Lief stelt zich voor

G

Guest

Guest
Hallo allemaal!

Ben nu een aantal keren deze website en dit forum tegengekomen en de ideeën spreken mij zeer aan.

Ik ben moeder van 2 jonge kinderen en stiefmoeder van 2 tieners en samen met mijn lieve man proberen wij hen zo goed mogelijk in de wereld te zetten. Dat is niet al steeds zo geweest. Het is een proces waarbij ik langzaam probeer veranderingen door te voeren in ons 'normale' westerse eet- en leefpatroon.

Mijn goede voornemen voor dit jaar was overstappen op biologisch. Maar... geldgebrek en de grootte van het gezin en het drukke leven: naast baan, kleine kinderen, regelmatig langsvliegende stiefkinderen op zoek naar goedkope biologische produkten etc. maken het niet supergemakkelijk.

Stap voor stap dan maar, heb ik besloten. Beter rustig aan keuzes maken, dan zoals vaak gebeurt je goede voornemens vergeten.

En zo ga ik maar eens lid worden op dit forum, want het is altijd fijn als je wat steun om je heen kunt verzamelen.

 
Hallo Lief,

Een mooie, 'lieve' naam.

Weet je het is al geweldig dat je bewust geworden bent van het 'normale' westerse eet- en leefpatroon.

Dat is een eerste stap op weg naar verbetering/verandering.

Dus doe het inderdaad op je eigen tempo en je zult zien dat het je veel gaat brengen.

En jouw kinderen zullen je later alleen maar dankbaar zijn dat je ze geleerd hebt over goede voeding.

Ben je op dit forum gekomen door (eigen) gezondheidsproblemen of was je op zoek naar goede voeding?

Je bent op zoek naar goedkope biologische producten: die zul je in de natuurwinkel niet vinden, ga de boer op.

Maar dat zul je wel gelezen hebben op dit forum.

Ga op zoek naar een boer voor (biologische) rauwe melk, eventueel roomboter en rauwmelkse kazen.

Dat zijn dermate vette producten dat je gezonder eet, langer verzadigd blijft en daardoor ook minder behoefte hebt aan tussendoortjes.

Daar spaar je dan weer centjes mee uit.

En begin in ieder geval met het ongeraffineerde Keltische zeezout over je eten en als sole oplossing.

 
Hallo Lief, welkom hier. Het is inderdaad een proces wat stapje voor stapje gaat. Ik heb gemerkt dat wat ja aan de ene kant duurder uit bent ( biologisdche voeding) dat verdien je aan de andere kant. Door deze voeding heb ik zelf in ieder geval niet meer nodig:koekjes/snoep/chips/snacks/frisdranken etc) ik weet dat dit met kinderen in huis wat lastiger is.

Maar langzamerhand ga je steeds verzadigder eten, en hierdoor heb je geen tussendoortjes meer nodig.

Wij drinken alleen nog rauwe melk, en maken intussen ook de eigen kefir. De melk kost ons 50 cent per liter. Dat is dus vele malen goedkoper.

Vlees rechtstreeks van de boer laten komen, (er zijn verschillende sites hierover, kijk in je eigen buurt), is goedkoper dan het vlees van de biologische slager.

Als je je eigen brood gaat maken, nog leuk ook, is dat veel goedkoper dan brood van de bakker.

Als ik soep/bouillon maak krijg ik de kipkarkassen en de botten van de slager bijna voor niets. En ik maak hiervan een grote pan heerlijke soep. Je hoeft dus niet de hele soepkip te gebruiken. De botten geven nl de smaak aan de bouillon.

 
Hallo Poekie en Dirtsa,

Wat een fijne reacties!

Ik ben bezig met bewuster kiezen doordat ik beroepshalve een switch heb gemaakt van regulier naar homeopathisch. En alles gaat stapje voor stapje. Toen ons eerste kindje kwam, kwam bij mij het bewustzijn dat vaccineren niet goed voelde met alle gifstoffen die zo ons kindje in zouden gaan. En nu wil ik kijken of we ook steeds meer van de rest van alle gifstoffen af kunnen komen. Maar zoals Dirtsa ook zegt, met kinderen erbij en zeker met tieners die ook in een ander huishouden leven, is dit geen gemakkelijke opgave.

Wat de financiën betreft had ik zelf ook al zoiets in gedachten. En, ik kan natuurlijk altijd wel uit blijven stellen gezonder te eten omdat het financieel niet kan, maar we winnen er heel wat bij, als ik toch eens goed ga kijken wat er wel kan.

Ik ben nu aan het overstappen op rauwe melk. Heb voor mezelf het gevoel dat dat een goede stap is voor ons gezin. Maar... wordt wel onzeker van alle reacties uit de omgeving. Want die roepen direct dat je de melk moet koken. Heeft iemand hier ervaring mee? Ook met kinderen?

 
Als je rauwe melk gaat koken, kook je alle goede vitaminen, mineralen en enzymen kapot. Dan gaat het naar binnen door het mondje en zonder dat het wat doet door het kontje er weer uit. Is altijd nog beter dan gepasteuriseerd. Maar niet alleen is rauwe melk bijzonder gezond en voedzaam het is ook nog eens heerlijke voeding. Je bent er lang van verzadigd.

 
Je kunt ook zelf yoghurt en kefir maken van rauwe melk. Dat is goedkoper dan kopen in de winkel en je spaart het milieu door minder afval toe te voegen.

Bovendien zijn yoghurt en kefir gefermenteerde dranken/voeding dus bijzonder gezond voor o.a. je darmen.

Lees hier over zelf yoghurt maken en hier over zelf kefir maken.
Quote:
Verwarm de melk tot maximaal 30 graden, niet heter want anders verslijmt het kefir plantje.

Doe de kefir er in en zet het weg op kamertemperatuur. 24 uur of langer, net hoe zuur je het hebben wilt.

Zeef de drank en vang het vocht op, dit drink je.

Wat in de zeef blijft kun je weer nieuwe kefir mee maken. Of je zet het in een klein laagje melk in een pot in de koelkast om te bewaren voor een volgende ronde. In de koelkast kun je het weken bewaren. Je kunt het ook invriezen dan kun je het maandenlang bewaren.

Als je het invriest en later ontdooit moet de kefir wel even op gang komen.


 
Hallo Lief

Welkom op ons forum! Op deze topic staan 15 tips om voordelig biologisch te eten. Het nadeel is wel dat je voor veel van die tips ook extra tijd nodig hebt. Een vraag die bij me oprijst is: hoe belangrijk vind je het om te investeren in de gezondheid van jezelf en je dierbaren? Van oudsher kostte het verwerven van gezonde voeding nu eenmaal de nodige tijd. Je kunt die tijd deels besparen door het te kopen. Maar je kunt niet verwachten dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat je nu zo overkomt, maar het is wel goed om te beseffen dat gezond leven een kwestie is van prioriteiten stellen en keuzes maken. In ieder geval heel goed dat je voor biologische voeding wilt gaan kiezen! Als je nog twijfelt over het belang hiervan raad ik je aan om deze tekst eens te bekijken.

Ik denk dat biologische voeding voor zo goed als iedereen haalbaar is, zo lang ze maar bereid zijn om hier ook werkelijk voor te willen kiezen. Dit kan betekenen dat er dan maar geen snoep en chips wordt gekocht, of dat er een vakantie minder plaats vindt, of dat een ongezonde gewoonte opgegeven wordt, of dat de winterjas van vorig jaar genaaid wordt in plaats van vervangen. Er zijn genoeg manieren om geld te besparen in dingen die niet perse nodig zijn. Zo duur hoeft biologische voeding echt niet te zijn als je je voornamelijk beperkt tot echte voeding en de snack- en gemaksproducten zo veel mogelijk in de schappen laat liggen.

Als de bereiding van voeding meer tijd kost, dan dient het huishouden anders georganiseerd te worden. Tieners kunnen bijvoorbeeld gerust wat helpen met allerlei taken. Maar ik zou ook niet halsoverkop te werk gaan. Ik heb er jaren over gedaan om gaandeweg alles aan te passen tot zover ik nu ben gekomen. Forceren heeft meestal niet zo veel zin. Willen je gezinsgenoten wel mee in de ontwikkelingen?

 
De kefir kun je ook goed mengen met yoghurt of in de smoothie .

Ik maak altijd de appelsmoothie en meng daar een flinke lepel kefir"kwark"door. Als je de kefir zeeft, heb je kefirdrank, de korrels blijven achter in de zeef, maar ook een soort kwarkachtige kefirsubstantie. Ik vis de korrels eruit en bewaar deze met wat rauwe melk en de kwarkachtig substantie gaat in een potje en deze meng ik dus door de smoothie, echt heerlijk.

En geld voor voeding heeft ook te maken met keuzes maken, vaker de fiets pakken, minder kleding kopen, minder telefoneren, anders gaan schoonmaken/wassen (met soda ipv wasmiddel), je kunt dus op andere dingen gaan besparen ipv op voeding. Maar in een gezin zal iedereen daar achter moeten gaan staan, en dat prces duurt vaak even.

Mijn ervaring is dat je dit ook de tijd moet geven, leer eerst zelf, onderwijs je familieleden en voer het stapje voor stapje in.

Ik heb overigens nooit melk willen drinken of andere melkprodukten en drink nu iedere dag de rauwe melk. Vroeger dronk niemand gepasteuriseerde melk hoor, en ernstige problemen met bacterieen komen nu veel meer voor dan vroeger.(ehec/mrsa) het wordt haast onbeheersbaar.

Je moet je afweersysteem sterker maken, en dan kan de natuur zijn gang gaan. Dus wees niet bang voor de rauwe melk.

Dit is puur natuur, en de natuur is veel slimmer dan alle zogenaamde geleerden bij elkaar.

 
Bedankt voor de recepten en voor de artikelen, zowel die over de bacteriën als over het financiële gedeelte.

Ja, ik ben me ervan bewust dat het een proces is. We zijn eigenlijk een echt doorsnee gezin met alle westerse gewoonten van dien. Behalve dan dat ik al een tijd aan het bezuinigen ben en dan moet je wel even goed kijken wat er financieel mogelijk is. En dat dat inderdaad keuzes zijn in wat je dan wel en niet koopt. En zo ben ik dus ook aan het rekenen.

Mijn man staat achter mijn keuze zolang het niet doorslaat. Dus alles rustig en voldoende onderbouwd gaat het wel lukken. De jongste 2 hebben nog niet veel stem in wat er gegeten en gedronken wordt, maar pubers... ze zijn wel erg dol op chips, snoep en al die andere slechte dingen. En dat is moeilijk om te buigen, zeker bij pubers, en al helemaal als ze de helft van de week wel andere dingen mogen eten. Ik moet dus nog gaan kijken hoe ik dat wil invullen. Maar.. komt tijd, komt raad. Gewoon zorgen dat dingen lekker zijn, dan willen ze wel.

We hebben nu net voor het eerst rauwe melk in huis. Het smaakt goed!

Er gaan heel veel liters melk per week doorheen hier. Maar kreeg toch het idee, zeker na het lezen van bepaalde stukken dat dat beter niet de lang houdbare (goedkope) melk moest zijn. De jongste is 2, je bent dan toch wel even onzeker over de veiligheid van het niet koken hiervan. Zelf zet ik het zo aan mijn mond. Maar om nou ook vaderlief te overtuigen (en bestand te zijn tegen de rest van mijn omgeving) is het erg fijn om te horen van anderen die dit ook gewoon doen en zo'n goed artikel te lezen. Bedankt!

 
je denkt toch niet dat de boeren die zelf melken, zeker de biologische boeren, naar de winkel gaan om gepasteuriseerde melk te kopen?

Sterker, de meesten hebben atijd al de melk gewoon rauw gedronken. Ze maakten dit alleen niet wereldkundig, dan valt het voorlichtingsburo over hen heen.

Wat pubers betreft, het heeft weinig zin om hen dingen te gaan verbieden. Tenslotte is het erg belangrijk dat ze graag bij jullie zijn. Je kunt ze wel voorlichten, dingen laten lezen, en dan maken ze hun eigen keuze. En dat is vaak niet de keuze die je graag voor hen wilt. maar wel belangrijk om zich te ontwikkelen als mens. Het kan heel goed zijn dat ze over enkele jaren wel wat gaan doen met alles wat ze ooit van jullie hebben geleerd.

Onze puber krijgt met het warm eten in ieder geval de gezonde vetten/biol groente, en wij heben alleen nog rauwe melk in huis. Verder eet hij graag volkorenbrood met chocopasta. Friet bakken wij in kokosolie, mayonaise is van natuurwinkel.

En zo hoop ik de schade te beperken.

Verder uiteraard geen pakjes/zakjes, met allerlei toevoegingen.

 
Wij hebben laatst zelf mayonaise gemaakt, Dirtsa.

Zo supersimpel. We hebben er wel een staafmixer voor aangeschaft maar misschien heb je die al.

Doe 200ml olijfolie in de maatbeker van de staafmixer.

Wij gebruiken extra vierge olijfolie, heeft wel een heel eigen smaak maar dat wordt een kwestie van wennen.

Doe er een heel ei bij, 1 theelepel zout (wij doen intussen wat minder want de mayo 'zout' nog wat verder naargelang die staat) en 1 theelepel suiker (Billington's).

Zet de staafmixer helemaal op de bodem en zet hem aan.

Al vrij snel wordt de mayonaise 'geboren'. Als het dikker wordt haal je langzaam de staafmixer naar boven totdat de rest van de olie ook mayonaise is. Hij is heerlijk romig en vet.

We hebben nu al een paar keer zo de mayonaise gemaakt en elke keer ging het prima. En lekker joh.

Niks geen mayo meer uit de winkel, die vaak is gemaakt van zonnebloemolie of met een gepasteuriseerd eigeel of met zout waar je de herkomst niet van weet.

Dit gaat supersimpel.

 
Hoi Dirtsa,

Wat de boeren betreft, nee, ik had wel verwacht dat zij de melk zo van de koe dronken. Maar dan ook direct van de koe. En als ik het haal, dan moet het natuurlijk eerst getransporteerd worden. Ik heb het nu via internet gekocht van een boerderij op wat afstand. Heb nog geen boerderijen afgefietst in de buurt en via internet kan ik geen boerderij dichtbij vinden. Dus ik begon erover tegen mijn vader die altijd fan is geweest van melk direct van de koe, en mijn schoonmoeder die ook altijd melk van de boer dronk. Beiden kregen er lucht van dat ik met rauw ook echt ongekookt bedoelde en steigerden meteen. Dat moest toch echt wel gekookt worden, dat deden ze vroeger altijd al. Vandaar dat ik toch enigszins onzeker werd en als je dan 'rauw' leest, vraag je je af of dat gekookt of ongekookt is. En helemaal bij een klein kindje wat flink wat melk drinkt. Dus ik dacht, ik vraag het maar gewoon hier.

Wat de pubers betreft, loopt het wel los, denk ik. Alle kleine beetjes helpen, dus als ze enigszins gezonder eten gaan krijgen, dan scheelt dat toch weer iets. En bewust maken is sowieso goed.

De melk (we hadden 10 liter sinds vrijdagavond) is er bij ons doorheen gevlogen. Wat lekker!! Ik dacht ik probeer een klein beetje uit. En als het bevalt dan gaan we ermee door en ik ben ook van plan om yoghurt te proberen te maken. En misschien in de toekomst ook nog wel boter en karnemelk. Maar goed, we hebben nu nog maar een paar litertjes over en dan is het op. Dus misschien ga ik morgen maar eens een uitje maken met alle 4 de kinderen naar de boerderijwinkel. Bewustwording en lekkere nieuwe melk in één keer!

Nog even een vraagje. Smaakt de friet nog steeds hetzelfde in kokosolie? Heb je dan niet een echte kokosgeur? Mijn man houdt niet van kokos...

 
Wow! Wat een cool recept! Ga ik zeker proberen Poekie! Dank!

 
Lief, heb je het stuk gelezen dat Mike gelinked heeft hierboven over rauwe melk?

Ze hebben zelfs een keer een e-coli bacterie in rauw melk gedaan. Het was binnen no time verdwenen.

Rauwe melk rekent af met ziektekiemen en bacteriën die er niet in horen te zitten.

De boerin waar wij de rauwe melk kopen kookte tot een paar maanden geleden ook de melk van hun eigen koeien.

Wij hebben haar uitgelegd dat rauwe melk rauw drinken veel meer gezondheids voordelen geeft.

We hebben haar kunnen overtuigen en nu drinkt ze de melk ook rauw en ze vindt het nog veel lekkerder ook.

Wij drinken nu 2 jaar rauwe melk en we zijn er nog steeds. We hebben zelfs twee weken op rauwe melk en kefir geleefd en daarmee afgerekend met een aantal kwalen en een amalgaam vergiftiging.

In 1900 was er al een dokter die mensen op een rauw melk dieet zette en zo veel mensen genas van allerlei kwalen. Toen wisten ze het al.

En als rauwe melk al afrekent met ziektekiemen die er in aangebracht worden dan zal het ook afrekenen met ziektekiemen die jij bij je draagt, simpel.

En als koeien kalfjes hebben dan zijn die spenen ook niet schoon hoor als ze de kalfjes laten drinken. Ze liggen in hun eigen ontlasting en daarna zogen ze de kalfjes. Die worden toch ook niet ziek?

Heb je nog meer 'bewijzen' nodig dat rauwe melk voedt en niet ziek maakt?

Ga er maar gewoon lekker van genieten en luister naar je gevoel en je eigen lichaam, die geeft wel aan of het goed voor je is.

 
@ Dirtsa

Vraagje. Wij bakken ook af en toe zelfgemaakte friet van biologische aardappelen in extra vierge kokosolie (Omega & More). Schijn je circa 50 keer te kunnen gebruiken. Wat mij opvalt is dat de kokosolie nadat hier 3 -4 keer in gefrituurd is aardig donker is (in verwarmde staat uiteraard). Hoe ziet jouw kokosolie eruit bij een temperatuur van bv 150 graden ? We filteren de olie na 2 keer.

 
@ Poekie,

Ja ik heb dat stuk gelezen, nadat Mike het genoemd had. Heeft me inderdaad volledig overtuigd. En ik heb er mijn man ook het laatste zetje mee kunnen geven. We waren al wel direct gestart hoor met de rauwe melk ongekookt, ook bij ons jongste dochtertje. En dat onderzoek uit 1910? 1920? had ik ook al gelezen. Ik ben helemaal om. Het voelde al als een goede beslissing, maar nu kan ook mijn verstand er volledig in mee. En ook fijn om te horen dat jullie ook al zo'n lange tijd rauwe melk drinken.

Wat wel grappig is, is dat iedereen ook altijd op zijn achterste benen gaat staan van rauwe eieren. Maar als er een taart wordt gebakken, mag iedereen wel een stukje deeg. En dan is er nooit iemand bang om er ziek van te worden.

 
Wat ook erg lekker is, ook voor je kinderen:

Doe rauwe melk in een pan. Voeg daarbij toe: vloeibare slagroom, theelepel honing, vanillepoeder en een rauw eigeel.

Kluts of roer alles door elkaar.

Warm dit op tot lichaamstemperatuur. (Ga nooit hoger dan 40 graden anders maak je de enzymen stuk).

Een heerlijke, romige voedzame drank. Het eigeel zorgt voor een betere vertering van de melk maar je proeft het niet apart terug.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan