Mayonaise

Mayonaise zonder zuiker heb je ook bij de Jumbo, ben even de naam vergeten, stond bij moeders op tafel gisteren.

Leuk genoeg staat er ook een tekst op de achterkant met daarop: "Mayonaise zonder zooi"! Even de ingredienten bekeken en het was eigeel, zonnebloemolie, azijn, mosterdzaad water en zout.

Bij de zuurdere mayonaise (wat mij betreft de lekkere) heb je er minder vaak suiker in zitten!

 
geen zooi: zonnebloemolie is toch ook niet echt geweldig

 
Quote:
Ik heb een mayonaise gevonden in de biowinkel zonder toegevoegde suiker. Merk vetara. Het zou vegetarische mayonaise zijn, maar er zitten wel eieren in zoals het hoort. http://www.glutenvrijewebshop.nl/maaltijdproducten/mayonaise.html


Ingrediënten

Zonnebloemolie (78%), azijn, scharreleigeel (5.3%), water, mosterdzaden, azijn, specerijen (kurkuma), zout, voedingszuur (melkzuur), kruiden (rozemarijn), verdikkingsmiddel (guar gom)

 
hoi Simon, ja die zonnebloemolie is wel shit.

Ik wil ook zelf leren mayonaise te maken van olijfolie en/of wat anders, maar zover ben ik nog niet.

 
Scharreleigeel komt van scharreleiren. Dus van kippen met gekapte snavelpuntjes. Eet smakelijk.

 
Ton's majo ook verkrijgbaar bij plus suup als belze majonaise is gemaakt met vrije uitloop eigeel, geen suiker of andere meuk.

 
Is het zo'n probleem om een beetje zonnebloemolie binnen te krijgen als je als enige zo nu en dan wat mayo neemt? Die omega-6 heb je toch nodig. De gemiddelde WAPF-er krijgt het verder nauwelijks binnen, lijkt me.

 
Hier staat
Quote:
Pike schreef:

Zonnebloem olie is een omega 6 bom plus dat de procedure die nodig is om olie uit die zonnebloemzaadjes te persen een olie oplevert die je niet moet consumeren.


Mij is opgevallen dat Pike in ieder geval alles goed narekent.

Ton's majo is ook 100 % zonnebloemolie

 
vrijwel alle commerciële mayonaise bevat zonnebloemolie, niet ideaal maar maak me er niet zo druk om. ZO vaak eet ik geen mayonaise, ben al blij dat er geen suiker in zit.

 
@meuzik de gemiddelde waffer krijg meer dan genoeg omega 6 hoor. Een eitje is een hele goede bron. Maar bijna elke bron van vet bevat redelijk wat omega 6. Bijna krijgt juist te veel hiervan binnen, je hebt daar zeker geen zonnebloemolie voor nodig.

Dat hele klein beetje suiker in mayonnaise, dat is minder dan een gram per portie, daar hoef je je echt niet druk om te maken, het is puur de zonnebloemolie dat mayonaise ongezond maakt.

 
Quote:
Ik wil ook zelf leren mayonaise te maken van olijfolie en/of wat anders, maar zover ben ik nog niet



Waar wacht je op dan? :wink:

 
De meeste mayo bevat tegenwoordig juist raapzaadolie ipv zonnebloem. Mooi laten staan dus.

 
Vraagje over mayo uit een pot uit de (bio-)winkel: het bestaat vaak uit omega 6-vet, dat weet ik, meestal zonnebloemolie zelfs (waar ik niet eens tegen kan). En best is mayonaise zelf maken, dat weet ik ook al en dat doe ik ook al. Maar gewoon om het te snappen: zit in mayo uit de (bio-)winkel ook standaard gehard en dus transvet? Weet iemand dat misschien?
 
Volgens mij zitten er geen transvetten in mayo uit de winkel. De mayo van Ton's is met zonnebloemolie. Hij heeft wellicht de raapzaadolie nog niet ontdekt en hopelijk blijft dat even zo.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan