Maagpijn na het drinken van volvette room!

Mr. Nice Guy

New member
Hallo,

sinds kort doe ik 40ml volvette vloeibare room (biologisch) in mijn koffie die ik elke ochtend drink maar ieders keer krijg ik binnen de 10-15 minuten zware maagpijn die zeker een aantal uren blijft aanhouden! Hoe zou dat komen?

Neem ik teveel verzadigde vetten in één keer en moet ik misschien langzaam opbouwen? Of zou ik lactose intolerant zij? Of misschien iets anders?

Voorheen gebruikte ik nooit room en had ik geen last van de maag...
 
hoi Turmeric, de vraag die je stelt is goed, alleen kan men hier op dit forum jou het antwoord niet geven. Feit is dat het voor jou in elk geval niet werkt en dat je naar andere wegen op zoek moet. Je kunt wel ergens uit laten zoeken welke de knelpunten van je vertering zijn als je echt nieuwsgierig bent: waar gaat de vertering mis, welke organen zijn erbij betrokken en misschien heb je allergieen. Als de maag opspeelt hoeft de oorzaak van je probleem niet bij de maag te liggen: dat is mij overkomen. Ik heb problemen met de alvleesklier: die maakt als het goed is bijv. lipase aan, een enzym om vet te verteren. Maar ook de lever is betrokken bij de vetvertering. Als dat niet goed gaat, dan kan je maag gaan opspelen, zonder dat de oorzaak daar ligt. Nogmaals, dat is 1 ding dat kan spelen bij je. Als je bij melk die problemen niet hebt die je nu hebt bij de vertering van slagroom, lijkt het mij sterk dat het hier bij jou om een allergie gaat.
 
Trouwens koffie zet de alvleesklier op non-actief.
Dus je kunt ook eens kijken of je het probleem met slagroom hebt zonder koffie.
Ligt het probleem bij jou toch ook bij de melkprodukten: ik kan zelf niet tegen melkprodukten en ik gebruik in de plaats het vet en de melk van de kokosnoot.
Echt een fijne vervanging vind ik zelf.
 
Kijk eens of room zonder koffie hetzelfde probleem geeft. Dan weet je in ieder geval of de koffie mogelijk geheel of gedeeltelijl het probleem is. Zijn andere zuivelproducten voor jou ook problematisch?

Mike
 
@Lievergezond & Mike,

morgen ga ik eens proberen om magere melk met 40ml room te drinken en dan kan ik zien of het probleem aan de koffie ligt maar ik vrees er voor. Denk eerder dat het probleem aan de melkvetten ligt...

Of ik ook zo'n zware maagpijn krijg bij het drinken van volle melk heb ik nog niet geprobeerd, dit ga ik komende dagen ook eens proberen, dan ga ik zo'n 400ml volle melk drinken (komt ongeveer overeen met dezelfde hoeveelheid vetten als 40ml room).

Maar stel als het om een allergie gaat; hoe komt het dan dat ik totaal geen last heb van magere zuivel? Magere melk, magere yoghurt, magere kwark? Ook als ik deze producten in grote hoeveelheden consumeer heb ik er geen last van (bijvoorbeeld een bak magere kwark van 500gr).

Ook als ik bijvoorbeeld grote hoeveelheden (50 à 100 gram) noten(meel) zoals amandelmeel in één keer eet krijg ik ook geen last van de maag.

Echt verwarrend allemaal :/

Vind het jammer dat ik volvette room en boter opzij moet laten liggen aangezien boterzuur heel gezond is, schijnt.
 
PS: heb daarstraks een buscopan maagtabletje moeten nemen want het ging niet meer, de maag begint stilaan terug normaal te worden :|
 
Turmeric, uit de topic over grasgevoerde wei blijkt dat je nogal een 'sporter' bent. Dit betekent dat je grote hoeveelheden magere eiwitten langdurig tot je hebt genomen. Hierdoor is je vetvertering eraan gegaan.

Mike
 
Tumeric, maagpijn na eten komt vaak door de lever. Deze kan, als hij het vet niet kan veteren ( of emoties niet kan verteren) de maag aanvallen ( dit komt uit de chinese gezondheidzorg) waardoor je maagpijn krijgt en soms zelfs hoofdpijn en misselijk met overgeven aan toe. Ik vermoed dat het dus toch de lever is die problemen heeft.
 
Allergie is het zeker niet. "Allergie" wordt me iets te vaak gebruikt om verschijnselen ergens in te delen en het daarmee min of meer af te doen. Het is heel duidelijk een signaal van je lichaam dat het, in de toestand waarin je lichaam in deze periode verkeert, niet goed voor je is. Aangezien het niet normaal is, moet je dan vervolgens gaan onderzoeken waardoor het probleem ontstaan is. Een tip: in onze "samenleving" is het in 99 tot 100 procent van de gevallen te wijten aan stress gerelateerde onbalans in het organisme.
Heb je een kat? Die weet hoe je hoort te leven, neem een voorbeeld.
 
Misschien ligt het probleem aan de toevoegingen in de roomproducten?

In alle volvette roomproducten die ik tegengekomen ben zit ‘carrageen’ in! Ik maak me zorgen over deze stof, er zijn studies die beweren dat het slecht is voor je maag en dat het zelfs kanker kan veroorzaken.

Zoals eerder gezegd, krijg ik vaak buikpijn na het eten of drinken van vetrijke room, vooral als mijn voeding rijk is aan verzadigde vetten. Ik weet niet precies of carageen daar iets mee te maken heeft?

Heb onlangs wel een merk gevonden hier in België die geen verdikkingsmiddelen en/of bewaarmiddelen gebruikt in hun verse room!

http://www.bioferme.be/nl/creme_fraiche_beurre.php

Het is wel gepasteuriseerd zie ik, hopelijk valt dat wel mee?

Je kunt het wel amper 21 dagen koel bewaren maar dat neem ik er wel bij :)

Wat vinden jullie van dit product?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.513
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan