Koeienvoedsel voor rauwe melk

Gadsie

New member
Ik haal rauwe melk bij een biologische boerderij. Dit is de enige boerderij waar ik niet 3uur voor hoef te reizen. De koeien krijgen voornamelijk gras/hooi maar helaas ook wat biks (krachtvoer). Ik heb geen idee wat het is maar het klinkt niet heel goed ofzo. Ze krijgen hier 2x per dag een beetje van. Als ik de melk test en het komt goed uit moet ik het dan gewoon blijven drinken of is een koe die krachtvoer krijgt sowieso niet goed?

 
Zonder krachtvoer levert een koe te weinig melk om een boerderij rendabel te kunnen runnen. Ik denk niet dat er boeren zijn die geen krachtvoer gebruiken.

 
aGadsie

Ik heb even snel gegoogeld op krachtvoer enz. en daar kom je uitgebreide info tegen. In ieder geval interessant. Het blijkt dat hier vlak bij mij in de buurt nog een adres is waar ik kaas (en geitenkaas) en eieren en beenderen rechtstreeks van de boer kan kopen. Redelijke prijs. Daar ben ik heel blij mee.

Ik had nog niet naar het voer gevraagd, maar onze geitenboerderij is biologisch/dynamisch dus dat zal wel goed zitten.

 
Ik heb hier en daar ook gemaild wat de dieren te eten krijgen bij de dynamisch boederij krijgen de koeien vooral tarwe hooi en gras en klaveren te eten. en ik haalde wel eens kip op de biologisch markt die krijg 70 % granen te eten waar van 2 maal mais. en ik haal dynamische slagroom en cremefresh in de winkel de koeien krijgen 50 gram gras en kilo maismeel per dag te eten en de jersey vlees worden gevoed met lijnzaad en tarwe met hele granen. in de buurt bij mij heb je eko boederij hun geven de geiten en de koeien alleen gras dus geen krachtvoer en se verkopen pure graze rund vlees. weet iemand welke eieren in de winkel die minder krachtvoer heb gehad kan ik beter de eieren nemen van proef.nu of van de meter?

 
@Rox

Ik heb ze allebei gemaild wat hun legkippen te eten krijgen. Ben zelf ook wel benieuwd

Edit:

Ik lees nu over de demeter eieren:

"Kippen eten voor het overgrote deel zaden (granen, bonen en andere zaden zoals bijvoorbeeld zonnebloempitten)."

Bij proef.nu krijgen ze ook graankorrels maar de kippen mogen ook zoveel gras eten als ze willen. (Hoewel ik me kan voorstellen dat dit

bij demeter ook zo is)

 
en anders toch maar pure graze varkenvlees en pure graze kippenvlees bestellen. ik zal niet zonder mijn eieren kunnen die rauwe eieren maken het sow lekker in de smootie samen met de advocado en de slagroom dat zorg er voor dat je geen extra fruit hoef toe te voegen.

ik koop de meter creme fresh en slagroom. se krijgen 50 gram hooi en gras dat vind ik wel weinnig ten opzichte dat se wel kilo maismeel krijgen maar ik denk dat tarwe wel slechter is dan mais om heel veel mensen opgeblazen buik krijg van gluten.

ik vraag me af wat is erger is dat de creme fresh en slagroom homogenisatie krijgen of dat de dieren granen krijgen.

iemand zei tegen mij op de eko boederij als de dieren granen krijgen dat se het moeilijk kunnen verteren en dat se meer weerstand hebben als se hun natuurlijke voedsel binnen krijgen.

 
Gras/insecten zijn wel beter. Maar ik zou gewoon voor de beste opties gaan. Eiren zijn echt een geweldige voedingsbron. Ik zou niet eieren uit je dieet halen puur omdat het geen perfecte eieren zijn. Gewoon doen wat je kan.

 
als se glutvrije graankorrels krijgen bij proef.nu dan lijk mij minder erg dan dat se gevoerd worden met tarwe maar het is ook handig als je de verhoudinge weet hoeveel granen se eten als se bijvolbeeld 70 % granen eten per dag en 30 % gras lijk me dat geen goede zaak.

En welke eieren kan je het beste nemen proef.nu of de meter wat raad jij aan ?

 
Ik heb hier niet echt verstand van ofzo. Maar persoonlijk zou ik voor proef gaan aangezien die goedkoper zijn (dacht ik) en ik geen voordeel kan vinden van demeter over proef

 
Het vee krijgt vaak biks, dat zijn korrels. Wat er precies in zit heb ik nooit geweten.

Kippen eten voornamelijk gras. De kip vind ik een geniaal dier, want hij zal zich nooit over eten. De kip eet ook gevarieerd. Geef kippen maar eens wat ze lekker vinden, je zult zien dat ze altijd blijven scharrelen en een uur later eten ze gewoon weer gras. In de zomer als er genoeg voedsel is zoals gras en zaadjes dan laat de kip de wormpjes zelfs liggen. Als je in de maag van de kip kijkt dan zitten er ook vaak kiezelsteentjes in, of dat ook voeding is weet ik niet, maar zo wordt het harde voer fijn gemalen.

De zo genoemde biologische kip is nog steeds een kip die matig voer heeft gehad. Kijk eens bij die kippenboedereije en je ziet dat er bijna geen gras/zaad groeit op het veld. Biologisch is niet meer van zelfsprekend goed.

Wie weet wat de biologische kip te eten heeft gehad? Buiten is er weinig voer en de graankorrels zijn niet vers zoals de natuur het aanbiedt. De kippenboeren houden gewoon te veel kippen. Voor een goede kip kan je beter zelf naar een premetieve boer toe gaan.

 
@charade,

Quote:
De kip vind ik een geniaal dier, want hij zal zich nooit over eten


Een vogel, dus ook een kip, heeft een veel snellere stofwisseling dan een mens. De kip moet veel vaker poepen dan een mens, en moet dus ook veel vaker eten. En wat er in gaat moet er dus ook weer uit...

Snap niet wat daar geniaal aan is; het is gewoon de natuur...

De kiezelsteentjes zijn geen voeding, maar worden door de kip ingeslikt, om de spiermaag te ondersteunen met de verwerking van haar voedsel.

Granen zijn voor vogels zegt Mike altijd, maar een kip die gras en insecten naar believen kan eten, heeft niet zoveel granen meer nodig.

 
ik geef mijn kippen nu regelmatig granen die geweekt zijn in melkwei (van de uitgelekte yoghurt) de dan nog 2 dagen kiemen.

De kippen hebben mooiere ontlasting, ik weet niet of dit toeval is maar zal er nog eens beter op letten. Verder lopen ze bij mij bijna door de hele tuin, dus hele dag scharrelen.

En kip heeft kleine steentjes nodig idd om voedsel te verteren in de maag.

 
Het is ook moeilijk achter halen wat de dieren gegeten hebben als je bericht stuurt naar proef .nu bijvolbeeld dan kunnen se niet precies zeggen wat se nou precies gegeten hebben dan krijg je dit als antwoord. het hele jaar heen van verschillende boerderijenen er is daarom niet overzichtelijk te zeggen welke dieren grasgevoerd zijn.

en als je creme fresh of slagroom bij biologische supermarkt koop is en je stuurt een bericht wat de dieren gegeten hebben sommige boeren proberen de dieren 100 % grasgevoerd eten te geven maar sommige krijgen ook tarwe mais soja ertenmeel.

het is wel snelle manier om se snel vet te mesten je wil altijd voor het beste gaan maar soms mag je blij zijn dat je biologisch vlees kan krijgen.

Waar ik woon heb je niet sow veel biologische boederijen. alleen in zoetewoude en delftgauw.

 
Veel dieren worden ziek als wij ze verkeerd voedsel geven. Somige zoogdieren krijgen bijvoorbeeld slepende melkziekte (slechte suikerstofwisseling). De boer die ik ken gaf zijn vee aardappele en hij zei dat de ziekte eerder minder was. Volgens de dierenarts moet je een dier met slepende melkziekte juist krachtvoer geven, en aardappelen waren zelfs ook goed. Vaak krijgt het vee dan onbeperkt aardappelen als voer en het beest is niet meer te redden door dat hij in coma raakt.

Maar voer een kip onbeperkt voedsel en hij zal zich niet overeten. Misschien is een kip een gevoelig dier en moet hij juist heel divers eten om te overleven. Het viel me gewoon op dat een kip nooit te dik is en dat hij nooit eenzijdig eet. Wat ik ze ook geef ze eten er een beetje van en gaan weer verder met het eten van zaden en gras. Daarnaast vind ik ze ook sociaal, want als er genoeg is dan wachten ze op de rest. Een kip is volgens mij zelden ziek, of hij gaat dan gelijk dood. Te minste soms mis ik een kip en plots een maand later is hij er weer zelfs in de winter. Geen idee waarom een kip zich een maand schuil houdt. Een kip kan ook lang zonder eten. Als hij ligt te broeden dan beweegt hij niet en zo bespaart hij ernergie. De natuur dat zien we als normaal maar als de natuur verstoort wordt dan past de kip zich optimaal aan.

 
Ik heb na vraag gedaan wat de dieren in delftgauw te eten krijgen ik kreeg dit als antwoord:

Ik weet dat de koeien veel buiten staan, jan is altijd een van de eerste boeren die zijn koeien het land op stuurt. Maar er wordt ook bijgevoerd, waar mogelijk met graan van eigen land. Het precieze antwoord heb ik nog even negevraagd. Hier is het antwoord:

onze koeien krijgen tarwe als extra voeding, vooral na het afkalveren, voor een goede melkproductie. En de koeien die we afmesten krijgen een paar weken veel tarwe, zodat ze wat extra vlees krijgen kalveren tot 9 maanden krijgen ook wat tarwe zo gaat het ongeveer.

se worde flink vet gemest met tarwe dus het lijk me ook niet zo goed voor die dieren zo veel tarwe volgens mij is het ook niet goed voor de mens maar ook niet voor hun.

en op de boederij in zoetwoude is wel geen dynamische boederij wel eko boederij en ik had gevraagd of de koeien of geiten krachtvoer krijgen se zeggen we geven se alleen maar gras en se verkopen daar ook pure graze rund vlees die is trouwens wel snel uitverkocht.

mij voorkeur gaat naar biologisch pure graze vlees.

 
@Rox, er is verschil tussen koeien die voor de melk gehouden worden en koeien die voor het vlees gehouden worden.

Vleeskoeien op alleen gras dat kan goed, maar om voldoende melk te kunnen produceren om een rendabele bedrijfsvoering te kunnen hebben, is krachtvoer (wat extra's t.o.v. gras) nodig. Ze moeten er wel van kunnen leven, hè.

 
En voor welk vlees kan je nou het beste kiezen voor dynamisch vlees wat nog iets beter is dan de eko keurmerk of pure graze vlees wat kan je mij adviseren.

en kwa rauwe melk moet je melk nemen van dynamisch kwaliteit of gewone eko rauwe melk die meer gras heb gegeten ?

 
@Rox, ik zou het praktisch houden en gewoon dat kiezen wat jou goed lijkt, voor jou betaalbaar is en waar je redelijk gemakkelijk aan kunt komen. Iedere week 50 km rijden voor een paar liter melk is natuurlijk nogal een gedoe, hoewel er vast mensen zijn die dat doen.

 
Ik woon in zoetermeer en zoetwoude is dichtbijzijde eko boederij het is ongeveer 15 minuten rijden en daar verkopen se pure graze rund vlees en rauwe fetakaas en rauwe geiten kaas en rauwe roomboter en rauwe geiten melk en koe melk en bij.

Delftgauw is best een stuk rijden en in delftgauw hebben se niet alles se verkopen alleen vlees en kip en melk.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan