maltodextrine

Dirtsa

New member
Tja.. lastig deze..

Ik weet dat maltodextrine niet goed is..

Nu heb ik een supplement voorgeschreven gekregen ter ondersteuning en hierin zit <dan 1% maltodextrine in...

Kan dit ook in deze hoeveelheid kwaad?

 
Het is een elixer voor opname van b-vitamine, ijzer en zink. Het lijkt op de bekende Floradix, maar ander merk.

Ik heb er nog voor gebeld, omdat ik zeker wilde weten wat erin zat.. 'mevrouw, het bevat echt een miniscuul kleine hoeveelheid maltodextrine, die eigenlijk verwaardloosbaar is.. In deze hoeveelheid kan dit echt geen kwaad'

 
Dan zou ik vragen wat de functie van die maltodextrine is als het toch verwaarloosbaar is. Kennelijk is er een niet-verwaarloosbaar effect op het drankje (anders zouden ze het er toch niet in stoppen?). Misschien is het effect op jouw lichaam wel net zo niet-verwaarloosbaar.

Daarmee wil ik niet stellen dat het kwaad kan in zulke hoeveelheden: daar heb ik helemaal geen verstand van. Maar het argument dat het verwaarloosbaar is, is wat mij betreft enigszins flauwekul.

 
hihi... dat vroeg ik al..

Ze hield een wazig praatje over dat de kruiden en groenten in de elixer door de maltodextrine goed op elkaar inwerken of zoiets.. whatever.. minder dan 1% is natuurlijk niet veel, maar waarom toch altijd die hulpstofjes...

word daar zo moe van!

 
Maltodextrine = Glucosestroop.

Rommel dus, die je niet in je lijf wilt hebben.

Afhankelijk van de gebruikte grondstoffen kan het ook gluten bevatten.

@ikke misschien toch nog even verder kijken of je andere alternatieven kunt vinden?

 
Maltodextrine is een polymeer (lange aaneenschakeling) van glucose-moleculen. Maltodextrine heeft een hele hoge glycemische index (105-150) in vergelijking tot bijvoorbeeld suiker (63-72), maar wordt desondanks als bulkmiddel gebruik voor intensieve zoetstoffen zoals aspartaampoeder en tegenwoordig ook steviapoeder. Het wordt gemaakt van bijvoorbeeld mais- of aardappelzetmeel, maar het kan van iedere soort zetmeel gemaakt worden. Het kan als bindmiddel gebruikt zijn net zoals lactose daarvoor wordt ingezet.

Maltodextrine is een snelle geraffineerde suiker en daarom komt het er bij mij niet in. Maar over 1% zou ik echt niet moeilijk doen. Het is niet zo giftig als bijvoorbeeld aspartaam of zo.

 
Quote:
Maar over 1% zou ik echt niet moeilijk doen. Het is niet zo giftig als bijvoorbeeld aspartaam of zo.


Tenzij je het, zoals in dit geval als supplement, regelmatig binnen krijgt.

 
Ja, mijn gedachten is die van jullie.. liever niet!

Nu heb ik ondertussen verder gezocht en vond ik een andere met toevoeging van fructose... Ook niet super..

grrrr waarom toch altijd die suikers toevoegen!

 
Om de verslaving op peil te houden en volgens mij blijft het erdoor ook langer goed wat ik wel onwaarschijnlijk vind, maar goed.

 
Fructose is slecht in grote hoeveelheden, ik dacht > 25 mg per dag. Ik zou zelf gevoelsmatig onder de 10 willen blijven. Ik heb niet de indruk dat zo'n drankje per eetlepel nou zo vreselijk veel fructose bevat, wat staat er op het etiket? Je moet het wel een beetje in proportie blijven zien. Je eet toch ook honing? bessen?

Een ander alternatief is de kruiden die erin zitten los kopen en daar thee van zetten. De mineralen die het bevat haal je uit sole of extra supplementen, de b-vitamines suppleer je met nutritional yeast (dat gebruik je toch?). Easypeasy.. :wink: Bovendien, een goed voedingspatroon met alle nutriënten die je nodig hebt levert de synergie waarnaar je op zoek bent.

Hilda

 
Quote:
Tenzij je het, zoals in dit geval als supplement, regelmatig binnen krijgt.


Waar hebben we het dan over? Hoeveel ml drink je dagelijks van dit goedje?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.284
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan