Medicijnen

In een dictatoriaal aangestuurd bejaardentehuis krijgen ze geen appelmoes meer:
die hebben ze namelijk nodig om die gore maffiadrugs van de apotheek naar binnen te krijgen

Bij de Spar in Wissenkerke worden potjes appelmoes verzameld. © Wendy van DammeBij de Spar in Wissenkerke worden potjes appelmoes verzameld.

Oma van 101 mag geen appelmoes meer, omdat zorginstelling het niet gezond genoeg vindt​

Bewoners van zorgcentrum Cleijenborch krijgen voortaan geen appelmoes meer, omdat de instelling het niet gezond genoeg vindt. Het hele eiland Noord-Beveland zamelt nu het favoriete prakkie in voor de hoogbejaarden.
Wendy van Damme
20 januari 2026, 19:30•Laatste update: 21 januari 2026, 07:13

Noord-Beveland op een zonnige winterochtend. Trekkers schuiven langzaam over de akkers, in de straten is het stil. Bij de Spar in Wissenkerke wappert een groene vlag, de schuifdeuren openen geduldig voor een oude man met een tas op wielen.

Binnen wordt de man begroet door de eigenaren. Harold van den Dries neemt een zakje saucijzenbroodjes aan en legt het alvast bij de kassa, waar zijn vrouw achter staat. Dit is geen supermarkt met klanten, het is bijna een buurthuis waar iedereen elkaar kent en waar je toevallig ook nog boodschappen kunt doen.
De Spar in Wissenkerke.De Spar in Wissenkerke. © Wendy van Damme
Vooraan in de winkel staat een mand met een bord erboven: Actie Appelmoes. Heeft Bianca er neergezet voor Rian, vertelt Van den Dries. Bianca werkt bij de Spar, Rian is haar vriendin. Die laatste zamelt appelmoes in voor de bewoners van zorgcentrum Cleijenborch, elders op het eiland. Vijf glazen potten staan er nu in, plus een sixpack aan plastic kuipjes. Noord-Beveland kennende komt er nog veel meer bij.

Niemand kan om de inzamelactie heen.Niemand kan om de inzamelactie heen. © Wendy van Damme
„Het is toch ook van de zotte”, moppert mevrouw Van den Dries. „Ben je zo oud, krijg je geen appelmoes meer. Appelmoes nota bene! Wij verkopen het hier veel. Ik denk dat we wel 20 soorten hebben. Met suiker, zonder suiker, light, van wel tig merken. De mensen nemen er hun medicijnen mee in, zeggen ze. En dan zouden ze je dat afpakken in de laatste fase van je leven. Manmanman.”

Bonusoma​

Dat was precies wat Rian Krijger dacht toen ze vorige week het digitale dossier opende van haar bonusoma, die woont in zorgcentrum Cleijenborch. Mevrouw had gemopperd over het ontbreken van appelmoes bij de warme middagmaaltijd, stond er.
„Ze is niet mijn echte oma”, vertelt Krijger. „Ik ken haar via mijn werk. Ik ben verpleegkundige bij terminaal patiënten van Allévo. Iedereen dacht dat ze ging sterven, maar ze knapte op. Ze kon alleen niet meer thuis wonen, dus ging ze hierheen. Omdat ze geen contact met familie heeft, heb ik besloten voor haar te zorgen. Ik neem haar soms mee voor een uitje of ik zoek haar op. Ze heeft het goed in Cleijenborch. Ze zegt altijd hoe dankbaar ze is om daar te wonen.”

Lees door onder de kaart

Alleen ja, kom niet aan haar appelmoes. „Oma is gék op appelmoes”, vertelt Krijger. „Ze eet het altijd in de middag. Ze houdt niet van vlees of groenten, die schuift ze opzij, en dan eet ze alleen puree en appelmoes. Vindt ze heerlijk.”

Van hoger hand verboden​

Krijger dacht aanvankelijk dat de appelmoes op was. „Ik haalde een zak appels en stoofperen bij de groenteboer en ben die gaan koken op de afdeling. Lekker samen schillen met die mensen, ik zag ze genieten. Terloops vroeg ik aan de zorg wanneer de gewone appelmoes weer zou komen. Die mogen we niet meer bestellen, zeiden ze. Ik viel van mijn stoel. Dat was van hogerhand besloten, zeiden ze.”
Zorgcentrum Cleijenborch in Colijnsplaat.Zorgcentrum Cleijenborch in Colijnsplaat. © Wendy van Damme
Moet je net Krijger hebben, die rond kerst ook altijd cadeautjes inzamelt voor mensen die niet zoveel geld hebben. In no-time had ze vier appelmoesinzamelpunten geregeld: bij Bouwcenter De Haze in Kamperland, de Spar in Wissenkerke, de Jumbo in Renesse en een oud-dorpsgenoot in de Noorsestraat in Ouwerkerk kunnen medestanders potjes appelmoes achterlaten voor de bewoners van Cleijenborch. „Gewoonweg ontroerend hoe iedereen meteen wil meewerken.”
Bij het zorgcentrum in Colijnsplaat begint men al te zuchten zodra het woordje appelmoes valt. Bewoners krijgt de krant er ‘vanwege privacyredenen’ niet te spreken, de kantine komen we niet in.
Zorgcentrum Cleijenborch.Zorgcentrum Cleijenborch. © Wendy van Damme

Richtlijnen​

Alleen communicatiemedewerker Johanna Quist wil iets zeggen. „Binnen Cleijenborch werken wij volgens het voedingsconcept dat in 2022 is vastgesteld, met instemming van de cliëntenraad. Daarin kijken we kritisch naar producten die veel verspilling veroorzaken en ingaan tegen de richtlijnen van gezonde voeding.”
En daar valt appelmoes onder. „Plastic kuipjes zijn niet zo duurzaam. En we willen kijken naar gezonde alternatieven. Daarvoor gaan we deze week een smaaktest doen bij onze bewoners. We gaan bijvoorbeeld ook zelf appelmoes koken. We zien het als onze plicht om onze bewoners gezonde voeding aan te bieden.”
Bij Coroos in Kapelle, een van de grootste conservenfabrieken van het land, moeten ze een beetje lachen om deze uitleg. „Wij voegen geen suiker toe aan onze appelmoes”, zegt communicatiemedewerker Matthijs Rekers. „Het is 100% fruit. Appels die supermarkten niet willen, omdat er een deukje in zit of een vlekje of wat dan ook. Duurzamer kun je niet hebben.”
Drie rekken appelmoes bij de Spar in Wissenkerke. De voordeligste variant is uitverkocht.Drie rekken appelmoes bij de Spar in Wissenkerke. De voordeligste variant is uitverkocht. © Wendy van Damme
Sterker nog: appels hebben niet het eeuwige leven, behálve in conserven. „Bij ons gaan appels een stuk langer mee.”
Die plastic kuipjes, daar zit wat in. Maar daar werken ze bij Coroos aan. Rekers: „Onze knijppakjes zijn al gemaakt van monoplastics. Dat scheelt. En anders gebruiken ze toch potten? Alternatieven genoeg, zou ik zeggen.”

Niet de juiste doelgroep​

Precies wat Rian Krijger vindt. „Bestel gewoon suikervrije appelmoes, klaar. Ik snap echt wel dat ze willen nadenken over gezonde voeding, maar daar is dit niet de juiste doelgroep voor. Mijn bonusoma is 101 geworden met elke dag appelmoes. Doe zoiets bij jongeren waarvan een groot deel kampt met obesitas.”
Rian Krijger brengt de potjes appelmoes vrijdag naar Colijnsplaat.Rian Krijger brengt de potjes appelmoes vrijdag naar Colijnsplaat. © Wendy van Damme
Krijger las de statuten van Cleijenborch er nog eens op na. „Bewoners hebben recht op eigen keuzes, staat daar. Behalve waar het appelmoes betreft. Begrijp me niet verkeerd: ik heb niks tegen die instelling. Ze zorgen goed voor mijn bonusoma, er wordt af en toe een advocaatje geschonken, flauw zijn ze niet. Maar nu hanteren ze de verkeerde volgorde; eerst afpakken, dan een smaaktest. Dat is niet zo handig.”
Als het aan Rian Krijger ligt, heeft haar bonusoma met haar medebewoners genoeg appelmoes voor de rest van hun leven. Ze brengt de ingezamelde potjes vrijdag naar Colijnsplaat. „Misschien heb ik daar ook nog wel hulp bij nodig”, lacht ze. „Zoveel is het inmiddels.”

Forum statistieken

Onderwerpen
4.657
Leden
8.695
Nieuwste lid
FAGAgueda5
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan