Lactoom, gezwel bij/in hypofyse

eli

New member
Hallo,

Ik zou graag een vraag namens een vriendin willen stellen. Vorig jaar is gebleken dat er een soort van tumor/gezwel in of bij haar hypofyse zit die de melkproductie uit haar borsten triggert. Zonder dat ze zwanger is of was komt er melk uit haar borsten. Het gezwel was nog te klein om te opereren en een dergelijke operatie is redelijk risicovol dus wordt zo lang mogelijk uitgesteld. Wel had ze medicijnen gekregen om de groei te onderdrukken, daar is ze echter na een tijdje weer mee gestopt omdat ze liever geen chemische troep in haar lichaam heeft (terecht). Toen het destijds ontdekt was (2jr geleden) had ze ook erg laat van hoofdpijn en verminderderd zicht. Foor het gebruik cd medicijnen gingen de klachten wel weg, maar nu, 3/4 jaar dag ze geen medicijnen meer slikt, begint de melkuitstroom weer... Ik hoop dat de rest van haar klachten uitblijven. Hef lijkt mij wel een bron van zorg zoiets... Arts had ook gezegd dag ze sowieso hormonale medicijnen zou moeten slikken als ze zwanger zou willen worden omdat haar lichaam nu het idee heeft dat ze net zwanger geweest is. Heeft iemand wellicht een idee of die tumor nog wegkan? Of wat ze verder kan doen?

 
Heeft je vriendin de anticonceptiepil geslikt of nog of antidepressiva/antipsychotica/domperidon of histamine-medicijnen of iets anders?

 
Hoi Eli, dan is het misschien wel handig dat ze die laat verwijderen om te beginnen als dat al niet gebeurd is.

Heeft je vriendin al haar hormoonhuishouding laten testen?

Als iets mis is in de hormoonhuishouding is het zaak deze aan te vullen met enkel natuurlijke hormonen, geen synthetische.

 
Bij paarden heet zoiets een schijnzwangerschap. Klinkt als een ernstige hormonale onbalans, die ook niet zo 1-2-3 is opgelost. De eerste hormonen waarvan zij mogelijk teveel heeft waar ik aan kan denken zijn: groeihormoon, oestrogeen en insuline.

Een teveel van het een betekent automatisch een tekort aan iets anders. Bij oestrogeendominatie is dit een progesterontekort en testosterontejort. Overmatige insulineproductie komt door een tekort aan vetzuren, gesignaleerd door het hormoon leptine:

https://www.fatsforum.nl/topic/leptine

https://www.fatsforum.nl/topic/de-hormonale-hierarchie

De meest voor de hand liggende verklaring is echter acromegalie a.g.v. overproductie van groeihormonen door de hypofyse.

Hoe dan ook dient de hormoonhuishouding te worden gestabiliseerd. Dit begint met de hierarchische hormonale keten: leptine - insuline - cortisol/adrenaline - schildklier. ALLE hormoonklieren gebruiken cholesterol als bouwsteen. Daarnaast verzadigde vetten, eiwitten en mineralen. Kortom: WAPF.

Mike

 
Ja, ik weet niet of dit misschien wat kan toevoegen aan het plaatje:

ze is heel bewegelijk/sportief, eet veel maar blijft mager. (wel gespierd/goed gebouwd, maar vrij weinig vet, terwijl ze dus echt heel veel kan eten)

ze eet overigens niet ongezond: vlees, vis, eieren, olijfolie, boter op brood (wel gewoon brood en koolhydraten dus) niet te veel fruit, voornamelijk sinaasappels... drinkt weinig alcohol.

 
Ik bracht die overmatige groeihormoonproductie in verband met dat ze zo slank blijft...

 
Eli, oestrogeen is het hormoon dat vrouwen dikker maakt.

Misschien dat dat niet helemaal goed zit ook bij je vriendin?

Daarom is het ook belangrijk dat misschien bij haar uit te laten zoeken als het niet al gebeurd is.

Net als de schildklierhormoonhuishouding.

Misschien heeft je vriendin een snelwerkende schildklier.

Het is belangrijk als ze die schildklier op de juiste parameters laat onderzoeken.

Niet alleen de geijkte schildklierdingen.

Bijv. ook of ze antistoffen aanmaakt tegen de schildklier tpo/tpg (weet je gelijk of ze die tarweboterham moet laten staan) en vrije T3 (of zoiets).

Misschien heeft je vriendin ook baat bij jodium (kan maar zo, hoeft niet: je kunt misschien beter beginnen te laten onderzoeken of ze ook antistoffen aanmaakt tegen haar schildklier).

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan