Mandela geopereerd van galstenen

G

Guest

Guest
Ik las juist in het nieuws dat Nelson Mandela gehospitaliseerd is om zijn galstenen te laten verwijderen (gelukkig voor hem tot nu toe zonder het verwijderen van zijn galblaas). Ondanks hij zo gekend staat om zijn vergevingsgezindheid wijst dit er toch op dat hij serieus wat woede heeft opgepot, waarom anders zoveel galstenen? Dan denk ik, ofwel komt het van de periode voor hij in staat was om te vergeven en heeft dat niet bijgedragen tot het vanzelf loskomen of oplossen van de galstenen ofwel deed hij teveel alsof hij kon vergeven vanuit een religieuze of morele overtuiging die meer op het ego gebaseerd is en heeft hij nooit echt kunnen vergeven..

 
Of eet hij al jaren het zo "gezonde" laag vet hoog koolhydraten dieet?

 
Pike, dat zou ook kunnen, maar toch, de meeste mensen eten niet meer gezond en hebben daarom nog geen galkolieken.. heb het even gegoogled en vond dit, maar dit zegt niet veel over hoe hij meestal at:

While being treated in hospital for tuberculosis, he was presented with a breakfast of bacon and eggs which a guard warned him was contrary to the order from his doctor to eat a cholesterol-free diet. The now 92-year-old freedom fighter replied: "Today, I am prepared to die; I am going to eat it."

In Qunu, financial hardships forced Mandela to eat a simple diet of locally grown beans and fruit

In the early 1970s, Mandela began keeping vegetable gardens on prison grounds. (His first plot was a rocky patch measuring just one yard wide; lacking tools, he had to dig with his hands.) In so doing, he not only found a way to supplement his fellow inmates' scanty diet with fresh vegetables—he cultivated a place apart, a pocket of calm amid harsh realities. "You must find your own garden," he advises, simply.

 
Dit zegt volgens mij wel een beetje hoe hij normaal eet:
Quote:
"Today, I am prepared to die; I am going to eat it


 
Ik heb vorig jaar een man gesproken uit Zuid-Afrika (lang met hem gesproken) die heel wat negatiever was over Mandela dan de westerse media. Mandela was niet de voornaamste voorvechter van een vrij Zuid-Afrika, maar het was wel iemand met een gewelddadig verleden in het ANC die zijn carriere begon met talloze bomaanslagen. Naderhand moet de man zijn gespot en zijn geleefd door de grote machten.

Er waren in de jaren '80 wel degelijk mensen met heel doordachte ideeen over het proces, maar die zijn niet gehoord.

Het is behoorlijk uit de hand gelopen, veel mensen zijn letterlijk weggejaagd en zitten nu in Australie, anderen kunnen niet weg. Het is sowieso aan te raden om met mensen uit Zuid-Afrika te spreken, dat hele beeld dat wij hier gevoed kregen medio jaren '80 was heel politiek, heel sturend.

 
Dat is interessant Thijs, ik heb het inmiddels ook eens opgezocht en een artikel gelezen over wat jij hier zegt "de waarheid over Mandela" en mij lijkt het ook wel dat hij een beetje teveel geniet van de aandacht en zijn status, ook zijn die galstenen erg verdacht voor iemand die gekend staat als zo'n 'vergevingsgezinde held'.

 
@thijs: Ik wilde er een paar uur geleden niet over beginnen, maar aangezien jij de voorzet geeft.

Over Mandela heb ik altijd een naar gevoel gehad, echter was het 10/20 jaar geleden echt not done daar over te beginnen.

Als ik er nu nog eens over nadenkt: Wat is er daar echt veranderd?

Stemrecht is leuk, maar de zwarte bevolking werkt nog steeds in de diamantmijnen van de blanken, enzovoorts.

Waarom is daar geen revolutie geweest? Ze waren er dicht bij, maar er veranderde precies genoeg om alles in de hand te houden.

Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat dit het best haalbare was voor de bevolking, er zijn genoeg landen in Afrika waar het een stuk slechter gaat.

(dit is naar mijn mening natuurlijk niet het best haalbare)

@lekkerromig: na dat artikel ziet alles er hier oranje/paars uit. 8) opdoen.

 
Wat naar om dit topic te lezen.

Ik weet niet de details van de politieke gebeurtenissen van die tijd,

maar Nelson Mandela heeft maar liefst drie kinderen verloren

en hij heeft ook een zeg maar tijdje in de gevangenis gezeten.

Ook al kan je goed vergeven, zo'n zware pijn neem je toch mee.

Verder lijken me eerder die margarine's enzo een reden.

Maar belangrijker:

Thijs, was dat een blanke man met wie je gesproken hebt?

Er zijn er genoeg die het nog steeds "jammer" vinden dat ze niet als vanouds de macht hadden over de zwarten. En die het misschien zelfs wel betreuren dat de apartheid niet meer is. En vervolgens dit soort dingen zeggen.

In Portugal vind je ook nog massa's mensen die de anjerrevolutie liever niet hadden zien gebeuren.

Bovendien gaan revoluties nou eenmaal niet pijn- en vlekkeloos, dus logisch al die verhalen. Niks met Mandela's aard te maken.

Daarnaast zocht hij de publiciteit helemaal niet op.

Ik vind het pijnlijk om dit te lezen, zeker gezien de ontwikkelingen van nu.

Ik kon niet níet reageren.

Matilda.

p.s.

Hoe kan iemand die deze woorden de wereld over liet en laat waaien, iets van bovengenoemde zware negativiteit bezitten?

Alsjeblieft!

Our deepest fear is not that we are inadequate

Our deepest fear is that we are powerful beyond measure

It's our light, not our darkness that most frightens us.

We ask ourselves, who am I to be brilliant, gorgeous, talented and fabulous?

Actually who are we not to be?

You are a child of God.

Your playing small doesn't serve the world.

There's nothing enlightening about shrinking

So that other people won't feel insecure around you.

We are born to make manifest the glory of God that is within us.

It's not just in some of us, it's in everyone.

And as we let our light shine, we unconsciously

Give other people the permission to do the same.

Nelson Mandela, Inaugural Speech 1994

 
@Matilda

De man die ik sprak was een ontzettend creatieve en boeiende man. Hij wist waar hij het over had, en wond zich er echt over op dat Zuid-Afrika alle kansen heeft gemist om racisme gedag te zeggen. Het land was racistisch, en het land is nu racistisch, en dat had niet gehoeven. En Mandela was daarbij. Hij werd gemaakt, en wij werden verblind. Zuid Afrika is een ontzettend onveilig land geworden.

Maar belangrijker:

Pas jij ervoor op dat je een constructie van de media niet overneemt als je werkelijkheid? De hele politiek is opgezet als een grote circustent, maar bleef het maar bij een spelletje. Mensen die daarin optreden, als die echt een beetje eer bezitten - dan komen ze daar achter en stellen ze het aan de kaak. Dat zijn de helden.

 
Quote:
'dat ze niet meer als vanouds de macht hadden over de zwarten'



Sorry, maar dit is wat je op het jeugdjournaal leert. "Als vanouds". De meeste blanken deden daar niet aan mee. Apartheid voelt altijd vreemd, voor iedereen die een beetje gevoel in zijn donder heeft. Daar vraagt niemand om. Er was een heel oneerlijk systeem, en Mandela was de man om dat systeem te continueren.

Quote:
Bovendien gaan revoluties nou eenmaal niet pijn- en vlekkeloos



Lekkere houding. Ten eerste was er dus helemaal geen revolutie. En ten tweede is pijn nergens voor nodig, dus bomaanslagen zijn ook nergens voor nodig. Nogmaals: er waren in die tijd goede ideeen over een vreedzame transitie, maar die mochten niet gehoord worden, het moest en zou Mandela worden.

 
@matilda,

blanke boeren die heel veel economische voorspoed en werkgelegenheid hebben gebracht.

wat vind je ervan dat nu alle blanke boeren plus complete families massaal afgemaakt worden, het land uit angst om vermoord te worden moeten ontvluchten, en massaal onteigend worden en verdeeld worden aan de zwarten die er vervolgens geen reet meer mee doen?

wat vind jij van deze omgekeerde racisme ?

 
Ach mijn buurmeisje van 18 hebben ze vorige week ook haar galblaas verwijderd hoor !

Kon geen kwaad zeiden ze in het ziekenhuis .

U heeft er last van ? Wij snijden het graag weg .

 
Ik ben ook in Zuid-Afrika geweest, bij mijn oom in Mooi Rivier. En de werkelijkheid is anders dan Matilda denkt.

Ik was er voor Mandela aan de macht kwam, en mijn oom had een zwarte huishoudster, die gewoon mee at en alle sleutels had en gelukkig was, en haar zoon kon dankzij haar inkomsten bij mijn oom naar de hogere school. Toen alles veranderde, is haar zoon vermoord door Mandela aanhangers, ze mocht niet meer werken voor de boeren of de rooinekken. In eens was haar leven over, en ook haar veiligheid en geluk. Ook al kreeg ze een stuk grond, ze wist niet wat ermee te doen. Van mijn oom kreeg ze altijd raad en steun, maar van de regering die nu aan de macht is kreeg ze een stuk grond, maar verder moest ze het maar zelf uitzoeken.

 
Oei, wat een felle anti-Mandela-sfeer hier...

Aan robinAlexander: dus als je alleen met iemand poseert of praat, wil dat dan zeggen dat je direct ook de ideeën en eventuele misselijke energieën van die persoon daarmee onderstreept?? Als ik met Mark Rutte zou poseren, wil dat toch ook niet direct zeggen dat ik politiek geïnteresseerd ben of zelfs VVD-supporter ben. Veel te makkelijk.

Deze foto van Anton Corbijn spreekt (dan) ook boekdelen:

by corbijn

 
Aan Thijs,

Ik vind het interessant wat je schrijft en persoonlijke verhalen van persoonlijke ervaringen beschouw ik ook als meest waardevol bron.

Maar dit is maar één (waarschijnlijk blanke) man. Daar kan je niet alles op baseren.

En ja, ik zal vast (nog) beïnvloed worden door de media, maar het valt reuze mee: ik heb geen televisie en zoals ik zei neem ik persoonlijke verhalen het meest op. Bovendien heb ik niet voor niets dit forum gevonden.

Quote:
Het land was racistisch, en het land is nu racistisch, en dat had niet gehoeven. En Mandela was daarbij.



Ik denk niet dat hij daar verantwoordelijk voor kan worden gehouden. Het lijkt me erg moeilijk om te zeggen of één iemand iets in collectieve wraak-energieën/stromingen kan veranderen.
Quote:
Zuid Afrika is een ontzettend onveilig land geworden.



Niet geworden, gebleven. Alleen met de nadruk op andere groepen.

(overigens met t stukje over de (voorbereiding van) revolutie doelde ik op je zin:
Quote:
maar het was wel iemand met een gewelddadig verleden in het ANC die zijn carriere begon met talloze bomaanslagen.



elke revolutie veroorzaakt ook pijn, is mijn visie. hoe klein ook (in jezelf bijvoorbeeld).)

Aan benbijnier:

ik denk niet dat ik je vraag hoef te beantwoorden, het antwoord lijkt me duidelijk met de mandela's tekst die ik erboven heb gepost.

Ik denk alleen dat wel meespeelt dat er bij de meeste blanken een collectief schuldgevoel heerst (onbewust misschien en misschien overgenomen van vorige generaties), en bij de meeste zwarten dus een collectief pijn- en wraakgevoel. Dat zal deze hele nare ontwikkelingen wel in de hand werken.

 
Aan Amancay:

De Opa van mijn (portugese) vriend was ook een blanke boer in Afrika en zodoende weet ik ook een beetje persoonlijks hierover. Hij was ook een 'goede' boer die zijn 'personeel' eerlijk en respectvol behandelde. En ik weet dat het nu zacht gezegd een troepje is. Maar -nogmaals- om Mandela dit alles persoonlijk te verwijten? Ik weet het niet! Ik was er niet zelf en ik ben er niet zelf. Maar het lijkt me sterk.

Het was de strijd voor gelijkheid, en die is toch wel noodzakelijk, ook al wordt hij niet goed gestreden.

Aan allen:

Kunst zie ik ook als waardevol bron.

Een documentaire genaamd: 'Punk in Africa' is uitermate inspirerend, pijnlijk & mooi.

Punk in Africa -trailer

Ik raad aan die te zien!

Daarnaast de gedichten van de (blanke) Zuid-Afrikaanse dichteres Ingrid Jonker.

Over haar leven is laatst overigens een film gemaakt:

Black Butterflies

(met Carice van Houten)

Een gedicht van haar is deze (en in de film zie je de aanleiding van haar schrijven):

Als er íets boekdelen spreekt....



Die kind wat doodgeskiet is deur soldate by Nyanga

Het kind is niet dood

het kind heft zijn vuist naar zijn moeder

die Afrika schreeuwt, de geur schreeuwt

van vrijheid en heide

in de township van het omsingelde hart

Het kind is niet dood

noch bij Langa noch bij Nyanga

noch bij Orlando noch bij Sharpville

noch bij het politiebureau van Philippe

waar het ligt met een kogel door zijn hoofd

Het kind is de schaduw van de soldaten

op wacht met geweren, pantserwagens en knuppels

het kind is aanwezig bij alle vergaderingen en wetgevingen

het kind loert door de vensters van huizen en in de harten van moeders

het kind dat alleen maar wilde spelen in de zon bij Nyanga is overal

het kind dat een man is geworden trekt door heel Afrika

het kind dat een reus is geworden trekt door de gehele wereld

Zonder pas


 
Een streven, strijd om gelijkheid. Strijd, dat wel! Strijd zal opleveren wat het is als zaad van een plant: nog meer strijd. Eerst wellicht met woorden, later worden de woorden daden van strijd, de woorden worden doden.

Als straf voor het één of ander werd in een concentratiekamp een jongetje opgehangen. Doordat hij nog maar weinig woog, bleef hij al stikkend nog even leven. De gevangenen werden gedwongen dit aan te zien. Iemand vroeg cynisch: "Waar is God nu?" Een ander antwoordde: "Daar hangt Hij!"

Voor mij betekent dit dat wat we en ander aandoen, we direct onszelf aandoen. God (= goed zonder het tegendeel van kwaad) is de eenheid die we zijn in zijn, niet in het verhaal van de persoon die we denken te zijn, waarin geen kwaad bestaat, omdat eenheid niet verdeeld is. Wanneer dit ten diepste beseft wordt, niet als gedachte maar eerder energetisch, in de cellen van het lichaam, blijft oneindige liefde over waardoor en waarin alles schijnbaar bestaat.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan