kokosolie

metalen vaten (met een food grade coating)

Ik zou wel graag willen weten wat deze coating is. Er wordt zoveel 'food grade' genoemd en er zijn zoveel keurmerken die beweren dat iets gezond of niet-schadelijk is. Ik geloof daar niet meer in dus weet graag liever zelf waaruit het bestaat en beoordeel dan zelf wel of ik het 'food grade' vind ;)
 
Oil pulling:

Zo'n 10 jaar geleden plaatste ik een pagina over "olieslurpen"
op mijn oude website en er werd toen lacherig over gedaan in
de reguliere hoek. Maar nu is er dan toch het eerste harde
wetenschappelijke bewijs voor olieslurpen. Men gebruikte wel
kokosolie dat laurinezuur bevat. Het helpt tegen plaque en
tandvleesontstekingen. Het deed me meteen denken aan een
verhaal van een vriendin die loszittende tanden had, geen
geld voor de tandarts had en haar tandvlees masseerde met
kokosolie en probleem opgelost had.

http://www.dailymail.co.uk/health/article-3137807/Would-clean-teeth-
coconut-oil-Study-finds-ancient-Indian-technique-really-DOES-benefit-
mouth-health.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25838632
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25210256
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18408265 http://www.leefbewust.com/columns/030715.htm

 
Antwoord van Aman Prana:
we gebruiken geen vaten met coating meer.
BfA vrije boxen van 1000kg.
daarna onmiddellijk overgepompt in glas.
 
Inmiddels heb ik antwoord van Kokos Sri Lanka over de verhitting van hun olie tot 50 graden:

Kokosolie heeft helemaal geen enzymen, dus deze kunnen door verhitting ook niet vernietigd worden. Als kokosolie vergaat, gebeurt dit microbieel (rotting) en om dit tegen te gaan, wordt de olie dus verhit op deze temperatuur. Tegelijkertijd wordt er rekening gehouden dat de temperatuur niet boven de 58 graden uitkomt om te zorgen dat alle vetzuren intact blijven.

Als er merken zijn die spreken over enzymen in hun kokosolie, dan kan dat alleen maar omdat de olie is vermengd met andere olien die wel enzymen bevatten en word je dus belazerd. Dus, YT, geen paniek en niet meteen denken dat je met een stel charlatans te maken hebt. Ik ken deze mensen inmiddels persoonlijk en sta 100% in voor hun eerlijkheid.

Rest mij nog om iedereen te wijzen op de actie van Sundancer: met de code WPMD2015 betaal je geen verzendkosten als je een jerrycan kokosolie koopt van 5 liter.

Mike
 
Als je een jerrycan van 5 liter kokosolie bestelt voor 1 november bij Sundancer zijn de verzendkosten gratis. Deze speciale korting is voor lezers en gebruikers van dit forum op basis van deze kortingscode:

WPSUN2015

Mike
 
Sundancer levert instructies hiervoor mee. In een bak met warm water (au bain marie) zetten en vervolgens overgieten in glazen potten.

Mike
 
Top! Ik heb een bestelling geplaatst. Ik had toevallig net nieuwe kokosolie nodig. Of niet zo toevallig ;-) . Ik ben ontzettend benieuwd naar de smaak.

"WHoly Oly kokosolie is van de meest zuivere vorm, boordevol Laurinezuur, mineralen en met een overheerlijke natuurlijke romige smaak. Onze Indiase partner teelt en verwerkt met hart en ziel op eerlijke wijze deze 100% natuurzuivere kokosolie. Binnen 4 uur na het plukken van de kokosnoten worden deze koud geperst zonder enige bewerking.
De kokosplantage grenst aan de zee en dus bevat onze WHoly Oly veel mineralen (o.a. jodium). Dat proef je aan de romige en nootachtige smaak. Vanwege de extreem hoge kwaliteit hebben we onze kokosolie verheven boven de Skal certificering (BIO keurmerk) en hebben daarom onze kokosolie met de naam WHoly Oly bekroond. WHoly Oly is eerlijk, puur en onbewerkt (niet ontgeurd), voor ons is dat logisch!
"
 
Ik zou wel graag willen weten wat deze coating is. Er wordt zoveel ‘food grade’ genoemd en er zijn zoveel keurmerken die beweren dat iets gezond of niet-schadelijk is. Ik geloof daar niet meer in dus weet graag liever zelf waaruit het bestaat en beoordeel dan zelf wel of ik het ‘food grade’ vind ?

Aldus Heksje.
PP en PE worden ook foodgrade genoemd, maar zijn dat mijns inziens niet, althans niet in de zin dat het geen enkele invloed op voeding zou hebben, dat hebben die kunststoffen namelijk wel. Ik heb dat gemerkt met rouwe melk, de smaak daarvan verandert als die in PP bewaard wordt en ook bij het maken van yoghurt en zure room merk ik verschil tussen kunststof en glas.
Coatings vertrouw ik helemaal niet, want die zijn ofwel van 2-componenten gemaakt ofwel met oplosmiddelen aangebracht. Dit zijn dan complexe gifbronnen.
Glas is het enige materiaal dat neutraal is en dat ik vertrouw.
Plastic is niet alleen hierom, maar ook om andere redenen een product dat we zo min mogelijk zouden moeten gebruiken. Veel ervan komt in het milieu terecht en valt uiteen in steeds kleinere stukjes tot het micro-plastics zijn (o.a. ook het afslijten van de haren van je tandenborstel!) en die micro-plastics vindt je vervolgens overal terug, in de bloedbaan en cellen van levende organismen.
Kunststof kleding is trouwens ook een belangrijke bron van micro-plastics.
 
Ja maar Gerard, hoe denk je dat de kokosolie van andere merken wordt getransporteerd? Het afvullen in glazen potten gebeurd volgens mij pas in land van distributie, niet van herkomst, dus zit je altijd met de plastic verpakking van bulk transport.
 
Dat kan zijn, maar dat zijn grote containers, waarbij het oppervlak ten opzichte van de inhoud relatief kleiner is dan bij kleine verpakkingen.
Voor zover ik heb kunnen nagaan wordt het meestal in tanks vervoerd.
Ooit waren er geen plastics en ooit zullen we plastics grotendeels vaarwel gezegd hebben, ze zijn op den duur te bezwaarlijk.
 
Oké Alethea ,ik hem nu al een hele tijd de glazen potjes kokosolie van de AH deze zijn ook extra vierge bio en helemaal niet duur.Als het goed is betekend extra vierge ook ontgeurd of heb ik dit mis ? ik gebruik het veel zo'n 4 potjes van 400 gram per week.Als dit product niet zo goed is dan hoor ik het graag van jullie.
 
Die potten van de AH heb ik ook weleens. Extra vierge heeft naar mijn weten niks te maken met geurloos of niet. Als het ontgeurd is, staat het erop. Laatst heb ik nog zo´n pot voor mijn ouders gekocht en wel ontgeurd, want m´n vader vindt de lucht vreselijk.

Thineke
 
Ik heb de vraag helemaal verkeerd gesteld ik bedoelde :als de kokosolie van extra vierge productie is deze dan altijd niet ontgeurd ?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.780
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan