Kun je vet opnemen via de huid?

G

Guest

Guest
Hier lees ik altijd dat wat je niet wilt eten ook niet op je huid moet smeren. Daarom smeer ik 's ochtends na het douchen mij hele lijf in met extra vierge kokosolie. Nu vraag ik mij al een tijdje af, of ik op deze manier ook vet binnen krijg.

Vanavond ga ik naar een massagecursus. Iedereen moet zijn eigen massageolie meenemen. Ik neem zelf kokosolie mee om te masseren. Als ik door iemand gemasseerd wordt die hiervoor een onverzadigde olie voor gebruikt, neem ik dit dan ook op in mijn huid? Ik wil geen onverzadigde geraffineerde vetten in mijn lijf.

 
@Tanja, Tuurlijk kan ik dat aangeven, maar met mijn vraag wil ik graag weten of olie die je op je lichaam smeert ook wordt opgenomen in je lichaam, zoals olie eten.

 
Of het nu anti-zonnebrandolie of massageolie betreft; het wordt opgenomen door je huid.

Ik zou in jouw geval dus zeker willen weten, wat er in die massageolie zit, alvorens het op je te laten smeren...

 
Je huid is het grootste opname orgaan van je lichaam, dus je moet inderdaad kunnen eten wat je opsmeert.

Heb je gisteravond je eigen kokosolie gebruikt?

Lia

 
Neemt je lichaam het ook op dezelfde manier op? Ik kan me bijv. niet voorstellen dat je echt calorieën kan opnemen en gebruiken via de huid

 
@Poeki,

Ik heb mijn eigen kokosolie gebruikt. Het was heerlijk om met kokosolie gemasseerd te worden. Volgende keer voeg ik wat etherische olie bij voor de geur.

Gadsie, jij begrijpt mijn vraag. Ik vraag niet of de huid vet op kan nemen maar of je via de huid vet op kunt nemen. Blijft het vet in je huid of dringt het verder door in je lichaam? Het moet toch ergens afgebroken worden.

 
Julie hebben het over kokosolie,maar het is toch kokosvet.Ik vind het geen olie,het is best dik

 
Moet je eens op de verwarming zetten of nog even wachten totdat de zon gaat schijnen de de temperatuur in je huis stijgt. Zeker weten dat het dan echt olie is :wink:

 
Danielle,

het is inderdaad hetzelfde. Beneden de 25 graden is het hard en noemt men het vet, boven de 25 graden wordt het vloeibaar en noemt men het dus olie.

En het komt wel degelijk via de bloedbaan in je systeem.

Lia

 
Dank je wel Daniëlle en Poekie. Heb ik eindelijk antwoord op mijn vraag. Zoals je het stelt kun je dus ook concluderen dat je dus ook de caloriën binnen krijgt en moet verbranden. Dit is dus vet eten d.m.v. je huid :D

 
Ik denk dat het aanbrengen van vet op de huid niet echt voor calorieën zorgt, ik kan me niet voorstellen dat het vet daadwerkelijk in de bloedbaan terecht komt, misschien zeer marginaal.

Hier staat bijvoorbeeld:

Quote:
Als u gedurende een massage essentiële oliën op de huid aanbrengt in de vorm van een massage-olie, crème of lotion, kunnen ze plaatselijk op de epidermis (de opperhuid) inwerken. De voedende basisoliën zoals amandelolie en jojoba voeden de huid, maar komen niet in de bloedbaan terecht. De essentiële oliën daarentegen hebben zeer kleine moleculen die door de epidermis heen, tot de dermis (de lederhuid) de laag die de huid soepel maakt, doordringen. Aangezien de lederhuid rijk voorzien is van haarvaten, kunnen de oliemoleculen langs deze weg in de bloedsomloop komen.


bron: http://www.volatile.nl/nl/producten/etherische-oliën

Hier wordt er ook wat geschreven over opname via de huid:

http://www.chi.nl/bibliotheek/themas-aromatherapie/aromatherapie-en-de-huid.html

 
Ik gebruikte vandaag voor het eerst de kokosvet op mn gezicht.Wat heerlijk zeg,doen jullie dat ook en merken jullie dat het helpt bij eventuele rimpeltjes?

Had mn haar gewassen met aleppo zeep,evn nagespoeld met appelazijn en water,en toen het handdoekdroog was even wat kokosvet dor mn haar gekneed,heerlijk!

 
haha grappig. Ik heb vandaag mijn haar ook voor het eerst gewassen met aleppozeep ( en een piepklein beetje shampoo erna voor de stugheid, maar daarvoor helpt misschien ook het azijnwater ?

Geen idee of kokosolie helpt om rimpels te voorkomen of verminderen. Iemand ervaring hiermee ?

 
Azijn(appel)spoelingen werken zeker goed.

Je kunt er eventueel ook kruiden toevoegen.

Breng 1 kopje appelazijn aan de kook en giet dit over 30 gram kruiden.

Sluit de pan af en laat het een week op een koel, donker plekje staan, wel iedere dag schudden.

Filtreren en de vloeistof bewaren.

Ikzelf giet de vloeistof over in een oude appelazijn fles.

Koel en donker bewaren.

- vet haar: citroengras, schijfjes bitterhout, artisjokbladeren, citroenblad en wilgebast.

- droog haar: honingklaver,boterbloem, smeerwortelblad, sinaasappel

- droge, jeukende hoofdhuid: driekleurige viool, pepermunt, sinaasappel, bergamot, toverhazelaar, berkebast.

Succes!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan