Krachttraining en heel veel eten

Gadsie

New member
Ik vroeg me af of en hoe ongezond dit nou eigenlijk is.

Ik doe 3x per week krachttraining: squats, bench press en deadlifts. Ik ben altijd binnen een uur klaar.

Ik ga zo vaak mogelijk 's ochtends wanneer er nog bijna niemand is ivm zuurstof.

Om spiermassa aan te maken moet je meer eten dan je verbrandt, dit is niks nieuws denk ik :)

Ik word heel moeilijk zwaarder en moet veel eten om ook maar een klein beetje zwaarder te worden (4500-5000kcal per dag, komt waarschijnlijk ook omdat ik jong en lang ben)

Ik doe dit door veel vlees te eten en grote stukken grasboter over m'n eten te doen en veel rauwe kaas en/of kaas te sten. Kortom gezond, maar erg veel. Ik eet me nooit misselijk, maar wel wat meer dan prettig. Ik vroeg me of dit veel stress bezorgt of op een andere manier.

 
Hoi Gadsie, waarom drink je na je training niet gewoon rauwe melk, de tijd na het trainen is geschikt om versnelt voeding op te nemen, de enigste tijd waarin je wat wegkomt met meer koolhydraten te eten, en rauwe melk is perfect daarvoor. 1 liter rauwe melk bevat 33 gram eiwitten en 47 gram koolhydraten en ja 33 gram vet, totaal 610 calorieën.

Als je zwaarder wilt worden moet je toch wat koolhydraten pakken zoals: zoete aardappels, of quinoa of witte rijst. Of drie dagen weinig koolhydraten en dan weer een dag meer koolhydraten.

Training geeft altijd stress, wat je op kunt lossen door verstandig te trainen, en je optimaal te voeden.

Wil je zwaarder worden of meer spiermassa kweken zul je toch meer op een bodybuilding manier moeten gaan trainen, nu train je meer op kracht. Spieren kweek je door meer herhalingen te doen per set, dat laat meer bloed stromen. Je pompt je dan ook op, je ziet dan hoe je eruit kunt gaan zien, de pomp trekt weer weg, maar iedere keer na de pomp blijft er een beetje staan. Dus je bouwt op op de achterliggende training, met weer meer gewicht, of met kortere rustpauzes, of met tijd besteed aan een trainings ronde die je steeds korter maakt met zelfde oefeningen en gewicht (soort HIT Training).

 
Amancay, zwaarder word je juist door minder herhalingen met meer gewicht te doen en niet andersom...!

 
Quote:
Om spiermassa aan te maken moet je meer eten dan je verbrandt, dit is niks nieuws denk ik


Dat lijkt me flauwekul.

Tijdens je training ontstaan er hele kleine spierscheurtjes. Indien je na de training voldoende eiwitten tot je neemt, zullen die spierscheurtjes daarmee gerepareerd worden, en vervolgens zal je spiermassa tijdens rust groeien.

Het meer innemen van eiwitten, vetten en koolhydraten dan je nodig hebt, zal je gewicht doen toenemen, maar ik denk dat dit dan meer vet dan spiermassa zal zijn...

 
Lay heb je ooit gehoord van volume training? Of Hit training? Met zware gewichten trainen met minder herhalingen (1-5) bouw je kracht op, en niet zozeer spiertoename. Spiertoename betekent zwaarder worden. Of kijk naar Powerlifters met hun dikke buik, dat is anders zwaar, en trouwens kijk naar Aziatische Powerlifters en Aziatische Olympische lifters in de lichte klassen, die zijn toch wel slank zeg, zeker gezien het zware gewicht dat ze kunnen tillen. Met 7 herhalingen train je zowel kracht als spiermassa toename. Met 8 en meer herhalingen meer de spiermasa toename.

En trouwens spieren groeien in je rusttijd niet tijdens training.

 
Ik train idd kracht, maar kracht = spiermassa. Het feit dat powerlifters redelijk dik zijn is omdat ze gewoon ruim voldoende eten om te zorgen dat ze zuchzelf absoluut niet limiteren.

Quote:
Dat lijkt me flauwekul.

Tijdens je training ontstaan er hele kleine spierscheurtjes. Indien je na de training voldoende eiwitten tot je neemt, zullen die spierscheurtjes daarmee gerepareerd worden, en vervolgens zal je spiermassa tijdens rust groeien.

Het meer innemen van eiwitten, vetten en koolhydraten dan je nodig hebt, zal je gewicht doen toenemen, maar ik denk dat dit dan meer vet dan spiermassa zal zijn...


Je krijgt altijd vetmassa erbij. Maar spier = gewicht en de enige manier om in gewicht aan te komen is door meer calorieen in t nemen dan je verbrandt. Als je spiertraining doet wordt dit gewicht verdeeldconder spier en vetmassa

 
Mensen, jullie kunnen met elkaar gaan discussieren over welke vorm van krachttraining beter, gezonder, en dik- of slankmakender is, maar het is en blijft een overbelasting voor je lichaam en daarmee dus STRESS!

Mike

 
Mike je hebt gelijk het geeft stress, maar ik wou toch even voor hun goed advies geven.

Soms willen mensen niets anders of door een situatie. Ik bijvoorbeeld ga elke week 1 keer naar Arjan in Son en Breugel om 10 liter buffelmelk op te halen. Ik fiets eerst van Helmond naar Eindhoven om daar wat kefir bij mensen af te leveren die ik zelf maak (wat verdienen) en daarna fiets ik van Eindhoven naar Son en Breugel voor de melk en dan fiets ik weer terug naar huis in Helmond, dus alles bij elkaar zeg maar 43 kilometer. Zit ongeveer tussen de 2,5 - 3 uur op de fiets, hangt of van het weer en de wind. Ja ik heb geen auto, dus dan fiets ik maar, ben zo aangewezen op mezelf. Ik bereid me wel goed voor, ook wat betreft voeding etc.

 
Gadsie en Lay lees dit maar eens over spiermassa en kracht:

De balans tussen spiermassa en kracht:

Wat is het verschil tussen spiermassa en kracht? Hoe kan het dat sommige actieve sporters en bodybuilders wel (soms zeer veel) toenemen in spiermassa, maar hun kracht beperkt blijft? Met alle respect voor de bodybuilding sport, hun doel is voornamelijk het visuele aspect van het lichaam en dit bereiken sommigen zeer goed, maar vergelijk hun (maximaal)kracht met dat van een powerlifter. Terwijl powerlifters vaak veel minder spiermassa hebben, komt qua kracht en explosiviteit de bodybuilder verreweg niet in de buurt. Niet erg, zou je zeggen. Kracht is immers niet zijn hoofddoel. Maar wat is de oorzaak van dit opzienbare verschil? En hoe kan je, indien je kracht en spiermassa wilt combineren, de optimale balans vinden?

Laten we eerst spiermassa eens onder de loep nemen. Spiermassa ontstaat door hypertrofie. Hypertrofie is de toename van het formaat van een cel of een orgaan. Het is het formaat van de cel dat toeneemt (niet het aantal cellen, dit noemen we hyperplasia). Hypertrofie kan zowel komen door de toename van energievoorraden in de spiercel als door groei van eiwitstructuren. De toename in deze beide leidt tot groei van ’spiermassa’.

Kracht daarentegen is het vermogen om een bepaalde weerstand te verplaatsen binnen een bepaalde tijd. Het vermogen om dit te kunnen ontstaat niet alleen door het hebben van meer spiermassa, maar voor een grootdeel door het het aantal motor-units dat wordt ingeschakeld. Motor-units zijn de neuronen die zorgen dat een spiercel samentrekt (waardoor een beweging ontstaat). Hoe meer motor-units een lichaam kan inschakelen, hoe meer spiervezels er zullen samentrekken en hoe groter jouw vermogen om een weerstand te kunnen verplaatsen. Hoe meer motor-units je dus kunt inschakelen, hoe ’sterker’ je zult zijn. Inschakeling van motor-units noemen we rekrutering. Net als groei van spiercellen is dit een geleidelijk proces. Het vraagt jarenlange training om een hoger percentage van je totale aantal motor-units in te kunnen schakelen.

Ter vergelijking: een professionele 100meter sprint atleet gebruikt hedendaags tot maximaal 80% van zijn motor-units en daarmee spiervezels tijdens een 100m sprint. Er valt dus nog een hoop op dit gebied te winnen.

Doordat kracht niet direct gerelateerd is aan spiermassa, maar voornamelijk aan het neurologische (aansturing van spieren) aspect van training, staan spiermassa en kracht niet volledig of niet altijd met elkaar in verband. In welke van de twee je het meeste vooruitgang zult boeken is afhankelijk van het aantal herhalingen dat je tijdens een set maakt, en voornamelijk hoeveel seconden iedere herhaling duurt.

8 - 12 herhalingen: hypertrofie door groei van spiercellen

5 - 7 herhalingen: groei van spiercellen, rekrutering van motor-units

Hoe lager het aantal herhalingen tijdens een set, hoe meer neurologisch de aanpassing van het lichaam wordt. Door tijdens een training het aantal herhalingen te verlagen benadruk je meer het neurologische aspect van training en daarom ook kracht, in plaats van voornamelijk in spiermassa vooruit te gaan.

Hierbij moeten we benadrukken dat het aantal seconden per herhaling essentieel is voor het type vooruitgang dat je zult boeken. Maak je 10 herhalingen omdat je denkt daarmee spiermassa op te bouwen , maar duren deze herhalingen slechts twee seconden per herhaling? Dan sla je de plank volledig mis want jouw vooruitgang zal voornamelijk van neurologische aard zijn.

Training draait om het optimaliseren van alle aspecten die van invloed zijn op jouw resultaat, namelijk:

* herhalingen

* sets

* tempo (seconden per herhaling)

* rusttijd tussen sets en oefeningen

* aantal oefeningen

* oefeningen

Hoe beter deze op elkaar zijn afgestemd, des te meer resultaat je zult boeken.

Veel succes.

 
Amancay,

Van lange fietstochten in de open lucht is nog nooit iemand slechter geworden. Ik raad dit soort lichaamsbeweging juist aan! Vergeet krachttraining en cardio, wandelen en fietsen moet je!

Mike

 
Haha, ik zat al te wachten tot Mike zou reageren :lol:

En ik ben het redelijk met hem eens, maar om toch even wat duidelijkheid te scheppen:

@Gadsie,

Volgens mij had ik hier ergens gelezen dat je pas 15 bent. Allereerst complimenten dat je al op zo'n jonge leeftijd bezig bent met gezonde voeding en andere bewustmakende onderwerpen.

Ik vind 15 jaar wel erg jong om met dit soort dingen bezig te zijn. Ik heb vele honderden, zoniet duizenden uren ervaring met sport en krachttraining,(vroeger, nu bijna niet meer) maar ik vind je schema erg vreemd. Je mist op deze manier namelijk een paar spiergroepen. Ik vraag me dan ook af of je in elk geval wel goede begeleiding krijgt. Deadlift, squat en benchpress zijn in elk geval oefeningen die je niet "zomaar even" moet gaan doen, omdat je ergens op internet of in een of andere men's health hebt gelezen dat dit goed is.

Ga vooral met deadlift en squat niet te zwaar, en zorg ervoor dat iemand je dit goed leert, niet uit een boek of van internet.

Erg goed in elk geval dat je niet in de val trapt van die eeuwige magere kwark, eiwitshakes, superveel koolhydraten en weinig vet, en andere dingen die "stoere" bodybuilders nooit zullen begrijpen. :)

Ik vind de tip van amancay erg goed, als je zwaarder wilt worden, kies dan voor wat meer rauwe melk. Dan kun je die bananen die je volgens mij at lekker laten staan. :wink:

 
Zullen we trouwens aub gelijk maar weer stoppen met onze tijd te verdoen aan bepaalde oefeningen, aantal sets, aantal callorien etc.

Dit forum gaat over voeding. Hier willen we ons juist verlossen van strakke sport/voedings schema's, calorien rekenen en andere onzin.

Er zijn volgens mij genoeg websites en forums over sport en bodybuilding.

 
Met de 4 oefeningen van Starting Strength train je ongeveer je hele lichaam behalve misschien je kuiten en biceps, maar dat vind ik ook niet belangrijk.

Ik heb het gevoel dat ik de oefening goed doe, ik heb namelijk veel tijd gestoken in het leren. Ik heb het ook op een filmpje staan wat ik soms op bodybuilding forums post om mensen m'n vorm te controleren :)



ik weet niet of je er verstand van hebt, maar kritiek is altijd welkom

 
Spierkracht en bodybuilding is geen garantie voor een lang leven.

Wie keek er wel eens naar de sterkste man competitie?

Jon Pall Sigmarsson, en OD Wilson zijn niet meer onder ons.

En wie keek er vroeger naar het show worstelen op Sky Channel?

Opvallend veel van die zwaargewichten zijn reeds overleden, en op vrij jonge leeftijd.

Hieronder een fimpje wat laat zien hoe bodybuilders er uit kunnen zien, en hoe oud ze geworden zijn...

&NR=1&feature=fvwp

 
Quote:
Dit is auw mijn rug


Haha :lol:

@Ufo,

Brrrrr, wat ziet dat er toch lelijk uit. Ongeloofelijk dat mensen zoveel moeite doen om een misvormd lichaam te krijgen.. Wat moet je dan onzeker over je lichaam en jezelf zijn als je jezelf dit aandoet. En de prijs die ze betalen voor al die annabolen, kilo's supplementen, ongezonde voeding en extreme training is inderdaad een zeer kort leven..

 
Ik heb trouwens nog wel een tip om bodybuilden en WAPF weer bij elkaar te brengen: Paul Chek. Hij is bodybuilder en groot voorstander van WAPF en spreekt ook regelmatig op de Wise Traditions Conferences in Amerika.

Mike

 
Waarom ga je niet wat 'natuurlijker' aan krachttrainng doen. Cross Fit is een goede optie en er zijn verschillende plaatsen in NL waar je dat kunt doen.

Kijk ook eens op de website van dr. Mercola over fitness.

http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2012/02/10/phil-campbell-interview.aspx

Succes en have fun.

 
In Amsterdam zijn er ook nog grappig clubs zoal Stadswild. ff op youtube of www.stadswild.nl Doen niet zulke traditionele oefeningen in de stad. Lekker een btje gek doen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan