Koeientuin - vrijloopstal

Ziet er niet verkeerd uit maar komen ze naast die koeientuin dan nog wel buiten, gewoon in de wei, de echte tuin?

Lia

 
Ja. Het is als vervanging van de huidige (oude) stal.

Een quote van de website.

Toen wij het verhaal van de koeientuin in 2012 voorlegden aan de Vrienden van Biesland hadden zij best wel wat vragen. Een aantal van die vragen, met de antwoorden erop, hebben we hieronder neergezet.
‘Komen de koeien dan niet meer buiten?’

Jawel. Van eind november tot ongeveer half maart staan ze op stal (anders zouden ze het land kapot trappen). Maar de rest van het jaar kunnen ze, net als nu, vrij in en uit lopen.


 
anders zouden ze het land kapot trappen

Er is ook een bepaald soort gras dat ook in de winter niet kapot getrapt kan worden. Daarover staat hier ergens ook een verwijzing naar een docu op dit forum. Plus er zijn ook koeienrassen die de winter buiten makkelijker weerstaan dan andere rassen zover ik het begrepen heb.

 
Inderdaad een goed iniatief.

Er is ook een bepaald soort gras dat ook in de winter niet kapot getrapt kan worden.
Ik ga die documentaire eens opzoeken. Weet je toevallig of dat ook geldt voor gras in een nat polderlandschap? De Polder van Biesland kan bij veel regen kletsnat zijn.

 
Beste lievergezond, natuurlijk zijn er plekken in nederland waar misschien dit zou kunnen. Maar het is een beetje onnozel(stads) om te denken dat koeien in Nederland jaarrond geweid kunnen worden en dat dat bijdraagt aan het functioneren van het bedrijf als geheel.
Als het over dit soort zaken gaat leen ik je graag mijn naam.

 
Dat kan wel degelijk, door 1 of meerdere weien te kiezen die het meeste zonlicht hebben gedurende de winter en hier bijtijds (augustus) een winterharde grassoort in te zaaien. Je moet out of the box denken, in graangrassen. Winterrogge is een uitstekende keuze, je laat simpelweg het in het grasstadium afgrazen.

Mike

 
Maandag 10-11 op Radar ging het over koeien. Iemand gezien?
Kalfjes worden meteen bij de moeder weggehaald. Zowel moeder als kalfje zwaar gestrest.
Koeien die in de stal staan hebben kwalen. En na 5 jaar zijn ze afgeschreven.
Wel lieten ze koeien zien die het hele jaar buiten waren, die hadden in de winter beschutting o.a. van het omringende bos.

 
Dat zwaar gestrest is nogal overdreven. Enkele koeien vertonen bij ons zichtbaar stress. De rest vertoont weinig tot geen stress. Dat kalfje wat in de box aan het springen was, maakte vreugdesprongen en geen stressbewegingen. Ik denk wel dat er in de toekomst meer oog voor komt. Onze buren doen het ook wel eens en dat is een mooi gezicht.
Het waren trouwens geen lacterende melkkoeien daar in het bos.
Er kan natuur heel veel, maar doen moet je wel naast een bos wonen en de grondsoort moet geschikt zijn voor het 's winters betreden en je hebt veel extra land nodig.
Dat bedoel ik o.a. met het functioneren van het bedrijf als geheel Mike. In theorie is het mogelijk, in de praktijk zijn er heel veel belemmeringen. Zelfs met out the box denken is jaarrond weiden slechts voor een enkeling in bijzondere omstandigheden weggelegd.
In de natuur trekken kuddes ook rond en dat is op een eigen bedrijf gewoon lastig na te bootsen.
In Nieuw Zeeland bv staan alle koeien een aantal maanden droog en in de winter gaat er een gedeelte naar een bedrijf met matig rendabele grond om daar in de heuvels te grazen. De rest wordt zo schraal mogelijk geweid, zodat de rest van de grasmat ontzien wordt. Door het vele weiden en ongetwijfeld de graskeuzes heb je daar zeer goede grasmatten en vervolgens vriest het waar ik ben geweest op een nachtvorst na ook niet. Het gras groeit daar jaarrond.

 
@ Edwin: het is i.d.d. de docu Farm for the future die vrysuyver noemt.

@ Bull: Delfgauw -de plek van die koeientuin- is een polderlandschap: daar liggen de sloten soms/vaak zelfs boven de weiden, wat een gek gezicht blijft.

 
@ Naief, dank voor je aanbod, maar ik hoef je naam niet.
Heb je genoeg van je eigen naam misschien?
Ik noem jou ook liever niet de naam die je jezelf geeft, maar aan de andere kant wordt dat meestal ook niet gewaardeerd.
Als ik vragen mag: wat is de reden dat je jezelf naief hebt genoemd op dit forum?

@ Wie dit leest: dan nog dit over wel/niet koeien op stal wanneer dan ook: wat is erop tegen om de koeien zelf te laten kiezen wanneer ze op stal staan en wanneer niet?
Een stal kan natuurlijk wel beschutting geven voor koeien als het nodig of gewenst is bij gebrek aan andere beschutting (bomen e.d.).

 
wat is erop tegen om de koeien zelf te laten kiezen wanneer ze op stal staan en wanneer niet?
kudde grootte
verkaveling
grootte huiskavel
type grond
waterpeil/doorlatendheid
weer
-> vertrappingsrisico !!!!!
grasgroei
gewenste melkproductie !!
reinheid van de koe !!
grasgroei in het voorjaar/hergroeisnelheid !!!!!
(deze wordt aantast door beweiding in jan/mrt)
werk

lievergezond, ik heet naief omdat ik al vroeg vragen stelde, maar ik altijd naar de onzin geluisterd heb en mij daar vaak door heb laten leiden. Als mensen mij vertelden dat mijn gedachtes maar dom en naief waren geloofde ik hun en stelde mijn denkbeelden bij. HOE NAIEF EN DOM IS DAT???!!! Tss als ik denk aan alle shit die daar uit voortgekomen is.
Ik had mij bijna belogen en bedrogen genoemd, maar dat klinkt negatief.

 
hoi naief, een "krachtnaam" had je misschien meer recht gedaan, tenzij je "naief" als een krachtnaam beschouwt: want er zitten positieve kanten aan je forumnaam hier.

Vraag: is het dan zo dat als koeien continue op stal staan dat ze dan per definitie meer melk produceren dan dat ze jaarrond de vrijheid en mogelijkheid hebben om in de wei te staan of te schuilen?

Ik ben me ervan bewust dat ik wijsheid en kennis mis aan de andere kant weet ik ook dat het zo kan werken dat als je dag in dag uit door beperkingen in de praktijk ontmoedigd wordt, dat je dan ook het vertrouwen in een andere horizon kan missen.
Verder bezig ik misschien stadse taal, maar ik ben opgegroeid aan de rand van een durp en ik weet van het boerenleven af uit de eerste hand van naasten, genoeg om te weten dat er druk op boeren en de mensheid als geheel wordt uitgeoefend om -gespeend van kennis en wijsheid- tegen de (eigen) natuur in te redeneren en te handelen.

 
@lievergezond
Dat laatste zeker. Als er al een groep gehersenspoeld wordt, zijn het de boeren wel.

Vers voorjaarsgras is krachtvoer voor de koeien, maar in de late herfst en de wintermaanden, moet je het echt als uitloop beschouwen, tenzij je misschien zoals Mike suggereert ze in tarwe gaat weiden ofzo. Op stal kun je de dieren veel beter voeren. Bij jaarrond buiten of jaarrond binnen, moet je wel een echte prutser zijn wil de stalboer verliezen.
Verder kan ik mij indenken dat het voor de koe ook lastig is, hoeveel haar ze nu moet aanmaken. Buiten ontwikkelen ze hele vachten, terwijl we ze net geschoren hebben, omdat ze anders gaan zweten op stal. Koeien hebben geen enkel probleem met lage temperaturen (mits ze melk geeft(dit geeft extra warmte productie)), maar met zo'n vacht op stal is echt te warm voor ze.
Naief zie ik zelf wel als een krachtnaam hoor, lievergezond daar in tegen .... Daar zou je beter steedsgezonder van kunnen maken

 
hoi Naief, ja het is persoonlijk waar iemand kracht voor zichzelf uit put.
Ik hecht net als jij aan mijn huidige forumnaam om mijn eigen redenen die ik misschien niet eens goed kan verwoorden.

Ok dus als ik het goed begrijp is buiten staan in principe geen probleem voor koeien in de winter als het gaat om de koude van buiten versus de warmte van binnen afgezien van eventueel de aanpassing van de dikte van de vacht.

Waarom wint een "stalboer" het van de boer met jaarronde weide koeien als het gaat om de hoeveelheid melkproductie? Heb je daar een idee van?

 
Waarom wint een "stalboer" het van de boer met jaarronde weide koeien als het gaat om de hoeveelheid melkproductie? Heb je daar een idee van?

Ik denk dat de koeien die het hele jaar binnen staan meer krachtvoer krijgen dan koeien die voornamelijk buiten staan. Daardoor stijgt de melkproductie.

 
melkgeven is hard werken.
De binnen koe: water, bedjes en voer onder handbereik. Het voer hoeft zelfs geeneens gegraasd te worden, maar ligt er zo hapklaar voor. Dat is makkelijk, anders is ze hier uren mee bezig. Het voer is elke dag het zelfde, dit vindt de koe en haar pensmicroben erg fijn. Verder hoeft ze niet door de modder heen te baggeren, ze heeft hier een hekel aan. Ook aan pestweer heeft ze een broertje dood.

Als ik nu het land in ga om jongvee en droge koeien te tellen, komen ze meestal hoopvol aanrennen, met de hoop dat ik de veekar bij me heb om ze op te halen. In deze tijd van het jaar willen ze best wel elke dag een paar uur buiten zijn hoor, maar dan weer lekker naar binnen.
Verder verandert het gras door het jaar en de dag heen ook van samenstelling. Deze tijd van het jaar gaan er altijd een aantal dieren aan de diarree door structuurgebrek. Het aantal besmettelijke wormen neemt ook toe in de weides. (vooral een probleem voor jongvee).

Maak ook onderscheid of je vind dat ze buiten moeten lopen en of daar ook hun eten moeten halen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.629
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan