Meer nepingrediënten in alledaags voedsel

Gerard

Well-known member
Uit onderzoek van de Amerikaanse voedselwaakhond USP is gebleken dat in steeds meer voedselproducten nepingrediënten worden verwerkt.

De wetenschappelijke non-profitorganisatie publiceerde zijn Food Fraud Database voor het eerst in april 2012. USP analyseerde 1300 gepubliceerde studies en nieuwsberichten uit de periode tussen 1980 en 2010.

In 60 procent van de gevallen constateerde de waakhond dat er sprake was van voedselfraude. Producenten frauderen het meest met granaatappelsap. Granaatappelsap is relatief prijzig en wordt vaak vervangen door andere sappen of extra suiker. Er werd ook geheel ‘synthetische granaatappelsap’ aangetroffen, zonder enig spoor van echt sap.

Olijfolie wordt vaak aangelengd met goedkopere oliën. Citroensap wordt goedkoper gemaakt door vooral water en suiker toe te voegen. In veel gevallen bevat citroensap slechts 15 tot 35 procent citroensap als op de verpakking 100 procent staat vermeld. Theezakjes worden gevuld met gazongras of duizendblad. Specerijen zoals paprikapoeder en saffraan worden op kleur gebracht met gevaarlijke kleurstoffen.

Hele artikel met ook een video

 
Ja, heel triest. Zie deze blog over het sjoemelen met olijfolie:

Quote:
Your Extra-Virgin Olive Oil Is Fake

Did you know that the Mob makes money hand over fist by selling you fake olive oil? Olive oil is a $1.5 billion industry in the United States alone. According to Tom Mueller, an intrepid journalist who wrote a scandalously revealing book on the subject, 70% of the extra virgin olive oil sold is adulterated — cut with cheaper oils. Apparently, the mob’s been at it so long, that even most so-called “experts” can’t tell a real olive oil from a fake olive oil based on taste alone.

[...]

The most common form of adulteration comes from mixing extra virgin olive oil with cheaper, lower-grade oils. Sometimes, it’s an oil from an altogether different source — like canola oil or colza oil. Other times, they blend extra virgin olive oil with a poorer quality olive oil. The blended oil is then chemically deodorized, colored, and possibly even flavored and sold as “extra-virgin” oil to a producer.


Lees meer: http://www.foodrenegade.com/your-extravirgin-olive-oil-fake/

 
Onvoorstelbaar en zo zonde! Het valt me ook op dat in bijna alles een of meerdere smaakversterkers zitten. Laatst was ik op een kaasboerderij waar ze ambachtelijke soep verkopen, met smaakversterker. Idem met baklever op de markt.

 
Ik vraag mij af of ik de olijfolie in de biowinkel nog wel kan vertrouwen. Weet iemand hier wat meer van?

 
bij ons in de natuurwinkel verkopen ze diverse merken olijfolie afkomstig van verschillende landen zoals Spanje, Italie en Griekenland.

Er staat een lichtgele Spaanse olijfolie speciaal voor bakken en frituren, ik zou daar niet op vertrouwen, olijfolie is volgens mij altijd groenig.

 
Waarom denk je dat onderaan deze pagina een link staat naar Vitsilomoeri?

Dat is de tuin van mijn zus in Kreta waar zij haar eigen olijfolie verbouwt. Je kunt het zo bestellen en betere kun je haast niet krijgen!

 
Quote:
Waarom denk je dat onderaan deze pagina een link staat naar Vitsilomoeri?

Dat is de tuin van mijn zus in Kreta waar zij haar eigen olijfolie verbouwt. Je kunt het zo bestellen en betere kun je haast niet krijgen!



Dank voor je verwijzing. Had er nog nooit serieus gekeken :oops:

 
@Bastiaan of @Food en Mood

Ik heb hier ook belangstelling voor.

Maar wat zijn de verzendkosten voor een 5 ltr. blik ??

Arjan.

 
De standaard verzendkosten voor een pakket tot 10 kg. Ik dacht dat dat 6,95 is(?) De olie wordt verzonden vanuit NL omdat er hier opslag is. Je kunt het beste even via de website een mailtje sturen.

 
@Bastiaan.

Bedankt.

Dat is mooi dat er hier in Nederland opslag is.

Op de site stond dat er niet bij, dus ik ging er vanuit dat het uit Kreta moest

komen.

Vandaar mijn vraag.

Arjan.

 
Hier bestel ik al jaren mijn olijfolie en zeep, ook van Kreta met opslag in Nederland.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.808
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan