melkkefir

Ik heb een vraagje over water-kefir. Maar ik zie enkel dit topic. Ik gebruik dit (weer) voor mijn spijsvertering. Ik slikte enzymen en nu hoop ik zonder te kunnen.
Ik drink kleine beetjes kefir bij de maaltijden en grotere beetjes tussendoor. Soms heb ik zin in een glaasje voor et slapen gaan. Is dat een goed idee?
Ik doe wel een 2e fermentatie, met fruit en/of gember, munt ....

Ik heb een vraagje over water-kefir. Maar ik zie enkel dit topic. Ik gebruik dit (weer) voor mijn spijsvertering. Ik slikte enzymen en nu hoop ik zonder te kunnen.
Ik drink kleine beetjes kefir bij de maaltijden en grotere beetjes tussendoor. Soms heb ik zin in een glaasje voor et slapen gaan. Is dat een goed idee?
Ik doe wel een 2e fermentatie, met fruit en/of gember, munt ....
Hangt ervan af of je lijf de aanwezige suikers & alcohol gemakkelijk verwerkt / verdraagt.
In waterkefir kan ook (te) veel fructose aanwezig zijn, een suiker die als verre van gezond bekend staat.

Hangt ervan af of je lijf de aanwezige suikers & alcohol gemakkelijk verwerkt / verdraagt.
In waterkefir kan ook (te) veel fructose aanwezig zijn, een suiker die als verre van gezond bekend staat.
Ik neem dagelijks waterkefir, kan slecht tegen suikers maar van waterkefir heb ik nooit last. Blijft uiteindelijk ook maar heel weinig suiker/fructose over na de fermentatie.

Dit is wat AI te melden heeft:

Ja, waterkefir bevat fructose, maar meestal in zeer kleine hoeveelheden. Het is een gefermenteerde drank die wordt gemaakt met suiker, en de kefir-culturen breken de suikers (inclusief fructose) grotendeels af tijdens het fermentatieproces.
Hier is een meer gedetailleerde uitleg:

Suiker als voedingsbron:
Waterkefir wordt gemaakt door kefirkorrels te laten fermenteren in water met suiker (bijvoorbeeld rietsuiker). De suiker is nodig als voedingsbron voor de bacteriën en gisten in de kefircultuur.

Afbraak van suikers:
Tijdens de fermentatie breken de kefirculturen de suikers, waaronder fructose, af tot andere stoffen, zoals melkzuren en azijnzuren.
Verwaarloosbare hoeveelheden:
Hierdoor blijft er na de fermentatie nog maar een kleine hoeveelheid suiker over, vaak slechts 2-4 gram per liter, waarvan een deel fructose kan zijn.
Gezondheidsvoordelen:
Waterkefir is rijk aan probiotica, die gunstig kunnen zijn voor de darmgezondheid.
Rustig opbouwen:
Als je net begint met het drinken van waterkefir, is het raadzaam om rustig op te bouwen, omdat de grote hoeveelheid probiotica in het begin wat aanpassing van de darmen kan vragen.

• Leuk
Waarderingen: Surv

Forum statistieken

Onderwerpen
4.594
Leden
8.684
Nieuwste lid
Shahin
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan