Leven in flow, leven vanuit de rechter hersenhelft

G

Guest

Guest
Ik heb vandaag iemand ontmoet die altijd in het nu leeft, op iedereen afstapt voor een praatje, niet zo bang is en zich niet druk maakt om details. Iemand die leeft vanuit z'n rechter hersenhelft als je het mij vraagt. Heerlijk.



Mike heeft het er al vaak over gehad, dat we teveel vanuit onze linker hersenhelft leven. De linker hersenhelft is van de planning, de tijd, abstractie, rechtlijnigheid, details. De rechter hersenhelft is meer voor het tijdloze, gevoel, ruimte, eenheid. Ik denk dat kinderen meer leven vanuit hun rechter hersenhelft maar dat we langzaam door de maatschappij gevormd worden tot linkerhersenhelft wezens.



Het lijkt me zo lekker om in het nu te leven en gewoon te doen in plaats van te denken aan details.

De vraag is nu hoe kom je uit die linker hersenhelft en in de rechter hersenhelft? Misschien kunnen we met z'n allen wat dingen bedenken om elkaar te stimuleren te leven vanuit ons hart en de rechter hersenhelft.



Ik denk dat bijdraagt:



- Wandelen

- Kunstzinnig bezig zijn (muziek maken, schilderen, tekenen, boetseren)

- Mediteren



Wat zouden we nog meer aan ons dagelijks leven toe kunnen voegen?

 
Ik vraag me af of je ¨leven vanuit je rechter hersenhelft¨ per se moet associeren met iets ¨doen¨ haha (ik ben op het moment liever niet zo actie-gericht) of met iets ¨toevoegen¨ aan je leven.

Hoort bij vanuit je rechterhersenhelft leven niet eigenlijk al het besef dat er niets hoeft te worden toegevoegd? (volgens mij ken ik de theorie in elk geval al wel een beetje:)).

Ik heb hier het boek ¨leven in het nu¨, maar ik heb het nog niet uit kunnen lezen.

Aan de ene kant klinkt het te simpel voor woorden wat de schrijver zegt en aan de andere kant lijkt het alsof het in zijn simpelheid ook nog te veel gevraagd is van me.

Hoe makkelijk het in principe ook wegleest, ik geloof niet dat ik de quintessence al te pakken heb al begrijp ik wel ongeveer wat de titel inhoudt, maar nog niet wat de schrijver er in concreto precies mee bedoelt.

 
Dan wordt het voor mij nog een hele klus, kan niet wandelen, heb nauwelijks kracht in rechterarm en hand(fijne motoriek).

Maar mediteren, :D dat zou moeten lukken.

 
Een leuk voorbeeld van iemand die zoals je zegt geheel (of grotendeels) in het 'nu' leeft en vanuit zijn rechterhersenhelft lijkt te functioneren. Toch gaat er bij mij nu wel onmiddellijk een alarmlichtje branden. Ik heb ook wel vaker mensen ontmoet die zeggen alleen nog maar in het nu te willen leven, in de 'zijns-toestand'. Spreuken die ik daar dan wel eens bij heb gehoord zijn: Doe alleen maar dat waar je je fijn bij voelt. of Doe alleen maar wat je nu wilt doen. Klinkt allemaal hartstikke leuk en in de omgang waren dit helemaal geen vervelende mensen. En als ik in de maatschappij zo eens een beetje om me heen kijk, dan zouden veel mensen daar eens naar mogen kijken. Veel mensen hebben zich zo geindenticifeerd met hun 'innerlijke drammer' en hun 'innerlijke controleur', dat ze zeer zeker wel eens wat flexibeler, losser en spontaner zouden mogen worden. Ze zouden de waarde van hun strakke tijdschema's en activiteitenstructuren wel eens in heroverweging mogen nemen. En wellicht zou het ze heel goed doen om eens een week lang zonder dagprogramma te leven...

Maar laten we in het 'nu' leven niet gaan verheerlijken. Ik vind dat het minstens net zo belangrijk is om oog te hebben voor je levensproces. Een planning met doelen is net zo belangrijk als in het moment voelen of je nog wel de juiste richting volgt. Dit te meer als er andere wezens (kinderen, dieren) van jou afhankelijk zijn! Wat ik bij dit soort mensen wel eens mis is de volledige verantwoordelijkheid nemen voor wie je bent en wat je kiest. En als je eerder iets gekozen hebt en daar afspraken over gemaakt hebt, dan kun je in het nu wel even geen zin hebben, maar je kunt ook laten zien dat je ruggengraat hebt en even doorzetten, ook al voelt het even niet zo goed en heb je eigenlijk zin om wat anders te doen.

Ik heb door wat ik gezien heb, mijn buik al vol van mensen die in het 'nu' willen zijn en vinden dat je in de 'zijns-toestand' altijd goed zit. WAKE-UP! Zie wie je bent, ken je morele plichten en zet jezelf neer, denk ik dan. Kortom, ik denk dus dat het niet de bedoeling is dat je van je linkerhersenhelft naar je rechterhersenhelft gaat, maar dat je de rechter bij je linker betrekt, dat je ze integreert en een balans vindt tussen deze 2.

 
Andere reden om niet helemaal in je rechterhersenhelft te verdwijnen: de linkerhersenhelft is dominant in benaderend, actief gedrag; de rechterhelft in vermijdend, geremd gedrag.

Zelf denk ik bij zulk soort kwesties altijd: waarom zou je in één hersenhelft willen gaan zitten als je er twee hebt gekregen?

 
Misschien dat het ook belangrijk is om te streven naar een evenwicht tussen de beide hersenhelften. Nu is bij velen dit evenwicht niet aanwezig en neigen de mensen te veel naar de linker hersenhelft.

De vraag zou dan kunnen zijn, wat kun je doen om de balans te herstellen?

 
Op elementair niveau zijn wij middels mutaties in ons DNA geprogrammeerd om deze niet verbonden te gebruiken. We leven daardoor voornamelijk in onze rechterhersenhelft of schieten door naar de andere. Water en vuur tekens (kreeft, schorpioen, vissen, ram, leeuw, boogschutter) hebben meer neiging naar de rechter hersenhelft, de andere (lucht- en aardetekens) naar de linker. Daarnaast zijn bijna alle schoolsystemen gebaseerd op het ontwikkelen van voornamelijk de linker hersenhelft. Praktisch vertaald kun je op verschillende niveau de balans herstellen.

-Verdraaiingen in je DNA neutraliseren middels visualisatietechnieken.

-Jezelf laten inspireren door het denken en doen van water- en vuurtekens.

-Af en toe eens met je aandacht terug naar je verleden gaan en zien (lees: begrijpen) hoe je gevormd bent door je opvoeding en opleiding tot rationeel wezen.

En verder oefenen, oefenen, oefenen. Intenties plaatsen en eventueel eens een ritueeltje doen waarbij je je wensen duidelijk maakt. Verder hulp en begeleiding vragen in het ontwikkelen van je rechter hersenhelft en het herstel van de balans. En nogmaals geduld hebben en blijven oefenen. Train jezelf en train anderen als je er mogelijkheden voor hebt. Door anderen iets te leren, leer je er zelf ook veel over.

En kijk wat voor een mogelijkheden er zijn om te oefenen. Een schoolsysteem die wel aandacht heeft voor de rechter hersenhelft is de Vrije School. Zij doen veel aan zingen, euritmie, toneel en andere creatieve vakken zoals boetseren of nat-in-nat schilderen. Misschien zit er iets bij wat je aanspreekt om zelf te gaan beoefenen...

Ik zou me vooral richten op de groei van wat je wilt leren, dan op het afleren van wat je mogelijk 'te veel' hebt.

 
Hoe vrij is de vrije school: dit type school kent zeer veel rituelen: rituelen zijn het domein van de linker hersenhelft. Maar goed, het gaat om een balans tussen linker en rechterhelft. Alleen ik doe liever mijn eigen rituelen. Niet per se die in eerste instantie door een ander bedacht zijn. Hoe kosjer was de grondlegger van die rituelen?

 
Quote:
Zelf denk ik bij zulk soort kwesties altijd: waarom zou je in één hersenhelft willen gaan zitten als je er twee hebt gekregen?


Wijze woorden, maar waarom breng jij dit zelf niet in praktijk? Je zit echt muurvast in je linker hersenhelft!

Mike

 
Quote:
Hoe vrij is de vrije school: dit type school kent zeer veel rituelen: rituelen zijn het domein van de linker hersenhelft.


Daarom schreef ik ook dat ze aandacht hebben voor de rechter hersenhelft, niet dat de school daarop gebaseerd is. En het woord "Vrij" duidt overigens niet op de vrije invulling van de lesinhoud. Daarvoor kan je beter naar een Iederwijs-school gaan. 'Vrij' duidt op 'vrij van staatsbemoeienis', zoals dat nog was ten tijde van de oprichting van de Vrije School. En 'vrij' staat voor het opdoen van een groot ervaringspallet tijdens de onderbouw (4-12 jaar) en bovenbouw (12-18 jaar), waardoor deze kinderen als volwassene over meer vrijheid beschikken in hun denken, voelen, bewustzijn en expressie. Hiermee wil ik niet zeggen dat de Vrije School het hoogste goed is en dat de praktische uitvoering altijd slaagt zoals ze het zouden willen zien. En ja, de Vrije School heeft ook zeer zeker ook zijn dogmatische kant. Maar er is in ieder geval wel een stuk meer aandacht voor de ontwikkeling van de rechterhersenhelft (en andere belangrijke dingen waar het reguliere onderwijs nog wel eens in tekort schiet), en dat vind ik een goede zaak!

 
Hmm, ik heb nooit geweten dat Steiner ooit iets met de Vrijmetselarij te maken heeft gehad, als dit waar is. Dat vind ik wel een potentieel verdacht signaal. Maar ja, het kan ook zijn dat hij zich daar even bij aangesloten heeft om dit eens nader te onderzoeken. Ik heb ook niet alleen de lichte kant van het leven onderzocht. Op basis van een CV kun je natuurlijk moeilijk weten met welke intenties iemand is bezig geweest en wat die daarvan opgestoken en uitgedragen heeft.

 
Quote:
Zelf denk ik bij zulk soort kwesties altijd: waarom zou je in één hersenhelft willen gaan zitten als je er twee hebt gekregen?

Wijze woorden, maar waarom breng jij dit zelf niet in praktijk? Je zit echt muurvast in je linker hersenhelft!

Mike


Je hebt mij in ieder geval nooit horen zeggen (zien schrijven) dat ik in mijn linkerhersenhelft WIL zitten. Je kunt wel van me zeggen dat ik nooit moeite heb gedaan om meer in de rechterhersenhelft te gaan zitten. Mocht je nog benieuwd zijn naar het idee erachter: geen behoefte aan; soort van "situatie aanvaard".

Overigens gaat het hier vooral om de eigenschap denken-voelen, maar er zijn meer verschillen tussen linker- en rechterhersenhelft (o.a. taal vs verbeelding en ruimtelijkheid; activatie vs inhibitie; voorkeurskant van het lichaam). Ik ben dus absoluut geen voorstander van een dergelijk onderscheid. Als je al die laatste dingen meeneemt, zul je zien dat ik ook echt niet alleen in mijn linkerhersenhelft zit (om het even in jullie termen uit te drukken). Dan zul je zien dat je alleen nog maar kunt zeggen dat ik veel in het denken en minder in het voelen zit.

 
Oftewel: je zit vast in je linker hersenhelft. Je bent een slachtoffer van de 'wetenschappelijke' dictatuur van de linker hersenhelft.

Mike

 
Bij linker- en rechterhersenhelft denk ik ook aan het verschil tussen man en vrouw. Dit ludieke maar wellicht herkenbare filmpje gaat over de verschillen tussen man en vrouw naar aanleiding van de hersenhelften.



En test hier of je gemakkelijk met je linker of rechterhersenhelft werkt.

 
Ja, de 'nothing box'. Ik ken deze, hilarisch! :D Het linkerbrein is mannelijk, het rechterbrein is vrouwelijk. Aangezien mannen over het algemeen in hun linker hersenhelft zitten reizen ze soms af naar de rechterkant, naar hun 'nothing box'. Klopt voor mij in ieder geval!

Mike

 
David Icke on 2012 - 9:35 min

Een engelstalig filmpje over de manipulatie van onze hersenen en het spirituele ontwaken. Een grote informatiedichtheid, maar zeker verruimend om eens te bekijken. Ook andere filmpjes van hem vind ik erg interessant, al gaat het soms wel ver allemaal...



 
Ik zie de vrouw van de link van dennis meestal clockwise gaan.

Ik dacht dat dat logisch denken was, omdat het meestal gekruist werkt: bijv als je rechterbrein verlamd is of zo dan is je linkerkant dat van je lijf geloof ik.

Ik krijg die vrouw niet zomaar de andere kant opgedraaid!

Jullie wel?!

Deze vrouw die gaat bij mij consequent tegen de klok in trouwens.

Waarschijnlijk omdat ze in mijn ogen er meer uitziet als een robot.

 
Ik zie haar vooral clockwise en vind switchen moeilijk. Ik heb haar ook wel andersom zien draaien.

Als ik naar haar borsten kijk gaat het switchen het gemakkelijkste ontdekte ik. :oops:

 
haha nou weet je Dennis, die andere vrouw van jouw link die heeft ook een veel ronder lichaam en die zie ik consequent clockwise: echt waar zonder te dollen.

Rondingen hebben misschien een effect van dat ze je rechter hersenhelft stimuleren?!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.715
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan