Lief stelt zich voor

Als baby's bij de moeder drinken is de melk ook rauw hoor, en ongekookt!

Ik vind de friet helemaal niet naar kokos smaken, de kinderen ook niet. Dus gewoon doen, en laat je niet verleiden tot het kopen van de ontgeurde(geraffineerde) versie.

Bij mij lijkt de kokosvet ook wat bruinig, maar als je het filtert zul je zien dat het wel gewoon doorzichtig/helder is, dus ga ik ervan uit dat het wel goed is.

Ik heb er oliebollen in gebakken en Erik bakt er regelmatig friet in, het blijft gewoon erg goed smaken.

Poekie, ik heb heel vaak mayo gemaakt, maar de kinderen willen deze niet eten tot nu toe, dus heb ik de kant en klare van de natuurwinkel, en zelfs dat is nog een probleem, ze zijn zo gewend aan de calve achtigen(met suiker en notabene in, maar die mag dus niet meer) dus nu is het geen mayo of anders de natuurwinkel mayo.

Alleen met olijfolie vind ik de mayo niet echt lekker, je kunt ook de olie mengen met walnootolie of sesamolie of koudgeperste zonnebl olie.

Je verwarmd de olie niet, dus ik denk dat dit af en toe minder kwaad kan hoor.

 
Quote:
Ik ben nu aan het overstappen op rauwe melk. Heb voor mezelf het gevoel dat dat een goede stap is voor ons gezin. Maar... wordt wel onzeker van alle reacties uit de omgeving. Want die roepen direct dat je de melk moet koken. Heeft iemand hier ervaring mee? Ook met kinderen?


Hoi Lief, kijk eens hier, de Amerikaanse WAPF. Allemaal kindjes die worden opgevoed met raure melk, rauwe eieren, en zelfs rauwe lever. Zijn ze niet prachtig, gezond en sterk?

 
@Poekie: Ah, ik zal eens kijken of ze het lekker vinden. Dank je!

@Dirtsa:Ik ga het uitproberen met de kokosolie. Kun je trouwens geen mosterd door de mayo doen? Daar krijgt het ook smaak van.

@MammaW: Inderdaad leuk die fotoreportage! Dankjewel!

Even een vraagje: ik heb ergens gelezen dat je als je incidenteel rauwe melk drinkt, daar wel last van kunt hebben. Nu heb ik natuurlijk 2 langsvliegende stiefpubers. En ik twijfel daarom een beetje of ik hen wel of niet de rauwe melk zal schenken. Heeft iemand goede raad?

 
@Lief

Je kunt beginnen door ze een halve beker te laten drinken en kijken wat het doet.

Maar Mike heeft ooit eens verteld toen hij de eerste keer rauwe melk ging halen bij een boer.

Hij kon toen alleen 2 liter kopen en dat terwijl hij geen melk kon velen, de gepasteuriseerde versie dan he.

Hij dronk thuis een beker en wachtte toen op een reactie, die kwam dus niet, hij vond het alleen maar erg lekker.

Mijn zus kon ook absoluut niet tegen zuivelproducten, melk, yoghurt, ijs etc. Ze liep leeg door diarree.

Als je ziet wat ze nu verorberd: heel veel rauwe melk, kefir, yoghurt, roomboter.

Het is voor mij wel duidelijk dat alle mensen die een intolerantie hebben wat betreft melkproducten dat dat van gepasteuriseerde melk komt.

Ik denk dat die laagvliegende stiefpubers de melk alleen maar lekker zullen vinden. En ik zou ze dan als ze het de eerste keer gaan drinken lekker die slagroom en honing erdoor doen. Kun je later altijd (als ze niet meekijken per ongeluk) een rauwe eidooier er in kunnen doen. Daar proef je niets van maar ze krijgen wel nog meer goede voeding binnen.

 
Wat voor last praat je dan over? wat betreft af en toe rauwe melk.

Mijn gevoel zegt: beter af en toe wat gezonds,zoals de rauwe melk, dan nooit.

Ik voeg inderdaad altijd mosterd toe hoor, ikzelf vind die mayo ook vele malen lekkerder. Ik voeg ook vaak verse dille toe, echt heerlijk.

maar voordat je kinderen willen wennen aan een andere smaak :wink:

Het komt allemaal wel hoor, heeft alleen veel geduld nodig en weinig dwang.

 
Ja, kinderen laten wennen haha, ik zal het resultaat wel een keer laten horen! Ach, ze houden wel van lekkere smaakjes, dus als ik de juiste kruiden weet te vinden, lukt het waarschijnlijk wel.

Oké, nou ik heb net inderdaad een beker melk geschonken, zal wel goed gaan denk ik. En als er vriendjes komen spelen/eten bij jullie. Hebben jullie dan geen vraagtekens van de ouders van die kinderen? Ik bedoel, zoals mijn ouders en schoonouders reageren, ik kan me zo voorstellen dat als de moeder van de jongens (onze stiefzonen) het hoort of ouders van kinderen die bij je komen, dat zij het misschien niet goed vinden dat hun kind rauwe produkten krijgt? Hoe doen jullie dat met visite?

 
Ik laat ieder zijn keus. Leg uit dat de bacteriën in rauwe melk juist heel gezond zijn. Verwijs ook vaak naar het stuk dat WP erover geschreven heeft. Willen mensen er niet aan, dan is het voor mij ook prima. Je kunt niet meer dan uitleggen en hopen dat je bij de ander een positief zaadje plant tot bewustwording. Proberen te forceren geeft enkel weerstand.

En niet te vergeten: aangenaam kennis maken, Lief :)

 
Mijn kinderen krijgen bij anderen ook wel bewerkt supermarkt voedsel, zij verantwoorden zich nooit hiervoor. Dus ik geef iedereen gewoon eerlijke heerlijke melk.

 
Quote:
Wij hebben laatst zelf mayonaise gemaakt, Dirtsa.

Zo supersimpel. We hebben er wel een staafmixer voor aangeschaft maar misschien heb je die al.

Doe 200ml olijfolie in de maatbeker van de staafmixer.

Wij gebruiken extra vierge olijfolie, heeft wel een heel eigen smaak maar dat wordt een kwestie van wennen.

Doe er een heel ei bij, 1 theelepel zout (wij doen intussen wat minder want de mayo 'zout' nog wat verder naargelang die staat) en 1 theelepel suiker (Billington's).

Zet de staafmixer helemaal op de bodem en zet hem aan.

Al vrij snel wordt de mayonaise 'geboren'. Als het dikker wordt haal je langzaam de staafmixer naar boven totdat de rest van de olie ook mayonaise is. Hij is heerlijk romig en vet.


Poekie,

Gaat er geen mosterd bij?

 
@Ikke,

Je kunt er mosterd, knoflook en andere kruiden naar smaak toevoegen.

Mosterd kun je ook zelf maken maar daar heb ik nog geen recept van.

 
@Dirtsa

Ja, daar heb je een punt.

Ehm, ik probeerde mayonaise te maken. Maar ik vond hem echt niet lekker... Is er misschien iets mis gegaan? Want ik zie verder op internet dezelfde ingrediënten.

 
Als je de mayo met extra vierge olijfolie maakt dan krijg je de smaak van de olijfolie erin.

Iemand (buiten het forum) zei tegen me je kunt het beste 2e persing olijfolie gebruiken die is nl. smaakloos of een koudgeperste zonnebloemolie maar ik ga alleen voor het allerbeste en dat is olijfolie. Dan maar even wennen aan die smaak.

We gebruiken wat minder zout omdat de mayo nog wat zouter wordt naargelang die staat.

Je zou misschien nog een extra rauw eigeel toe kunnen voegen naast het hele ei wat er in gaat. Wordt de smaak misschien iets romiger.

Ons bevalt deze mayonaise wel.

 
Ik ga het nog eens proberen met je adviezen. Dankjewel.

Ik was vol goede moed aan de slag gegaan. Met de staafmixer werd het ook direct een vol en smakelijk uitziende mayonaise.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.061
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan