Melk

Annelynn

New member
Soms blijf ik het lastig vinden. Rineke Dijkenga is ook deskundig op voedingsgebied.

http://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/melk.html

Een lang artikel over zuivel maar helemaal niets over rauwe melk.

Haar artikel begint over mensen in de supermarkt die ladingen melkproducten en melkchocola inslaan. Inderdaad kunnen mensen dat beter laten, je kunt in Nederland helemaal geen goede melk in de supermarkt vinden, alles is gepasteuriseerd.

Al haar andere argumenten vallen daarom in het niet. Boek van Weston Price heeft het uitvoerig over rauwe melk, goed voor je tanden, je darmen, hele volkeren die erop leven / leefden en in perfecte gezondheid verkeren. Alleen moet je het dus niet gaan pasteuriseren, dan kun je problemen verwachten met het verteren. Lactose-intolerantie gaat over gepasteuriseerde melk.

En het verhaal dat kaas het milieu zwaar zou belasten omdat koeien methaan produceren is een grote grap. Ik kan haar niet meer serieus nemen.

:) Voordat ik in aanraking kwam met WAP at ik volgens Rineke's kookboek. Ook geen melk inderdaad. Het wetenschappelijk onderzoek van WAP heb ik nog niet helemaal gelezen, een begin is gezet. Vandaag had ik enorme buikkrampen en was ik misselijk. Ging me ineens zorgen maken over mijn voeding met veel rauwe melk (10 liter in de week) en vet eten.

O dan zou ik het langzaam aan doen. Het doet wel iets met je darmen, zeker in het begin , want het ontgift enorm. Ben je meteen naar 10 liter in de week gegaan, of geleidelijk? Mijn melkhoeveelheid zit ook in die buurt, soms nog iets meer, geleidelijk opgebouwd. Over vet eten zou ik me zeker geen zorgen maken, het lichaam smeekt om dierlijke vetten maar dat voel je zelf vast wel.

Annelynn,

Ik heb nooit rauwe melk gedronken maar sinds begin januari wel bijna een liter rauwe melk kefir per dag. Dat bevalt mij enorm goed. Echt enorm goed o.a voor de darmen en daarmee voor je hele lichaam !

Quote:
En het verhaal dat kaas het milieu zwaar zou belasten omdat koeien methaan produceren is een grote grap

Ongelooflijk, dat mensen dat echt geloven!?

Daar snap ik echt niets van.

Quote:
Rineke Dijkenga is ook deskundig op voedingsgebied.

Omdat ze een site heeft en een boek? Maakt dat haar 'deskundig' in jouw ogen? Dan ben je wel heel goedgelovig!

Mike

Mensen geloven zoveel wanneer het van "goede huize' komt :). De valkuil is onzekerheid en geen vertrouwen in jezelf. Ik werd ook even onzeker nadat ik krampen kreeg en misselijk werd. In geen jaren heb ik dit gehad.

Ik ben met 6 liter begonnen en nu zit ik op 10. Eet helemaal volgens WAP met ongeveer 50 tot 100 gram koolhydraten per dag (boekweit, rijst, appel en honing). Mijn maag en buik worden dikker, een soort zwembandje krijg ik nu :), alsof ik veel voedsel tot me genomen heb, terwijl ik eigenlijk voorheen veel platter was. Mijn maag en buik voelt niet goed. Vorige week wat Remeker kaas ingeslagen en wanneer ik wat blokjes eet krijg ik maagkrampen. Sinds kort doe ik ook een eetlepel kokosolie in mijn smooty of door mijn yoghurt.

We gaan rustig door :)

Annelynn,

Je kunt waarschijnlijk de eiwitten uit melk/kaas niet goed verteren, ben je ook al aan appelazijn of citroensap in je water/sole, elk half uur voor een maaltijd?

Lia

Poekie,

Dankjewel.

Ja, 's morgens pers ik een hele citroen uit en doe ik in mijn smooty. Appelazijn neem ik ook in maar niet altijd een half uur voor het eten. Zal daar even op gaan letten. Gisteren heb ik overgegeven en alles kwam er als voedsel weer uit .. kaas, yoghurt en appel. Niets was verteerd terwijl het al uren in mijn maag zat. Sole daar begin ik 's ochtens mee en af en toe tussen door. Wat kan ik nog meer doen om de eiwitten beter te laten verteren.

Het woord orthomeleculair-natuurgeneeskunde neem ik tegenwoordig ook met een korreltje zout. Vaak vermelden ze hun opleiding niet. Als ze op hun website over voeding praten klopt het ook niet met wat WP voorstaat. Of ik stuur ze een mail met allerlei vragen.

En ik kijk meteen naar hun prijs. Niet bepaald voor niets, dik over de 100,- euro.

Dan moeten ze wel heeeeel goed zijn als ik dat nog wil betalen.

Orthomelculair betekend niet wapf of andersom. Er zijn sowieso weinig "professionals" in welke tak dan ook die zich bezig houden met wapf.

Annelynn, er heerst iets met maag en darmklachten. Dus misschien heeft het helemaal niets met de rauwe melk te maken dat je moest overgeven etc.

Quote:
Ze heeft een praktijk voor orthomoleculaire- en natuurgeneeskunde.

Dit is een 'alternatieve' variant van allopathische geneeskunde. Opnieuw wordt er gedacht in geisoleerde stoffen en opnieuw worden deze in pilletjes, poedertjes en tabletjes aangeboden en opnieuw heeft men geen kaas gegeten van voeding als medicijn. Ik ben niet onder de indruk dus.

Mike

Als ik in de ochtend begin met melk en ik eet niks anders dan voel ik een boost. Ik kan plots helder nadenken en mijn chronische keelpijn en verstopte neus zijn even verdwenen.

Ik vraag me af hoe dat nu komt? Heb ik dan een bacterie die niet tegen melk kan? Of is het dat ik geen suiker neem waardoor mijn alvleesklier rust ervaart.

Ik ga eens een paar dagen op melk leven om te kijken of mijn concentratie beter wordt.

Een paar dagen op melk teren is me slecht bevallen. Maar dat vooral toen ik weer andere voeding ging eten. Plots kreeg ik angstaanvallen (telefoon op nemen gaat dan niet) terwijl ik er al een hele tijd van af was. Dag 1,2,3 gingen goed de dagen er na bevielen me zeer slecht. Naast angst had ik ook zeer slappe armen gekregen en mijn geheugen werd zwak. Ik ben nu weer terug gegaan op mijn oude voedingspatroon en voel me gelukkig weer beter.

Ik denk dat ik er nog niet aan toe was.

Al langere tijd ben ik een fervent liefhebber van zure rauwe melk. Omdat het zuringsproces niet altijd even gelijkmatig verloopt (temperatuursafhankelijk), doe ik nu 's avonds een scheutje appelazijn en 4 theelepels Sole in een literfles en daarop de reeds verzuurde melk. De volgende dag zit onderin de fles de wei en bovenin de wrongel, een kaasmakerijtje op microniveau. Even schudden en de hele dag heb ik de beschikking over een friszure drank, die mij uitstekend bevalt.

Hebben anderen hier ook ervaring mee?

Charade: was je mischien aan het ontgiften gegaan door de melk? lijkt me oa dat de candida aangevallen werdt door de melk,vandaar je zuivere sinussen?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.518
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan