Quote:
Dank je pinklady dat je mij hoog inschat, jammer echter hoe jij denkt over gangbare boeren (en mij dus). Ik kom die gedachtegang hier wel vaker tegen. Net of gangbare boeren horentjes op hun hoofd hebben en zolang het maar geld oplevert bewust allerlei dingen doen die slecht zijn voor de energetische kwaliteit. De meeste gangbare boeren doen met veel liefde en toewijding hun werk. Ik moet wel erkennen dat helaas de energetische kwaliteit van de gangbare melk gemiddeld onder de norm is. Maar dit staat los van de liefde en toewijding, want deze is er bij de meest zeker! Als ik naar onze situatie kijk, dan is het omdat ik in deze materie geïnteresseerd ben, mijn man is veels te druk met al het werk om zelfs maar de tijd en energie te hebben om zich erin te verdiepen. En waarom zijn wij zo druk? Nou om een boterham te verdienen, moeten er gewoon veel uren gemaakt worden. Waarom moeten er zoveel uren gemaakt worden? Door regelgeving, stijgende kosten en nauwelijks stijgende opbrengsten, moeten boeren steeds meer kippen, varkens, koeien, aardappels, etc. telen en houden om het rond te krijgen. De marges zijn flinterdun. Wil je een nieuwe stal met meer ruimte voor de koeien en die arbeidsvriendelijker is, dat is best, maar dan moet je wel weer 20 koeien extra melken om de rente en aflossing te betalen. Wil je het bedrijf van je ouders overnemen, dat is best, maar dan etc.
Hoe zou dit alles komen? Hoe komt het dat burgers en boeren van elkaar vervreemd zijn? Of mag ik zelfs zeggen tegen elkaar opgezet zijn. Kijk maar hoe sommige (ex)-veggies tegen boeren aan kijken. Ik denk dat hier al genoeg topics over gaan om deze vragen te beantwoorden.
Dus koop vooral bioproducten, doe ik ook. Maar doe niet zo negatief over gangbare boeren, de mensen met hoorntjes op de kop werken ergens anders.
Oké, laat ik het anders stellen: ik heb niets tegen welke boer ook, maar ik heb wel iets tegen het geweld aandoen van eigen beesten door antibiotica of hormonen toe te dienen als dat niet nodig is of beesten te stallen op een niet-diervriendelijke manier. Dan kun je liefde en toewijding hebben voor je werk, je bedrijf, je stal, je koeien of wat dan ook, maar iets dat ik met mijn eigen lijf niet zou willen, wil ik ook niet dat een dier wordt aangedaan dat producten aan mij levert of voor mij sterft.
Maar los daarvan, mijn opmerking was juist om aan te geven dat ik best begrijp dat marktwerking en andere economische belangen een rol spelen. Zolang er vraag blijft naar plofkippen, blijven ook plofkippenboerderijen bestaan. Dus als andere mensen wel graag antibiotica en groeihormonen e.d. in hun eten willen: prima. Is hun zaak. Neemt niet weg dat ik me oprecht afvraag hoe zo'n boer liefde en toewijding voor zijn kippen of koeien of welk beest ook kan voelen, maar dat terzijde. Sterker nog, ik vraag me oprecht af hoe je als boer kunt rechtvaardigen dat je kippen er zo aan toe zijn. Dat dat veroordelend klinkt, begrijp ik heel goed. Desondanks is het meer bedoeld als een uitnodiging om het mij te laten begrijpen.
Misschien zouden boeren ook wel anders en/of beter willen voor hun beesten, dat kan ik niet inschatten. Het punt blijft voor mij dat het systeem op dit moment zo is dat het simpelweg niet loont (of in het verlengde daarvan: niet haalbaar is) om je koeien buiten te zetten om hun gezondheid te verbeteren, als je al preventieve maatregelen neemt om ze "gezond" te houden. Zie daar het "verschil" tussen biologische boer en gangbare boer: gechargeerd houdt gangbare boer koeien preventief gezond en wint dus nauwelijks of geen dierenartskosten door koeien buiten te zetten. Biologische boer gebruikt als het goed is geen preventieve antibiotica en wint wellicht wel aan dierenartskosten door koeien op het land te zetten. Voor biologische boer is het dus financieel interessanter om weidegang te bevorderen. Dat was mijn constatering en ik heb het idee dat je je daardoor als gangbare boer aangevallen voelt. Zo was het niet bedoeld. Het systeem is op dit moment zo, ongeacht of boeren nu in een bepaalde positie gedrukt zijn, er zelf voor gekozen hebben of een combinatie van beide. Des te beter begrijp ik namelijk waarom een niet-biologische boer (vergeet het onderscheid als je wilt: het gaat om wel of geen ziektepreventieve maatregelen) ervoor kiest om koeien NIET in de wei te zetten als dat extra geld kost.
Dat ik het graag anders zou zien en dat ik preventieve antibiotica en groeihormonen rotzooi blijf vinden, staat hier in principe redelijk los van.