Koken Met Plastic.....

kimmaatman

New member
Hoi Allemaal,
Ik zag een video op internet, waar iemand een gerecht maakte met allemaal gezonde producten, kool, eieren,diverse soorten kaas, mayo,tomaten,cocosmelk,champignons, bacon en diverse kruiden.....en deed dit
in een plastic zak haalde de lucht er zoveel mogelijk uit, maakte een knoop en kookte dit overheerlijke
mengsel in een pan en kookt het voor ongeveer 12 minuten....het zag er heerlijk uit...:)
Maar nu....vervolgens werd de goede man finaal afgeserveerd,waar die de moed vandaan hield om in plastic te koken....
Aangezien ik nog nooit in plastic gekookt had, deed ik een google search.....
Sous Vide, HDPE, PDPE, BPA FLALAAT, EUROPESE NORMEN, EC 1935-2004,Weekmakers en ga zo maar door.
Daarom deze post, graag jullie mening wat jullie ervan denken of dat jullie het zelf ook doen,vlees bereiden met Sous Vide....moet schijnbaar heel erg lekker zijn.
En zoja welke zakken gebruiken jullie dan.
Groetjes Kim.

Zelf kook ik niet sous vide, maar volgens mij is dit hetzelfde als au-bain-marie, toch? Dat is toch simpelweg met twee pannetjes te doen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Au_bain-marie

Plastic is iig geen goed idee!

Mike

Hi Mike, au bain marie klopt met 2 pannen.Maar het gaat om de vorm van alle ingredienten samen geperst in het plastic. Blijf ff verder zoeken om plastic zak te vinden die vrij zijn van alle zut. Alles goed met je?
Hier alles ok, op de plastic zakken na dan.
Groet kim.

PE, ook HDPE, bevatten geen weekmakers, de stof zelf is al week, bij de HD-uitvoering minder, maar wel buigzaam. PE is redelijk geschikt voor levensmiddelen, evenals PP, maar op een subtiel niveau toch niet zo neutraal heb ik ontdekt toen ik van rauwe melk yoghurt maakte: Melk die ik in glazen flessen bij de boer haalde gaf een ander resultaat dan dezelfde melk op hetzelfde moment getapt ui dezelfde melktap die in PP-emmer was vervoerd. Ik geloof niet dat er echt neutrale kunststof bestaat die geen enkele invloed heeft op voeding.
Overigens vind ik RVS ook niet geschikt voor levensmiddelen, er zit o.a. nikkel in en dat is niet erg gezond.

Het grote verschil met au bain marie is het vacuüm verpakken van het voedsel, waardoor het niet nat/droog wordt. Au bain Marie verwarm je chocolade of maak je vla/custard. Sous vide kun je vlees, vis en kip langzaam garen in hun eigen sap of de marinade en verlies je geen aroma/vocht/smaak. Ideaal voor roast beef of om zelf ham te garen bv.
Maar dus wel in plastic, en verwarmen en ook nog een hele tijd klinkt bij mij niet zo smakelijk, met varkensdarmen vacuüm verpakken ben ik nog nooit tegen gekomen. Ik denk dat we deze bereiding aan ons voorbij kunnen laten gaan. Inpakken in bananenbladeren en in de oven of gewoon in een slowcooker komt nog het dichtste bij denk ik.

Ik wil toch wat meer info hierover, dus ik probeer bij de Ned.Voedsel en Warenautoriteit wat info te krijgen.
Er staat Contact voor uw vragen meldingen en klachten, dus ik klik erop,Ha er staat Vraag stellen dus hier ook klik.....eten en drinken...klik...consumenten ...klik....vraag of bep.situtatie is toegestaan...klik...
Antwoord.....De NVWA beantwoordt over dit onderwerp geen individuele vragen...hahahha...dan maar andere opties geprobeerd...Elke keer hetzelfde antwoord...Hier word ik dus niet wijzer van.
Na veel zoeken toch maar de Vacuumzakken Kookzakken besteld,geschikt voor gebruik tot 115 graden, want daar ging het mij om, of het geschikt was om te verwarmen,en nu maar hopen dat ik erniet aan dood ga....Ach ik heb een infarct overleefd en zal het nu ook wel overleven...Morgen ga ik het lekkere gerecht maken.
Groetjes Kim.LOL

Als het doel is om de sappen van het vlees intact te houden hoef je toch alleen maar een pan op laag vuur te zetten met deksel erop? Hoe moeilijk kan het zijn?

Mike

??????? Is dit nu serieus?

Er zijn ook slowcookers met een mandje. Dan kan je boven het vocht garen. Wellicht krijg je dan geen rol. Maar maakt dat uit voor de smaak?

En varkensdarmen? Net als Tanja ook nooit van gehoord. Maar als het bestaat en je krijgt het in een rol heb je een mooi braadworstje.

Je kan vlees, maar ook andere voedingsmiddelen, ook heel goed in een pan in de oven gaar laten worden op ongeveer 80 graden Celcius. Er hoeft dan geen, of heel weinig vocht bij. Zelf zou ik wel de buitenkant lekker insmeren met varkensvet voor een echte lekkere smaak. Het resultaat is vrijwel hetzelfde als koken, maar met minimaal verlies van vocht.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.594
Leden
8.684
Nieuwste lid
Shahin
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan