Klachten in relatie tot gevoelige tanden/tandvlees

johan30

New member
Hoi allemaal,

Ik zit met iets waar ik even geen raad mee weet.
Ik zit al jaren met zodanige gevoelige tanden / tandvlees dat ik alles door het midden eet en drink.
Vooral koud water aan de linkerkant is not done!

Conclusie bezoek(en) aan de tandarts: zenuw moet eruit, oftewel een wortelkanaalbehandeling.
De gevoeligheid linksonder heeft volgens de tandarts te maken met de zenuw, deze zit erg dicht tegen de vulling aan.
Daarnaast heb ik op die plek te maken met teruggetrokken tandvlees.

Echter heb ik zelf deze aanpak uitgesteld omdat de aanpak de zenuw dood en tot heden het alleen nog maar 'gevoeligheid' betreft.

Echter zit ik met schildklier problemen en sinusitis (en tal van andere klachten) en vraag ik me af in hoeverre het probleem
in de mond bijdraagt aan mijn klachten? Maw, in hoeverre draagt het bij aan verstoringen in het lichaam.

Overige info;
- Sinds een jaar gebruik ik parodontax zonder fluoride. Hiermee is de gevoeligheid wel iets verergerd.
- Oil pulling met kokosolie resulteert bij mij in een aantal dagen ziek zijn. Flinke detox reactie denk ik. Hierdoor voor nu even geen oil pulling voor mij. :)

Herkent iemand het probleem? Wat zouden jullie doen; wortelkanaalbehandeling?

Verneem graag jullie reactie.
 
Johan,

De schildklier kan bij sommige mensen ook gaan stuiteren als ze te veel jodium binnen krijgen. Ik denk dus niet dat jij ziek werd van het ontgiften van de oil pulling maar van je schildklier die op hol sloeg. Probeer de oil pulling eens met olijfolie (je moet wel even wennen aan de smaak wat vaker een nieuwe slok nemen helpt ook dan is de olijf smaak minder erg).

Je tanden hebben naast calcium ook fosfor nodig om de calcium erin te krijgen. Bij mij heeft dit goed geholpen. Al waren mijn tanden volgens mij gewoon gevoelig (zijn ze misschien nog wel) omdat er een gaatje zit (is nu nog alleen maar klein). Ik heb er wel last van gekregen bij andere tanden maar nu ik het minder doe wordt dat ook weer minder komt door de bica erin maar dat moet er ook in zitten om troep uit je tanden te halen).

Een druppel lugols jodium op mijn zelfgemaakte tandpasta helpt mij ook goed, maar voor jouw schildklier lijkt me dat niet handig.
 
Ik had ook vaak last van gevoelig/teruggetrokken tandvlees, maar ik heb er nu al een tijdje geen last van. Misschien komt het omdat ik al een tijd m'n tanden poets met alleen bica. Kun je ook eens proberen.
 
een bezoek aan een biotandarts kan waarschijnlijk beter duidelijkheid verschaffen. Zoek maar op de site van de nvbt. Let dan wel op, met welke testmethode de tandarts werkt. Ik weet dat jouw vraag met de vegatest beantwoordt kan worden, veel van de andere testen die erop staan ken ik niet.
 
Dank allemaal!

Kaaskanlekkerzijn, ik ga het eens proberen met olijfolie. Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht! :)

Mark, wat kan ik me daarbij voorstellen, gewoon bica op je tandenborstel gooien en poetsen? Schuurt dat niet?

Naief, in mijn zoektocht naar antwoorden ook op dit forum kwam ik http://www.biologischetandarts.nl tegen.
Ik ga eerst met de andere tips beginnen, en zal daarna overwegen of een bio tandarts eventueel van meerwaarde kan betekenen.

Nogmaals dank!
 
Johan, ik doop m'n tandenborstel die ik eerst een beetje nat heb gemaakt in de bica en dan poetsen maar. Volgens mij had lievergezond ooit info geplaatst over welke materialen het meeste en het minste tanderosie veroorzaakten en bica was geloof ik op water na, het minst eroderend.

Tandpasta veroorzaakt meer tanderosie over het algemeen.
 
Johan,

Ik gebruik dit als tandpasta: http://www.eetgoedvoeljegoed.nl/zelf-tandpasta-maken-natuurlijk-en-goedkoop/

2 el zachte kokosolie
2 el bicarbonaat
Groen steviapoeder naar smaak (optioneel)
10 druppels pepermuntolie
1/4 tl fijngemalen Keltisch zeezout
10 druppels Mineralenconcentraat als Concentrace

de stevia, pepermuntolie en mineralenconcentraat laat ik weg. Ik was zo nu en dan ook mijn tanden met een capsule geactiveerde kool, die capsule wel kapot bijten natuurlijk en een beetje water in je mond is ook wel handig om het poeder op te vangen. Je krijgt er ook goed tandplak mee weg. Ik laat het daarna ook nog in mijn mond rond gaan om viezigheid en verontreinigen op te nemen en daarom spoel ik het dan ook niet echt uit.

Het mondwater uit het filmpje uit mij vorige post kan ik je ook echt aanbevelen en als je het niet zo belachelijk vaak gebruikt als ik in het begin heb gedaan dan krijg je er ook niet meer last van dan bij je tandenpoetsen met bica (denk ik).
 
Dank! Dat ga ik eens proberen. Ik zal ook de stevia, pepermuntolie en mineralenconcentraat weglaten om eventuele klachten te voorkomen.
Koop je die geactiveerde kool capsules of maak je deze zelf? Ik neem aan dat je het na de reiniging uitspuugt?

Ik heb vanochtend oil pulling (3 minuten) gedaan met olijfolie. Ik kreeg vrijwel direct daarna pijn in de benen (fibromyalgie klacht). Dat komt vast door de rommel die vrij komt. Zoiezo reageer ik snel met klachten na detox supplementen/voeding en dingen zoals oil pulling. Ik heb het gevoel dat mijn lichaam vol met (toxische) stoffen/metalen zit!
 
Ik heb deze geactiveerde kool, http://www.iherb.com/Nature-s-Way-Charcoal-Activated-280-mg-100-Capsules/1846. Je kan het ook in Nederland kopen maar de tabletjes die ik een keer thuis nog had gevonden smaakten verdacht zoet en er kwam amper kool uit dus die zou ik niet nemen.
Ik spuug het naderhand uit, ik zou het ook sowieso ook niet doorslikken als je niet aan de rees bent en niet verstopt wilt raken. Wel spoel ik mijn mond daarna niet echt uit om de kool nog een tijd te laten zit tussen mijn tanden, bij de tandvlees rand en op mijn tong om daar nog van alles op te nemen. Als je de volgende ochtend eet gaat het laatste restje zwart weg. Je ziet ook dat je tong minder wit wordt in de loop van de tijd en dat er minder koolstof op andere plekken blijft zitten. Het vergt in het begin wel wat oefening om het poeder binnen te houden (nadat je de capsule hebt kapot gebeten) maar het wendt snel.

Ik laat de stevia, pepermuntolie en mineralenconcentraat alleen maar weg vanwege financiële redenen. De mineralenconcentraat is denk ik wel handig om meer mineralen in je tanden te krijgen en de pepermuntolie heeft ook wel nut. De stevia is volgens mij alleen voor de smaak.
 
Ik was net bij de tandarts; volgens haar zorgt het drinken van appelazijn voor tanderosie.

Is dit zo?


Ik poets trouwens over het algemeen met de groene variant van de Weledatandpasta met keltisch zeezout. Heel soms bica erbij.
 
Als je slechts een dunne glazuurlaag hebt kan dit zeker. In dat geval door een rietje drinken.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan