Koeien buiten laten grazen kost extra geld?

lampje

New member
In dit artikel (nu.nl) staat dat extra geld moeten betalen om koeien buiten te mogen laten grazen :? Wist ik niet en lijkt mij ook weer zo'n bizarre regeling om te stimuleren dat koeien minder gras en meer kunstvoer gaan eten? De volgende stap zou dan zijn als boer om je weiland te verkopen om zo nog meer de kosten te drukken. Gelukkig geeft het rapport wel aan dat koeien op stal houden niet goedkoper is, maar helaas wordt er niets aangegeven over het verschil in KWALITEIT van de melk (of dat moet in het rapport staan, zag het niet in het artikel staan).

Ik blijf het raar vinden dat men kwaliteit overal belangrijk vindt, behalve in voeding. Maar dit komt natuurlijk door het gebrek aan kennis bij de mensen en de valse belofte van de boeren/industrie die zegt dezelfde producten te kunnen leveren tegen een lagere prijs.

 
Onze boekhouder adviseerde ons ook om de koeien op te stallen ivm het rendement. Wat het beste rendement geeft is niet voor elk bedrijf gelijk. Sommige grondsoorten zijn kwetsbaar met beweiding, sommige boeren hebben heel weinig land om de stal (kleine huiskavel), bij sommige is het persoonlijke voorkeur, etc.

Het grappige is dat boeren heel veel met kwaliteit bezig zijn en er ook continue op afgerekend worden. Laag celgetal, laag kiemgetal, vriespunt van de melk, boterzuurgehalte, ureum, bepaalde dierziektes, antibioticumgebruik, etc. etc. Als er ergens iets gevonden word, zitten de grenzen weer dicht, bedrijven op slot. Elke dier wat geslacht wordt, wordt gekeurd. Wordt het dier afgekeurd, dan gaat het dier ervoor en erna van de slachtlijn ook de verbrander in.

Conclusie: boeren zijn net mensen. Als de ogen niet open zijn, kunnen ze toch heel hard met kwaliteit bezig zijn. Kwaliteit van de vulling. Helaas. En als boeren het anders willen is dat heel lastig. Lastig om aan kennis te komen en lastig om je meerkosten vergoed te krijgen.

Het hele systeem is ziek. En de meeste boeren zitten in het systeem gevangen.

 
http://www.nu.nl/algemeen/3539945/koe-verdwijnt-nederlands-weiland.html

(zelfde link alleen leest ie wat fijner op een pc.)

Ik had het al gelezen voor ik de link hier zag,

maar ik lees precies het tegenovergestelde:

"In Nederland betalen de meeste zuivelbedrijven weidepremies. Dit bedrag van maximaal 1 eurocent per liter wordt betaald voor melk van koeien die per jaar 120 dagen en minstens zes uur per dag op de weide staan."

Volgens mij staat hier dat de boer 1 cent extra krijgt als de koeien buiten staan.

Dit lezen we wel hetzelfde:

"Zogeheten weidegang zou vooral lagere kosten voor voer en huisvesting betekenen. Hoe vaker koeien op stal staan, des te meer zal het toekomstig inkomen van de boeren teruglopen volgens het rapport."

Buiten lopen is efficiënter.

 
^^ Niet als je ze toch al volspuit met hormonen en antibiotica. Dan worden ze nauwelijks ziek en die ene keer ziekte voel je nauwelijks meer op al die andere troepkosten.

 
Ik lees het nu ook Jp, ik dacht bij zuivelbedrijven ook aan de boeren, zelf maar dat zijn natuurlijk de opkopers van de melk die wat méér betalen als een koe buiten gegraasd heeft. In dat geval is dat wel een goede zaak natuurlijk. Uiteraard heeft de veearts dan misschien weer minder inkomsten, maar als diezelfde veearts dan ook deze melk drinkt, zal hij zelf ook minder ziek zijn en dus mindier ziektekosten hebben waardoor zijn inkomsten dus ook kunnen dalen :)

 
Quote:
Niet als je ze toch al volspuit met hormonen en antibiotic



Dit gebeurt niet, zucht
Quote:
Dan worden ze nauwelijks ziek en die ene keer ziekte voel je nauwelijks meer op al die andere troepkosten.



Als je geloofd dat je hier zelf ziek van wordt, waarom zou er koe er dan wel beter van worden?

 
Naief,

Ik bedoelde het ook niet specifiek bij jou. Ik heb het over de niet-biologische boerenbedrijven. Meer als in: het levert het gemiddelde boerenbedrijf niet veel op om de dierenartskosten af te wegen tegen de weidekosten.

 
Ik zou graag meer betalen als ik weet dat een koe een goed leven heeft gehad met zoveel mogelijk weidegang.

Maar is het niet duurder om ze te laten grazen omdat de grondprijs hier zo belachelijk duur is?

 
Quote:
Naief,

Ik bedoelde het ook niet specifiek bij jou. Ik heb het over de niet-biologische boerenbedrijven. Meer als in: het levert het gemiddelde boerenbedrijf niet veel op om de dierenartskosten af te wegen tegen de weidekosten.



Dank je pinklady dat je mij hoog inschat, jammer echter hoe jij denkt over gangbare boeren (en mij dus). Ik kom die gedachtegang hier wel vaker tegen. Net of gangbare boeren horentjes op hun hoofd hebben en zolang het maar geld oplevert bewust allerlei dingen doen die slecht zijn voor de energetische kwaliteit. De meeste gangbare boeren doen met veel liefde en toewijding hun werk. Ik moet wel erkennen dat helaas de energetische kwaliteit van de gangbare melk gemiddeld onder de norm is. Maar dit staat los van de liefde en toewijding, want deze is er bij de meest zeker! Als ik naar onze situatie kijk, dan is het omdat ik in deze materie geïnteresseerd ben, mijn man is veels te druk met al het werk om zelfs maar de tijd en energie te hebben om zich erin te verdiepen. En waarom zijn wij zo druk? Nou om een boterham te verdienen, moeten er gewoon veel uren gemaakt worden. Waarom moeten er zoveel uren gemaakt worden? Door regelgeving, stijgende kosten en nauwelijks stijgende opbrengsten, moeten boeren steeds meer kippen, varkens, koeien, aardappels, etc. telen en houden om het rond te krijgen. De marges zijn flinterdun. Wil je een nieuwe stal met meer ruimte voor de koeien en die arbeidsvriendelijker is, dat is best, maar dan moet je wel weer 20 koeien extra melken om de rente en aflossing te betalen. Wil je het bedrijf van je ouders overnemen, dat is best, maar dan etc.

Hoe zou dit alles komen? Hoe komt het dat burgers en boeren van elkaar vervreemd zijn? Of mag ik zelfs zeggen tegen elkaar opgezet zijn. Kijk maar hoe sommige (ex)-veggies tegen boeren aan kijken. Ik denk dat hier al genoeg topics over gaan om deze vragen te beantwoorden.

Dus koop vooral bioproducten, doe ik ook. Maar doe niet zo negatief over gangbare boeren, de mensen met hoorntjes op de kop werken ergens anders.

 
Ik denk ook dat boeren en burgers van elkaar vervreemd zijn doordat er bedrijven als campina tussen zitten. Gelukkig zie je wel steeds meer dat dit beetje bij beetje minder kan worden. Ik haal tegenwoordig grotendeels mijn melk en vlees bij de boer van hun eigen koeien. Ze verkopen tevens biologische groenten/producten in hun winkeltje en die haal ik er ook. Een sport van mini supermarktje maar dan van de boer en met grotendeels de beste producten die er zijn. Na de zomer gaan ze ook vaker open omdat het daar steeds drukker wordt (jeej! :) ). Zou het niet voor alle boeren lonen om steeds meer direct de consument op te zoeken zodat ze daarmee hun marges enorm vergroten? En zou dat bij jullie kunnen naief of is dit voor jullie niet mogelijk?

Ik weet bijvoorbeeld niet wat Campina geeft voor een liter melk, maar ik betaal nu 1,50 per liter en dat zal een stuk meer zijn als Campina. Dit is relatief veel voor rauwe melk (denk ik) maar als ik zie hoe goed ze bezig zijn heb ik het er maar wat graag voor over!

 
Quote:
Zou het niet voor alle boeren lonen om steeds meer direct de consument op te zoeken zodat ze daarmee hun marges enorm vergroten? En zou dat bij jullie kunnen naief of is dit voor jullie niet mogelijk?



Soms denk ik er wel eens over, maar het is ook een ander tak van sport waar geen ambities van mij liggen. De meeste boeren die hier wel voor kiezen, vinden het leuk om er een winkel bij te hebben en hebben vaak een kleiner bedrijf waardoor ze moeten kiezen of extra marge of er een baan bij nemen. Voor ons betekend dat we personeel in dienst zouden moeten nemen, want onze tijd is op. Biologisch worden kan financieel niet uit. Laat staan biologische acties zonder de meerprijs. Onze melkprijs is op dit moment 40 cent, vorig jaar om deze tijd 32 cent. Die 32 cent ligt in de buurt van het langjarig gemiddelde. Toch zijn er een hoop boeren op dit moment met betalingsproblemen. De kosten zijn de afgelopen jaren ook fors gestegen. Biomelk levert 8 of 10 cent extra op, ik weet het niet precies. Geef mij 20 cent extra en ik geef jou mooie melk (over een paar jaar 8) )

 
Ik ben heel erg blij met jou als gangbare boer op dit forum! Ik vind dat we niet biologisch moeten boeren maar LOGISCH moeten boeren! De tijd van het onderscheid tussen 'gangbaar' en 'biologisch' is wat mij betreft voorbij. Wat telt is dat we de bodem niet vernaggelen. Ik weet niet hoe jullie hierover denken, maar ploegen is voor mij funest voor de bodem. Bovendien worden er nu veel zwaardere trekkers ingezet dan pakweg 40-50 jaar geleden. Waarom is dat? Omdat de bodem verhardt, omdat we langzaam maar zeker woestijngrond aan het creeren zijn a.g.v. akkerbouw op basis van monoculturen! Daar gaat het om en het kan me niet schelen of je nu biologisch of gangbaar de bodem verknalt, we moeten hiermee stoppen. Menige beschaving is tenonder gegaan in het verleden a.g.v. bodemuitputting!

Mike

 
Quote:
Ik vind dat we niet biologisch moeten boeren maar LOGISCH moeten boeren!



Amen.
Quote:
Bovendien worden er nu veel zwaardere trekkers ingezet dan pakweg 40-50 jaar geleden.

Bij grondbewerkingen geldt inderdaad dat die zwaarder gaan dan x jaar terug ivm de achteruithollende bodemkwaliteit. Ook geldt, hoe meer hectares, hoe grotere capaciteit gewenst is. Ik heb eens uitgerekend hoeveel paarden we nodig hebben om de 1e snede in het zelfde tempo te maaien en toen kwam ik op 60 uit.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat boeren willens en wetens deze kan opgedrukt zijn. Willen we dat op grote schaal anders, dan zal er weer duidelijk meer van het inkomen aan voedsel besteed moeten worden. Of te wel, minder andere spullen kunnen kopen en als die andere spullen ook verantwoord gemaakt moeten worden, gaan daar ook de prijzen van omhoog. Een duurzame oplossing betekend volgens mij het einde van de wegwerp- en consumptiemaatschappij.

 
Wat me ook op is gevallen bij meerdere bezoeken aan boeren is dat ze boodschappen doen bij de supermarkt en niet meer eten van eigen land! Hoe krom is dat?

Mike

 
Quote:
Dank je pinklady dat je mij hoog inschat, jammer echter hoe jij denkt over gangbare boeren (en mij dus). Ik kom die gedachtegang hier wel vaker tegen. Net of gangbare boeren horentjes op hun hoofd hebben en zolang het maar geld oplevert bewust allerlei dingen doen die slecht zijn voor de energetische kwaliteit. De meeste gangbare boeren doen met veel liefde en toewijding hun werk. Ik moet wel erkennen dat helaas de energetische kwaliteit van de gangbare melk gemiddeld onder de norm is. Maar dit staat los van de liefde en toewijding, want deze is er bij de meest zeker! Als ik naar onze situatie kijk, dan is het omdat ik in deze materie geïnteresseerd ben, mijn man is veels te druk met al het werk om zelfs maar de tijd en energie te hebben om zich erin te verdiepen. En waarom zijn wij zo druk? Nou om een boterham te verdienen, moeten er gewoon veel uren gemaakt worden. Waarom moeten er zoveel uren gemaakt worden? Door regelgeving, stijgende kosten en nauwelijks stijgende opbrengsten, moeten boeren steeds meer kippen, varkens, koeien, aardappels, etc. telen en houden om het rond te krijgen. De marges zijn flinterdun. Wil je een nieuwe stal met meer ruimte voor de koeien en die arbeidsvriendelijker is, dat is best, maar dan moet je wel weer 20 koeien extra melken om de rente en aflossing te betalen. Wil je het bedrijf van je ouders overnemen, dat is best, maar dan etc.

Hoe zou dit alles komen? Hoe komt het dat burgers en boeren van elkaar vervreemd zijn? Of mag ik zelfs zeggen tegen elkaar opgezet zijn. Kijk maar hoe sommige (ex)-veggies tegen boeren aan kijken. Ik denk dat hier al genoeg topics over gaan om deze vragen te beantwoorden.

Dus koop vooral bioproducten, doe ik ook. Maar doe niet zo negatief over gangbare boeren, de mensen met hoorntjes op de kop werken ergens anders.


Oké, laat ik het anders stellen: ik heb niets tegen welke boer ook, maar ik heb wel iets tegen het geweld aandoen van eigen beesten door antibiotica of hormonen toe te dienen als dat niet nodig is of beesten te stallen op een niet-diervriendelijke manier. Dan kun je liefde en toewijding hebben voor je werk, je bedrijf, je stal, je koeien of wat dan ook, maar iets dat ik met mijn eigen lijf niet zou willen, wil ik ook niet dat een dier wordt aangedaan dat producten aan mij levert of voor mij sterft.

Maar los daarvan, mijn opmerking was juist om aan te geven dat ik best begrijp dat marktwerking en andere economische belangen een rol spelen. Zolang er vraag blijft naar plofkippen, blijven ook plofkippenboerderijen bestaan. Dus als andere mensen wel graag antibiotica en groeihormonen e.d. in hun eten willen: prima. Is hun zaak. Neemt niet weg dat ik me oprecht afvraag hoe zo'n boer liefde en toewijding voor zijn kippen of koeien of welk beest ook kan voelen, maar dat terzijde. Sterker nog, ik vraag me oprecht af hoe je als boer kunt rechtvaardigen dat je kippen er zo aan toe zijn. Dat dat veroordelend klinkt, begrijp ik heel goed. Desondanks is het meer bedoeld als een uitnodiging om het mij te laten begrijpen.

Misschien zouden boeren ook wel anders en/of beter willen voor hun beesten, dat kan ik niet inschatten. Het punt blijft voor mij dat het systeem op dit moment zo is dat het simpelweg niet loont (of in het verlengde daarvan: niet haalbaar is) om je koeien buiten te zetten om hun gezondheid te verbeteren, als je al preventieve maatregelen neemt om ze "gezond" te houden. Zie daar het "verschil" tussen biologische boer en gangbare boer: gechargeerd houdt gangbare boer koeien preventief gezond en wint dus nauwelijks of geen dierenartskosten door koeien buiten te zetten. Biologische boer gebruikt als het goed is geen preventieve antibiotica en wint wellicht wel aan dierenartskosten door koeien op het land te zetten. Voor biologische boer is het dus financieel interessanter om weidegang te bevorderen. Dat was mijn constatering en ik heb het idee dat je je daardoor als gangbare boer aangevallen voelt. Zo was het niet bedoeld. Het systeem is op dit moment zo, ongeacht of boeren nu in een bepaalde positie gedrukt zijn, er zelf voor gekozen hebben of een combinatie van beide. Des te beter begrijp ik namelijk waarom een niet-biologische boer (vergeet het onderscheid als je wilt: het gaat om wel of geen ziektepreventieve maatregelen) ervoor kiest om koeien NIET in de wei te zetten als dat extra geld kost.

Dat ik het graag anders zou zien en dat ik preventieve antibiotica en groeihormonen rotzooi blijf vinden, staat hier in principe redelijk los van.

 
Door je uitleg, klinkt het al veel beter Pinklady
Quote:
Dat ik het graag anders zou zien en dat ik preventieve antibiotica en groeihormonen rotzooi blijf vinden, staat hier in principe redelijk los van.



GROEIHORMEN ZIJN VERBODEN IN NEDERLAND!!!!! Preventieve antibiotica, wel die gebruiken we. Maar dan als we verwachten dat het fout gaat, dus hoe preventief dat is??? Lijkt me beter dan wachten tot het fout gaat. Wanneer doen we dat bv: bij een zware afkalving waar ook de nageboorte niet goed los komt, de ervaring ons leert dat baarmoeder ontsteking op de loer ligt. Preventieve koppelbehandelingen doen we niet. In de kippen- en varkenshouderij ligt dat anders.

Vergeet niet dat voor bv. de koeien er een hoop verbeterd is bij 50-100 jaar terug. In kleine donkere slecht geventileerde stallen stonden de dieren de hele winter vast. Veel boeren waren boer omdat dat in de lijn van verwachting lag, lang niet altijd omdat ze liefde voor het werk voelde. Varkens en kippen zijn van buitendieren binnendieren geworden. Vergelijk je de omstandigheden met toen ze nog niet zo lang binnen gehouden werden, dan is er ook voor die dieren veel verbeterd.

http://www.boerderij.nl/Varkenshouderij/Nieuws/2013/7/Vechtdal-Familiestal-failliet-1305115W/

 
Quote:
GROEIHORMEN ZIJN VERBODEN IN NEDERLAND!!!!!


Is het niet zo dat het 'medicijn' Cenbuterol in de veesector als verborgen groeihormoon is gebruikt, vanwege de anabole kwaliteiten van dit middel? Ik kan me herinneren dat dit in de jaren '80 in het nieuws was. Zijn dergelijke clandestiene praktijken niet nog steeds een feit?

Mike

 
Quote:
Zijn dergelijke clandestiene praktijken niet nog steeds een feit?

Wel aangezien dit niet aan de grote klok gehangen wordt, komt er wat giswerk bij mijn antwoord kijken. Ook omdat ik in Noord-Nederland woon (ver van Belgie). Ik denk dat sommige vleesveehouders( runderen) dit gebruiken. De boetes zijn mega hoog, dus mij niet gezien. Meestal komt het binnen via Belgie niet zelden via de veevoerhandelaar. Volgens een handelaar kon hij het zo zien als hij bij iemand kwam. Had die boer alleen maar mooie uniforme dieren, dan had hij met zijn geoefend oog geen test meer nodig.

Hoe de controles nu zijn weet ik niet, een haarmonster geeft natuurlijk een betere uitslag dan een urinemonster. Ik denk dat er vast nog wel gedrogeerde dieren rondlopen ja. Uitwassen noem ik dat en gelieve niet bij mij neer te leggen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan