koffie gerelateerd aan overgewicht?

hanna

New member
Hoi!

Ik vraag mij af: ik heb vanaf mijn geboorte een bijnieraandoening,genaamd androgenitaal sydroom. Dit betekent dat mijn bijnieren en hypofyse te weinig cortisol en te veel mannelijk hormoon aanmaken. Neem hiervoor hydrocortisontabletten. Kan het hieraan liggen dat als ik teveel koffie of uberhaubt koffie drink,dat ik hierdoor sneller aankom? Of is koffie sowieso een trigger om dik te worden?

Heb namelijk het idee dat als ik dagelijks koffie drink, ik moeilijker op gewicht blijf.

Groetjes en bedankt alvast.

 
Ik denk dat de meeste mensen dik worden van de suiker die ze in de koffie gooien...

Indien je koffie met cafeïne drinkt, zou dat een oppepper moeten zijn, die er ook voor zorgt dat je meer gaat bewegen of dat je stofwisseling iets gaat versnellen. Dan zou je er in principe dus eerder van afvallen dan aankomen...

Maar ik ben zelf geen koffiedrinker en heb van koffie verder ook geen verstand. Ik vind de geur van koffie al vreselijk!

 
Quote:
Indien je koffie met cafeïne drinkt, zou dat een oppepper moeten zijn, die er ook voor zorgt dat je meer gaat bewegen of dat je stofwisseling iets gaat versnellen. Dan zou je er in principe dus eerder van afvallen dan aankomen...


Precies het tegenovergestelde. De caffeine wordt gezien als een gifstof, waardoor de bijnieren de lever aansporen om snel glycogeen af te geven aan het bloed, dat daar omgezet wordt in glucose. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel razendsnel. Deze stressreactie is bedoeld om je hersenen en spieren van grote concentraties glucose te voorzien, om vechten of vluchten voor je mogelijk te maken. Het is om die reden dat je van de caffeinestoot in koffie 's morgens vroeg zo snel helder, wakker en alert wordt.

Het lichaam vindt een te hoge bloedsuikerspiegel echter onwenselijk en dus komt de alvleesklier in actie om door middel van insuline met geweld de vele glucose in het bloed in de cellen te duwen. Hierdoor daalt de bloedsuikerspiegel even snel. Dit verschijnsel kent menigeen, omdat dit ingrijpt op het zenuwstelsel, waardoor je door de lage bloedsuiker gaat trillen en een 'vissenkomgevoel' ervaart in je hoofd (gebrek aan concentratie en orientatie). Als de suiker eenmaal in de cellen zit, raken de cellen vervet en ontwikkel je overgewicht. Je hoeft dus geen suiker in je koffie te doen om dik te worden van koffie.

Overigens heeft alcohol exact hetzelfde effect als caffeine. Los van evt. overgewicht zou ik, als ik zo'n zware bijnierpatient was, ver uit de buurt van caffeine en alcohol blijven, want dit is het lot tarten, hanna!

Mike

 
Hallo Mike,

Wil je bedanken voor je reactie. Ik lees het nu pas want ik heb me een tijdje niet ingelogd op het forum. Ik ga vanaf nu stoppen met koffie drinken.

Mijn voorgevoel klopte dus inderdaad,nu ik dit lees.

Nogmaals,bedankt!

 
Dit herken ik helemaal. Ik val zelfs bijna flauw als ik koffie heb gedronken en weeg de dag daarna minstens een kilo meer. Heb dus zeker het idee dat het ook geen goed doet voor je gewicht. De dagen na het drinken van een kop koffie voel ik me dan ook nog steeds beroerd. Jammer, ik lust best graag koffie maar laat het al heel lang staan. Ik word er helaas ziek van.

 
Sinds ik mijn dag niet meer begin met een kop koffie ben ik veel sneller wakker en dat effect is blijvend gedurende de dag. Het was even wennen voor mijn lichaam (én geest) de dag zonder koffie door te komen, naast de grote omschakeling naar echte voeding met hoofdzakelijk vetten in plaats van koolhydraten, maar het is het zeer zeker waard! Om je eerlijk te zeggen, heb ik voorheen bij elke kop koffie wel een 'toxisch' bijsmaakje gehad.

 
Hoi Asaya en Boterbloem,

Super bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Dus vanaf nu gewoon stoppen met koffie! Het word inderdaad even wennen maar de gezondheid staat voorop.

Fijne avond nog :)

 
Hanna, het heeft bij mij een maandje geduurd om er helemaal vanaf te zijn. Op het laatst kreeg ik nog zeurende hoofdpijn 35 uur nadat ik een half kopje had gedronken.

Oftewel: ook als je het terugbrengt naar een half kopje per twee dagen is het nog altijd een verslaving. Gewoon in bed gaan liggen of een wandeling maken, niet aan toegeven. Hoofdpijn verdwijnt vanzelf. Het voelt nu heel vrij om dat niet meer nodig te hebben.

 
Hoi thijs,

Dat zal wel even wennen zijn geweest inderdaad. Vandaag ben ik begonnen met afkicken(lol)en ik had ook even hoofdpijn. Maar gelukkig goed water gedronken en met de hond gewandeld, net yoga gedaan zodat ik die afvalstoffen lekker kwijt raken kan. Het gaat wel redelijk alleen wel meer een ontspannen gevoel dan normaal( voelt een beetje als moe zijn). Maar gelukkig ben ik best wel een doorzetter dus komt helemaal goed!

Bedankt nog voor de tips.

 
Ik voel helemaal niks van de oppeppende werking van koffie, ik krijg alleen ontzettende slaap een half uur na het drinken. Ga ik dan liggen kan ik mijn ogen niet dichthouden, slapen zit er dan dus totaal niet in. Ik heb er helemaal niks mee. Heel af en toe drink ik een koffie verkeerd. Ik vraag me alleen wel af of cafeinevrije koffie gezonder is, of espresso (dat ook minder cafeine zou bevatten omdat het onder hoge druk en sneller gezet wordt als gewone filterkoffie)?

 
cafeïnevrije koffie is niet gezonder. De cafeïne wordt er door chemische behandeling met benzeen uitgehaald, dat kan niet gezond zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cafe%C3%AFne-extractie

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.851
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan