Laag testosteron

Gadsie

New member
Ik heb mijn bloed laten testen, gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik dacht dat zo'n gezond dieet wel zou zorgen voor vrij veel testosteron, maar dat valt blijkbaar tegen.

Ik zit tegen de onderkant van de "normale waarde" aan (mijn waarde is 15.7 mol/l, de normale waarde is 10-35 mol/l), maar onder deze normale waarden vallen volgens mij ook mannen van 80, ik ben 18. Zou iemand hier een verklaring voor hebben? Dit is toch laag?

Ik eet uitsluitend eieren, rauwe melk, vlees, slagroom, groente, witte rijst, beetje fruit en hier en daar wat dingetjes zoals cacaopoeder (door de slagroom). Ik gebruik geen supplementen behalve keltisch zeezout en de Blue Ice Royal. Ik heb de rest van de resultaten er ook maar bij gezet.

Soms ga ik uit eten (eens in de 14 dagen of zo) en dan zou het natuurlijk kunnen zijn dat de weide biefstuk die ik bestel wordt gebakken in slechte olie, en ik neem misschien een hapje van een dressing over de sla, maar daar houdt het ook wel bij op qua mijn ongezonde bezigheden.

Verder vast ik 13-18 uur per dag.

Albumine 50.9 g/l
Oestradiol <0.02 U/L
LH 6.4 U/L
FSH 4.8 U/L
Testosteron 15.7 nmol/l
SHBG 53 nmol/l

REFERENTIE WAARDEN
Albumine 35-55
Testosteron 10-35
SHGB 20-55


 
Ik durf het bijna niet te vragen, maar hoe zit het met de stress, killer nr.1?
 
Ik heb gister inderdaad gelijk borax genomen na de uitslag.

De stress valt geloof ik wel. Is natuurlijk wel aanwezig maar ik heb momenteel vakantie dus...

Wat mijn plan nu is is om elke avond anderhalf uur voor het slapen niks meer te eten, heel veel lever eten en meer jodium/magnesium/zinc dat soort dingen.

Ik vond het gewoon raar want ik dacht dat zo'n dieet hoog in cholesterol en vitamines heel erg testosteron bevorderend zou zijn. Je lichaam doet waarschijnlijk toch onherstelbare schade op als je in je jeugd bijna helemaal vegetarisch at, hoe gezond je daarna ook eet.

Of het was op het moment van afnemen gewoon laag, dat zou ook kunnen. Ik zal binnenkort wel even zeggen dat ik een erectiestoornis heb o.i.d. voor een gratis bloedtestje :)
 
@Jp:
Aan de andere kant vind ik het zonder supplementen doen ook een goed idee. (ik wordt er wel eens moe van..)

Gewoon doen. Als je er figuurlijk moe van wordt dan is het toch een signaal dat je er even klaar mee bent. Niet je instinct onderdrukken!
 
Gadsie, heb je ook lichamelijke klachten? Als je die niet hebt, waarom zou je dan je testosteron omhoog willen hebben via allerlei kunstgrepen?
 
@hamster
Haarverlies, moeizame spiergroei, weinig baardgroei. Bovendien weet je niet hoe het is om je perfect te voelen als je het nooit hebt ervaren.
Mag ik met 15nmol/l bij het vrouwentoilet naar binnen?

@mike
Ik zal inderdaad beginnen met meditatie en bijnierextract. Hoewel ik niet het gevoel heb dat ik enorm gestresst ben.
 
@Gadsie: kan het zijn dat je door iets in je omgeving of voeding een teveel aan oestrogeen hebt? Volgens mij houdt een teveel aan oestrogeen ook je testosteron tegen.

Ik vond dit op het net:


Slik vitamine B of haal dit uit je eigen voeding. Vitamine B zit in vlees, volkoren producten, aardappelen, groente, eieren, gevogelte, vis en noten. Alle B-vitaminen helpen bij mannen een te hoog gehalte aan oestrogeen te voorkomen. Een tekort aan B-vitaminen leidt tot verhoogde oestrogeenwaarden.

 
Ook interessant om bij jezelf na te gaan:

- Is je stem hoger geworden?
- en je zachtaardiger en passiever geworden?
- Heb je meer moeite met het nemen van beslissingen/knopen doorhakken?

Mike
 
@mike

Ik ben m'n hele leven al te zachtaardig en niet assertief genoeg, dit is naast slechte voeding denk ik ook een resultaat van verkeerde opvoeding (te veel vrouwelijke invloeden op de creche en school etc.), Dit is echter niet erger geworden, ik ben het ook actief aan het verbeteren.
 
Hoi Gadsie. Je bent 18! Waarom gelijk naar een bijnierextract grijpen? Het kan best best dat je bijnieren overactief zijn geweest, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze nu al uitgeput zijn. Alle soorten stress (lichamelijke, emotionele, chemische) onderdrukken de testosteron. Het is vanuit evolutionair perspectief niet handig dat iemand met hoog testosteron een hoog cortisol heeft. Wie wilt nou een leider die niet stressbehendig? Hoe zit het met je slaap? Een tekort aan (kwaliteit) slaap is killing voor het testosteron, aangezien het cortisolgehalte stijgt. Hoe zit het met je gedrag? Testosteron beïnvloedt je gedrag, maar andersom geldt hetzelfde. Kijk dit zeer interessante TED-filmpje: . Rechtopstaan, schouders breed, ruimte opeisen, positiviteit, initiatief tonen, assertieviteit, je volledige aandacht aan het moment geven (niet leven in het verleden of toekomst) zijn allemaal gedragingen die je testosterongehalte laat doen stijgen. Je zegt dat je vrouwelijke invloeden hebt gehad, dus wellicht klinkt dit een beetje uit je 'comfort-zone', maar besef dat dit je natuur is (je hebt immers ballen;). Krachttraing heeft ook een positief effect op het testosterongehalte (niet langer dan een uur, anders springt cortisol weer de kop op. Geen cardio! Hoe zit het me je koolhydraatinname? Deze moet je zeker niet te snel verlagen anders jaag je je bijnieren op (dus meer stresshormonen door je lichaam). Heb je veel lichaamsvet? Ik dacht gelezen te hebben dat lichaamsvet een enzym aanmaakt die testosterom omzet in estrogenen. Doe je aan een (crash)dieet? Te laag zitten in eeen calorietekort is funest voor je testosteron. Tenslotte is vitamine D en zink ook zeer belangrijk voor testosteron.

Dit zijn een aantal dingen die in mijn hoofd kwamen. Verneem graag je reactie:)
 
Bedankt voor je reactie fox. Ik doe aan krachttraining (altijd minder dan een uur), en geen cardio.
Ik zit meestal tussen de 100-130g koolhydraten per dag.
Veel lichaamsvet heb ik ook niet echt (voor een normaal mens, ik schat 16% ofzo)

Ik slaap meestal 8uur met een oogmasker, ik kijk vaak wel nog even op internet voor het slapen wat ik niet meer ga doen ivm hormonen.

Dat in het moment leven is iets waar ik wel aan moet werken.
 
@Heksje
Gewoon doen. Als je er figuurlijk moe van wordt dan is het toch een signaal dat je er even klaar mee bent. Niet je instinct onderdrukken!
Ik stop ook wel eens een tijdje, maar ik krijg snel weer behoefte aan bepaalde supplementen, probeer hierin juist mijn gevoel te volgen. (best moeilijk) Ik neem op dit moment vooral basis dingen als magnesium, vit C en algen.

Een draad als deze vind ik hierbij zelf ook lastig: ik stel o.a. magnesium voor, jij doet er vitamine B bij, Fox19 doet er zink bij (vit D zit al in visolie) ...

@Gadsie
Ik zal binnenkort wel even zeggen dat ik een erectiestoornis heb o.i.d. voor
Pas op wat je zegt, eens in de computer komt het er lastig weer uit..
 
Hoi Gadsie. Je bent 18! Waarom gelijk naar een bijnierextract grijpen? Het kan best best dat je bijnieren overactief zijn geweest, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze nu al uitgeput zijn. Alle soorten stress (lichamelijke, emotionele, chemische) onderdrukken de testosteron. Het is vanuit evolutionair perspectief niet handig dat iemand met hoog testosteron een hoog cortisol heeft. Wie wilt nou een leider die niet stressbehendig? Hoe zit het met je slaap? Een tekort aan (kwaliteit) slaap is killing voor het testosteron, aangezien het cortisolgehalte stijgt. Hoe zit het met je gedrag? Testosteron beïnvloedt je gedrag, maar andersom geldt hetzelfde. Kijk dit zeer interessante TED-filmpje: . Rechtopstaan, schouders breed, ruimte opeisen, positiviteit, initiatief tonen, assertieviteit, je volledige aandacht aan het moment geven (niet leven in het verleden of toekomst) zijn allemaal gedragingen die je testosterongehalte laat doen stijgen. Je zegt dat je vrouwelijke invloeden hebt gehad, dus wellicht klinkt dit een beetje uit je ‘comfort-zone’, maar besef dat dit je natuur is (je hebt immers ballen;). Krachttraing heeft ook een positief effect op het testosterongehalte (niet langer dan een uur, anders springt cortisol weer de kop op. Geen cardio! Hoe zit het me je koolhydraatinname? Deze moet je zeker niet te snel verlagen anders jaag je je bijnieren op (dus meer stresshormonen door je lichaam). Heb je veel lichaamsvet? Ik dacht gelezen te hebben dat lichaamsvet een enzym aanmaakt die testosterom omzet in estrogenen. Doe je aan een (crash)dieet? Te laag zitten in eeen calorietekort is funest voor je testosteron. Tenslotte is vitamine D en zink ook zeer belangrijk voor testosteron.

Dit zijn een aantal dingen die in mijn hoofd kwamen. Verneem graag je reactie:)

Goede post Fox, zeer volledig!

Ter aanvulling voor jou Gadsie, een video:

Stop Taking Testosterone and Start Making Testosterone:
 
Ik krijg snel weer behoefte aan bepaalde supplementen, probeer hierin juist mijn gevoel te volgen. (best moeilijk)

Ik herken dit wel, maar ik vraag me af of je wel echt behoefte hebt aan bepaalde supplementen of dat je behoefte hebt aan een oplossing voor een probleem wat er op dat moment is. Behoefte aan bepaalde voeding klopt wel, maar aan supplementen is niet echt natuurlijk.
Het scheelt ook nog weer wat je een supplement noemt natuurlijk. Vitamine D in levertraan is in mijn optiek geen supplement maar voeding, net als vitamine B in de vorm van biergist.
 
Pas op wat je zegt, eens in de computer komt het er lastig weer uit..


Sorry dokter, ik bedoel dat ik écht een erectiestoornis heb!
 
Gadsie,
Je testosteron is inderdaad aan de lage kant en je SBHG is vrij hoog. Dit kan een vertekend beeld geven mbt de werkelijke T waarde, deze kan zelfs lager zijn. Daarnaast zijn je LH en FSH waarden niet echt hoog en dit kan dan weer een oorzaak zijn van het lage T niveau.
Je sprak zelf al over erectie....dus hoe is dit in de ochtend? Verder, hoe schat je je sperma productie in en zijn de testikels van een doorsnee formaat of duidelijk niet?
OOk je albumine waarde is vrij hoog en hoewel T hier losjes aan gebonden is kan dit wel een indicatie van de achterliggende oorzaak zijn.
Hier kan het zijn dat er leverproblemen zijn of(pre) diabeet problemen.
Ik zou verder een prolactin test laten doen ivm LH/FSH niveau, verder en leverfunctie test. Controleer zelf maar je BG waarde regelmatig.
Heb je regelmatig buikpijn of veranderd de kleur van de huid?
Je 'probleem' kan complex zijn en daarom moet zoveel mogelijk factoren controleren.
Hoe gaat het met je vitaliteit en honger?
ad
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.488
Berichten
511.572
Leden
8.642
Nieuwste lid
Davidbrownm05
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan