krijg je van teveel zout zweren en pukkels?

lageregen

New member
Graag jullie mening/ideeën hierover!!

Quote:
Een ander Polynesisch volk was de oude Hawaiianen. Ca. 60 – 75% van hun calorieën

verkregen ze van de tarowortels en de zoete aardappel, met daarbij aangevuld met kokosnoot,

broodfruit, guave’s, bananen, papaja, vis en varkensvlees. De vis werd vaak rauw gegeten,

alhoewel ze door sommigen van de lager bevolkingsgroepen zeer gezouten werd gegeten, net

zoals ook het andere vlees. Bij enkele van de dorpshoofden werd de ava-plant ook vaak

gebruikt. Deze eilanden werden ontdekt door kapitein Cook, en nadat deze grote zeevaarder

stierf, schreef kapitein King de noodzakelijke geschriften daarvoor. Hij schreef dat de

Hawaiianen, die grote hoeveelheden zout in hun voeding gebruiken, vaak leden aan puisten

en zweren.
En de dorpshoofden die de dronken makende dranken dronken van de ava-plant,

leden zwaar omdat ze vele ziektes hadden en ze verouderden voortijdig, en ze waren

voortijdig afgeleefd.

Het grootste deel van de rest van de bevolking werd echter beschreven als gezond, gelukkig

en ze renden en speelden blij over het zand, en vermaakten zich urenlang in de oceaan.

“Ze lijken maar enkele inheemse ziektes te hebben, “schreef King. “Ze zijn in het algemeen

boven middelmatig groot en goede gebouwd; ze lopen erg gracieus, ze rennen erg behendig

en vlug, en kunnen grote vermoeidheid verdragen. Zowel de mannen als de vrouwen hadden

een mooie open gezichtsuitdrukking; en vooral de vrouwen hadden mooie ogen en tanden, en

een gevoelige geëngageerde blik.”


http://gelderland.westonprice.nl/wp-content/uploads/de-primitieve-mens-en-zijn-voedsel.pdf

 
Niemand een idee?

Ik heb ergens gelezen dat teveel zout de hormoonbalans verstoord. De vraag is wat dan teveel is en welk zout deze hawaiianen gebruikten.

 
hoi Laregen, je geeft zelf het antwoord al.

Geraffineerd zout is geen zout meer maar natriumchloride en dat berooft je lichaam van de nodige mineralen en daar krijg je ook een hoge bloeddruk van.

Hetgeen ook nog eens een gezonde reactie is van een lichaam op het gif dat erin is geintroduceerd: je lichaam gaat bloed rondpompen om zsm van het gif af te komen.

Ongeraffineerd zout is een verrijking voor je lichaam en werkt stabiliserend op je bloeddruk.

Plus dat het belangrijk is voor je mineralenbalans in het lichaam en ongeraffineerd zout komt qua samenstelling overeen met de mineralenbalans in bloed (hoe toevallig is dat?).

Voor de verteringsketen is het ook belangrijk dat je de mineralen in deze samenstelling van het keltisch zeezout inneemt, omdat de opname van andere voedingsstoffen beinvloed wordt door de aanwezigheid van die mineralen (vetten en mineralen beinvloeden de opname van vitaminen).

Dan zijn de mineralen ook belangrijk voor de zogeheten electrolytenhuishouding https://www.fatsforum.nl/topic/electrolytenhuishouding : de cellen communiceren nl. op basis van lichtenergie: dit heeft ook te maken met de meridianen waar de acupunctuur op gebaseerd is.

De mineralen werken denk ik als geleider voor de electrolyten.

Kapitein Cook lijkt me geen licht als hij de puisten en de zweren wijt aan -ik neem aan ongeraffineerd- zout!

 
Quote:
krijg je van teveel zout zweren en pukkels?


ja, als je Keltisch zeezout gebruikt kan je "zweren en pukkels" (psoriasis) krijgen, maar de voorwaarde is wel dat psoriasis al aanwezig moet zijn bij je.

ik zelf gebruikte Keltisch al een tijdje voor 't spoelen en poetsen waarna ik het ook ben gaan innemen, na een paar weken kreeg ik allemaal plekken op m'n lichaam - romp, rug, en plooien - na onderzoek bleek 't psoriasis te zijn.

wat ik me niet gerealiseerd had, was dat ik het eigenlijk al had voor 't keltisch want ik had al plekjes op m'n hoofdhuid alleen wist ik daar niet van dat 't psoriasis is/was.

ik ben toen gestopt met keltisch omdat 't te erg werd en de plekjes ook begonnen te komen in nek, gezicht en armen en daar ik een dienstverlenend beroep heb leek me dat niet zo prettig.

ik ben daarna aan de slag gegaan met chorella om 't ontgiften van 't lichaam proberen te versnellen, daar ben ik nu nog mee bezig.

mocht dat niet voldoende soelaas bieden ga ik groene leem of triphala gebruiken, dus tis nog ff afwachten.

gr,

dick

 
Ik heb zelf nooit gedacht aan de link tussen geraffineerd zout en pukkeltjes. Aangezien ik zelf (helaas) her en der wat pukkels heb ben ik best wel benieuwd of het helpt om alle geraffineerde zouten te vermijden. Ik krijg het nu nog binnen via biologisch gezouten spek (deze is nitrietvrij, maar daardoor zit er voor het conserveren nog meer zout in), droge worst, kaas en etentjes bij familie.

 
Quote:
benieuwd of het helpt om alle geraffineerde zouten te vermijden


Lageregen: dat is zowiezo een goed idee, niet alleen vanuit het oogpunt van je pukkels.

Quote:
Ik krijg het nu nog binnen via biologisch gezouten spek (deze is nitrietvrij, maar daardoor zit er voor het conserveren nog meer zout in), droge worst, kaas en etentjes bij familie.


Volgens mij is kaas niet zout door toegevoegd (ongeraffineerd) zout, maar puur door de concentratie aan gezonde mineralen.

 
Kaas word (helaas) gepekeld. Zo jammer want ik ben een echte kaaskop:)

@poekie

Er is idd nog veel werk te verzetten en pas vandaag ben ik voor de volle 100% wapf gegaan. Mentaal moest die knop nog om. Ik heb vandaag een grote zak keltisch zout gekocht voor de sole (was in de aanbieding:)).

 
hoi Lageregen:

Quote:
Kaas word (helaas) gepekeld. Zo jammer want ik ben een echte kaaskop:)

Wist ik niet! Nou ik neem de geraffineerde pekel op de koop toe dan maar, als klopt wat je zegt.

 
Quote:
Kaas word (helaas) gepekeld. Zo jammer want ik ben een echte kaaskop:)


Remeker-kaas wordt gepekeld met Keltisch zeezout, als enige in Nederland. Is een rauwmelkse kaas van Jersey-melk en de allerbeste in heel Nederland, met een eetbare korst van ghee!

Mike

 
Hoelang kan je deze kaas bewaren? Ik wil wel overwegen om 3 kg kaas te bestellen als het lang genoeg goed blijft.

 
haha, kwestie van wennen denk ik of ik heb niet de goede geproefd (ik weet het merk niet meer, maar hij was van de winkel goodyfoods in Zwolle).

 
Het hele idee achter kaas isw dat het een manier is om rauwe melk lang houdbaar te maken. Rauwmelkse kaas bevat enzymen, waardoor de kaas uit zichzelf doorrijpt. In principe kan deze kaas helemaal niet over de kop, maar informeer voor de zekerheid bij Remeker over de ideale bewaaromstandigheden, zou ik zeggen.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan