Maandverband, luiers, tampons, toiletpapier etc. etc.

simone

New member
Ben net aan een stukje rauwe zoete aardappel aan het kauwen en kwam dit artikel tegen wat ik met jullie wou delen.Denk ook je kunt ook niets meer en het is wel ongezond:

Zijn tampons gevaarlijk voor de gezondheid?

De laatste tijd doen verschillende verhalen over de schadelijke effecten van tampons en maandverband de ronde. Tampons zouden asbest bevatten! Asbest laat de vrouw meer bloeden tijdens de menstruatieperiode, waardoor zij meer tampons zou moeten gebruiken. Tampons worden gemaakt van rayon en dat veroorzaakt verschillende klachten. Daarnaast worden de tampons behandeld met dioxine dat schadelijk is voor het menselijk lichaam. Wat is er hiervan waar en hoe kunt u zichzelf beschermen?

De menstruatie

Bij de geboorte bevat het ovarium reeds 100.000 tot 200.000 eicellen. Na de geboorte worden geen nieuwe geslachtscellen gemaakt. Vanaf de puberteit gaan de eicellen, onder invloed van een hormoon geproduceerd in de hypofyse voorkwab, zich ontwikkelen tot rijpe follikels.

De hypofyse is een klein aanhangsel aan de hersenbasis ongeveer zo groot als een flinke erwt. Een rijpe follikel groeit in 14 dagen, waarna hij barst. De eicel met een aantal omgevende cellen wordt uitgestoten buiten het ovarium. Dit noemen wij de ovulatie. De eicel wordt opgevangen door uitlopers van de eileider en vandaar in de eileider zelf gebracht. Hierna vervolgt de eicel zijn reis door de eileider naar de baarmoeder. Dit geschiedt door trilhaartjes die zich in de wand van de eileider bevinden en door contracties (samentrekkingen) van de gladde spiervezels van de eileider.

Indien er bevruchting plaatsvindt, gebeurt dit in de eileider. De bevruchte eicel wordt dan naar de baarmoeder getransporteerd en ingenesteld in de baarmoederwand.

Er zijn verschillende hormonen verantwoordelijk voor de vele veranderingen die plaatsvinden op verschillende plaatsen in het lichaam van de vrouw, vanaf rijping van de eicel tot na de bevalling. Indien er geen bevruchting plaatsvindt wordt de verdikte baarmoederslijmvlies met de afgestorven eicel afgestoten. Dit noemen we de menstruatie.

Na de menstruatie, die drie tot vijf dagen duurt, herstelt het slijmvlies zich weer en kan de cyclus weer beginnen.

De laatste menstruatie wordt menopauze genoemd. Dit vindt meestal tussen het 45 en 55 levensjaar plaats. Hierna wordt de ovaria kleiner en er komen geen follikels meer tot rijping.

De postmenopauze is niet het gevolg van een afname van de productie van de hypofyse(voorkwab)hormonen, maar een afneming van de gevoeligheid van de ovaria voor deze hormonen. Het is een ouderdomsverschijnsel van de ovaria.

Daar hierdoor het hormonale systeem van de vrouw een belangrijke wijziging ondergaat kan dit leiden tot een scala van klachten.

Tijdens de menstruatie (en vaak ook daarna) gebruikt de vrouw hetzij een tampon of een maandverband -op ons eiland bekend als cotex, dat afgeleid is van het woord Cotton Texture-.

Tampons en maandverbanden worden gemaakt van rayon, 100% katoen of een combinatie daarvan. Om rayon mooi wit te maken wordt het gebleekt met dioxin.

Rayon is een product dat gemaakt wordt uit houtzaagsel en houtpulp.

De veiligheid van maandverband en tampons staat in Amerika onder controle van de FDA (Food and Drug Administration).

Dioxin is de chemische naam voor 2,3,7,8-tetrachlorodibenzo-p-dioxin of TCDD. Dioxin is een chemisch bijproduct uit chloor dat biologisch actief is en komt voornamelijk uit de papierindustrie.

Precies weet men nog niet wat dioxin in het menselijk lichaam doet. De belangrijkste studie die nog steeds gedaan wordt is die in Seveso, Italië. In 1976 is door een ongeluk in een chemisch fabriek dioxine vrijgekomen. De directe gevolgen van dit ongeluk werden duidelijk gezien in de dood van verschillende kleine huisdieren (honden, katten, kippen, eekhoorns) en ernstige huidklachten (bekend als chlooracne) bij kinderen.

De effecten op lange termijn, zoals klachten van immuunsysteem, reproductieve organen, ontwikkeling van de mens en klachten van de organen worden nog steeds bestudeerd en gevolgd. Wat men nu al zeker weet is dat dioxin inderdaad schadelijk is voor het menselijk lichaam. Bij muizen en ratten veroorzaakt dioxine klachten van de urinewegen, klachten van hormoonhuishouding, bijnieren, schildklier, pancreas, mannelijke geslachtsorganen (afname testosteron), leverklachten en huidirritatie.

Tevens is dioxine carcinogeen en tast het de genen aan.

Tampons, maandverband, luiers, neustampons en verschillende andere producten die gebruikt worden bij operaties kunnen dioxine bevatten. De fabrikanten blijven beweren dat de hoeveelheid dioxin in hun producten te laag zou zijn om klachten te veroorzaken. Anderen beweren weer dat zij geen dioxin toevoegen aan hun product en dat de dioxine die gemeten wordt in hun product afkomstig is van de bomen en planten die het weer opnemen uit de grond. De grond wordt immers bewerkt met verschillende chemische producten waaronder dioxine.

De EPA (Enviromental Protection Agency) zegt dat er eigenlijk geen duidelijke bepaling bestaat voor het blootstellen aan dioxine. Wel zegt de EPA dat er een cumulatief (door herhaaldelijk gebruik) effect bestaat. Een snelle berekening brengt mij tot de conclusie dat een tampongebruikster wel degelijk rekening moet houden met een cumulatief effect. Vijf tampons per dag, vijf tot zes dagen per maand gedurende ongeveer 35 menstruatie-jaren zijn toch 12600 tampons!

Rayon draagt bij tot het probleem met dioxine omdat het “sterk absorberend” is. Kleine vezels (deeltjes) van de tampon kunnen in de vagina achterblijven. Dit biedt een uitstekende broedgebied voor de dioxine die kan leiden tot TSS.

In 1989 en daarna weer in 1995 heeft de FDA (Food and Drug Administration) aan 4 grote tamponfabrikanten gevraagd naar data over hun producten. Het antwoord van de fabrikanten was dat er (natuurlijk) geen “zorgbarende” chemische stoffen in hun producten verwerkt worden.

TSS (Toxic Shock Syndrome)

TSS is een dodelijke ziekte veroorzaakt door een bacteriële intoxicatie. Verschillende bacteriën kunnen hiervan de oorzaak zijn, maar vaak worden de Streptococcus en de staphylococcus gezien. In 1980 waren er 814 sterfgevallen door TSS in de Verenigde Staten. De oorzaak was snel gevonden. Een gel die gevonden wordt in de “super absorberende” luiers, maandverbanden en tampons is een factor dat gerelateerd wordt met TSS. In 1979/1980 brachten verschillende fabrikanten de super-dorstige tampons op de markt. Tegelijkertijd werd een stijging gezien in TSS. De super absorberende tampon veroorzaakte een verandering van het milieu in de vagina en maakte het gevoelig voor de bacterie die verantwoordelijk is voor TSS. Bij het inbrengen en uithalen van de tampon bestaat de mogelijkheid om kleine krassen en andere trauma’s veroorzaken, hierdoor heeft de dioxine vrij spel. TSS wordt ook gezien bij kinderen, mannen en vrouwen die niet menstrueren. TSS komt vaak voor op de leeftijd tussen 15 tot 24jaar.

In 1997 -nadat er een onderzoek geweest is van de sterk-absorberende tampons- daalde het aantal menstruatie-gerelateerde TSS gevallen naar 5!

Tegenwoordig worden de volgende aanduidingen gebruikt op de verpakking van tampons: “junior”, “regular”, “super” en “super plus”. De FDA eist tevens van de makers van de tampons dat ze voldoende informatie geven over TSS en de risico bij gebruik van het product..... maar hoeveel mensen/ vrouwen lezen de bijsluiter?

Asbest in tampons?

De berichten dat in tampons asbest verwerkt wordt om de vrouw meer te laten bloeden, zodat zij meer/vaker tampons moet gebruiken, wil ik met alle voorzichtigheid (voorlopig) van de tafel vegen. Geen enkele fabrikant geeft op de verpakking aan dat er asbest gebruikt is; alle fabrikanten ontkennen dat er asbest gebruikt wordt; en de FDA zegt dat er geen asbest gevonden is of zelfs geen spoor van asbest in de onderzochte producten. Toch moet ik herhalen dat ik dit met voorzichtigheid, argwaan en wantrouwen aanneem. Ook de FDA is niet te vertrouwen; jarenlang hebben ze klakkeloos aangenomen en beweerd dat sigaretten niet schadelijk zouden zijn voor de gezondheid. Nu, pas in oktober 1999, geeft de tabaksindustrie te kennen dat er wel degelijk duidelijk schade ontstaat aan de longen.

Wat kunt u er aan doen als u toch deze “sanitaire” (= de gezondheid betreffende) producten moet gebruiken?

Gebruik tampons die gemaakt zijn van 100% katoen en die niet gebleekt zijn. Jammer genoeg zijn er heel weinig bedrijven die deze 100% ongebleekte producten maken. Verschillende landen (waaronder Zweden, Duitsland) hebben al geëist voor een gezonder product. Tegenwoordig worden ook andere methoden toegepast (b.v. waterstofperoxide) om te bleken.

Je kan ook kiezen voor een andere vorm in plaats van een tampon. Zoals al eerder gezegd wordt ook het maandverband met dioxine behandeld, maar dat schijnt minder erg te zijn omdat dit geen contact heeft met de vagina. Daarnaast is het bijna onmogelijk dat deeltjes achterblijven in de vagina omdat een maandverband niet met het inwendige in aanraking komt.

Ook is het verstandig om een tampon alleen te gebruiken bij bepaalde activiteiten zoals sport, zwemmen of onder bepaalde kleding.

Een tiener die net begint aan de menstruatie periode wordt aangeraden zoveel mogelijk een gewoon, normaal, ordinair maandverband te gebruiken.

Als leidraad kunt u de volgende regel hanteren: elk papier dat mooi wit gemaakt is door bleken met dioxin, dat direct in aanraking komt met het lichaam kunt/moet u vervangen door een ongebleekte (grijs/bruin). Dat geldt voor toiletpapier, luiers, maandverband, neusdoekjes en de hele sanitaire mikmak.

 
Tja... het zal best waar zijn. Alles moet maar mooi, stralend wit (of zelfs met bloemetjesmotief!) zijn, anders wordt het geassocieerd met...? Geen idee, maar vast niet iets positiefs.

Aan het advies heb je alleen zo weinig, voor zover ik weet. Behalve kringlooptoiletpapier en -handendoekjes ben ik de rest nog niet in een andere kleur dan wit tegengekomen in de winkel. Of heb ik niet goed gekeken?

 
Goed dat je dit onderwerp aansnijdt Haydarpasa!

Toevallig heb ik een aantal weken geleden een zogenaamde 'menstruatie cup' besteld. Ik heb het nog niet kunnen uitproberen, maar na veel onderzoek op internet leek me dit veeeel beter dan tampons en maandverband. Het is:

-niet giftig

-herbruikbaar

-hygiënisch

-milieuvriendelijk

-goedkoop

-lekt niet

-kan veel meer vloeistof bevatten dan tampons/maandverband

-GEEN risico op Toxic Shock Syndrome

De meeste literatuur en ervaringsverhalen zijn op engelstalige sites, maar hier is een Nederlandse wiki over de menstruatie cup. Ik wou dat ik eerder over deze cups had gehoord, want er zijn zoveel voordelen. Op YouTube zijn allerlei reviews te vinden van meisjes en vrouwen die er heel enthousiast over zijn. In Nederland is het nog niet zo bekend volgens mij.

Ook in dit geval speelt de money making business een grote rol. Maandverband en tampons brengen veel meer geld in het laatje dan een menstruatie cup die eens in de zoveel jaren vervangen moet worden. Mijn Canadese Diva Cup koste ongeveer 20 Euro (in Amerika besteld)!

Het enige nadeel van de menstruatie cup is dat het oefenen is om het goed in te brengen. Maar alle ervaringsverhalen zijn ook hier positief over, na wat oefenen lukt het gewoon. Alleen bij jonge meisjes lukt het soms helemaal niet. Uiteindelijk gaan vrouwen die een menstruatie cup kopen helemaal over op de cup en laten ze de tampons en maandverband liggen.

Over een tijdje zal ik vertellen of ook ik bekeerd ben!

 
Hoi Louise, ik heb zo´n ding al 3 jaar of zo.

Ik ben tevreden, maar de maat is nog niet kloppend en hij lekt daarom bij mij (niet heel erg hoor).

Ik ga nu dit topic opkomt er eentje bijbestellen.

Handig is dat je hem makkelijk zelf ontsmet in kokend heet water.

Daar kan je hem dan max iets van 2 minuten indoen en dan issie ontsmet.

 
Wat goed zeg Lievergezond dat je het al 3 jaar gebruikt! Het is inderdaad belangrijk dat de maat klopt. Hoop dat jouw volgende cup wel goed past.

 
Lees dat deze van 100% siliconen gemaakt is, is dit dan wel veilig en niet ongezond?

Ik weet het niet.Het is geen plastic, het beste zou natuurrubber moeten zijn maar ja of dat bestaat.Rubbercub, mijn nieuwe merknaam.

 
Persoonlijk moet ik er niet aan denken. Praktische en hygiënische voordelen zie ik eigenlijk niet zo ten opzichte van tampons (en dat hebben ze me ook niet duidelijk kunnen maken in de twee filmpjes die ik heb bekeken). Qua hygiëne doet het me in ieder geval een beetje denken aan een katoenen zakdoek, die men volgesnoten in zijn zak stopt en vervolgens in de wasmachine stopt om te wassen.

Maar ik ben benieuwd waarom (Lievergezond) en of (Louise) hij jullie zo goed bevalt...

Haydarpasa, het staat je vrij :D

Maak er alleen alsjeblieft geen product van waarvan de meeste vrouwen denken "dit MOET een man bedacht hebben, anders zou het NOOIT zo bedacht zijn" :mrgreen:

 
Helaas kon ik geen cup van natuurrubber vinden. Deze siliconen leken het beste alternatief.

@ Pinklady, zo'n cup absorbeert de vloeistof niet en verstoort de omgeving niet. Een tampon absorbeert wel en daarom kunnen bacteriën gaan broeien.

 
Oké, hygiëne op die manier misschien wel. Ik dacht eerder aan uitwendige hygiëne (inbrengen, schoonmaken, etc.).

En praktisch gezien?

 
Iemand op YouTube vertelde dat ze onder de douche haar cup uitwast met milde zeep elke dag. Eens in de maand moet je dus de cup even in kokend water zetten. Op je eigen toilet gooi je de cup leeg in de wc en daarna spoel je de cup om in het fonteintje. Op een openbare wc gooi je het leeg in het toilet en gebruik je wat wc papier om alle restjes eruit te halen. De cup is groot, dus als je het eruit haalt, valt morsen mee. Tenzij je erg zwaar ongesteld bent natuurlijk.

Ik weet het Pinklady, het idee is nogal wennen. Maar als je goed nadenkt over een tampon (bloed in tampon, bacterien risico, giftig, verstoord omgeving, etc.) of aan maandverband (giftige stoffen tegen gevoelige huid aan, je zit in eigen bloed) is het idee ook niet lekker. We zijn alleen gewend aan maandverband en tampons, dus lijkt het zo normaal.

 
By the way, je hoeft niet vaak de cup te legen. Het zou zelfs 2 keer per dag kunnen, als je niet zwaar ongesteld bent. Je kan het rustig de hele nacht dragen zonder zorgen te maken.

 
Sorry, maar praktisch klinkt het niet (leeghalen, omspoelen, uitkoken, inbrengen (volgens mij moet je aardig ver en volgens mij is die cup (ook opgevouwen) aardig dik...). Hygiënisch al helemaal niet (Cup omspoelen in je fonteintje? Bah. De eerste van wie ik erachter kom dat zij dat bij mij thuis doet, zoekt maar een ander toilet.)

Van maandverband kan ik me overigens niet voorstellen dat iemand ooit eraan went, hoor. Dat noem ik nou typisch een product waarvan ik denk "dit MOET een man bedacht hebben, anders zou het NOOIT zo bedacht zijn". Maar het verkoopt nog steeds prima, dus kennelijk kleven er voordelen aan.

Maar om even bij de cup te blijven... Verschil in bacteriën, oké snap ik (maar klopt het ook?). Alleen wat er makkelijker aan een cup is dan een tampon eruit halen, een nieuwe erin stoppen en de oude weggooien, wordt me niet duidelijker. En persoonlijk hoef ik ook geen bloed met stukjes te zien zwemmen, hoor.

 
Ieder z'n voorkeuren Pinklady! Ik kijk ernaar uit om bloed met stukjes te zien zwemmen in een cup, haha. Het komt uit je eigen lichaam, dus ik ben er niet vies van.

 
Omdat het materiaal waarvan tampons en maandverband is gemaakt chemisch is. Het absorbeert het bloed en bacteriën kunnen dan heerlijk gaan broeien en groeien. Vandaar: Toxic Shock Syndrome. Ik zie zo'n cup als een natuurlijker alternatief.

 
Ja, die bacteriën zullen er best zijn. Maar dat zijn ze evengoed in je ondergoed, T-shirts, sokken, etc. Kunnen ze ook groeien en broeien. Het TSS is volgens mij aardig overtrokken, in die zin dat het vrij weinig voorkomt, maar wel veel aandacht heeft gegenereerd. Natuurlijk is elk geval er één te veel, maar ik ben wel heel benieuwd naar de statistieken.

 
Natuurlijk zijn er overal bacteriën. Maar ik snap zelfs met common sense goed dat het mis kan gaan met een tampon. Heb nauwelijks tampons gedragen om deze reden. Ik ben maandverband gewend, maar ik kijk ernaar uit om de cup te gebruiken.

Ander idee is wasbaar biologisch maandverband en inlegkruisjes van hennep, bamboe of katoen. Ik ga een aantal wasbare inlegkruisjes bestellen voor ernaast.

 
Hoi Louise, ik heb het een tijdje niet gebruikt die cup omdattie bij mij lekt(e).

Hij was/is te klein voor me.

Maar toch vangt het nog wel wat op hoor.

Bij mij kroop die soms te ver naar boven, het was dan lang zoeken naar waar die gebleven was haha.

Dus ik moet een grotere maat.

Maar ik wist niet dat er grotere maten waren, dat is kennelijk iets van de laatste tijd of ik was te stom om te veronderstellen dat er maar 1 maat was.

Maar ik wist niet dat dat het probleem kon zijn ook.

Tampons: ik ben nogal infectiegevoelig, en bij mij geeft het nu snel infecties.

Dus vandaar dat ik weer op het idee van de cup kwam.

Ik heb laten testen ook (energetisch) of tampons slecht zijn: en er kwam uit dat het heel slecht is voor me.

Dus ik ga nu weer terug naar de cup.

Maar nu dan eentje die wel past (hoop ik).

Als die echt past-past, dan is het echt hemels.

Voor mij geen tampons meer, al vind/vond ik tampons wel handiger dan maandverband.

Ik vind het ook echt stom dat maandverband.

Het slaat nergens op.

Ik ga ook eens kijken naar het biologisch maandverband al heeft mijn moeder ook dingen voor mij genaaid op het naaimachine.

Maar die doen pijn als ik op de fiets zit!

Oja, nog wat: ik steriliseer de cup elke dag ff als ik hem gebruik ivm die infectiegevoeligheid van mij.

Plus die cup is superhandig: geen druk op het milieu en het ding gaat werkelijk jarenlang mee (12 jaar las ik ergens).

Ik heb ook dat siliconengeval op hoop van zegen.

Hopen dat dat idd niet ook ellende oplevert qua milieuschade aan mijn lichaam.

Misschien moet ik dat ook eens energetisch laten testen!

 
Wat voor energetsiche test bedoel je het hier eigenlijk? Kinesiologie, biofeedback o.i.d.?

 
Deze persoon pendelt dingen voor mij uit die ik eet/gebruik.

Ik heb er verder geen verstand van, van een pendel.

Ik heb wel eens iemand gezien met zo´n ding en bij mij werkt het op basis van vertrouwen dat die persoon zuiver op de graat is die zo vriendelijk is om dingen voor me uit te testen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan