meer koolhydraten + meer vlees = vetvertering en eiwitvertering op z'n gat, wat gebeurt hier???

kajsa

New member
Hoi allemaal,

Een poosje geleden ben ik een paar keer bij een diëtiste geweest. Zij gaf aan dat ik meer koolhydraten nodig had en meer rood vlees. Ik ben van beiden meer gaan eten.

Directe gevolgen waren heel slechte nachtrust ('s nachts wakker worden en max 5 a 6 uur slapen per nacht) en fikse verergering van exceem.

In eerste instantie dacht ik: da's de candida en komt door de koolhydraten.

Al snel viel rood vlees niet meer lekker. En toen ineens was ik standaard weer doodmoe. Voelde spanning in de leverstreek.

In een poging tot herstellen heb ik de 1e fase van Gaps ingezet: 1e dag veel energie, 2e dag ook nog, vanaf dag drie stortte ik in.

Heb toen het roer omgegooid. Ik ben vet en vlees weg gaan laten en heb zelfs een paar dagen tot een week grotendeels rauw gegeten. Toen ging het weer wat beter.

Daarna koolhydraten opgevoerd en toen kreeg ik weer energie. Ook kwam ik tot de conclusie dat ik een paar maanden geleden (na advies van hier) verkeerd gerekend heb en nog alsmaar te laag zat in koolhydraten.

Ik check graag even met jullie wat er gebeurd kan zijn en wat wat ik het beste kan doen/of mijn aanpak nu goed is.

Ik vermoed dat ik door koolhydraten op te hogen (die ik dus kennelijk nodig had) meer energie heb gekregen, waarop mijn lijf dacht: hé, nu kunnen we die lever weleens gaan aanpakken. Donna Gates beschrijft dit in Body Ecology Diet ook. Door een poosje zonder vet en dierlijke dingen te gaan en zo veel mogelijk rauw, ondersteund met citroensap kan de lever dan reinigen.

Ondertussen eet ik weer wat vis/vlees (nog geen rood vlees gedaan) en vet. En dat voelt goed. Het is allemaal wel minder dan een poosje geleden.

Kan ik er vanuit gaan dat als het weer goed voelt dat het ook wel weer goed is? Moet ik meer doen nog om die exceem weg te werken of komt dat nu goed? Het wordt al wel wat minder. Klopt het dat dat te maken heeft met een slechte eiwitvertering? Kan ik nu wel of beter even geen rood vlees eten? Of zit ik er naast als ik denk dat het daarmee te maken heeft?

 
Quote:
Klopt het dat eczeem dat te maken heeft met een slechte eiwitvertering? Kan ik nu wel of beter even geen rood vlees eten? Of zit ik er naast als ik denk dat het daarmee te maken heeft? Klopt het dat dat te maken heeft met een slechte eiwitvertering? Kan ik nu wel of beter even geen rood vlees eten? Of zit ik er naast als ik denk dat het daarmee te maken heeft?


Dag Kajsa,

Oei, oei. Eczeem wordt nl. veroorzaakt door een te hoge inname van koolhydraten. Meer hierover zie in het boek Beter met voeding van Mia Tjioe-America.

Is het mogelijk om even de bronnen van koolhydraten nader aan te geven ? Slapeloosheid kan nl. samenhangen met overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen en ik vermoed dat je de koolhydraten momenteel uit foutieve voedingsmiddelen haalt.

Ik zou er niet raar van kijken trouwens dat je een overgevoeligheid voor gluten, rijst of melk hebt en je het in de richting van het prikkelbare darmsyndroom moet gaan zoeken. PDS wordt gelinkt aan extreme vermoeidheid, CVS en darmklachten. Meer hierover zie boek Nooit meer moe van Michael Maes. Teveel rood vlees zou ik niet doen. Beperkt dit tot 1 tot 2 keer in de week en wissel dit vooral af met kippen- of kalkoenvlees, vis en eieren. Rood vlees is een bron van ijzer, echter een teveel wordt in verband gebracht met darmproblematiek op termijn.

 
Hoi Viviane, bij meer koolhydraten en geen vlees is het exceem beduidend minder geworden.

Ik gebruik m.n. quinoa en gierst, soms boekweit, heel af en toe rode bataat. Gluten, rijst en melk zijn dingen die ik niet neem omdat ik er niet tegen kan. Eieren zijn ook geen optie.

 
Quote:
Oei, oei. Eczeem wordt nl. veroorzaakt door een te hoge inname van koolhydraten



Dit hoeft niet. Ik zat ruim onder de 100 kh per dag en mijn hoofd was af en toe 1 bonk eczeem. Trage schildklier was volgens mij de hoofdreden. En blijkbaar dus een flinke disbalans.

 
Hoe staat het met je maagzuur, lever en gal? Heb je niet gewoon moeite met vertering van voedsel en moet je daaraan gaan werken. Ipv voedingsmiddelen uit gaan sluiten.

 
Quote:
Rood vlees is een bron van ijzer, echter een teveel wordt in verband gebracht met darmproblematiek op termijn.


Dit is je reinste flauwekul. Als je darmproblemen hebt, komt dit NIET door rood vlees. Geef NOOIT een eeuwenoud voedingsmiddel de schuld van moderne klachten!

Mike

 
Quote:
Dit is je reinste flauwekul.


Niet volledig mee eens.

Er werd wetenschappelijk al meerdere malen een verband aangetoond tussen overmatige consumptie van rood vlees en het ontstaan van dikke darmkanker. Hier van mening dat voorkomen beter is dan genezen.

Volgende vuistregels bij bereiding van rood vlees aanhouden :

1. enkel vlees consumeren van dieren die gras gegeten hebben om de reden dat deze dieren in beweging geweest zijn en een andere vet/eiwitverhouding hebben dan dieren die op stal moesten stil staan

2. eet rood vlees (rund, varken en lam) met mate en kies voor onbewerkt vlees - dus geen worst, geen vleeswaren en geen hotdogs om de reden dat deze poliepvorming en darmkanker in de hand kunnen werken

3. mensen met ontstekingsklachten dienen varkensvlees zoveel mogelijk te laten liggen om de reden dat dit veel arachidonzuur bevat dat het ontstaan van ontstekingen en de hieraan gekoppelde aandoeningen bevordert.

4. denk ook aan het laten sudderen van het vlees bij de bereiding in roomboter / kokosolie en kokend water om de vorming van nitraat, nitriet en kankerverwekkende nitrosamines te vermijden.

Informatie voor de mensen die meer over deze studies wensen te weten

http://kanker-actueel.nl/NL/darmkan...oot-risico-op-ontwikkelen-van-darmkanker.html

http://www.scientias.nl/rood-vlees-en-ham-vergroten-kans-op-darmkanker/31648

http://www.scientias.nl/rood-vlees-vergroot-kans-op-vroege-dood/58088

 
Quote:
Er werd wetenschappelijk al meerdere malen een verband aangetoond tussen overmatige consumptie van rood vlees en het ontstaan van dikke darmkanker.


En vervolgens haal je reguliere sites aan die onderdeel uitmaken van een agenda die geen enkele moeite doet om kanker werkelijk te genezen, maar eerder te bevorderen? Ook maakt dit onderdeel uit van een plan om de bevolking tot (sem)vegetariers te maken (Agenda 21).

Vivianne, jij lijdt aan 'witte-jassensyndroom'. Hoe verklaar jij dat de meest carnivore volkeren op deze aarde nooit enige vorm van kanker hebben gekend? Je geeft in je voedingsadvies m.b.t. rood vlees ook zelf aan dat men vlees moet eten van dieren die hun natuurlijke voer eten (gras, klaver, kruiden, groene planten) en in de buitenlucht staan. Rood vlees dat kankerverwekkend is, is dat omdat de dieren binnen staan, verkeerd voer krijgen (waaronder GMO's) en zonder enig respect en welzijn worden gefokt en vetgemest.

GEEF NOOIT EEN OUD VOEDINGSMIDDEL DE SCHULD VAN MODERNE KLACHTEN!!

Mike

 
Deze zogenaamde wetenschappelijk onderzoeken zijn echt bagger van opzet.

Zie ook hier:

http://www.marksdailyapple.com/will-eating-red-meat-kill-you/#axzz1p4wRN5X2

En daarbij als je geloofd dat rood vlees slecht voor je is dan moet je helemaal geen rood vlees eten.

Kijk, het is natuurlijk belachelijk om te denken dat vlees slecht voor je gezondheid is als je er meer dan 500 gram per week van eet maar gezond voor je als je er net wat minder van eet.

Als dat zo zou zijn dan is het menselijk lichaam gewoon niet gemaakt om vlees te verteren dus helemaal weglaten is dan de enige logische conclusie.

En dan heb je daar ook totaal geen moeite mee net zoals een konijn niet om een biefstuk verlegen zit.

Daaruit volgt natuurlijk dat elk vlees niet oke voor je is dus dat wordt dan een soort semi-veganistisch dieet.

En daarbij de archidonzuur hypothese, dan kan je dus ook geen lever eten.

En dat is nu juist zo enorm gezond voor je...

 
@ Alexandra

Ik vermoed dat dit inderdaad nog niet goed werkt, ook al dacht ik van wel. Maar wat doe ik eraan? Ik gebruik sole, citroen, neem bij elke maaltijd een gefermenteerde drank + groenten.

@ Mike

Jij gaf een paar maanden geleden aan a.h.v. mijn problemen dat het best zo kon zijn dat ik beter nog even geen rood vlees kon eten. Hoe zit dat? Hoe weet ik of dat op mij van toepassing is of niet? Het valt (tijdens en na het eten gevoelsmatig) wel lekker en ik heb er zin in...

 
kajsa,

Ik heb inmiddels al weer zoveel gepost en met zoveel mensen gecommuniceerd. Je zult me even moeten herinneren aan die specifieke post en dan kan ik hier nader op ingaan.

Mike

 
Ja tuurlijk, sorry, het had te maken met bijnieruitputting.

Pfoe, ik weet ook niet waarom je dat schreef. Het was voor mij onduidelijk. Heb het wel opgeslagen. Ik hoopte dat je zo zou weten waarom je zo'n advies zou geven.

 
Vertering begint bij de maag en die ben je al aan het versterken. Maar daarna komt er nog een heel stuk. Heb je enig idee hoe het ervoor staat met je lever, gal en alvleesklier? Misschien kan je leverreinigingen (de grote van Morritz) overwegen.

 
kajsa,

Ik adviseer mensen met bijnieruitputting juist om rood vlees te eten! Geef even de exacte bewoordingen door, want anders kan ik dit niet in de juiste context plaatsen, kan me niet voorstellen dat ik dit heb gezegd. Hier in ieder geval alvast een artikel over waarom rood vlees goed is voor je bijnieren:

http://unmistakablyfood.com/why-red-meat-is-crucial-to-heal-the-adrenals-and-prevent-cavities/

Mike

 
Volgens mij staat het hier:

https://www.fatsforum.nl/topic/gaps-succes-en-gaps-falen-met-vragen

Quote:
Ik, vrouw van 40, ben zo'n 4 jaar geleden tijdens de zwangerschap ziek thuis komen zitten vanwege ernstige vermoeidheidsklachten en overgevoeligheid voor allerlei prikkels.

Soms eet ik vlees en gaat het prima, soms helemaal niet (er lijkt een verband te bestaan met mijn cyclus).

Ik slaap ook behoorlijk slecht, lig vaak uren wakker 's nachts.


Dit zijn verschijnselen van bijnieruitputting. Lees mijn ebook hierover en veel van je klachten zullen op hun plaats vallen. Verder is er inderdaad sprake van een trage galstroom, wat ook weer met je bijnieren te maken heeft, lees onderstaand artikel maar eens:

http://unmistakablyfood.com/why-red-meat-is-crucial-to-heal-the-adrenals-and-prevent-cavities/

Quote:
Het verschil tussen wat voor mij goed werkt en wat voor mijn dochtertje goed werkt, maakt dat ik alsmaar twijfel of ik het wel goed doe. Want het ideale dieet zou toch voor ons allebei moeten werken?


Dat is nu degeneratie. Dit betekent dat jouw zwakheden/tekorten doorgegeven worden aan je nageslacht en zich daar in een nog ernstigere vorm voordoen. Sorry dat ik geen beter nieuws heb, maar je moet de waarheid eerst onder ogen zien om hier iets effectiefs tegen te kunnen doen.

Voor jullie allebei zou de volgorde moeten zijn: bijnierondersteuning d.m.v. dierlijk bijnierextract, gevolgd door verschillende lever- en galreinigingen. Pas dan kun je gaan denken aan meer vetten en eiwitten uit rood vlees.

Mike

 
Dank je, Pike. Maar dat is dus niet zo zwart-wit als gesteld wordt. Ik stelde voor om eerst de boel goed schoon en sterk te maken, omdat ik vermoedde dat vetten en eiwitten anders toch niet goed verteerd zouden worden a.g.v. maagzuurtekort en onvoldoende stuwwerking van de galblaas.

Mike

 
Precies Pike, dankjewel!

Ik heb het toch niet zwart-wit gesteld? Anders is dat in elk geval niet mijn bedoeling geweest.

Ik krijg sterk de indruk dat ik met Gaps een enorme omweg gemaakt heb.

We eten nu sinds kort eigenlijk zoals voor de hele dieet-zoektocht, alleen is het brood glutenvrij (en geweekt, gekiemd en gefermenteerd) en we eten vlees in plaats van zuivel. Ik at al altijd een laag beleg die dikker was dan de boterham en soep of salade ernaast, dus ik zat al redelijk laag in koolhydraten, ik at alleen de verkeerde...

Bij het (eerder) ophogen van de koolhydraten ging de vetvertering prima. Alleen na het opvolgen van het advies van de diëtiste ineens niet meer. Dat vind ik zo vreemd.

Ik heb ook geen last van winderigheid o.i.d. na het eten van vlees. Dat was eerst wel zo. Da's toch een teken van slechte vertering? Of is er meer?

Mike, kun je me wat meer uitleggen over eiwitvertering, hoe die werkt en wat voor verschillende eiwitten er zijn enzo? Ik heb erg de behoefte om te begrijpen hoe e.e.a. werkt, zodat ik kennis kan afstemmen met dat wat ik voel.

 
Er zijn niet zoveel verschillende eiwitten, wel verschillende aminozuren. Dierlijke producten bevatten alle 8 aminozren die het lichaam zelf niet kan aanmaken en dus uit voedsel moet verkrijgen. Deze zijn: isoleucine, fenylalanine, leucine, lycine, methionine, threonine, tryptofaan en valine. Een 'compleet eiwit' bevat deze 8 aminozuren. In totaal zijn er 20 aminozuren, de overige 12 vallen onder de categorie 'semi-essentieel' en 'niet-essentieel'. Een overzicht van alle aminozuren vind je hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Essenti%C3%ABle_aminozuren

De eiwitvertering vindt plaats d.m.v. het maagzuur. Maagzuur is zoutzuur (hydrochloorzuur) en dat lost eiwitten op. Het is ook een verdedigingslinie tegen ongewenste micro-organismes, omdat dit levende eiwitten zijn en dus ook oplossen in maagzuur. Bij voldoende maagzuur wordt het eiwitsplitsend enzym pepsine geactiveerd. Eiwitmoleculen zijn nl. de grootste moleculen in ons voedsel en pepsine breekt deze grote moleculen op in kleinere aminozuren, die peptiden worden genoemd. Maagzuur en pepsine zijn samen dus verantwoordelijk voor de vertering van eiwitten en het ontleden van de eiwitten in afzonderlijke aminozuren.

Als er sprake is van onvoldoende maagzuur en daarmee dus ook pepsine gaat je eiwitvertering eraan. Het lichaam gaat dan over op rotting d.m.v. bepaalde afbraakbacterien en schimmels. Dit rottingsproces vedroorzaakt gasvorming, waardoor een 'opgeblazen gevoel' ontstaat en/of winderigheid (boeren, flatulentie). Ook kunnen de gassen ervoor zorgen dat maagzuur omhoog wordt gestuwd naar de slokdarm, het beruchte 'zuurbranden'. Als er sprake is van een 'lekke darm' kunnen onverteerde of half verteerde eiwitdeeltjes ook in de bloedbaan terechtkomen en daar een imuunreactie van het lichaam uitlokken. Dit is de basis van zgn. 'autoimmuunaandoeningen'.

Hopelijk is het zo duidelijk.

Mike

 
Quote:
Heb je enig idee hoe het ervoor staat met je lever, gal en alvleesklier?


Hoe weet ik (of kan ik te weten komen) hoe het daarmee staat?

 
Dankje Mike.

Quote:
Dierlijke producten bevatten alle 8 aminozuren die het lichaam zelf niet kan aanmaken en dus uit voedsel moet verkrijgen.


Dus dierlijke eiwitten zijn het gemakkelijkst te verteren. Alleen... als gepasteuriseerde melk problemen geeft, hoe zit het dan met gekookt/gebraden vlees? Die eiwitten veranderen daardoor ook neem ik aan?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan