Magnesium, is dit de ideale combinatie?

Nomad

New member
Hallo,

Klopt onderstaande wat betreft de ideale magnesium combinatie en aanbevolen hoeveelheid per dag? Ik heb dit nog niet gelezen op deze forum.

Magnesium in combinatie met taurine blijkt een gouden combinatie, deze vorm wordt van alle magnesium vormen het beste opgenomen en gebruikt door het lichaam. Zowel magnesium als taurine hebben vooral functies in spieren en zenuwen. Geen wonder dat zowel magnesium als taurine in overvloed hierin aanwezig is. Beide stoffen helpen de spieren ontspannen. Ontspanning vindt ook plaats door een gunstige werking in zenuwen en hersenen. Beide stoffen zijn betrokken bij de prikkelgeleiding. Taurine is een aminozuur dat het belangrijke zwavel levert. Het heeft bovendien antioxidatieve eigenschappen.

Hoeveel magnesium per dag?

De Gezondheidsraad heeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor volwassen mannen (19-50 jaar) vastgesteld op 300-350 mg, voor volwassen vrouwen 250-350 mg per dag.

Let op:

•De werkelijke magnesiumbehoefte is sterk afhankelijk van leeftijd, geslacht, zwangerschap, beroep, sport, voedingsgewoonten, leefwijze en medicijnen. Niet elke magnesium vorm wordt altijd even goed opgenomen. Het kan meestal niet kwaad iets boven de ADH te zitten.

•Het beste is niet meer dan 500 mg magnesium per dag in te nemen, meer dan dit kan een laxerend effect geven en leiden tot diarree.

•Let goed op altijd voldoende calcium in te nemen samen met magnesium. De ene stof vergroot de behoefte van de andere.

•Voor een goede opname van calcium is vitamine D weer erg belangrijk. Vitamine D maakt je lichaam aan met behulp van zonlicht, het zit tevens in dierlijke producten zoals vis en boter.

 
In het oorspronkelijke Engelse boek van Jonathan V. Wright, Why Stomach Acid Is Good For You, spreekt hij niet van een 'recommended daily intake' (RDI), maar van een 'recommended deficiency intake', een 'algemene deficientie hoeveelheid', een hoeveelheid gebaseerd op tekorten, niet op overvloed.

Mike

 
Naar ik heb begrepen zijn de adh's gebaseerd op onderzoek vlak na de 2e wereldoorlog. Krijgsgevangen of politieke/oorlogsgevangenen werden op een dieet gezet met bepaalde tekorten zodat ze achter de minimale hoeveelheden konden komen. De adh's zijn dus gebaseerd op minimale hoeveelheden bij mensen die met meer voorraden geboren en opgegroeid zijn en waar in het overige voedsel ook meer vitaminen en mineralen zaten als vandaag de dag.

De adh's kunnen dus in de prullenbak!

Belangrijk is om te beseffen dat het lichaam graag bepaalde verhoudingen van bepaalde stoffen in het lichaam wil en dat stoffen elkaar ook tegenwerken. Voorbeeld: slik je veel vitamine D, dan ligt een vitamine A tekort op de loer. Selenium en Zink werken elkaar ook tegen. (eentje is sterker, was dat de zink??) Dat wil zeggen, dat als je ze tegelijkertijd slikt de zwakke minder benut wordt.

De magnesiumolie wordt prima opgenomen. Vooral via de voeten heb ik mij laten vertellen. Het is alleen jammer dat het kleverig is.

 
Ik vind 'werken elkaar tegen' een beetje ongelukkig gekozen. Zou eerder zeggen: ze hebben elkaar nodig in de juiste verhoudingen om goed te kunnen werken of te worden opgenomen.

Daarom moet je eigenlijk dat soort dingen niet in een geïsoleerde vorm tot je nemen maar via voeding zodat je iets in zijn geheel binnenkrijgt met de ondersteunende stoffen.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.508
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan