Vitamine B, blue ice cod/boter olie, Leverformulie (van Golden Naturals), ijzer supplement
- 1 rauw eigeel bij iedere maaltijd
- Dieet is vrij van gluten, suikers, zuivel, alcohol, cafeine (al maanden)
- Ik gebruik alleen Celtisch zout
- Ik log al mijn maaltijden om te zien waar ik wel en niet tegen kan.

Gezien er zoveel informatie op internet te vinden is, en iedereen elkaar maar tegenspreekt ben ik de weg een beetje kwijt geraakt. Daarnaast zorgen de symptomen, vooral de haaruitval, voor een hoop paniek.
Ik verdiep mij momenteel in de informatie van voedingisgezondheid.nl.

Als ik de symptomen opzoek op internet zijn er 101 verschillende mogelijke oorzaken. Mijn vraag is nu dus waar te beginnen?
 
Aan de symptomen te zien heb je sowieso een schildklierprobleem. Sommige symptomen wijzen ook op bijnierproblematiek. Verder speelt een zekere mate van geelzucht, dus de lever en gal zijn een aandachtspunt. Ook de afwijkende ontlasting wijst hierop.

Mike
 
Hoi Mike,

Bedankt voor je reactie. Eigenlijk is alles dus een aandachtspunt? ;-)
Heb je een advies waar ik mee aan de slag moet? Het lijkt allemaal wat veel om in 1x op te pakken. Onderstaande is wat ik nu bedacht heb op basis van internet:

Darmen
Ik ben begonnen met de darmen. Bone broth en probiotica. Ik denk dat het uitzoeken van eventuele voedsel intoleranties van groot belang is hier. Morgen ga ik ook Kvass maken. Dat is dan goed op weg denk ik?

Nieren
Reinigen met peterselie water, dagelijks een glas. Sole door mijn gebruikelijke water (hier doe ik normaal altijd al een beetje Celtisch zout door)

Lever
Cleanse met rauw eigeel/limoen/olijf olie. Dagelijks ei-gelen voor extra ondersteuning. Ik gebruik een leverformule supplement met de stoffen die op voedingisgezondheid.nl staan.

Schildklier
Gefermenteerde levertraan/boter olie. Vitamine B. Regelmatig lever (ik eet meestal kippenlever).
 
Ik zou die peterselie ook even laten voor wat het is. De rest klinkt allemaal prima. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik geen protocol heb voor de werkelijk epidemische hormoon- en spijsverteringsproblematiek die we vandaag de dag zien. Het is idd lastig om de vraag te beantwoorden waar je moet beginnen. Ik denk dat je niet teveel tegelijk moet doen en dat je met grote stappen gauw thuis eerder verder van huis raakt.

Mike
 
Een echt vast protocol werkt volgens mij ook niet. mzero ik lees ook dat je dagelijks eigelen zou willen nemen. Volg hierin echter je gevoel, niet wat als gezond voorgeschreven wordt. Ik ben groot voorstander van eigeel maar nog meer van je intuïtie volgen. Er zijn dagen dat je lichaam en/of je lever het niet aan kan; het eigeel niet of welk ander (voedings)middel dan ook niet.
 
Ga in ieder geval je temperatuur in de ochtend opnemen. Koud en haaruitval zou schildklier kunnen zijn. Dan zou je via de huisarts de waardes kunnen laten controleren.
Als je koemelk drinkt, even weglaten. Ikzelf krijg bultjes/jeuk van melk.
Klachten zijn niet een twee drie weg, dus heb geduld.
Een tijdje opschrijven wat je eet, waardoor je inzicht krijgt in verbeteringen of allergische reacties.
 
Jodium kan je schildklier ook helpen, maar het luistert vrij nauw hoeveel iemand daarvan nodig heeft en/of aankan. Zie het jodium topic hierover.
Sowieso heeft jodium ook selenium nodig (2 paranoten per dag of supplement).

Mark
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik neem het mee in het overzicht wat ik maak om mijn lichaam weer in balans te krijgen.

Ik ben flink aan de slag met het uitzoeken welke voeding ik wel en niet tegen kan. Het lijkt er op dat ik de eerste heb gevonden, namelijk ui, ik ga dit morgen nog eens beter uitzoeken. Ik heb nu 2 verschillende maaltijden gehad waar ik niet goed op reageerde en beiden bevatte ui.

Mijn idee is om veel te focussen op de darmen: voeding waar ik gevoelig voor ben vermijden, en de darmen versterken met bone broth en probiotica. Dat zal denk ik ook al veel druk bij de lever, nieren en schildklier weghalen.
Ik zal dan wel nog de lever/galblaas schoner moeten krijgen en de nieren en schildklier versterken.

Wat betreft jodium: Zit dit niet in Keltisch zeezout? Hier krijg ik in het eten en in mijn water het een en ander van binnen.

Is een lever cleanse aan te raden om te doen, of is het verstandig om daar nog even mee te wachten?
 
Wat betreft jodium: Zit dit niet in Keltisch zeezout?

Heel beperkt volgens mij. Betere bronnen zijn zeegroenten zoals kelp(poeder) en levertraan. Anders vis, mits niet vervuild met kwik.
 
Misschien nog wel belangrijker dan jodium wat betreft de schildklier is dit:


Een andere moderne voedingsfactor die interfereert met de schildklierfunctie, is de consumptie van omega-6 vetzuren afkomstig uit de plantaardige oliën en vetten. Uit sommigen schattingen bestaan 20% van de calorieën in onze “geciviliseerde” voedingswijze uit omega-6 vetzuren. Zoals aangegeven door Stephen Guyenet in zijn Whole Health Source blog, kunnen de omega-6 vetzuren de signalen van de schildklier onderdrukken. Hij citeert studies die uitwijzen dat maïsolie vergeleken met varkensvet grotendeels de respons op T4 van de lever onderdrukt, en saffloerolie vergeleken met rundvet de respons op T3 van de lever onderdrukt, en linol-zuur de respons van bruin vet en de lever op T3 onderdrukt. De lever is een van de hoofdzakelijke plaatsen van schildklierhormoonresponsive warmteproductie. Oorspronkelijk was het zo dat in 1970 de onderzoekers het omega-6 linolzuur als behandeling voor hyperthyroidisme beschouwden.
Dus is het waarschijnlijk dat diegenen die commerciële plantaardige oliën en vetten vermijden en de omega-6 consumptie minimaliseren, terwijl ze de inname van voedingsrijke dierlijke vetten zoals boter en levertraan benadrukken, jodiumvereisten kunnen hebben die veel lager dan 1000 microgram per dag liggen en in staat zouden zijn om aan hun jodiumvereisten te voldoen door een voedingswijze van volwaardig voedsel, vooral als die zeevoedsel bevat.

Ik minimaliseer het gehalte aan omega 666 tot het absolute minimum.
 
Praten we bij deze plantaardige olie ook over Kokosolie? Iets wat toch wel gezien wordt als heel erg gezond? Ik gebruik kokosolie altijd om in te bakken.

Ik ben nog iets anders tegen gekomen, namelijk de symptomen van bloedarmoede, o.a: geel oogwit, vermoeidheid, duizeligheid, bleke huid, kou, verkleuring van de ontlasting, vergroting van de mild.
Dit zijn allemaal symptomen die ik groot en deels ook ervaar...
 
Kokosolie is daar een uitzondering op. Dat is heel goed voor je.



Ik ben nog iets anders tegen gekomen, namelijk de symptomen van bloedarmoede, o.a: geel oogwit, vermoeidheid, duizeligheid, bleke huid, kou, verkleuring van de ontlasting, vergroting van de mild.

Laat e.e.a. eens testen bij de dokter.
 
Misschien is een bloedonderzoekje bij de huisarts geen slecht idee. Alleen die man komt altijd gelijk met allerlei rotzooi aan pillen aanzetten.

Hoe zorg ik er voor dat ik genoeg van alles binnen krijg? Hebben jullie allemaal een rij aan supplementen thuis? :p Of zijn de supplementen alleen erg van belang tijdens een groot tekort?
 
Voeding is de basis. Als dat in orde is heb je geen supplementen nodig. Grijs gebied hierbij is levertraan, dit wordt vanuit de WAPF wel geadviseerd. Ik noem het een grijs gebied omdat de WAPF zelf het geen supplement noemt, maar voeding. Dus vanuit die optiek heb je met een goede basis geen enkel supplement nodig. Mochten er grote tekorten zijn ontstaan kan dit worden aangevuld met supplementen. Het is dan nog steeds zeer belangrijk om je voeding goed op orde te hebben, want anders is het dwijlen met de kraan open.

Na een bloedonderzoek komt de huisarts echt niet direct met een waslijst aan pillen aanzetten. En als dat wel het geval is heb je juist wat aan het onderzoek, want dan is er blijkbaar wat met je aan de hand. In dat geval kan je gericht opzoek naar natuurlijke oplossingen voor je klachten. Vaak kan de huisarts echter helemaal niets vinden, wat helaas niet altijd betekent dat er niets aan de hand is.
 
Ik heb eergisteren Kvass en sole gemaakt. De sole heb ik gisteren voor het eerst gebruikt. 's ochtends bij het opstaan, en 's avonds voor het slapen een glas. Ik heb voor het eerste in lange tijd weer een nacht doorgeslapen. Het kan toeval zijn, maar prettig was het wel.

Sinds ik de bone broth elke ochtend bij het ontbijt ben gaan drinken is mijn eczeem minder geworden. Het was gisteren overdag zelfs even helemaal niet zichtbaar.

Ik zit er aan te denken om binnenkort een lever cleanse te doen, die met eigeel en limoen. Aangezien ik al snel naar constipatie neig is het denk ik verstandig om daarna een klysma te doen. Aangezien ik daar geen verstand van heb, en het volgens mij al mijn darm bacteriën mee naar buiten neemt, weet ik niet of het slim is om dit te doen. Iemand een idee?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan