Leonardite/ humic acid

simone

New member
Hallo,

Ik wist niet onder welk kopje ik dit moest plaatsen maar heeft iemand van jullie wel eens van Leonardite gehoord? Als ik me niet vergis is het een soort van planten laag of turf dat ze veel in de biologische landbouw gebruiken als een soort voeding voor de bodem. Er blijkt humic acid in te zitten en Leonardite zorgt ervoor dat zelfs de meest uitgeputte grond gevoed wordt met mineralen en andere stoffen.

Denk open een topic hierover omdat ik elders op dit forum over een Ketlische zeezout oplossing heb gelezen dat ook goed voor de akker is.

Kwam leonardite toevallig tegen en mischien kunnen we hier samen iets meer over te weten komen.

Wat is beter of mischien wel een combinatie van dit met mest of met Ketlisch zeezout oplossing of mischien alledrie wat me overkill lijkt maar toch.

Denk dat ik dit spul wel bij mijn aankomende moestuintje wil uitproberen, dan ga ik lekker seizoens groente en fruit kweken achter in de tuin maar ja eerst verhuizen.

 
Huminezuur is een zuur dat vrijkomt bij het rotten van bladeren en andere plantenstoffen (humus). Nu, in de herfst, wordt volop huminezuur geproduceerd in de bossen! Het is om die reden dar ik in het herfst- en winterseizoen aan 'mulching' doe in mijn tuin. Dit is simpelweg het vallen van de bladeren in de bossen imiteren door allerlei plantaardig restmateriaal in je tuin te gooien en de bodem hier flink mee te bedekken (deze deklaag is de 'mulch').

De voornaamste plantenstof die ik hiervoor gebruik zijn de groene theebladeren waar ik dagelijks verse thee van zet. Ik zie zeemineralen (oplossingen van Keltisch zeezout) als een lente- en zomerbemesting en mulching met groene theebladeren als een herst- en winterbemesting. Deze combinatie werkt zeer effectief, de bodem in mijn tuin ruikt naar en voelt als rijke bosgrond!

Wist je dat huminezuur ook gezond is voor menselijk gebruik? Er is minder verschil tussen de bodem buiten je lichaam en de bodem in je lichaam dan je denkt!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.837
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan