Kunnen we leven zonder planten te eten, dus alleen op dierlijke produkten?

Repelsteeltje

New member
Kom je iets tekort aan vitamines of mineralen als je enkel dierlijke produkten eet...dus als je de planten volledig weglaat uit je dieet?

Welke stoffen zou je dan tekort kunnen komen en waarom?

 
Zeker als je regelmatig orgaanvlees eet kom je niets tekort.

Veel Noord Amerikaanse indianen stammen en eskimo's aten bijna alleen dierlijke produkten en waren volgens de pioniers de gezondste en vrolijkste mensen die ze ooit gezien hadden.

 
Ik denk dat je dit ook wel interessant zal vinden:

"In 1906 I went to the Arctic with the food tastes and beliefs of the average American. By 1918, after eleven years as an Eskimo among Eskimos, I had learned things which caused me to shed most of those beliefs. Ten years later I began to realize that what I had learned was going to influence materially the sciences of medicine and dietetics. However, what finally impressed the scientists and converted many during the last two or three years, was a series of confirmatory experiments upon myself and a colleague performed at Bellevue Hospital, New York City, under the supervision of a committee representing several universities and other organizations"

http://www.biblelife.org/stefansson1.htm

Verder ook wel een interessante site. Gewoon de bijbel teksten etvc negeren als je je daar aan stoort.

Ik hoop dat je goed Engels kan anders kan je een beetje googelen op de naam 'Vilhjalmur Stefansson' Dan kom je waarschijnlijk ook nog wel een Nederlandse vertaling tegen.

 
Dank jullie wel, ik dacht het al wel, maar het is gewoon erg lastig to "wrap my mind around it" Ik heb altijd gedacht dat het andersom was...dus bedankt voor de bevestiging...jammer dat ik nergens aan bvb bijnieren kan komen, i.v.m. kwalitatief goed orgaanvlees...ergens een biologische slager die geen angst heeft voor de overheid op dit forum?

 
Hilke,

de meeste slagers, ook biologische, slachten bij het slachthuis en die zien het als slachtafval en weten niet eens wat bijnieren zijn, hoe ziet het eruit en waar zitten die dan? is dan hun vraag!

Volgens onze slager op het dorp en ook Matthijs de Haan heeft dit al meerdere malen geprobeerd bij de slager/slachthuis.

 
trouwens, het bewijs of dierlijke produkten alleen kan in je voedingspatroon is toch al bewezen door de Massai, die leven op vlees, melk en bloed?!

Met de Pasen hadden wij allerlei verjaardagen.

Met vorige verjaardagen nam ik nog wel eens een toostje met kaas enz.Altijd zuurbranden daarvan.

Nu met Pasen alleen kaas, worst, komkommer op en nergens geen last van ook al was de kaas en worst van inferieure kwaliteit.

 
Het voedingspatroon van de Masai bestaat niet exclusief uit dierlijk voedsel. Ze eten namelijk ugali, een pap gemaakt van maismeel, en soep met de schors van de acaciaboom.

 
In duitsland, waar ik woon, want ik woon in een grensdorp met Nederland, heb ik het nagevraagd bij de slager, hij dat bijnieren verboden zijn om te verkopen vanwege bse, door de overheid verboden dus...maar lever mag wel?!

Kippenhartjes en maagjes ook, ik snap er echt niets meer van...waarom het ene orgaanvlees wel en het andere niet?

We konden bij uitzondering varkenshersenen kopen, maar dat werd uitsluitend verkocht als hondenvoer...in duitsland is hoofdkaas/zure zult ook verboden voor de slager om te verkopen, wederom door bse. Volgens mij is Duitsland nog veel strenger dan Nederland in dit soort dingen.

 
Quote:
Het voedingspatroon van de Masai bestaat niet exclusief uit dierlijk voedsel. Ze eten namelijk ugali, een pap gemaakt van maismeel, en soep met de schors van de acaciaboom.


Dit is het voedingspatroon van de moderne Masai. Er is een beleid van de Keniase overheid om van de Masai landbouwers te maken en geen veehouders. Zo mogen de Masai geen leeuwen meer doden die hun veetapel kunnen uitdunnen, want de leeuw is een beschermd dier geworden. Weston Price schrijft hier al over in 1939:

Quote:
De Masaï wonen in een zeer uitgestrekt beschermd natuurgebied waarin honderdduizenden grazende dieren een bestaan genieten dat vrij is van menselijke inmenging, omdat zelfs de inheemse bewoners de dieren niet meer mogen doden als voorheen.

Deze leken te worden beschermd om als voedsel te dienen voor de talloze leeuwen die bij tijd en wijle zeer brutaal werden, aangezien zij een overdaad aan voedsel hadden en geen vijanden. Recentelijk liet de overheid tachtig leeuwen in een bepaald gebied afschieten vanwege hun agressieve gedrag.


En nog andere door de overheid opgeworpen belemmeringen:

Quote:
Het hart en de moed van deze mensen is grotendeels gebroken door de beslissing van de overheid om hun schilden af te nemen om omringende inheemse stammen te behoeden voor plunderingen door de Masaï, zoals voorheen het geval was. Zij zijn afhankelijk van hun schilden om de pijlen van de andere stammen af te weren.

De pogingen om landbouwers van dit Masaïvolk te maken zijn weinig veelbelovend.


Hierdoor zijn de Masai noodgedwongen steeds meer aangewezen op plantaardige voedselbronnen, die ze al of niet zelf verbouwen.

Mike

 
Zijn er dan toch op dit moment teveel mensen op deze planeet om met zijn allen van enkel dierlijke producten te kunnen eten en leven...of is dit nooit serieus onderzocht?

 
Dat is een goeie vraag Hilke. We zouden denk ik wel behoorlijk wat aanpassingen moeten verrichten in onze ruimtelijke ordening, maar veel zinnigs durf ik er niet over te zeggen.

 
Ik word erg moe van dit soort stukjes. De argumentatie om minder vlees te eten in dit stukje is precies dezelfde argumentatie van vegetariers om helemaal geen vlees te eten.

Dat het negatief uitwerkt voor landbouwgrond.. dat het zorgt voor extra broeikasgassen.. En dat we voor ons gemoed dan maar minder vlees moeten gaan eten..

Maar het is allemaal niet waar! Granen verbouwen zorgt voor uitputting van grond, vee laten lopen verrijkt de grond juist. En broeikasgas is precies een van die grote leugens, er is geen CO2-probleem. En dan minder vlees eten.. alsof we met z'n allen niet ondervoed zijn.

Zo'n stukje is helemaal in lijn met de manier van denken die VN ons probeert aan te praten. Zodra een site zich presenteert als sustainable is het vaak al oppassen. Het schuldgevoel: "U.. mensch.. u bent het probleem." Ik hoop dat WP op zijn hoede blijft.

 
Was er onlangs niet berekend dat we 12 grazers p.p. nodig hadden om de verwoestijning tegen te gaan? &feature=player_embedded

Er moet wel wat veranderen inderdaad, grazers weer laten grazen en niks verspillen. Als iedereen goede voeding ipv vulling tot zich neemt hoeven we ook niet zoveel meer te eten, geen granen meer te verbouwen en zo ontstaat er meer plek voor grazers.

 
Quote:
Iemand die bewust wil omgaan met zijn vleesconsumptie vanuit ecologische overtuiging, die eet minder vlees (...)


Waarom? Dit blijft onbeargumenteerd.

Quote:
Anderzijds slaat grasland volgens de FAO wereldwijd 50% meer koolstof op dan bossen, van groot belang in het gevecht tegen de klimaatverandering.


Het bekende verhaal.. een gevecht tegen klimaat, gezamenlijk, onder leiding van de VN.

En uiteraard geen woord over de compleet scheve machtsverhoudingen van de vriendjes van de VN. Als duidelijk wordt hoe 2% vrijwel alles bezit en inpikt en vooral dat dat anders kan, dan zal ook blijken: er is genoeg vlees voor iedereen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan