Leven in flow, leven vanuit de rechter hersenhelft

@Dennis

Ik was nog een maand terug ofzo naar de Rai geweest en daar sprak David Icke zo'n 9 uur lang. Ik was in me eentje gegaan maar ging 1.5 uur van te voren maar weer naar huis want het verhaal is al redelijk bekend bij mij. Was zeker wel interessant en helemaal voor mensen die hier niks vanaf weten, ik denk eerder dat voor de meeste hun realiteit in elkaar stort. Het was toen best druk, een mannetje of 1000 was er zeker wel.

 
@ Caveman

Ik zou hem ook wel eens willen horen spreken, maar ben niet zo goed in begrijpend luisteren in het engels, zeker wanneer het een stuk dieper gaat allemaal en ook nog eens urenlang doorgaat. Misschien kan ik toch wel een knop omzetten, maar ik vond het voor dat geld en de afstand een te groot risico. Ik woon in Eindhoven. Voor hetzelfde geld zit ik na een uur al te balen dat alles langs me heen gaat.

 
@Dennis

Ja, ik had het kaartje gekregen van iemand en ik woon 25 km van de rai af dus voor mij was het een makkelijkere beslissing :D Verder ja, als je daar moeite mee hebt dan is David Icke eigenlijk nog moeilijker om naar te luisteren... door zijn engelse accent etc. daarbij weet ik zeker dat voor 'nieuwkomers' dit zo'n enorme berg informatie is, dat ze de helft niet eens kunnen begrijpen. Voor mij was het wat makkelijker want het waren veel puzzelstukjes die ik opeens in elkaar kon leggen, door zijn informatie. Maar het was inderdaad erg veel, ik weet niet hoe ik het had kunnen volhouden als ik een jaar terug was gegaan... toen ik lichamelijk er een stuk erger aan toe was.

 
Soms heb ik zelf ook een verdoofd gevoel, of tintelingen aan mijn linker gezichtshelft. Het viel me op dat het gevoel aan de linker kant weg was op vakantie. Ik denk dat ik tijdens de vakantie meer in mijn rechter hersenhelft geleefd heb, maar of deze theorie klopt weet ik niet. Ik denk dat het gevoel ook aan de rechterhelft zit. Laat ik alles in mijn hoofd rusten dan heb ik meer sympathie en gevoel voor anderen.

Als rechts vrouwelijk is dan ben ik iemand die me prettiger voelt in mijn vrouwelijke kant.

Ik ben nu eenmaal een dromer en ik bereik het meest als ik iets doe op gevoel zonder al te veel na te denken in mijn linker helft. Ik merkte dat ik me steeds aanpaste aan andere, omdat ik vaak een andere werkwijze heb.

Mijn broer bergreep me bijvoorbeeld nooit en de gesprekken met hem liepen altijd uit in een onzinnige discussie. Ik zou volgens hem niet normaal leven. Als ik nu in gesprek met hem ben luister ik, en ik geef eigenlijk een heel eenvoudig antwoord (dat wat hij wil horen). Het kost me nu gewoon veel minder energie.

Als ik niks te vertellen heb dan zeg ik niks en ga in mijn rechter helft zitten. Spontaan zeg ik dan iets wat er niet toe doet en er kan maar zo een leuk gesprek komen.

We zitten dan beide in onze rechter hersenhelft :lol:

 
Leuk om te lezen charade!

Het toelaten van gevoel (in je rechterhersenhelft gaan zitten) is ook wel een goed idee voor mij...

 
Met gesprekken moet je ook op een golflengte zitten. Je blijft bij je gevoel maar als je merkt dat de ander niet wil luisteren dan pas je de golflengte wat aan.

De linker hersenhelft waarschuwt dus dat je niet op de golflengte zit. Dit is niet erg zolang je er maar mee kunt omgaan en weer verder kunt gaan in je rechter hersenhelft.

Het heeft met soepelheid van het denken te maken zonder daarbij de realiteit te verliezen.

 
Even een toelichting op de linker- en rechterhersenhelft: momenteel word ik ontstoord dmv biofotonen-therapie. De therapeut vertelde mij dat vaccinaties ervoor zorgen dat je gaat leven en denken vanuit je linkerhersenhelft (wat dus ook o.a de bedoeling is van die vaccins, ze willen juist mensen die veel vanuit de linkerh.helft denken). Links heeft ze ook veel meer verstoringen gemeten dan rechts. Ben benieuwd of het gaat veranderen na het ontstoren, ben nl. echt iemand van de linkerh.helft..

 
Onze hersenen, zo vreselijk interessant, waarom twee helften en niet één.

De linkerhelft en de rechterhelft. In feite hebben we twee breinen. Het ene deel denkt zoals wij gewend zijn te denken, in woorden en logisch. Het andere deel echter denkt in beelden en gevoelens.

De linkerhelft is verantwoordelijk voor praten, schrijven en begrijpen van de taal, deze helft denkt logisch en analytisch, het vereenzelvigt zich met de persoon waar zij bij hoort.

De rechterhelft daarentegen denkt in beelden, geluiden, ruimtelijke verhoudingen en gevoelens. Zij is betrekkelijk zwijgzaam maar wel zeer intelligent.

Het wezenlijke verschil tussen deze beiden is de manier van het verwerken van informatie. De linkerhelft verwerkt informatie na elkaar, terwijl de rechterhelft alles gelijktijdig verwerkt. Juist dit vermogen om het grotere verband te zien is voor ons van onschatbare waarde.

De beelden die worden voortgebracht laten ons vaak het ‘totaal-beeld’ zien en de manier ervaren hoe een ziekte in relatie tot gebeurtenissen en gevoelens ontstaat.

De rechterhelft doet meer, zij staat ook in verbinding met onze gevoelens. Dit kan ons helpen om tot genezing te komen. Op zich zijn emoties gezond, ze zijn een normale reactie op een bepaalde gebeurtenis in ons leven. Het is het onvermogen om belangrijke emoties te onderkennen en er uiting aan te geven dat een belangrijke factor speelt bij ziekten.

We missen duidelijke regels en tradities om emoties op een gezonde manier te uiten. We hebben geleerd om ons te beschermen tegen onaangename gevoelens, zoals angst, woede en verdriet. Maar sterke emoties vinden altijd een weg om tot uitdrukking te komen. Als zij niet als zodanig herkend en behandeld worden, kunnen zij zich uiten als pijn en ziekte.

We hoeven niet aan elke emotie die we voelen uiting te geven, maar de sterke, aanhoudende emoties moeten geuit of opgelost worden, omdat het ontkennen ervan kan leiden tot lichamelijke onevenwichtigheid en ziekte.

We hebben dus als het ware twee hersenhelften om een probleem op te lossen, dit maakt de mens uniek. Tegelijkertijd schept dit een ongekende mogelijkheid tot innerlijke strijd en wanneer het een innerlijke strijd wordt, is ons lichaam het strijdveld. Een langdurige innerlijke strijd is funest voor ons lichaam.

Net zoals bij elke geslaagde bemiddeling moet beide hersenhelften de kans krijgen om van zich te laten horen, om hun grieven, hun verlangens, hun behoeften en wat zij ook maar in het belang van vrede kan bieden, naar buiten kunnen brengen

Als zij verschillende talen spreken moet er een onpartijdige vertaler zijn die bereid is tot luisteren en voor beide partijen te spreken. En dat maakt onze verbeelding zo belangrijk, verbeelding is de taal van onze rechterhelft. De meeste begrijpen de linkerhelft, we gebruiken dit dagelijks maar onze rechterhelft zwijgt en juist door verbeelding heeft deze helft recht tot spreken, om haar behoefte naar voren te brengen.

Verbeelding maakt het ons mogelijk om in haar eigen taal met onze zwijgzame geest te praten. Verbeelding is een rijke, symbolische en uiterst persoonlijke taal en hoe meer wij tijd wijden aan het bestuderen en reageren van onze hersenen die hun eigen beelden oproepen, deze te sneller en effectiever we die zullen gebruiken om onze gezondheid te verbeteren.

Als we ziek zijn, hebben we tijd genoeg gehad om na te denken waarom we ziek zijn en wat we nodig hebben om beter te worden. Maar als we alleen met onze linkerhelft denken zal dit niet tot genezing leiden, luister daarom naar een ‘tweede’ mening van je andere hersenhelft.

Ons lichaam weet tenslotte het meest over onze gevoelens.

 
Beter is een juiste balans tussen beiden te vinden, we hebben immers niet voor niets een linker en een rechter.

X

 
Leerstoornissen behandelen door in te zetten op de rechterhersenhelft. Het kan !

Denk hierbij o.a. aan het behandelen van dyslexie waarbij de informatie visueel aangedragen wordt.
http://www.kernvisiemethode.nl/coaching/leerproblemen
http://www.kernvisiemethode.nl/coaching/dyslexie-en-wat-nu

In het boek Krachtig Anders leren van Wim Bouman wordt er uitgebreid op dit onderwerp ingegaan. Een aanrader voor ouders van kinderen met leerproblemen, onderwijzend personeel en logopedisten.

http://www.krachtigandersleren.nl/

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.872
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan