Koken op inductie, is dat veilig?

Dot

New member
Hallo allemaal,
Ik kreeg van mijn natuurarts de naam van Juglen Zwaan door en lees op de website dat hij je met vragen doorverwijst naar dit forum. Zodoende heb ik een account aangemaakt. Ik ben benieuwd naar zijn reactie, reageert hij hier ook?
In elk geval, wij gaan binnenkort verhuizen en een nieuwe keuken kopen. Drie jaar terug dacht ik nog nergens over na, en liet ik in mijn keuken een magnetron en inductiekookplaat plaatsen. Die magnetron komt er niet meer in, maar het koken op inductie bevalt me wel erg goed. De inductiekookplaat verwarmt d.m.v. magnetisch veld, tenminste zo wordt het uitgelegd. Nu heb ik wel eens ergens gelezen dat dit toch ook niet goed is voor je voedsel. Heeft iemand hier meer informatie over? Wij twijfelen nu behoorlijk, en dit is onze kans om te kiezen: doorgaan met inductie of toch weer op gas...
Ik lees graag of iemand mij er iets over kan vertellen. De natuurarts verwees me hier naar toe, want ze zei dat er hier heel veel informatie te vinden is. En dat is ook zo volgens mij. Ik ga eens lezen!
Groeten, Dot
 
Ik heb hetzelfde probleem. Ook verhuizen met nieuwe keuken en ook veel twijfel. We willen geen gasleiding en gemakstechnisch is de inductie ideaal. Maar toch zit ik te denken over keramisch, omdat dit gezonder schijnt.
 
Welkom Dot, er zit een zoekfunctie op de site, daarmee vindt je bijvoorbeeld dit:http://annawaterkristal.mijnwebadres.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=150369
Ik hou het fijn op gas.
 
op Rayburn houtgestookt, is fijn koken.
Er staan er wel eens op Marktplaats (opknappers) voor een leuk klein prijsje.
Op E-bay wel veel meer keus, ik heb geen flauw idee of wij daar ook kunnen kopen als Nederlanders.
 
Juglen leest vast mee hier. Hij had een tip over gas in z'n nieuwsbrief:

Dit keer een tip voor mensen die koken op gas. Zet altijd voordat je het gas aandoet de afzuigkap even aan. Tijdens de eerste halve minuut is de verbranding onvolledig en kunnen schadelijke gassen vrijkomen. Deze gassen zijn ongunstig voor de gezondheid. Door de afzuigkap aan te zetten worden de schadelijke gassen weggezogen en blijft de lucht in de keuken van betere kwaliteit.

Mark
 
Hartelijk bedankt voor jullie reacties, wat fijn!
Ik heb intussen nog wat meer rondgevraagd en idd, gas is ook 'vettig' en kan ook schadelijk zijn.
Toch is mijn gevoel bij inductie niet goed, en we hebben besloten dat het in elk geval geen inductie meer wordt. Vaak wordt pas achteraf duidelijk als iets slecht is geweest voor de gezondheid, en ik zou er niet blij mee zijn als ik daar dan al jaren mijn eten op kook.
Maar wij hadden inderdaad ook keramisch/elektrisch koken als alternatief gevonden. Ik neig hier toch meer naar dan gas. Niet in de laatste plaats vanwege het gepoets ;-), want dat is niet mijn hobby...
Keramisch = elektrisch. Daar komt toch geen straling bij vrij zou je denken?
 
Bij elektrische heb je volgens mij wel elektrische straling.
En volgens mij is een elektrische kookplaats juist veel gepoets, vooral in het begin. Mijn ouders hebben een gaskookplaat met een ondergrond zoals bij elektrisch fornuis. Ik heb een keer toen ik ooit eens wat aan het koken was wat geknoeid. Ik heb het geprobeerd op te ruimen maar het ging er alleen maar erger uit zien, uiteindelijk zag het hele fornuis er heel erg smerig uit en toen heb ik het maar opgegeven.
Ik kan me ook nog wel herinneren dat mijn vader heel lang is bezig geweest om uit te vogelen hoe je het schoon kan krijgen. Het gaat hem nu goed af en het ziet er nu makkelijk uit maar het heeft hem wel een paar maanden gekost. Maar het is dus nog steeds niet makkelijk en hij is nog steeds de enige die het gasfornuis schoonmaakt.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan