meditatie en visualisatie

eli

New member
Hoe denken jullie over meditatie en visualisatie? Denk je dat geest lichaam beïnvloedt?

De laatste tijd lees ik vrij veel over 'de kracht van gedachten' en dat je met positief/negatief denken meer of juist minder kan bereiken, niet alleen m.b.t. je leven maar ook m.b.t. je gezondheid. Al visualiserend creëer je het leven/lichaam dat je zou willen hebben.

Ook bijvoorbeeld zouden sporters zo meer resultaat kunnen behalen bij een belangrijke wedstrijd, kan een presentatie beter gaan of voel je je meer op je gemak in een bepaalde omgeving.

 
Wij creëren elke ervaring zelf. Dus ook die ervaringen die zich uiten via ons lichaam. Eerst is er de creatie, als gevolg van onbewuste en bewuste gedachten, de manifestatie volgt en uit zich o.a. in het lichaam.

Dit geldt zowel voor ziekte als herstel.

Meditatie en visualisatie dragen direct bij aan vitaliteit. In meditatie maak je contact met je hogere bewustzijn, die van nature heel is, en daarmee haal je de trilling van heelheid naar binnen in je lichaamscellen waardoor je lichaam zich automatisch gaat helen naar zijn oorspronkelijke ordening en blauwdruk.

Met visualisatie (van heling en vitaliteit) versterk je dit proces van heling.

Meditatie en visualisatie leiden ertoe dat je naar datgene wordt geleid wat je helpt bij heling. Zoals bijvoorbeeld op dit forum terecht komen :D

Dat heb je ook zelf gecreëerd.

 
Bedankt voor je reactie Indigo.

De vraag was mede naar aanleiding van een tip die je me in een ander topic hebt gegeven, over de methode van Jon Gabriel. Ik heb even wat gegoogled en ge-youtubed: erg interessant maar vooral ook verbazingwekkend! Haast te mooi om waar te zijn zou je kunnen denken;). Al denk ik zeker dat hij een treffend punt heeft wat betreft de rol van emotie. Heb je er zelf ervaring mee?

 
Miditeren dat doet de mens eigenlijk al van nature. Maar omdat we te veel denken lukt het niet meer en daarom gaan we miditeren en ontharde onze geest door aan niks te denken. Sporten heeft ook een opmars gemaak. Als je gewoon dagelijk beweegt dan is sporten niet nodig.

Als je gewoon actief bezig bent met je lichaam dan gaat mediteren ook van zelf. Tuinieren, wandelen, muziek maken zijn voor mij dan ook vormen van meditatie. Helaas hebben we weinig tijd naast ons drukke bestaan en dan is meditatie zeker goed. Maar nog beter zou zijn als we merken dat we het nodig hebben om dan een stap terug te doen in het werk wat we doen.

Ik vind het altijd humor als mensen zeer veel moeite doen om spirialiteit te zoeken. Misschien dat het bij mij nu van zelf gaat. Ik doe er lekker niks mee, omdat het niks toevoegt aan het leven om er mee bezig te zijn. Het gaat om balans tussen lichaam en geest en meer verlichting lijk mij overbodig.

Sommige kunnen het vrij snel en andere worstelen om het te vinden. Veel plezier met mediteren.

Als je lichaam meer in balans komt dan ben je sneller te vreden en ben je minder snel afgelijd. Je gaat dus positiever denken en voor mij een teken dat de mens niet kwaadaardig is geboren.

 
@Eli
Quote:
Al denk ik zeker dat hij een treffend punt heeft wat betreft de rol van emotie. Heb je er zelf ervaring mee?


Nou, volop. Tot voor een aantal jaren geleden was ik een echte emotie-eter. Als er wat te voelen viel stopte ik snel een dropje in mijn mond. Of twee, of drie of nog veel meer.....

Op zich wist ik wel dat het om emotie-eten ging, maar toen ik, zoals Jon Gabriël aangeeft, eens terug ging kijken, ontdekte ik dat ik inderdaad ook flink was aangekomen op die momenten dat het voor mij spannend werd. Niet eens negatief spannend hoor, het gebeurde toen ik ging samenwonen en vooral ook toen ik een eigen bedrijf begon. Maar ook bij een traumatische ervaring vlogen de kilo's erop. Allemaal momenten dat ik geconfronteerd werd met mijn kwetsbaarheid.

Het aantal kilo's dat ik in die tijden aankwam stonden voor mij echter nooit in verhouding met wat ik at. Er ging wel eens een extra zak chips doorheen om mijn emoties lekker weg te kraken, maar de kilo's vlogen er harder op dan ik kon verklaren met mijn eetgedrag.

Andersom ook. In al mijn afvalpogingen, voor ik koolhydraatarm-eten ontdekte, bleef ik ook altijd hangen op een vast punt (fatswitch). Wat ik ook deed, daar kwam ik niet onder. En dat was toch steevast op een BMI van 30 of zo. Terugkijkend zie ik ook wel dat ook daar een emotie op vast zat die met veiligheid en bestaansrecht te maken had.

 
Hallo Eli

De geest heeft zeker invloed op ons lichaam, dat is wat ik hier nog mis op dit forum.

gezondheid gaat voor mij altijd gepaard met gezonde voeding en zeker weten met gezonde gedachten.

Negativiteit is funest voor je gezondheid.

Richt je altijd op het positieve

Onze geest kan ons zoveel vertellen via ons lichaam, je lichaam leid je naar gezondheid

Hier een klein stukje wat ik jaren geleden geschreven hebt over het lichaam, hoop dat je het leuk vindt, het heeft mij geholpen om mijn lichaam te accepteren zoals ze is en de lessen eruit te halen.

Als we naar ons lichaam kijken,

denken de meeste mensen dat het lichaam alleen maar

botten, organen, bloedvaten, klieren, enz. zijn.

Niet interessant genoeg voor ons, het lichaam doet toch zijn werk wel

ook als we er niet aandenken.

Dus waarom al die aandacht voor ons lichaam?

Toch is ons lichaam meer dat een machine die zijn werk doet.

Want wie daar achter staat

( wat iemand moet toch de touwtjes in handen hebben) weten we niet!

De inhoud van ons lichaam laten we aan de heren medici over

zij hebben toch gestudeerd daarvoor, zij hebben onze gezondheid in handen

En wat doen wij?

Wij luisteren niet naar ons lichaam, wij zijn onverschillig geworden voor ons lichaam

we houden niet van ons lichaam,

we negeren de migraine en het brandend maagzuur

daar hebben we toch pillen voor.

Dat is voor ons de oplossing.

De zogenaamde 'wonderpil' zorgt ervoor dat we geen tijd verliezen in deze materiële wereld

Wij hebben geen tijd om ons geestelijk bezig te houden met onze 'ziekten'.

Jammer, want zo ontstaat de eerste stoornissen in ons.

Als we gezond willen zijn,

moeten we eerst leren, en dit is heel belangrijk, om van ons lichaam te houden.

Als we geestelijk verder willen, als we ons spiritueel willen ontwikkelen

moet je eerst leren om van je lichaam te houden.

Pas als je van je lichaam houdt, kan je het lichaam begrijpen

dan pas kan je lichaam beheersen en het verfijnen

en vergeet niet dat je dankzij je lichaam je taak in deze wereld kan verrichten.

Ons doel hier op deze aarde is het goddelijke te vinden, het goddelijke in onszelf

maar dit lukt alleen als je het goddelijk ziet van je eigen lichaam.

Maar hoe velen verachten niet hun eigen lichaam,

hebben een vreselijke hekel aan hun lichamen

Zij zijn enorm minderwaardig over hun eigen lichaam,

terwijl ze vergeten dat je lichaam

het instrument is dat je gekregen hebt om het goddelijke in je te manifesteren,

dat hier moet werken en dat je een stapje verder brengt

Ons lichaam verdient ons respect en zeker onze liefde

en deze eigenschappen zullen je helpen

om je lichaam eerst goed te bestuderen voordat je haar afkraakt

geef je lichaam de kans om haar werking aan jou duidelijk te maken.

Leer te luisteren naar je lichaam

Verdiep je wat meer in de anatomie van je lichaam

het wonderbaarlijke voertuig

dat jou gegeven is om hier te werken.

Begrijp dat je fysieke lichaam niet zo maar op deze aarde gekomen is

dat zij niet is ontstaat door allerlei chemische wisselwerkingen.

Nee, het fysieke lichaam is afgeleid van een model dat geschapen door

een goddelijke intelligentie, een goddelijke oervorm.

Bij elke incarnatie is het lichaam van het kind gevormd door de Heren van Karma,

een etherische vorm; ons etherisch dubbel.

Beter is het om het etherische dubbel niet als een lichaam te zien,

want zij blijft je hele leven verbonden met je fysieke lichaam.

De een kan niet zonder de ander.

Als het etherisch lichaam je lichaam verlaat,

ben je verstoken van elk functioneren en van elk vitaliteit van je lichaam.

Het etherisch dubbel is je blauwdruk waar jij naar gebouwd bent

maar zij is ook de verdeler van de levensenergie die via de zon tot ons komt

Zij verdeelt de energie over de chakra's, die de centra's zijn en de verbinding vormen

tussen het dichte fysieke en het astraal lichaam.

Het etherisch dubbel is de plaats waar de chakra's zich bevinden.

We kunnen onze fysieke lichamen geleidelijk aan omvormen tot een verfijnd instrument

we weten dat onze cellen zich iedere zeven jaar vernieuwen

en als we door bijv. onze voedingsgewoonten te veranderen, kunnen we ook

het trilling vermogen van het fysieke lichaam wijzingen.

Alleen dit is natuurlijk niet voldoende om ons fysieke lichaam

tot een zuiver instrument te maken

We moeten door middel van zuiveren van onze gedachten,

ons fysiek lichaam nog gevoeliger maken, ons trilling vermogen nog meer verhogen.

Hier is meditatie zeer geschikt voor

want de volledige beheersing van ons lichaam kan alleen plaats vinden

wanneer wij het centrum van ons bewustzijn op spiritueel gebied gericht houden

om vandaar uit onze persoonlijkheden op een afstandje kunnen bekijken.

Groetjes Petra

 
Zeer mooi Peti.

Er is voedsel voor het lichaam, en voedsel voor de geest.

Wat de mond ingaat om het lichaam te voeden versterkt het lichaam bij het juiste voedsel. Wat de mond uitgaat, en binnen in de geest blijft hangen, zoals laster, kwaadsprekerij, vuile praatjes, achterklap, vloeken, woede, haat, valse getuigenissen en allerlei leugens en lasteringen verontreinigt net zo zeer de mens als slecht voedsel. Het ware vasten is zowel je geestelijk opschonen, als je lichamelijk goed voeden. Het een versterkt het ander.

 
En daar kun je nog een ding bijvoegen: Namelijk je eten zegenen, twee vliegen in een klap!

Geestelijk en lichamelijk.

Intentie:

Ik dank en ik zegen het eten dat ik nu opnemen, dat het me kracht en harmonie geeft, dat het mijn wezen zijn voed. Het geeft me nu kracht en harmonie. Ik dank het AL voor de liefde en inzicht die hij mij geeft.

 
Achter zegenen zit nog een boodschap

'nadenken over het eten, het komt niet zo maar op je bordje. Het voedsel moet eerst groeien en dan heb je nog mensen nodig die het mogelijk maken dat het op je bordje komt, dan nog iemand die het klaar maakt met liefde (smaakt zoveel lekkerder als jij het klaar maakt zal mijn dochter zeggen :)

En vergeet niet de kracht van dankbaarheid, daar begint gezondheid mee

Vind het leuk om te lezen dat jullie het mooi vinden, ik kan niet genoeg benadrukken 'leer meer over je lichaam...het is zo interessant'

 
Vooral het ontwikkelen van lichaamsbewustzijn is zo interessant.

In ons lichaam zit ons on(der)bewuste geheugen evenals onze on(der)bewuste programmeringen. Hoe meer je hiermee in contact komt, hoe meer je leert waarnemen en communiceren, hoe meer verbinding je met jezelf ervaart en hoe meer je daardoor leeft in dankbaarheid én vertrouwen in je lichaam.

Dat komt de vitaliteit in alle opzichten ten goede.

 
Quote:
Vooral het ontwikkelen van lichaamsbewustzijn is zo interessant.


Helemaal mee eens! Wie in z'n kop zit, kan het probleem onmogelijk op hetzelfde niveau oplossen. De truc is om juist af te dalen, naar beneden, naar je onderbewustzijn, het aardse, de Moeder, je 'primitieve' oerkracht. Op dit niveau voel je en ben je alleen maar, zonder verloren en verdwaald te raken in allerlei gedachten en andere hersenspinsels.

Mike

 
Indigo, Mike,

Inspirerende woorden! Ik ben goed op weg maar vind het moeilijk om m'n gevoel te bereiken.

 
Snap ik, maar om je misschien nog wat meer op het juiste spoor te zetten:

Je kunt je gevoel ook niet bereiken. Alleen maar door je "hoofd" uit te schakelen kan jouw gevoel jou bereiken.

Je kunt niets doen, alleen maar ontspannen en ruimte geven om datgene te ontvangen wat jij wilt ervaren.

 
Aardende voeding, zoals we hier voorschrijven, zal je ook helpen meer tot en bij jezelf te komen. Bewust eten ook. Iedere hap (misschien in het begin gewoon maar 1 hap) bewust eten. Het voedsel met aandacht en liefde bereiden. Dankbaar zijn voor het dier dat gestorven is, opdat jij kan eten, dankbaar voor de natuur die de groente laat groeien en dankbaar voor de boeren die dit voor ons zo goed al kant en klaar maken, zodat wij het kunnen kopen en eten.

Stap voor stap Eli, dan komt vanzelf het moment dat je je alvleesklier een huppeldansje voelt maken, je weet welke beslissing je moet nemen (onderbuikgevoel0 en weet je dat je kan vertrouwen op je gevoel en er naar kunt handelen.

 
Klopt, ik zit altijd te veel in m'n hoofd. Toen ik in t verleden wel eens moest 'voelen' (bij verschillende therapeuten op psychologisch gebied) probeerde ik maar wat, maar heb het idee dat ik nooit tot de kern kwam. Wel voel ik eigenlijk de hele tijd een soort van knoop, of in ieder geval een continue spanning. Toch lijkt er nu een soort van 'breuk' of 'kraak' in die spanning te komen waardoor er wat meer 'gevoel' uit komt of ik er in ieder geval beter bij kan. Ik denk dat dat met de voeding te maken heeft, of misschien ook wel met de adrenal.

Wat ik mij nog afvroeg was het volgende: Mike zegt dat kcal niet belangrijk zijn, althans niet als je hoofdzakelijk vet eet. Eet je immers geen koolhydraten dan naak je geen insuline aan en sla je geen vet op als ik het goed begrijp. Maar wat gebeurt er dan met de kcal die je niet verbrand uit vet? Dus stel een persoon heeft 2000 kcal nodig maar eet er 3000 (bijna allemaal vet), wat gebeurt er dan met die overige 1000? Worden die dan niet opgeslagen? Of verhoogt je metabolisme zo aanzienlijk door vet dat je ineens veel meer 'verbruikt'?

 
Als je in de vetverbranding zit wordt het vet dat je wel binnen krijgt, maar niet verbrandt, gewoon weer afgevoerd via de darmen.

Van vet heb je meer overigens wel meer nodig in kcal dan van koolhydraten omdat vet inefficienter verbrand. Dis het verbrandingsproces van vet verbruikt meer brandstof. Dus kcal tellen is appels met peren vergelijken en bovendien onnodig als je in de vetverbranding zit.

 
@eli: kun je op andere manieren wel goed uit je hoofd komen? Bijv. met massage, voetreflex, o.i.d? Dat werkt bij mij zo goed. Tijdens praten blijf ik ook in mijn hoofd zitten.

 
Massage heb ik wel eens gehad maar toen niet bij stil gestaan op die manier. Wat ik ook moeilijk vind is bijvoorbeeld om te kijken wat ik nu echt leuk vind of wat ik wil.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan