Kokosmelk : ervaringen + waar betrouwbare verkrijgbaar ?

G

Guest

Guest
Onze zoon eet graag ijs maar kan om gezondheidsredenen geen roomijs op basis van melk nuttigen.

Kokosmelk is volgens onze informatie een goed alternatief. Hier eerder deze week naar op zoek geweest o.a. bij de Reformwinkel van Polderman in Sluis die dit niet standaard aanbiedt. Volgens de verkoopster daar had Albert Heijn dit standaard in haar gamma zitten, wat klopt. Vandaag bij AH geweest daar 6 varianten gezien en geen enkele hiervan bleek E-nummer vrij te zijn. De inkopers daar mogen ze mij daar echt een keer goed op hun donder gaan geven :cry:

Delhaize heeft het wel in haar gamma zitten, E-nummer vrij, uit blik en in een bedroevend kleine hoeveelheid. Te klein om hier 1,2 liter ijs van te kunnen maken.

Nu mijn vraag of jullie andere gezonde opties kennen. Wij zijn hier heel benieuwd naar de antwoorden.

 
ik denk dat je alleen bij een natuurwinkel zonder e nummers kan krijgen.

Heb het nog in geen enkele andere winkel gezien

 
@ Liesje

Geitenmelk hebben we hier ook in huis. Zal ik het komende weekend gaan proberen. Mijn zoon zal er zeker naast staan om te proeven !

Is er iemand die weet of er toevallig webwinkels zijn die de E-nummer vrije kokosmelk variant in hun assortiment hebben zitten ?

 
@ San

Kokosrasp is inderdaad gemakkelijker verkrijgbaar en kokosnoten heb ik hier ook al zien liggen Bij Delhaize. Goed om weten dat je het ook hier mee kan maken !

 
Op de website 'eet goed voel je goed' (Paleo/WP blogger) vond ik een discussie over kokosmelk die wel inzichtelijk was. Blijkbaar verschilt de hoeveelheid kokos per merk nogal. Soms betaal je dus deels voor water i.p.v. kokos.

Dit is wat de schrijfster van de website er over zei:

Quote:
Momenteel gebruik ik kokosmelk van Roi Thai. Dat is 99.7% kokosextract, water, guarpitmeel en xanthaangom. Er zit wel E435 in, maar gezien de hoeveelheid toevoegingen (0.3% op een hele liter) maak ik me daar niet zo druk om. Daarom vind ik Roi Thai erg goed, je weet HOEVEEL kokos er gebruikt wordt.


Deze is in Nederland vaak te koop bij Xenos.

 
Het merk Aroy-D levert ook kokosmelk zonder E-nummers.

Komt uit Thailand vandaan. Is echter niet biologisch.

 
Die haal ik ook wel eens bij de toko Ufo, gelijk in literverpakking, dat schiet tenminste op. Toch vind ik het zelf maken van bio kokosrasp echt goed te doen, geen verpakkingsplastic en goedkoper dan bio uit blik.

 
Ik zou me bij kokos niet zo druk maken of het wel of niet bio is. Een dergelijke mineraalrijke noot met zo'n harde bast heeft voldoende bescherming van zichzelf.

Mike

 
Het is ook even opletten of je de fructanen in kokosmelk uberhaupt wel goed kunt verdragen, want als dat niet zo is, kun je van het nuttigen van kokosproducten o.a. huiduitslag, darmklachten en erger krijgen.

Kokosproducten zijn dus bepaald niet gezond voor iedereen!

Daarnaast groeien er in ons klimaat (nog?) maar weinig tot geen kokospalmen.

Daardoor zijn de vetten in kokosproducten niet zelden ranzig geworden - een ramp voor je lichaam - en zitten kokosproducten vol met schimmels doordat ze te lang onderweg waren of te lang bewaard zijn.

Maar vers van een kokospalm is er meestal nix mis met kokos :D

 
JVG je hebt verschillende producten gelinkt, kokosmelk, maar ook kokoscrème en kokosboter. Kokosmelk is volgens mij niet in glas te krijgen, alleen in tetrapakken en blik. Als je het zelf maakt van kokosrasp kun je het daarna in glas stoppen en is er niets aan toegevoegd :) Ik koop vaak de literpakken van AROY-D bij de toko als ik geen zin heb om het zelf te maken, zit verder ook niks in.

 
Maar dan moet ik wel aan kokos kunnen komen. Is deze van een supermarkt ook te betrouwen ?

 
Kokosrasp krijg je ook in de supermarkt of online, wel even kijken of daar niets aan is toegevoegd.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan