Kippen

Iklustvet

New member
Ik wil graag kippen, het hok is besteld, de plaats is vrijgemaakt. Maar nu ben ik de kippen zelf aan het zoeken en dat blijkt nog niet zo simpel. Ik vind maar een persoon die biologisch opgekweekte kippen verkoopt maar die zijn wel gevaccineerd. Hier zijn vast wel mensen met kippen, hoe doen jullie dat? Ik zoek er 10.

 
Ik heb mijn kippies hier vandaan. De boer is biologisch, maar ik heb geen idee of de kippen ingeënt zijn. Ik wist niet eens dat je kippen ook zou kunnen laten enten.

Mijn kipjes hebben een binnenhok van een paar meter en een uitloop gedeelte van 5 bij 4 meter. (cq onze patio/tuin). Binnen een half jaar hebben ze alles wat groen was opgevreten. Alleen mijn hedera heg staat nog. Ik gooi in de winter per dag meer groenvoer neer dan dat ze aan eieren opbrengen :? En de dames blieven niet alles hoor. Gelukkig kunnen we nu weer buiten groenvoer plukken.

Ik heb trouwens kriel Wyandottes. Ze zijn erg leuk, maar wel snel broeds. Ik heb er nu één die is half februari gaan leggen, na 5 eieren werd ze alweer broeds, en dat duurt alweer bijna een maand. Best balen want ik eet alleen de rauwe eieren van mijn eigen kippen. En ik heb er nog maar twee. Als we gaan verhuizen wil ik een erfje om mijn huis waar ze los kunnen scharrelen. En een haantje, die de dames tam houdt. Eén van de dames vond het een paar maanden terug nodig mijn lievelingskippie op te vreten. Ze durfden met de sneeuw niet naar buiten en zijn zich waarschijnlijk gaan vervelen. Wat tot pikken heeft geleid. En bloed maakt kippen moordlustig. Pas maar op 8O

Ik zie trouwens dat je uit België komt. Wellicht iets te ver rijden.

 
Nou Barbamama, het zijn dus pittige beesten! Als ik ga verhuizen wil ik ook graag kippen, maar blijkbaar hebben die beesten een hoop pretenties ;-) Nou ja heeft ook wel zijn charmes toch?

 
@Barbamama

Ik geef mijn 4 kippen al jaren gemengd graan, maar heb opgevangen dat groenvoer veel beter is. Wat geef jij ze precies en waar haal je dat vandaan?

Als een kip broeds is kan je deze toch gewoon van het nest afhalen en de eieren weghalen? Een broedse kip met de kont in koud water schijnt de broedsheid er snel uit te halen. Of een dag of 2 in een juten zak doen zonder eten en drinken. Niet erg natuurlijk en kipvriendelijk maar wel effectief schijnt. Zelf deze methodes nooit toegepast. Een broedse kip haal ik gewoon telkens van het nest af en neem de eieren mee.

 
Een keertje ver rijden vind ik niet erg hoor. Ik wist dat ook niet dat kippen ingeent werden maar ik zie het in alle advertenties staan. Of ze dan ook echt gevaccineerd zijn weet je natuurlijk nooit? of zou je bij een kip ook een dierenpaspoort krijgen? Weet ook niet of het veel kwaad kan maar het is vast beter van niet! Als je geen gevaccineerde kippen wil moet je denk ik zelf eieren uitbroeden maar dan heb ik dit seizoen geen leggende kippen meer. Ja ik weet het, kippen maken alles kaal, we hebben een grote ren voorzien maar ik wil ze niet los in de tuin laten lopen, we hebben een tuin met borders en ik ben met een moestuingedeelte bezig, daar kan ik die kiekens niet in gebruiken ;-)En ze kunnen ook onder de heg door naar de buren en de straat.

Ik eet ook rauwe bio-eieren uit de winkel (ik heb geen schrik voor salmonella, als ik dat krijg zal ik het heus wel overleven) maar ze zijn veel te duur voor de slechte kwaliteit die het eigenlijk is. Er gaan hier op een dag gemakkelijk 10 eieren doorheen en ze kosten bijna 3 euro per 6 eieren. Tel maar uit! Ik heb wel altijd vrij veel afval, met kleine kinderen die de ene dag grote honger hebben en de andere dag amper eten gooi ik steeds goed biologisch eten weg dat prima kan dienen voor kippen, en die eieren moet ik dan duur kopen dat is toch een beetje te krom!

 
San schreef
Quote:
Nou Barbamama, het zijn dus pittige beesten!



Ja vergis je niet in kippen hoor, daar zit best pit in. Mijn Siamezen gaan er met een boogje om heen. Ik geef ze elke dag een handje graan en wat levende meelwormen en gedroogde rivierkreeftjes. (welkoop). Verder paardenstekken, muur, madeliefjes, brandnetel, zevenblad/ kleefkruid etc en van alles dat groen is dat van de groentetuin komt (dit prop ik in zo'n ijzeren balletje wat je kunt ophangen). Zodat ze het er zelf uit kunnen scheuren. Ik begreep dat bv geplukt gras blijft hangen in de krop, maar als ze zelf gras grazen dit wel goed gaat. Zo hebben we vorig jaar een grasmatje gekocht voor de prinsesjes. Voor het goed en wel aan geslagen was, hadden ze het met wortel en al op :lol: Nu hebben ze hun eigen zwarte aarde graafbak, nog even en ze gaan onder de schutting door, hihihi.

In de winter geef ik ze een krop sla of gemengde sla die over is of gesneden soepgroente of appelschillen. (ik geef niets gekookt). Ook eten ze graag spinnen/ wormpjes/ mieren/ vliegjes etc Alles wat langs komt zeg maar. Eventueel zelfs muizen hoorde ik.

Dat broeds zijn is wel vervelend, vooral voor het kippie. Ik haal haar consequent van het nest en doe de legbak dicht. (Zodra ze broeds zijn leggen ze hier geen eieren meer, maar pikken wel de eieren van de andere kippen). Dan gaat ze wel aan de scharrel. Maar even goed is ze nu al een maand broeds. Vorig jaar deden we de broedse kippen apart in een opgehangen gaas bak, zodat de buik afkoelt. Vaak was het binnen een paar dagen over. Maar het ziet er zo sneu uit. (hetzelfde voor zo'n jutezak, dat zou ik niet kunnen hoor). Kippen in een bak water dompelen hebben we al meerdere malen gedaan, zelfs soms tot vijf keer tijdens een broedse periode. Het verkorte niet echt de duur. En het is nu en zeker een maand terug nog veel te koud om als kip met blote buik en een natte gat rond te scharrelen. Ook in een gazen kooitje ophangen vond ik nog te koud, maar sinds het weekend hangt onze broedse dame nu hoog. Lekker windje langs haar buik. Hoop dat ze snel weer broeds af is.

 
@Iklustvet

Waaruit maak je op dat de bio eieren van slechte kwaliteit zijn?

@Barbamama

Oja, als ze broeds zijn leggen ze geen eieren. Dat was ik even vergeten. ;-)

Bedankt voor de voedertips! Ik ga wat meer groenvoer geven. Deed ik al wel maar niet zoveel, eigenlijk alleen muur. Mar ik gooide dat dan zo in het hok. Was in notime op. Wat is het voordeel van zo'n opgehangen bal? Dat het niet vies wordt?

En tot slot. Waarom geen gekookt spul? Is dat slecht voor ze? Ik leeg altijd mijn borden en pannen van het avondeten in het kippenhok. Zeker als er nog vettige resten in zitten vinden ze dat heerlijk. Gehaktballetjes (als ze over zijn) wordt letterlijk om gevochten.

 
Een bio-ei komt van een kip die altijd hetzelfde eet, geen insecten geen gras etc etc. Dat kun je niet vergelijken met een ei van een kip die een écht leven heeft.

 
Mee eens, maar ik zou dat graag zien in een analyse van de voedingsstoffen in een ei. Hoeveel scheelt het werkelijk?

 
Hoi Iklustvet,

Ik heb eigen kweek Marans kippen, geboren op 26-11-2012.

Helaas heb ik er geen 10 voor je, of je moet wachten op de zomer, dan komen er vast weer kuikens.

De Maranskip is erg sociaal, heel rustig en legt prachtige donkerbruine salmonella vrij eieren.

Dit kippenras is een aanrader.

Moondust, dat scheelt de wereld, eens een ei van je eigen kip en je lust ook die biodingen niet meer :-)

 
Ik eet bio eieren en eieren van eigen kippen door elkaar, maar heb nog nooit op de smaak gelet. Er is me in ieder geval niets opgevallen.

 
@moondust

Mijn dames lopen vrij en blij en dat proef je vooral aan de dooier.

Veel voller van smaak en mooi donkeroranje van kleur.

Zodra de dames in de rui gaan en de eieren minder worden, ben ik wel eens op bio eieren aangewezen.

Mijn man proeft het gelijk. Gewoon niet zo lekker als onze eigen eieren.

Welke kipjes heb jij?

 
Geen idee welke kippen ik heb. Ik heb ze tegelijk met het hok gekregen. Het zijn middelgrote kippen, roodbruin en op de rug lichtbruin. Ze hebben een hok van 2m2 en een ren van 2 m2. Ik kan ze helaas niet buiten laten scharrelen. Ik geef ze gemengd graan, onze etensresten en groente- en fruitafval en in het voorjaar en de zomer ook legkorrel, muur (beetje maar) en slakken. Dooiers zijn gewoon geel en zeker geen donkeroranje. Ik heb eens gelezen dat de donkeroranje kleur komt van het groenvoer dat ze eten.

 
Moondust,

Dat klopt, ze lopen vrij en blij op t erf en door de wei.

Ze eten van alles naast de legkorrel.

In de winter krijgen ze omdat er weinig torretje en slakjes enzo zijn een handje strooivoer voor t vet en de eiwitten.

Fruit en vooral vlierbessen vinden ze erg lekker. Wat oud brood en verder scharrelen maar.

Al krabben ze de hele achtertuin overhoop, ze blijven leuk, onze dames.

 
Bij mij lopen er bruine Brahma`s op het erf rond, zijn mooi groot en erg mak. Eten echt van alles vooral vlees. Vandaag hebben ze de resten gans tot zich genomen die de hond niet meer op kon :lol:

De eieren zijn knal oranje en het eiwit is ontzettend dik en lekker.....

Als je wil kan ik rond de zomer wel kuikens voor je regelen maar dan heb je volgend voorjaar pas eieren.

 
Quote:
(ik heb geen schrik voor salmonella, als ik dat krijg zal ik het heus wel overleven)



Ik ben juist wel bang voor salmonella. Mijn moeder is toen ik tiener was met loeiende sirenes in coma naar het ziekenhuis gebracht. Salmonella vergiftiging en daardoor uitgedroogd. Volgens haar is door die salmonella haar hele spijsvertering vernietigd. Al die klachten die ze nu heeft, komen daar vandaan. Nu vind ik dat erg kort door de bocht, want inmiddels heb ik bijna dezelfde klachten. Helaas kreeg ik doordat ik mijn moeder verzorgde zelf ook die salmonella vergiftiging, gelukkig wisten we toen wat het was). Wie weet komen mijn spijsverteringsklachten in principe ook daar vandaan. Heeft moeders toch weer gelijk :( Overigens kreeg zij het waarschijnlijk door het eten van softijs.

Ik eet ook biologische eieren uit de winkel. Bij ons gaat er met 5 gezinsleden bijna een doos van 10 doorheen. Gelukkig ben ik heel slecht in rekenen en heb ik een gat in mijn hand, hahahaha. Ik wil niet eens weten wat ik betaal, ik heb ze toch nodig.

Ik heb nooit gekookt eten aan de kippen gegeven, volgens mij zouden ze het best lusten. Alhoewel het zijn net kinderen. Het voelt voor mij vreemd een kip iets gekookt te geven, net als brood. In het wild......

@Moondust
Quote:
Wat is het voordeel van zo'n opgehangen bal? Dat het niet vies wordt?



Dat korfje vind ik handig omdat ze zo zelf hun voer afscheuren, in kipklare stukjes. Als er soms iets op de grond valt schrokken ze het heel naar binnen. Zo ook lange slieren gras of muur. Dit kan een bal vormen van onverteerd voer, waardoor het gaat rotten. Dat wordt dan einde kippie. Je zou het ook in kleine stukjes kunnen knippen.

 
Als je goed gezond bent hoef je niet bang te zijn voor salmonella. Bovendien kan het overal in zitten niet alleen in rauwe eieren. In biologische eieren schijnt salmonella niet voor te komen. Het komt ook vooral op de schaal voor, niet in het ei zelf, dus eieren niet stuktikken op het glas waaruit je drinkt zou al moeten helpen. De eieren eerst wassen ook.

Ik ben wel van plan gekookte rijst bijv aan de kippen te geven (mag je ook niet composteren ivm ratten), en brood ook. Ik weet niet in hoeverre een kip een wild dier is maar een kip wordt toch al vele jaren op het boerenerf gehouden en ik kan me niet voorstellen dat mensen vroeger een korst brood weggooiden omdat het voor een kip niet natuurlijk zou zijn.

 
Tja, goed gezond. Dat dacht ik te zijn. Vijftien jaar vegetarisch en biologisch eten, vooral veel rauw ook. En vooral heel veel noten. Ondertussen mijn bijnieren en spijsvertering naar de knoppen. Ik durf niet meer te zeggen dat ik gezond ben. Ik ben gelukkig nooit ziek, dus toch gezond?? In ieder geval zal ik mijn biologische eieren even wassen voor ik ze dan rauw door mijn yoghurt meng.
Quote:
dus eieren niet stuk tikken op het glas waaruit je drinkt zou al moeten helpen.



Rauw uit een glas....gruwel. En dan zo op drinken??

Ik denk dat kippen best blij worden van rijst en brood en andere voedselresten. In ieder geval een stuk goedkoper. Ik heb vaak mijn afval al in de groene bak gekieperd en vergeet gewoon de kippen...In plaats van een stukje gras geef ik ze een eigen composthoopje :lol: Ik blij, kip blij, compostbak blij!

 
op Marktplaats zijn genoeg kippen te vinden, kijk daar maar eens.

Ik heb een allergaartje kippen, 1 zilvergezoomde haan en 4 zilvergez.krielhennen Wyandotte, 1 grote Columbia Wyandotte, 1 Barnevelder, 3 Noordhollandse Blauwe en 1 kriel patrijs Wyandotte. Bij mij krijgen ze al het groente afval, beetje oudbrood van mijn moeder, soms visafval, soms wat extra vet (roomboter of rundvet), strooikorrel en gemengde korrel. Gemalen eierschalen en tarwe die ik laat weken in wei en paar dagen laat kiemen, zodat er kleine groene sprietjes aan zitten. Verder hebben ze een aardig stuk tuin en van de winter los gelopen door heel de tuin.

 
Barbamama

Je kunt beter alleen eidooier rauw eten en niet rauw eiwit hoor

Schreef onder het topic rauwe eieren,of eieren,een stukje dat rauw eiwit niet goed verteerbaar is

Rauw eigeel wel,en rauwe melk isweer beter te verteren samen met een eidooier.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan