Maag/Darmklachten door sole/appelazijn?

marjolein6983

New member
Ben de laatste tijd verscheidene dingen die ik hier op het forum tegen kom aan het uitproberen, zo ook zoutwaterflush voor de stoelgang, de sole en appelazijn om het maagzuur te verhogen. Wat ik begrijp van alles wat ik heb gelezen, zouden keltisch zeezout en appelazijn, de spijsvertering moeten bevorderen en goed zijn voor maag en darmen... Helaas voel ik me toch iedere keer beroerd als ik beide of een van beide neem...

Zo heb ik eerst een week lang driemaal dgs een theel. keltisch zeezout in een glas water genomen om zo te stoelgang te verbeteren; de stoelgang verbeterde niet, wel kreeg ik last van maag en darmen (misselijk,dikke opgezwollen buik, vol boerderig gevoel, totaal geen zin meer in eten) en voelde ik me ook heel naar in mijn hoofd, duizelig, zweverig.

Ben gestopt met theel. keltisch zeezout en heb een paar dgn afgewacht en de klachten waren gelijk weg, voelde me stuk beter in de maag/darmstreek. Nu ben ik echter begonnen met sole, 2 theel. in een glas water met een 1/2 tot 1 eetl. appelazijn... En boem, voel me weer beroerd... heb echt dikke buik en krijg echt last van mijn maag, pijn, krampen, voel me ontzettend vol en opgeblazen en hongergevoel verdwijnt totaal (niet zo handig want ik moet echt nog bij-eten). Waar kan dit aan liggen? Hebben meer mensen hier ervaring mee? neem ik teveel? Neem nu alleen voor lunch en avondeten en dan 's ochtends heel vroeg, uurtje of vijf 1 theel. keltisch zeezout met glas water en ga dan weer even naar bed...

Merk trouwens wel dat ik door het keltisch zeezout minder 'snaai'-trek heb, stabielere bloedsuikerspiegel en minder behoefte aan zoet :)

 
De zoutwaterflush werkt anders dan wat jij doet, dat is niet driemaal daags een theelepel keltisch zeezout in een glas water, en ook niet week lang!

Lees hier van Poekie:

De zout water flush:

Je doet in een 1/2 liter water 2 eetlepels keltische zeezout. Goed doorroeren tot alle zout is opgelost.

Drink deze halve liter zout water op direct 's ochtends na het op staan.

Ga dan een half uurtje liggen op je rechterzij. Dit omdat de maagopening aan die kant zit dan kan het zoute water direct uit je maag naar de darmen. Als het goed is kun je vrij snel goed naar de wc, bij ons werkt het iig prima.

Wat betreft de sole, die moet je rustig opbouwen. Pak een halve of 1 theelepel in een glas water.En pak ook wat minder appelazijn, bouw het op. Je pakt teveel zout nu!

De sole is anders dan de zoutwaterflush!

 
Zoutwaterflush heb ik ook gedaan zoals beschreven op poekies site, maar dat hielp niet... :-( totaal geen effecht, daarom heb toen eens een paar dgn 3 maal dgs een theel. genomen maar dat werkte dus ook niet... Ik wil graag van de senna af vandaar dat ik zo aan het knutselen ben voor mijn stoelgang...

 
Vreemd Marjolein, je begint deze topic met maag-darmklachten door enz. Maar je hebt dus al darmklachten, want je gebruikt senna. Wat heb je gegeten en geprobeerd voordat je senna gebruikte? Hoe gebruik je senna? Er bestaat stoelgangthee met senna, verschillende merken hanteren verschillende hoeveelheden senna. En senna maakt de darmen LUI. Ik heb vroeger moeite gehad met ontlasting en dat opgelost met veel groenten eten, maar nooit senna. Uiteindelijk ging ik iedere dag en had geen problemen meer. Dus hoe lang gebruik je de senna al en waarom? En heb je ooit ergens advies gevraagd voor een slechte stoelgang?

 
Senna prikkelt/irriteert de darmen, of het darmen lui maakt weet ik niet, misschien wel moe van alle overprikkelingen.

 
Als je googelt op senna kom je vaak tegen dat het de darmen lui maakt. Ik heb tijdelijk thee moeten gebruiken maar durfde het om die reden niet te lang te doen. Dus nu een andere oplossing gevonden. Maar daar heeft Marjolein niets aan want mijn endeldarm is weg.

 
Ja ik heb zeker advies ingewonnen mbt senna en weet ook dat het heel slecht is helaas.... kan alleen nog altijd niet zonder probeer dat wel steeds... Ben in het ziekenhuis helemaal binnenste buiten gekeerd, alle mogelijjke laxeermiddelen al gebruikt op doktersvoorschrift, werken allemaal niet... (mijn buik wordt er alleen maar dikkeren opgeblazener van...) Resultaat van alle onderzoeken is dat ik een ernstige darmverzakking heb...Mijn darmen werkenn niet goed, heb een jjaar lang alleen kunnen ontlasten mbv klysma's gebruik nu stoelgangthee obv senna of pilletjes vn lucovitaal die de darm prikkelen, (heb ook groene poeder gebruikt maar dat doe ik niet meer veel te heftig) en wil hier heel graag van af...

Maar goed de sole en appelazijn maken de klachten alleen maar erger en deze waar juist wat afgenomen doodat ik fruit drastisch geminderd heb en gestopt ben met chlorella en andere graanachtigen... Groentes verdraag ik ook lang niet allmaal dus daar kan ik mijn darmen ook niet mee stimuleren... vandaar sole en appelazijn geprobeerd.

 
Marjolein ik denk met je mee. In ieder geval heb je steeds middelen gebruikt die de echte oorzaak nooit hebben aangepakt.

Ik denk nu aan iets anders, ook wel drastisch. En dat is een vasten/reinigingskuur. Graag googelen hoe dat in zijn werk gaat en waar adressen zijn die je kunnen begeleiden en wat het ost. Ik heb het zelf vroeger 3x gedaan; mijn 4e laatste kuur was 1,5 jaar geleden in Bankenhoeve in Boven Leeuwen. Voordeel is dat de begeleiders ervaring hebben en er tevens een programma wordt aangeboden. Je doet het dan gezamelijk met een klein groepje mensen, meestal vrouwen.

De 1e keer had ik een adres in Amsterdam, kon ,s-avonds in mijn eigen huis slapen.

waardoor het minder duur was.

Ik ben geen expert maar als verschillende groenten wel goed vallen zou ik die zoveel mogelijk eten.

Het principe is een week voedsel afbouwen, geen koffie en/of alcohol, dan darmen reinigen met bitterzout, dan een paar dagen thee, water, sapjes en weer HEEL LANGZAAM opbouwen met eten. Je bent dan dus goed leeg en laat de darmen weer rustig op gang komen. bv een appel eten met kleine stukjes en er een uur over doen. of een schaaltje rijst, of een stukje vis. Geloof me, je hebt geen honger. Ik heb nooit de leverreiniging gedaan zoals hier besproken.

Hoe LANG heb je die darm klachten al?

Ik geloof niet dat wat je in jaren hebt opgebouwd zomaar weer kan verdwijnen.

Ik denk dat je nu i.p.v. alle medicijnen beter bitterzout kunt nemen. Je leest hier dat mensen wel of niet veel diaree ervan krijgen. Als ik het goed begrepen heb kan dat minder kwaad voor de darmen. Maar dan ben je wel leeg. Dus blijf een dag thuis en zorg dat je je bibs goed kunt insmeren. Ik gebruik graag Weleda produkten. Als je gegoogeld hebt over die kuren moet je nog maar eens berichten. Je krijgt ongetwijfeld meer adviezen hier.

 
In plaats van sappen van fruit en groentes zou ik dan eerder een melkkuur doen. Met wel of niet daarna een grote leverreiniging. Vast ook veel en veel goedkoper.

Als ik hier de verhalen zo eens lees over darmen en hun problematiek ben ik toch zo blij dat ik daar geen problemen mee heb.

 
Inderdaad Alexandra, wees maar blij. Maar ook zonder darmproblemen worden dit soort kuren gedaan.Ik zelf heb die kuren gedaan met vele jaren tussenpozen. En Nooit medicijnen gebruikt. Bovendien zag ik het als een soort vakantie. Er worden gedurende de dag leuke dingen gedaan, bv massages, wandelen, sauna, mandala tekenen, yoga. En honger heb je niet. Alleen als je niet goed de koffie afbouwt,(en eventueel alcohol) er zijn mensen die hele sloten drinken gedurende de dag, dan heb je een probleem. Gedurende zo,n kuur staan ook je organen op non-actief, je moet dus veel rust houden, en uiteraard langzaam opbouwen. Ook geestelijk gebeurt er iets. Iedereen lief voor elkaar omdat je gezamelijk aan je gezondheid werkt. In ieder geval heel apart. Natuurlijk, het kost geld, en als je dat niet hebt heb je een probleem. En als je een gezin hebt moeten die het ook een tijdje zonder mamma doen. Maar veel mensen weten niet dat die kuren bestaan. Net zoals ze het gek vinden dat hier mensen zijn die lever- en galreinigingen doen. En rauwe melk????? En rauwe eieren????? Is toch helemaal niet gezond???????

 
Marjolein, ik heb meer dan 10 jaar senna gebruikt. Mijn darmen zijn hierdoor beschadigd geraakt. Ik begrijp je wanhoop. Wat mij goed helpt is oxypowder.

http://oxypowder.nl/safety.html

 
He Boschje,

Koop je dat in Engeland of in Nederland? Is er verschil in kwaliteit. Ik wil het graag proberen omdat ik al enige tijd een moeizame stoelgang heb.

Grtz.

 
He Boschje, wat bedoel je precies met beschadigd? Is dat dan blijvend of komt het ooit weer goed?

 
Marjolein,

Correct me if I'm wrong, maar ik zie voortdurend topics van jou met "ik heb dit gedaan en daar reageer ik zus op", "ik heb dat gedaan en daar reageer ik zo op".

Mijn vraag aan jou is: hoe kun je dat in hemelsnaam weten? Ik krijg de indruk dat je zó veel dingen tegelijk doet. Dan kun je toch überhaupt niet zien wat welk effect heeft? Het een heeft meer tijd nodig om een (positieve of negatieve) reactie te geven dan het ander bijvoorbeeld. En eventuele negatieve reacties op dingen die je al deed vermengen zich daar ook nog eens mee. Knap als je het overzicht kunt behouden, maar ik als buitenstaander lijk je van het ene in het andere te zien schieten.

Los van alles door elkaar vraag ik me af hoe handig het is om een lichaam dat zó opgejaagd en geprikkeld is überhaupt zo veel aan te bieden.

Je motivatie om iets anders te doen, is helemaal in orde. Is stap voor stap niet verstandiger?

 
Bedankt voor jullie reacties!

@ Liesje,

Fijn dat je meedenkt; heb zelf in verleden al 2 keer sapkuur gedaan;

zo'n 8 jaar geleden toen ik 22 was groentesap kuur, is me toen heel slecht bevallen... voelde me doodziek, viel flauw, en ontgifte niet, week lang geen stoelgang dus alles bleef erin...

Zo'n 2,5 jaar geleden citroensapkuur gedaan 10 dgn lang; dit beviel goed, tenminste tijdens de kuur... voelde me goed geen last van darmen en ontgifte mede door de senna die je bij deze kuur twee keer per dag moet nemen (zo ben ik ook bekend geraakt met senna, daarvoor kende ik het niet...), stoelgang bleef dus... Echter na de kuur ging het totaal mis... het leek wel alsof ik geen enkel voedingsmiddel meer verdroegg, alle klachten werden erger dan voorheen (terwijl ik de kuur juist had gedaan om de klachten te verminderen...). heb toen een paar keer nog weer een paar dgn gevast en dan weer opbouwen, maar bleef verkeerd gaan... Ben dus geen voorstander meer van vastenkuren, voel me er niet goed bij.... in het verleden ook wel colonhydrotherapie gedaan, maar dat zorgde ook voor extra gevoeligheid, maakte het ook alleen maar slechter ipv beter.

@Boschje;

Ja blijvende schade door senna, dat wil ik wel geloven, voelt ook helemaal niet goed, altijd erg veel pijn in mijn buik paar dgn als ik de sennapoeder gebruikt heb. De sennathee is minder heftig, dus gaat beter, maar voelt uiteindelijk ook niet goeed. Ik zal de oxypowder eens proberen. Hoe werkt dat precies, hoe neem jij dat in, dagelijks?

@Alexandra;

Melkkuur; heb zelf op dit moment het idee dat zuivel voor meer obstipatie zorgt, (kan dat...of inbeelding...) hoe moet dat dan tijdens een melkkuur? En heb ook het idee dat ik jeuk krijg van teveel zuivel; op handen en polsen....

 
@ Pink Lady,

Ik houd op dit moment nauwkeurig een voedingsdagboek bij; schrijf precies op wat ik eet wanneer, hoeveel, hoe ik me vooraf voel, hoe ik me daarna voel, hoe ik me in de loop van de dag voel, hoe ik geslapen heb (zo kwam ik erachter dat zuivel laat op de dag en te weinig kh en voor slapeloosheid zorgen...) etc etc... Bij veel voeding krijg ik ook direct een reactie, zoals avocado en granen, gelijk dikke opgezette keel en benauwdheid... zelfde geldt voor bepaalde appels... Denk dus dat ik redelijk beeld heb op moment. Afgezien van de dingen die ik hier post, eet ik erg (!) eenzijdig steeds hetzelfde, mijn huisgenoot vroeg gister nog of het niet saai werd...

Maar mss heb je gelijk en doe ik wel teveel door elkaar...

 
Ik weet niet of het nog goed komt. Hopelijk is het met de juiste voeding, een kwestie van tijd en geduld. Ik gebruik oxy powder omdat het voor mij de meest comfortabele manier is om te kunnen ontlasten. Op dit moment neem ik dagelijks ongeveer 3 á 4 uur na het avond eten 3 capsules in. Het verlost me in ieder geval van de ellendige last van obstipatie. En wat ik er van lees, brengt het de darmen geen schade toe, maar heeft het juist gunstige eigenschappen voor de darmflora.

Daarnaast drink ik veel kefir en eet regelmatig beestenbottenbouillon. Geen gluten.

Mijn maagzuur probeer ik te vermeerderen met sole, appelazijn en betaine hcl.

http://www.thefeelgoodcompany.org/contents/nl/d36_Oxy_Powder.html

of

http://www.unlimitedhealth.nl/shop/advanced_search_result.php?keywords=oxy+powder&x=12&y=10

 
Als je tegen zoveel dingen niet kan en blijkbaar moeite hebt om te ontgiften, is het Gaps dan niet iets om mee te starten? En vanuit daar verder op te bouwen? Je begint dan met vloeibaar en dat is iets wat het lichaam het beste kan verteren.

 
Marjolein de botten bouillon werkt als een zalf voor je darmen. Ook kefir werkt helend.

Ik zou alle granen maar eens laten staan op af en toe een handje witte rijst na voor de koolhydraten.

Je kunt groenten zacht koken en aan de bouillon toevoegen voor wat variatie.

Stop voorlopig met prikkelende voeding. Je buik geeft door het pijnlijke opgeblazen gevoel, zelf steeds al aan wat je moet laten staan.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan