Kokosbloesem suiker = Gula Java een gezonde vervanging voor stevia met de feestdagen ?

G

Guest

Guest
Dag allemaal,

Afgelopen zaterdag stelde ik de vraag hoe het met Gula Java ten opzichte van oersuiker van Billington's zit. Aangezien ik inmiddels me hier verder over ingelezen bijgaand meer over deze vrij nieuwe suikervariant.

Gula Java is kokosbloesem suiker die in Java geteeld wordt. Deze wordt als nectar uit kokosbomen geoogst. Vervolgens wordt de nectar op de klassieke manier in een ketel boven een houtvuur opgewarmd. Het voordeel als het om de puur natuur suikervariant gaat, is dat het een ongeraffineerde suiker is die duurzaam is en een hoger voedingswaarde kent.

In suikerland zegt de glycemische index iets over de invloed de geconsumeerde suiker op de bloedsuikerspiegel.

Geraffineerde suiker staat bovenaan op de lijst van de glycemische index. Alle forumleden weten dat deze suiker niet gezond is en dat het na veelvuldig gebruik vitaminen en mineralen aan het lichaam onttrekt. Oersuiker heeft hetzelfde nadeel. Sommige forumleden hebben hier eerder gerapporteerd door de mededeling dat ze de dag of de dagen na inname van een product met traditionele oersuiker getrakteerd worden op vermoeidheid en andere gezondheidsklachten.

Palmsuiker (Kokosbloesemsuiker)

Palmsuiker, ook vaak kokosnootsuiker genoemd, wordt gemaakt van kokosnootnectar dat gewonnen wordt door inkepingen te maken in de knop van de kokosnootbloem. Palmsuiker is een voedingsrijke kristallijnen zoetstof met een glycemische indexwaarde van slechts 35

(ter vergelijking: de glycemische index van pure honing is 48, van glucose-fructosesiroop 62, van witbrood 75 en van de kunstmatige toevoeging maltodextrine zelfs 105).

Daarnaast bevat het veel andere nuttige voedingsstoffen, zoals kalium, magnesium, ijzer, boor, zink, zwavel, koper en de vitamines B1, B2, B3 en B6.

Palmsuiker is echter [/b]geen calorievrije zoetstof en heeft net zoals elke koolhydraat calorieën. Maar doordat de glycemische index van palmsuiker zo laag is worden de calorieën veel langzamer geabsorbeerd in de bloedbaan dan gewone geraffineerde suikers.

Pure palmsuiker lijkt op bruine suiker maar heeft een rondere smaak met een vleugje karamel en toffee, en geen ijzerachtige nasmaak zoals je dat vaak hebt bij bruine suiker. Verder bezit het dezelfde eigenschappen als geraffineerde tafelsuiker, je kunt het dus op dezelfde manier oplossen of smelten.

Palmsuiker is een goede vervanger voor alles waarbij je normaalgesproken geraffineerde suiker zou gebruiken, zoals bijvoorbeeld in smoothies en op toetjes. Het is goed te mengen met water, maar er blijven altijd wat stukjes palmsuiker achter op de bodem van het glas. Deze kun je mengen door opnieuw te roeren.

Als je palmsuiker koopt, lees dan de ingrediënten op de verpakking om er zeker van te zijn dat het 100% biologisch is en zonder toevoegingen. Sommige palmsuikerproducten zijn namelijk vermengd met rietsuiker, en dat is onder andere vanwege de veel hogere glycemische indexwaarde niet goed voor je gezondheid. Een uitzondering hierop is de Gula Java van Aman Prana die in de betere natuurvoedingswinkel verkrijgbaar is.

Samengevat

Kokosbloesem suiker (bio kokos suiker) bevat overwegend trage suikers en kunnen om deze reden deel uit maken van een dieet waar ook andere koolhydraten, eiwitten, vitaminen, mineralen en gezonde vetten aan bod komen

In tegenstelling tot de andere suikervarianten bevat deze nuttige mineralen en krijgt deze het predikaat van gezonde suiker bij dagelijks gebruik. Om enkele te noemen fosfor, kalium, magnesium, borium, zink, ijzer, koper, chroom en inositol.

Wat vele forumleden misschien niet weten is dat de heel bekende olympische zwemmer Michael Phelps zijn overwinningen te danken heeft aan het drinken van magere sportmelk gezoet met Gula Java Cacao in combinatie met toegevoegde eiwitten. Ook zou deze suiker een versneld herstel bieden bij burnout en winterblues. Proberen met mate is dus de boodschap !

 
Hoi Vivianne,

Ongeveer een maand geleden of zo was ik bij een lezing van Ralph Moorman (De Hormoonfactor) en hij vertelde dat de glycemische index van Gula Java hetzelfde was als van gewone suiker. Hij vertelde alleen niet waar hij die informatie vandaan heeft en ik heb het zelf ook niet verder proberen uit te zoeken.

 
Ik citeer hier Mike

Quote:
Voeg vervolgens Billington's suiker toe (palmsuiker of kokosbloesemsuiker is ook prima), maar wees voorzichtig en proef voortdurend! Wat je wil is een perfecte combinatie tussen zuur, zout en zoet. Dus smelt de suiker in de relish en proef, net zo lang tot je die perfecte combinatie hebt.


Volgen mij bevat het ook gewoon de mineralen.

 
Voor mij zijn alle ongeraffineerde suikers een stapje beter dan geraffineerde bietsuiker of (ruwe) rietsuiker. Palmsuiker, kokosbloesemsuiker, sucanat/oerzoet en Billington's suiker zijn allemaal ongeraffineerd en bestaan uit doffe kruimels of brokken. Wanneer de suiker transparante droge kristallen betreft is het mis, ook al hebben ze een gele of bruine kleur.

De Billington's suiker die hier met name wordt aangeraden is een soort waaraan extra melasse is toegevoegd, waardoor die donkerder van kleur is en meer mineralen bevat. Melasse is het 'restproduct' dat vrijkomt bij de productie van geraffineerde suiker. Al of een groot deel van het gezonde wat oorspronkelijke nog in suiker zat, zit in die melasse. Zo ook kan je zwarte rietsuikermelasse kopen in biowinkel. Het heeft een zout-zoete smaakt die aan salmiak doet denken.

In de tekst 'De suikerverslaving' doe ik een aantal aanbevelingen over suikervarianten:

Quote:
De alternatieven

Rietsuiker is maar een klein beetje minder schadelijk dan witte bietsuiker. Er zijn vele ongeraffineerde suikerbronnen zoals: biologische honing, oersuiker/sucanat, palmsuiker, kokosbloemsuiker, ahornsiroop, agavesiroop, graanstropen (maismoutstroop, rijstemoutstroop, tarwemoutstroop, gerstemoutstroop ed.), fruit- en suikerstropen (appelstroop, appel/perenstroop, dadelstroop, suikerbietenstroop, rietsuikermelasse) en dergelijke. Deze zijn weliswaar gezonder, maar hebben als (vrij) snelle suikers nog steeds ook ongezonde eigenschappen en dienen met mate gebruikt te worden. Beter is eigenlijk om ook deze producten zo veel mogelijk te laten staan. Als ik een aanbeveling mag doen van de biologische ongeraffineerde producten, dan raad ik de meest mineraalrijke en de minst bewerkte producten aan en de snelle suikers af:

1. rauwe honing, liefst in een donkere kleur (bv boekweithoning)

2. zwarte rietsuikermelasse

3. kokosbloesemsuiker

4. palmsuiker, oersuiker

5. appelstroop, ahornsiroop, suikerbietenstroop

Agavesiroop, graanstropen en dadelstroop hebben een lage voedingswaarde. Agavesiroop bevat gevaarlijk veel fructose en dadelstroop heeft een gevaarlijke hoge glycemische index. Graanstropen zijn veiliger, maar er zijn betere producten te verkiezen boven de graanstropen. Als algemene regel kun je dus aanhouden: hoe donkerder de kleur, hoe meer mineralen, hoe rijker de smaak en hoe gezonder het product. Een lichte kleur honing zoals acaciahoning heeft bijvoorbeeld een eenzijdige zuiver-zoete smaak, maar is arm aan mineralen.


Bedenk je ook dat iedere suiker verslavende en dus ook geestvernauwende eigenschappen heeft. Daar merk je misschien zo veel niet van als je er kleine hoeveelheden van in je eten strooit, zoals we dat ook met zout doen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.858
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan