melkkefir opeens heel dun ?

Zonne

New member
Ik maak nu een paar maanden melkkefir en dat gaat gewoon altijd goed. Maar vandaag kwam er opeens hele dunne melk uit ipv de wat dikkere bijna yoghurt.

Wie weet hoe dat kan ?

 
hoe heb je hem proberen te maken?

Mijn ervaring is dat je niet te warm moet wegzetten anders krijg je te veel wei-vocht (mengeling van cottage cheese en kefir)...

Als het te koud is rijpt ie niet zo goed.

Eveneens wanneer de kefir oud is ( > 1 week), dan wordt ie ook dun heb ik gemerkt.... maar je kan er altijd nog weer nieuwe kefir mee maken.

 
Ik maak de kefir altijd hetzelfde. kefirroosjes in weckfles met rauwe melk erbij en dan 24 uur laten staan in keukenkastje.

 
Ik doe het precies zoals Zonne, maar die van mij is ook wel eens dikker geweest.Je mag ook geen zeep gebruiken voor het schoonmaken van de zeef e.d. ik spoel het altijd af met heet water en droog het af. Maar misschien is dit wel niet schoon genoeg waardoor het proces wat zwakker wordt?

 
Melk te oud?

Nee hoor lijkt me niet de oorzaak. Ik maak er juist kefir van als ik na een week mijn melk nog niet allemaal op heb. Werkt prima.

 
Bij mij is de kefir ook dunner tegenwoordig. Ik maak er daarom hangop van en voeg daarna zoveel wei toe, tot de gewenste dikte.

 
Oh, zou het dat zijn? Enkele maanden geleden, toen ik 10 dagen met vakantie was heb ik de kefir in de koelkast (op melk) bewaard.

 
Nou als dat al zo lang geleden is zou de kefir al weer een goede doorstart moeten hebben gemaakt, groeien de roosjes goed?

 
Ja als kool :D

De kefir is ook niet waterig meer hoor, maar ik vind het nog te dun. Daarom maak ik hem zelf dikker door er eerst hangop van te maken en daarna weer aan te lengen met wei. Wel super lekker (en zuur)

 
Bij mij was de kefir gisteren wel waterig. En de roosjes komen nooit in de koelkast. Maar ik heb van de week per ongeluk de verkeerde afwasborstel gebruikt om de weckpotten schoon te maken ( 2 precies dezelfde afwasborstels is niet handig ) Zou daar het probleem zitten ???

En komt dat weer goed, of moet ik op zoek naar nieuwe roosjes ?

 
Ik gebruik nooit een andere afwasborstel eerlijk gezegd en heb altijd hele dikke kefir (wel ecologisch afwasmiddel). Even schudden voor je de kefir afgiet? Door de warmte fermenteert de kefir misschien sneller en zit er relatief veel wei bij. Bij mij zijn de potten wel voor de helft gevuld met korrels. Mochten er weer gegadigde zijn trouwens kan ik wel weer eens wat uitdelen/opsturen.

 
Ik gebruik nooit afwasmiddel, dat mag toch niet ??

maar dat schudden is niet de oplossing, de kefir was bijna net zo dun als de rauwe melk is.

Ik kijk het nog even aan, en anders zou ik graag wat kefirroosjes van je overnemen !

Trouwens de pot half vol met korrels ??? dat is wel veel. Ik dacht dat je ongeveer 10 % roosjes moest aanhouden ?

 
Ik weet dat je eigenlijk geen afwasmiddel mag gebruiken.., maar omdat het zo vet is, doe ik het toch en dan spoel ik het na met heet water. Ja ik doe zoveel korrels, want dan wordt de kefir lekker dik, en slagroom erbij helpt ook om het dikker te krijgen.

 
klinkt erg lekker met slagroom, maar ik denk dat ik daar niet tegen kan ivm caseïne. Rauwe melk zo drinken gaat ook niet helaas. Maar met de kefir gaat het gelukkig wel.

 
Flinke scheut, weet niet hoeveel precies, meer is lekkerder ;) MIsschien eens slagroomkefir proberen te maken :D , jammergenoeg geen rauwmelkse tot mijn beschikking.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan