melkkefir tegen candida ?

benbijnier

New member
hoi,

nu ik langzaam bezig ben om enigszins volgens de wapf methode te gaan eten en brood volledig weg laat, meer vlees/vet eet zie ik al vooruitgang in een beter/minder slechte ontlasting (meer vast maar wel erg licht bruin/geel van kleur).

nu ben ik wel plots veel bio-melk/slagroom gaan drinken (rauwe melk durf ik niet aan)(wat ik al jaren niet meer dronk),

ben pas een week bezig maar merk vandaag meteen weer jeuk in mijn oor en lijf in het algemeen, dat krijg ik meestal door teveel aan suikers.

ik probeer ook dus een vermeende candida te bestrijden dmv de juiste voeding.

nou vraag ik mij af of dat melk/slagroomkefir wel mag ivm teveel suikers en candida groei ?

heb al veel gegoogeld over melk en candida maar lees ongelooflijk veel tegenstrijdige verhalen, vandaar mijn vraag hier en hopend op een deskundig antwoord :)

ben.

 
Je neemt geen gezonde rauwe melk, maar wel bewerkte bio-melk? Van niet grasgevoerde dieren? Wil je jezelf het beste geven, neem dan rauwe melk. En maak de kefir van rauwe melk.

 
Het idee dat bacteriën je ziek kunnen maken en kost wat kost vermeden moeten worden zit nu eenmaal diep, als een religie, in ons brein verankert. Dat Wap je niet maar zo even het raam uit.

Rauwe melk is op zich prima, maar bij candida zou ik eerder de nadruk leggen op zo snel mogelijk een gezonde spijsvertering krijgen. Dus veel vetten van de juiste oorsprong en niet te veel eiwitten. Dus eerder boter en slagroom dan melk. Ik maak zelf kefir van volle melk met nog een flinke hoeveelheid slagroom er aan toegevoegd. Bak eieren in veel roomboter, stoof groente gaar in een paar eetlepels kokosolie, doe alles zo veel mogelijk met vet erbij. Als je er misselijk van wordt, dan eerst een leverreiniging doen.

 
rauwe melk durf ik niet aan ivm salmonella aangezien mijn weerstand belachelijk laag is.

en ik zie nog geen reactie over de suikers in de melk (kefir).

zit in slagroom geen/heel weinig suikers ? want dan kan ik beter slagroomkefir maken zolang ik niet aan de rauwe melk durf.

 
De kefir "eet" de lactose uit de melk, dus veel suikers zullen er niet meer zitten in melkkefir ?!

Ik las juist laatst ergens dat ze kefir aanraden mbt candida.

 
@zonne,

ik lees bij de 1 wel de andere weer niet, zoveel tegenstrijdige verhalen wat candida betreft, word er een beetje moedeloos van..

maar als ik jou goed begrijp zit er geen suikers meer in de melk door de kefir ?

 
Volgens mij is kefir juist erg goed bij candida.

Quote:
Opmerkelijk is ook het feit dat kefir – waar een Candida variant in zit – wordt genoemd als ondersteuning tegen de hardnekkige kwaal Candida (ook wel candidiasis genoemd). Dat kan omdat de variant die in kefir zit, de gehele dag door Candida albicans nuttigt, en die laatste is verantwoordelijk voor de kwaal als die zich voordoet.

Candida patiënten kunnen dus met een gerust hart kefir gebruiken, dat geldt zowel voor melkkefir als voor waterkefir.


http://www.melkkefir.nl/therapeutische-werking.html

En kefir produceert ook nog eens h2o2, daar heeft candida ook een hekel aan.

 
er zit in ieder geval amper lactose ( = melksuikers ) meer in. Daarom kunnen ook mensen die geen melk kunnen verdragen vanwege lactoseintollerantie vaak wel melkkefir verdragen.

 
@benbijnier: Ik fermenteer de kefir (zowel rauwe melk als biologische gepasteuriseerde) voor ca. 3 dagen. Ik heb 3 potjes met 250ml en die wissel ik elke dag.

Dan zit er echt geen lactose meer in, maar ik meng dit weer wel met Griekse yoghurt voor het vet.

En laat je niets inbeelden wat salmonella besmetting betreft. Als een koe enkel gras krijgt en lekker in de wei kan lopen, dan is het zo goed als onmogelijk dat salmonella enige schijn van kans krijgt in een omgeving met zulke sterke lacto-bacillus families. Als de melk direct tot 3 graden gekoeld wordt, dan is er geen enkel moment van besmetting mogelijk.

 
En wat als de melk niet 100% van grasgevoerde koeien is ? Hier lopen de koeien in de winter echt nergens buiten, op kleigrond gaat dat niet.

 
Vrysuyver,

Na 3 dagen weet je zeker dat er 0.0 koolhydraten meer inzitten?

Hoe zat dat dan met die galactose? Er werd toch ook een deel omgezet naar galactose toch?

 
@janse,

mag het niet hopen dat er galactose in zit/komt, heb het ff gegoogled (de 1e hit) en wikipedia zegt;

"Van galactose is door middel van wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat het neurodegeneratieve schade, een verhoging van stress hormonen, een verlaging van werkzame antioxidanten in het bloed en chronisch geheugenverlies veroorzaakt"

kan iemand daar meer over vertellen ?

 
net mijn kefirpoeder binnen, heb 1 zakje in een halve liter bio volle melk gedaan en 250 cc slagroom toegevoegd, het melkpak heb ik in een bak water van 29 graden gezet, als het water wat afkoelt dan doe ik er weer wat warm water bij tot ie weer 28-29 graden is en voor het slapen gaan gaat ie er uit, morgen zet ik weer in het water van 29 graden, ben benieuwd na 24 tot 48 uur :)

kan haast niet wachten.

 
Ben,

Doe s.v.p. de melk en kefir niet in het pak en dan zeker net verwarmen maar gebruik glazen potten/flessen.

In het melk pak (elk zuivel pak trouwens) zitten stoffen die jij niet in je lichaam krijgen wilt. Als je het dan ook nog gaat verwarmen versterk je het alleen maar. Ik weet zo effe niet wat voor stoffen het zijn maar het is in ieder geval niet gezond.

De buitenkant van zo'n pak is van karton, ze doen er een laagje in voor het doorlekken en zo.

Je moet het zelf weten maar gebruik liever glas om in te bereiden.

Lia

 
poekie, heb ff geen weckfles oid, zal morgen op weckflessenjacht gaan :)

btw, m.i. kan er weinig gebeuren met het melkpak, als de melk er door heen kan van binnen naar buiten, dan kan het ook niet andersom, dus het water waar die in ligt zou geen invloed moeten kunnen hebben, maar ik kan het mis hebben...desondanks ga ik het toch in een weckfles doen.

@mike,

engels gaat me ff niet zo goed af, maar zit er nou wel of niet galactose in ?

 
Quote:
dus het water waar die in ligt zou geen invloed moeten kunnen hebben



Het kan wel degelijk invloed hebben want stoffen reageren op de warmte die het water genereert.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.628
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan