middenrifbreuk

Dirtsa

New member
Ik loop al een aantal jaren rond met pijn in het kluiltje tussen mijn borst. Dit word erger na het eten en soms voel ik het naar beneden doortrekken (een rechte lijn naar beneden)

Al wat gezocht op i net en gelezen over een middenrifbreuk. Hier word gezegd dat een teveel aan maagzuur naar boven komt en zo een gat brand in het einde van de slokdarm en begin van de maag...

en..

Laat ik nu juist net extra maagzuur (betaine) slikken.. Is dit voor iemand herkenbaar?

 
Toevallig heeft een kennis van mij te horen gekregen,na een geastroscopie,dat ze een middenrifbreuk heeft en daardoor een ontstoken slokdarm.

Ze verging vd pijn en kon idd nauwelijks wat eten. Niet meer kunnen zitten,liggen,slapen etc.

Dus als ik jou was zou ik dat maar goed in de gaten houden en misschien maar eens ff stoppen met betaine? Dat is een keerzijde vd verantwoording over je gezondheid nemen zonder begeleiding...je tast toch altijd in t donker en kunt zonder t te weten door slaan naar een andere kant,totdat t te laat is. Dat vind ik dus het trieste aan ons zorgstelsel,dat je gedwongen wordt je eigen weg te gaan maar daardoor ook andere gevaren op de hals kunt halen:(

 
Ikke, dat verhaal over een teveel aan maagzuur dat naar boven komt, is equivalent aan het verhaal dat brandend maagzuur een teveel is. Brandend maagzuur is zelden een teveel, maar het is wel maagzuur dat op de verkeerde plek zit. Zo is het met een middenrifbreuk ook. Door die middenrifbreuk krijgt het maagzuur de kans om omhoog te komen. Of je zou moeten stoppen met betaine, weet ik niet. Ik ben tenslotte geen expert;) Ik ben wel bang voor je dat je vertering eraan gaat als je stopt met betaine.

 
Ikke,

Op het GAPS-forum ben je al eens geattendeerd op het feit dat je te weinig maagzuur hebt. Een 'scheurtje' of 'breuk' in het middenrif is niets anders dan wat men in het Engels een 'hiatal hernia' noemt. De 'hiatus' is de opening van de slokdarm naar de maag. Deze raakt verslapt, waardoor deze zich onvoldoende sluit en er maagzuur van onder naar boven kan stromen, de zogeheten 'reflux'. Dit is het gevolg van ONVOLDOENDE maagzuur. Bij onvoldoende maagzuur sluit deze poort zich niet goed. Bij voldoende maagzuur beschermt het lichaam zich door deze poort wel goed af te sluiten.

http://www.westonaprice.org/digestive-disorders/acid-reflux-a-red-flag

Mike

 
Mike,

een goed artikel (heb het even vertaald zodat het makkelijker te lezen was) De tips/aanwijzingen lijken enigszins op Gaps. Hier wordt ook weer geschreven om granen te mijden evenals fruit ivm candida.. Maar dit lijkt me voor mij nu niet een erg goed idee.

Conclusie voor mij nu:

- makkelijk verteerbaar voedsel nemen,

- veel bottensoepen met groenten/ vlees/ vis

- probiotica: geitenjoghurt/ rauwe melk, gefermenteerde sap

- kombucha drank>?

- vetten!!!!!

- lever en orgaanvlees

-eidooier

- vis/schaaldieren

- stoofschotels

Is het nu wel/niet goed om appelazijn in water te nemen? wanneer betaine innemen, na of voor de maaltijd?

Er staat ook iets in het artikel over het terugduwen van de slokdarm/ begin maag?? begreep dit niet helemaal , jij wel?

 
Ikke,

Dit supplement is GEWELDIG, wat een vondst! Ik zal dit voortaan aanbevelen bij vele anderen! Wat je hier hebt is alvleesklierextract, ossengal, enzymen en maagzuur. Echt FANTASTISCH! Bestellen maar!

Mike

 
Oke dan!

Wat doet alvleesklierextract en ossengal voor je lichaam? Heb nu nog de betaine HCi, ook van Now maar misschien is dit de volgende optie..

 
Alvleesklierextract ondersteunt de alvleesklier. Deze maakt enzymen aan als protease voor eiwitvertering, amylase voor koolhydraatvertering en lipase voor vetvertering. Als je onvoldoende maagzuur hebt, zal de alvleesklier ook onvoldoende natriumbicarbonaat produceren, waardoor de juiste zuur-basenbalans niet aanwezig is waarin deze enzymen worden geactiveerd. Dit gaat dan dus ten koste van je eiwit-, koolhydraten- en vetvertering, waardoor je voedingsstoffen onvoldoende kunt opnemen.

Bij te weinig maagzuur zal ook de galblaas onvoldoende galzouten uitstoten en ook dan is het zuur-basenevenwicht niet goed. Door ossengal te slikken krijg je dan extra galzouten in natuurlijke, dierlijke vorm binnen en ook dit vergemakkelijkt de vertering, met name de vetvertering.

De pepsine in dit supplement zorgt ervoor dat grote eiwitmoleculen gebroken worden. Opnieuw zie je dat er bij onvoldoende maagzuur er ook onvoldoende aanmaak van het eiwitsplitsende enzym pepsine plaatsvindt, waardoor je met allerlei onverteerde kanjers van eiwitmoleculen letterlijk in je maag zit. Deze gaan dan gisten en rotten, een proces dat veroorzaakt wordt door micro-organismes (bacterien, schimmels, virussen) die bij voldoende maagzuur nooit in die omgeving zouden kunnen overleven.

Mike

 
Wat even een tijdje weg was is de laatste dagen erg heftig terug! Tussen mijn borst, ter hoogte van het kuiltje doet het gruwelijk pijn! dit trekt door tot aan de navel... Vooral na het eten, verkramp ik van de pijn! De super enzymen kan ik niet nemen, daar krijg ik nog meer last van (waarschijnlijk door de HCI)

Ik heb al geprobeerd om wat natriumbicarbonaat te nemen (met vit C tegen gasvorming), maar de pijn wordt niet minder...

Zou het ontstoken kunnen zijn? en zo ja, wat nu te doen? Naar de HA is geen optie, die schrijft waarschijnlijk maagzuurremmers voor.. Ik loop hier al jaren mee, alleen is het nu wel erg heftig en niet te hebben, het belemmerd me om goed te eten omdat de pijn echt vreseijk is!

Help

 
Ikke, wat naar dat je je zo voelt! Ik weet er alles van. Ik heb ook ooit zoiets meegemaakt toen ik aan mijn eerste portie bioresonantie flesjes zat. Ik had zo'n pijn vanbinnen en het brandde ontzettend. Iedere nacht werd ik badend in het zweet wakker. Ik ben toen zelfs naar de huisarts geweest, die dacht aan een maagzweer en schreef naast een medicijn (wat ik niet heb gebruikt) aloe vera voor (die ik uiteindelijk ook niet heb gebruikt). Dus dat is tip nummer 1! Ik ben er weer bovenop gekomen door een week alleen maar soep te eten en al mijn supplementen te laten vallen. Een vloeibaar dieet dus want ik denk dat smoothies ook wel kunnen. Verder is het belangrijk om niet te stressen en rustig zien te blijven. Heel veel beterschap en sterkte!

 
dank je rapunzel,

een zweertje... Ik weet nog dat ik deze pijn voor het eerst had, dat was in het ziekenhuis toen ik op mijn dieptepunt was en aan de sonde lag..

Steeds kwam het terug en werd het minder, maar altijd deed/doet het pijn als ik erop drukte. Ik heb zelfs al jaren geen beugelBH kunnen dragen, de beugels doen pijn. (gelukkig ben ik niet zo groot gebouwd ;)

Nu dus echt weer raak! Ook appelzijn (om meer maagzuur aan te maken) is nu geen goed idee.. dat brand!

Even rustig aan dus maar..

 
Ja klopt. Alles wat zuur is kan dan niet. Geen citroen, geen appelazijn inderdaad. Heel even puur natuur gaan zonder al die supplementen. Wie weet kan gekookte groente met vette vis ook wel. Zelf heb ik indertijd gekozen voor GAPS intro, fase 1 omdat die de meest acute problemen snel oplost.

 
Mike:
Quote:
Door ossengal te slikken krijg je dan extra galzouten in natuurlijke, dierlijke vorm binnen en ook dit vergemakkelijkt de vertering, met name de vetvertering.


Als ossengal zo goed is, mag je dan ook het groene gal opeten die soms nog vastzit aan (kippen)levers die ik in de biowinkel koop? Eens wilden ze mij een bakje niet verkopen omdat er nog wat van dat groene gal aanzat en de slager zei dat dat heel gevaarlijk is om op te eten, zodoende snijd ik het er altijd af als ik het nog eens tegenkom, maar je kunt het misschien beter toch opeten?

 
dr Mercola verkoopt ook enzymen supplement met ossengal (wel zonder pancreas extract), maar hier zitten dus geen stearates in als vulmiddel wat beter is tov vele andere merken die dit wel helpen.

 
#ikke

Ondanks dat zich een jaar geleden afspeelde ben ik erg benieuwd naar hoe die heftige pijnklachten zijn afgelopen en of je op dit moment nog enzymen slikt of betaine.

 
Ik heb bijna iedere dag rond 12uur zo raar gevoel boven me navel en trekt door tot tussen me ribben. Dan zakt het en na 2 uur voel ik me weer normaal.

Als ik gember eet heb ik er minder lang last van. Ik heb ooit wel eens een klap gehad boven op die plek maar weet niet of dat er mee te maken heeft.

Als ik na de huisarts ga klopt hij er met een hamer op en zegt dat het maagzuur is.

Ook heb ik chronisch bijna geen speeksel. Erg vervelend.

Ik had op internet gelzen dat het met Fibromyalgie en Candida te maken kan hebben?

Eigenlijk had ik de laatste 3 weken er nauwelijks last meer van maar vandaag plots weer wel en het belemmerd me in de bezigheden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.806
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan