Lichttherapie

ikke

New member
Op Leefbewust heb ik er wel eens wat over gelezen, maar ik vroeg me af of hier ook mensen zijn die ervaring hebben met lichttherapie.

Zelf ben ik gevoelig voor depressie en ben ik in eerste instantie begonnen mijn schildklier een handje te helpen. Schildklierhormoon, levertraan, sintjanskruid en 3x per dag een halfuur naar buiten halen de scherpe kantjes eraf, maar op druilerige dagen, zoals vandaag, voel ik me echt weer een stuk beroerder, vermoeider, maar ook lustelozer en leger dan op zonnige dagen. Om die reden bedacht ik me ineens dat lichttherapie misschien nog helemaal geen slechte zet zou zijn en zou ik me er nog wel iets verder in willen verdiepen. Is er iemand die er meer over weet?

Werkt het of is het gewoon een leuke verkoopbabbeltruc? En als het werkt, wat voor soort lamp zou je dan moeten hebben?

 
Ik weet wel zeker dat het werkt voor veel mensen, vooral in de winter. M'n moeder is het aan het proberen met zo'n blauwe philips lamp.

Ik zelf zou gewoon meteen voor een UVB lamp gaan (maar dat is nu wel een beetje laat nu de lente alweer voor de deur staat), staat ook op Ron's site. Met veel info erbij en links voor een winkel. Ik weet wel waar ik volgend najaar voor ga sparen ^_^.

Peace

 
Het is nooit te laat, hoor. Voor mij in ieder geval niet. Ik voel nu het verschil tussen een druilerige dag en een zonnige dag nog steeds heel duidelijk. Ik weet van mezelf dat ik pas opleef bij een dag waarop iedereen het liefst binnenzit, omdat het te warm en te zonnig is. Dus dan heb ik nog wel een maand of 4 te gaan ;)

Die UVB-lamp vind ik persoonlijk enigszins onduidelijk. Ik kan de pagina ook echt niet meer vinden (met de zoekfunctie van Rons site kan ik echt zó slecht overweg). Ik vraag me af wat het voordeel is t.o.v. een lichtlamp en ik weet ook niet goed hoe het zit met veiligheid. Ben nooit te beroerd om iets uit te proberen dat enigszins controversieel is, maar wil dan wel meer erover weten.

 
http://www.news4all.org/mijn-uvb-lamp

uvb-licht zet het lichaam aan tot het zelf aanmaken van vitamine d (en ook zwavel).

maar of het winterdepressie tegengaat geen idee.

ik heb er zelf 1, maar ik ben niet minder depressief of vrolijk door de bank genomen.

wel soms dat ik me na zo'n uvb-bad wat energieker voel.

 
Oh dat stuk heb ik wel eens gelezen. En mijn haren gingen er recht van overeind staan. Weet niet eens meer waarom. Nu ik het lees, ben ik nog steeds niet overtuigd. Voor mij iig voorlopig geen UVB-lamp...

 
Hmmm, jammer om dat te horen. Maar er zijn natuurlijk vele factoren die hier mee te maken kunnen hebben. Tekorten vul je natuurlijk niet in 1 keer aan. Ik heb ook de hele winter goed aan de levertraan gezeten voordat mn eczeem plek op hand zo goed als is nu.

Kwalitief goed licht is natuurlijk slechts 1 schakel.

Peace

 
Quote:
Tekorten vul je natuurlijk niet in 1 keer aan.


Nee tuurlijk niet!

Ik ben toch erg blij met mijn uvb-lamp, want het is belangrijk de vitamine d-bronnen af te wisselen en het geeft me een onafhankelijk gevoel.

En inderdaad is licht 1 schakel, er is meer nodig.

 
Uk heb zo'n uvb lamp vorige week aangeschaft van Philips (EnergyLight 3308), ik kon mn via marktplaats kopen voor 75 euro ipv 175 euro. Ik heb deze lamp overdag aanstaan als ik thuis ben, ga er niet met mn neus bovenop zitten. Ik vind t hoe dan ook prettig zoveel licht in mn wat donkere woning. Of t echt werkt kan ik nog niet zeggen... hoewel voel me lichter dan vorige week :)

 
Ik heb sinds vorig jaar een Elite litebook. 's Ochtends tijdens mijn ontbijt zet ik m een half uurtje aan, tegelijkertijd kan ik gewoon lezen of op de laptop, hij staat er naast op tafel. Heel handig, ongeveer 15 cm bij 15 cm en inklapbare 'standaard'. Ik heb er erg veel baat bij. Ik kan tegenwoordig normaal mijn bed uit en ben savonds niet doodop om 18 uur. Steeds betere voeding zal er ook mee te maken hebben, maar vorig jaar at ik nog niet wapf en toen merkte ik ook al een zeer duidelijke verbetering.

Ik heb er volgens mij iets van 200 euro voor betaald en ik vind t m dubbel en dwars waard. Volgens mij als je van de huisarts een verklaring hebt dat je last hebt van winterdepressie kun je er verzekeringstechnisch dacht ik ook wat mee.

 
Er zijn ook vol-spectrum lampen, die dus het hele bereik van de zon nabootsen.

Bekijk hier een voorbeeld van zo'n lamp en hoe het zou moeten werken.

 
Wij hebben van die vol-spectrum lampen boven de eettafel. Niet echt gezellig licht en de overburen vinden het zelfs ronduit lelijk om tegenaan te kijken, maar het leest veel prettiger dan bij een gewone lamp.

 
Gebruik geen lampen maar de zon die maakt echte vitamine D aan zorg dat je meer van de zon meekrijgt door ook in de winter naar buiten te gaan, los van de vitamine geeft de zon veel meer energie dan een lamp die meestal alleen een beetje steunt en vooral kort.

Daarnaast doordat ik sungaze merk ik dat ik helemaal geen depressies heb (wel een keer een baaldag/moment maar die telt niet mee omdat iedereen dat wel heeft).

Er zijn eigenlijk maar 3 soorten stralen die goed zijn: Lach, Liefde en Licht(zon/wit).

Probeer, elke keer als je tegen de lamp loopt, een beetje licht mee te nemen.

Harrie Jekkers

 
Quote:
Light therapy stops tooth loss in dental patients with periodontal disease

• The effectiveness of light in killing bacteria is well established. Light therapy can be extremely useful in dental work. It's non-toxic, painless, safe and highly effective at killing bacteria in the mouth.

• You don't need expensive technology to save your gums. Simply sticking your tongue out at the sun and exposing your gums to sunlight for a few minutes each day can have much the same effect. Sunlight kills most of the strains of bacteria that grow in your mouth.


http://www.naturalnews.com/021812.html

 
Lievergezond allereerst bedankt voor de link naar Mike Adems site zeer goede tekst.

Er is altijd verschil in elke lichtbron namelijk dat de zon echt is en alle andere niet daarnaast heb je tussen de ene en de andere verschil van kwaliteit en de lume (lichteenheid/sterkte)

Om een mooi voorbeeld te geven gisteren (zondag) was het buiten fris maar heb in de zon gezeten met slechts een tshirt en tot heden nog steeds mijn zomerkleding/jas aan ondanks dat ik maar 7 uur heb gewandeld (30km) en wat pauzes In de zon was het gewoon warm zelfs mooi toch... Die Philips producten zoals hierboven staan zijn een goed alternatief maar kunnen zeker niet de zon verslaan omdat dat allemaal natuurlijk is ipv synthetische lichtbronnen en daarom is therapie echt nodig zoals de site bv ook meld 15-45 minuten per dag en dat ook elke dag en niet eens in de week enz.

 
Mochten er mensen moeite hebben met de tekst op de site van Mike Adems dan is er hier de vertaling (via Google): Kijk er maar naar op Lichtthrapie Zelfde link als bovenstaande.

Lichttherapie stopt verlies van tanden in de tandheelkundige patiënten met parodontitis

• De effectiviteit van licht in het doden van bacteriën is duidelijk vastgesteld. Lichttherapie kan zeer nuttig zijn in tandheelkundige werk. Het is niet giftig, pijnloos, veilig en zeer effectief in het doden van bacteriën in de mond.

• U hoeft geen dure technologie om uw tandvlees te slaan. Gewoon je tong uit naar de zon en het blootstellen van uw tandvlees aan zonlicht voor een paar minuten per dag kan veel hetzelfde effect. Zonlicht doodt de meeste van de stammen van bacteriën die groeien in je mond. Op de site staat uiteraard meer informatie.

Citaat: "Dit is een spannende bevinding Fotodynamische therapie zou kunnen blijken te zijn een beter alternatief voor antibiotica therapie.". - Dr Preston D. Miller, Jr, voorzitter van de American Academy of Parodontologie

Kijk ook eens op de volgende site van Mercola waar de kleuren ook worden genoemd.

Light therapy Mercola.

Zonnegroet Remco (het zonnetje in huis...)

 
Drie jaar geleden had ik psychotherapie, waar ze ook lichttherapie deden. Via mijn psycholoog heb ik me aangemeld omdat ik ook altijd depressief werd in de winter. Ik heb wel veel baat bij gehad ondanks dat ik zo iets niet kon geloven. Ik heb toen voor het eerst een heel fijn winter meegemaakt. Een jaar later is een extreem tekort aan vitamine D geconstateerd en ben ik door de reumatoloog behandeld. Ik kreeg een dosis vitamine D van 50.000 IE per week voor een half jaar lang. Sinds die tijd heb ik er geen last meer van. Terwijl ik dit al van kids af aan had. Dus waarschijnlijk heb ik bijna me hele leven een zware vitamine D tekort gehad. Ik zou dit bij jou ook goed laten onderzoeken.

Verder was ik zo enthousiast over de therapie dat ik ook eentje voor thuis wou aanschaffen. Maar dat vond mij psycholoog weggegooid geld. De lampen die ze bij de ggz instellingen hebben zijn vele malen krachtiger en groter. Link, recht en voor je heb je een hele grote want die de lichttherapie afgeeft. Elke keer als je een piepje hoort moet je 10 seconde naar de felle licht kijken. Buiten dat piepje om kan je lekker rustig lezen terwijl je in die hok zit. Dit moet je dan 5 dagen achter elkaar herhalen op exact dezelfde tijd. Dit in verband met je biologische klok die een boots krijgt om je in de ochtend te activeren.

Dus de psycholoog adviseerde me om het niet te kopen en als ik het toch wou doen, dat ik dit heel secuur moest volgen in de ochtend anders heeft het al helemaal geen zin. En ga je die in de avond gebruiken dan kan je je biologsche klok verstoren. En kan je daardoor weer slapeloze nachten van krijgen. Ik adviseer je om deze therapie dus via een ggz instelling te volgen. Er is vast wel bij jou in de buurt één.

 
De zon activeert het vrijkomen van nitric oxide, hetgeen helpt bij hart- en vaatlijden.

Quote:
Our bodies get Vitamin D from the sun, but as dermatologist Richard Weller suggests, sunlight may confer another surprising benefit too. New research by his team shows that nitric oxide, a chemical transmitter stored in huge reserves in the skin, can be released by UV light, to great benefit for blood pressure and the cardiovascular system. What does it mean? Well, it might begin to explain why Scots get sick more than Australians ...

Title TED: Richard Weller: Could the sun be good for your heart? - Richard Weller (2012)

Author Richard Weller

Published January 17, 2013, 5:18 PM



http://www.ted.com/talks/richard_weller_could_the_sun_be_good_for_your_heart.html

Zie hier een bericht van dr. Mercola over nitric oxide http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2007/09/22/why-nitric-oxide-is-good-for-you.aspx

Natural news: http://www.naturalnews.com/034373_nitric_oxide_health_longevity.html

http://www.naturalnews.com/031945_heart_rejuvenation.html

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.776
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan