Lenigheid

Gezondheid

New member
Dag allemaal,

Zelf doe ik al heel lang aan ontspanning en soort yoga-oefeningen omdat ik daar geestelijk veel rustiger van word en omdat ik er zoveel energie van door krijg alsof het niet op kan. Als ik om mij heen zie, dan is het mij zo duidelijk dat zodra mensen ouder worden, hun jeugdige vitaliteit en daarmee hun hoge energiepeil die ze als kind nog kende al heel gauw kwijtraken maar nog erger is dat ze erg snel vermoeid raken, dat zag ik zelfs al toen ik nog op school zat. Ik was dan ook al zeker vanaf mijn 15de(wellicht wel eerder) al ermee bezig omdat ik belangrijk vond om ook op latere leeftijd veel energie te hebben.

Maar van yoga word je lenig en volgens yoga-filosofie houdt lenigheid ook jeugdigheid in, zodat je erg fit en energiek oud kan worden en dat je net zoveel energie hebt als toen je nog echt jong was. Dat vond ik boeiend.

Ik heb hier op het forum begrepen dat veel sporten slecht is, maar goed daarom vraag ik ook hier en ben dan ook benieuwd hoe jullie hier dan over denken: is lenig zijn goed voor de gezondheid en zo ja, zit daar ook een grens aan verbonden? ik bedoel dat teveel lenigheid dan weer ongezond is? of is er niks mis mee?

http://api.ning.com/files/DyFxHbj0Zkbv8a27WGzSdjkLPnCFXgcAUuZuuNHHcSxv-tolqE-y6YrJLH314gLTpt9vtmsrayDOERLGme2Yl3c6TXxwBStW/L1010999.JPG

Gezondheid,

 
Bij mij moet je niet zijn als het gaat om lenigheid. Ik ben de reincarnatie van een eikenhouten deur! :mrgreen:

Mike

 
Het is volgens mij goed om te zorgen dat je spieren niet stijf zijn zodat je goed kan ademen.

Elke keer als ik dit heb gedaan voel ik me heel prettig en alsof ik een Aziatische massage heb gehad (ook al heb ik dit nooit gehad)

We zijn vandaag de dag denk ik niet te lenig. Vroeger zaten mensen in een hurkhouding ipv op stoelen etc.

 
Mijn lichaam bestaat uit korte spieren, die gemaakt zijn voor kortstondige krachtuitpattingen. Zo beklim ik trappen met twee treden tegelijk, fiets ik altijd in de laagste versnelling en beschik ik over een hele krachtige toon en vibrato als gitarist. Tijdens gymmen vroeger kon ik nooit mijn tenen raken als ik voorover boog (kan ik nog niet) en ik zit het liefst in kleermakerszit, met de benen gekruist (met de benen recht voelt alleen maar goed als ik lig). Wel ben ik ietsje leniger geworden dankzij deze voeding, maar meer wonderen zijn er bij mij niet te verwachten... :?

Mike

 
Quote:
Ik ben de reincarnatie van een eikenhouten deur!


Haha! ik snap het wel. Maar je kan wel leniger worden hoor, dan is lenigheid gewoon aanleg die je in dit leven mee kunt brengen naar de volgende leven als je in reïncarnatie gelooft maar ik geloof niet dat de fysieke dood het einde is.

 
Gadsie,

Nou, wat een ruige gast, echt zo damn gespierd en breed!

Quote:
We zijn vandaag de dag denk ik niet te lenig.


Veel mensen hebben slechte bewegingsgewoonten en wel door gebrek aan lenigheid. Te weinig lenigheid kan blessures tot gevolg hebben zelfs als je een simpele beweging uitvoert zoals iets wat op de vloer ligt oprapen.

 
Ik heb heel erg veel baat bij yoga gehad en heb dat nog. Ik was zo stijf als een plank, veel pijn in mijn heupen en bij opstaan duurde het wel een half uur voor ik goed rechtop kon lopen. En nee, ik overdrijf niet. En nee, ik at ook geen zoetstoffen enz enz.

Sinds ik yoga doe is mijn lichaam veel soepeler geworden. Ik ben beslist niet de lenigheid zelve, maar het heeft mijn lichaam enorm veel goed gedaan. Zo voel ik beter wanneer ik spieren aanspan, ben me daar veel bewuster van. Dat scheelt weer hoofdpijn, schouderpijn en nekpijn. Ik ben rechterop gaan lopen, mijn heupen doen absoluut geen pijn meer en ik kan gewoon uit bed gelijk rechtop staan zonder met stijve benen te lopen.

Als ik nu niet aan yoga doe, voelt het alsof mijn lichaam weer op slot gaat. Ik zou het echt niet meer willen missen.

 
Quote:
Tijdens gymmen vroeger kon ik nooit mijn tenen raken als ik voorover boog


Vroeger kon ik dat ook niet. Mijn lenigheid was een drama, kon mijn tenen ook niet raken, met moeite kwam ik voorbij mijn knieën en ik raakte geïnspireerd door kinderen die zomaar moeiteloos in spagaat en split konden springen, ook hadden ze extreem veel energie, dat waren vooral breakdancers, lenige balletdanseressen en turnsters, zelfs op de basisschool had ik wel af en toe een bewondering voor.

Dat wou ik allemaal ook en zag de trieste ervan in dat ik zo stijf en weinig energie had, maar vooral dat dit erger werd toen ik ouder werd, dus was ik eraan gaan doen en met de foto die ik bovenaan gaf heb ik enorm ver vooruitgang geboekt. Dus letterlijk van nauwelijks verder kunnen komen dan knieën waarbij ik mijn tenen niet kon aanraken naar een staande overspagaat zoals de foto die ik in begin aangaf.

Dit zeg ik maar even erbij, want uit deze ervaring blijkt dat mensen veel meer aan hun lenigheid kunnen werken dan ze ooit durven hadden dromen. Maar ja, of erg lenig zijn gezond is betwijfel ik want als ik het forum zo lees dan zou ik bijvoorbeeld beter geen cardio kunnen doen. Ik weet dat ik niet bij jou moet wezen als het om lenigheid gaat haha ok, hopelijk dat de forumleden hier misschien het antwoord hebben.

Gezondheid,

 
Laila Lali

Quote:
Sinds ik yoga doe is mijn lichaam veel soepeler geworden. Ik ben beslist niet de lenigheid zelve, maar het heeft mijn lichaam enorm veel goed gedaan. Zo voel ik beter wanneer ik spieren aanspan, ben me daar veel bewuster van. Dat scheelt weer hoofdpijn, schouderpijn en nekpijn. Ik ben rechterop gaan lopen, mijn heupen doen absoluut geen pijn meer en ik kan gewoon uit bed gelijk rechtop staan zonder met stijve benen te lopen.


Als ik hier ervan uit ga dan lijkt het wel op dat een lenig lichaam gezond is. Eens meen ik inderdaad keer gelezen te hebben lenigheid of het gebrek daaraan vooral ook te maken heeft met hoeveelheid spanningen en stress die je gedurende hele leven opgeslagen hebt, zou dat echt zo kunnen zijn? dat als je meer stress en spanningen loslaat dat je dan leniger wordt? Het zet mij aan het denken.

Quote:
Als ik nu niet aan yoga doe, voelt het alsof mijn lichaam weer op slot gaat. Ik zou het echt niet meer willen missen.


Wat fijn dat yoga jou zoveel goeds doet :)

 
Gezondheid, ik geloof dat eigenlijk wel, dat je spanningen opslaat in je lichaam. En ook dat je door beweging zoals yoga (strekken en rekken gecombineerd met wat kracht opbouwen) die opgeslagen spanning in je lichaam kan kwijt raken.

 
Laila Lali,

Hm, nou, dus lenigheid zou daarom een goede indicator kunnen zijn hoe gestrest en gespannen iemand is, dat had ik wel eens gedacht.

Inderdaad, dus we moeten geestelijk zo onbevangen(vrij van stress, spanningen en zorgen) worden als kleine kinderen zoals ik eerder elders op het forum keer gezegd heb maar we moeten zo te zien misschien ook dezelfde jeugdige veerkracht(lenigheid) beschikken willen we in goede gezondheid verkeren?

En wie zijn de meest lenigen? juist de kleine kinderen en kijk maar eens naar een baby, die is extreem lenig, kan een voet makkelijk in mond doen.

Ow ik vind dit echt zeer boeiend.

Gezondheid,

 
En wie zijn de meest lenigen? juist de kleine kinderen en kijk maar eens naar een baby, die is extreem lenig, kan een voet makkelijk in mond doen.

En je punt is?

Kijk eens naar hypermobiele mensen.Gezond?Ik dacht het niet.

Vergeet ook niet dat de mate van lenigheid vvor een groot deel bepaald wordt door gewrichtbouw ,kapselstevigheid,lengte van spierbuiken tov van pezen etc. Deze zaken kun je niet beinvloeden,tenminste niet wanneer je deze structuren niet wilt beschadigen.

 
Ik ben het met Ad eens. Lenigheid is afhankelijk van meerdere zaken. Ik kan mijn voeten makkelijk in mijn mond doen, zonder ook maar 1 spier te overrekken. Het lukt ook om met gestrekte benen mijn neus op mijn knieën te leggen en ik krijg mijn handen met gestrekte benen plat op de grond. Als ik op mijn rug lig krijg ik zonder moeite mijn benen volledig gestrekt kaarsrecht omhoog.

Je zou dan denken dat ik soepele spieren heb, maar ze zijn juist vrij stug. En mijn lichaam is ongetwijfeld ook niet vrij van stress.

 
Gezondheid,

Quote:
Eens meen ik inderdaad keer gelezen te hebben lenigheid of het gebrek daaraan vooral ook te maken heeft met hoeveelheid spanningen en stress die je gedurende hele leven opgeslagen hebt, zou dat echt zo kunnen zijn? dat als je meer stress en spanningen loslaat dat je dan leniger wordt? Het zet mij aan het denken.


Het klopt zeker dat stress en spanningen je lenigheid kunnen beïnvloeden. Heftige spanningen/trauma's worden ook in de spieren opgeslagen waardoor deze constant op een soort spanning kunnen blijven staan.

Zie ook het topic over TRE https://www.fatsforum.nl/topic/de-nervus-vagus-anti-aging-zenuw

Je kunt door de oefeningen ineens leniger worden, of je lenigheid weer terugkrijgen.

 
Ad ligtvoet,

Quote:
En je punt is?


Hoe leniger je bent, des te minder stress en spanningen het lichaam opgeslagen heeft en hoe minder op slot staat. Een baby komt net ter wereld en heeft nog geen stapelhoeveelheid stresservaringen opgedaan die als spanningen in het lichaam vast kan zitten, daarom zou een baby extreem lenig zijn, het kent nog geen erge hoeveelheid stress zoals dat bij volwassene mensen heel erg het geval is, althans als je van bepaalde oosterse filosofieën van uit gaat zoals yogafilosofie maar zeker ook de taoïstische filosofie. Dat is mijn punt als je van uit gaat dat lenigheid de juiste indicatie is voor hoeveelheid spanningen en stress die het lichaam opgeslagen heeft.

Quote:
Kijk eens naar hypermobiele mensen.Gezond?Ik dacht het niet.


Voor zover ik weet kwamen lichamelijke afwijkingen bij natuurvolkeren inderdaad niet voor, zoals je in het boek van Weston Price kunt lezen, denk dat hypermobiele mensen inderdaad een lichamelijke afwijking hebben.

Gezondheid,

 
Soms moet ik wel eens lachen wanneer er van die testen uitgevoerd worden om de zgn.lenigheid te testen.Men probeert dan zitten of liggend de tenen aan te raken.En als het lukt...proficat meneer of mevrouw U bent perfect lenig.Nou denk ik dan, heb je tomaten op je ogen(of eem andere nachtschade).

Het gaat er bij zo'n test toch om hoeveel beweging in het heupgewricht toegestaan wordt.En juist dit kan beperkt zijn ,maar de flexie van de rug is vaak teveel zodat de handen toch bij de tenen komen.Omgekeerd kan trouwens ook.En dan nog...het is geen teken van gezondheid/fitheid/vitaliteit etc.

Heb je liever gewrichten die goed ondersteund worden in hun functie,vooral in de uiteinden van de bewegingsuitslag? Of heb je liever dat de gewrichten een zeer grote bewegingsuitslag toelaten?

 
Ad ligtvoet,

Quote:
het is geen teken van gezondheid/fitheid/vitaliteit



Ok, nou dat is goed om te weten, dat was ook de belangrijke reden waarom ik met dit topic gestart ben. Alhoewel lenigheid mij wel veel energie geeft, maar komt ook omdat ik op meditatieve manier met stretchoefeningen bezig ben.

Quote:
Heb je liever gewrichten die goed ondersteund worden in hun functie,vooral in de uiteinden van de bewegingsuitslag? Of heb je liever dat de gewrichten een zeer grote bewegingsuitslag toelaten?


Ik zie gezondheid als belangrijkste prioriteit dus dan maar gezonde gewrichten die goed hun functie uitoefenen.

En de spagaat of zelfs ruim eroverheen waar ik ervoor geoefend heb is ongezond? ik ondervind echter geen klachten dus dan is er niets ergs aan de hand denk ik zo.

 
@ Gezondheid,

Het kan best zijn dat je stretchoefeningen bijdragen aan je énergie'en dat het je een goed gevoel geeft.Ik ontken niet dat dit zo is/kan.Voor veel andere mensen zal het iets anders zijn.

het feit dat je een spagaat kunt maken heeft niet direkt iets met gezond dan wel ongezond zijn te maken,maar dat je er nu geen last van hebt wil niet zeggen dat dit later niet zo zal zijn.

grote bewegingsuitslagen kunnen mogelijk zijn wanneer je rondom het specifieke gewricht lange spierbuiken hebt en dat de geometrie van het gewricht die beweging uiteindelijk ook zover mogelijk toelaat.Wanneer je echter structuren gaat 'oprekken'om deze bewegingsuitslag te verkrijgen en daarmme structureel de lengte/spanning verhouding gaat veranderen,dan vraag je op den duur om problemen.Althans voor zover ik op de hoogte ben,en dat zegt misschien wel niets.

 
Ad ligtvoet

Quote:
Wanneer je echter structuren gaat 'oprekken'om deze bewegingsuitslag te verkrijgen en daarmme structureel de lengte/spanning verhouding gaat veranderen,dan vraag je op den duur om problemen.Althans voor zover ik op de hoogte ben,en dat zegt misschien wel niets.


Daarom dus kun je stretchoefeningen naar mijn mening beste ontspannen doen dus ontspannen om te rekken en niet rekken om te ontspannen(wat vaak niet eens ontspannen is als je geforceerd doet) :)

Beter vijf minuten in bepaalde vrij lenige maar wel goed te doen houding zitten en erin te ontspannen dan steeds te forceren door uiterste te gaan waarbij spieren niet kunnen ontspannen en pijn doet met risico op blessures. Veel vechtsportbeoefenaars, turn(st)ers en ritmische gymnasten krijgen een advies om tot de pijngrens te gaan waarbij tijdens het stretchen een beetje pijn mag doen, maar dat is niet goed want daarbij forceren ze hun spieren, daarbij ontspannen ze ook zeker niet.

Klachten krijg je denk vooral door te forceren, maar er gaat toch niemand naar een ziekenhuis of naar een dokter vanwege een aanval van ontspanning, ook niet als de aanval van ontspanning plaats vindt tijdens het doen van stretchoefeningen. Ik weet niet of je het snapt wat ik hier zeg.

Gezondheid,

 
maar er gaat toch niemand naar een ziekenhuis of naar een dokter vanwege een aanval van ontspanning,

jawel hoor ,maar die gaat niet zelf ,die wordt gebracht. : :p

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.458
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan