kinderen en voeding

clara

New member
Hallo allemaal,

Er is mij verteld dat er een special topic is over WAPF en kinderen, maar ik heb het niet kunnen vinden. Wel veel andere dingen gelezen over kinderen en gezondheid hier. Wat ik erg schokkend vond om te lezen was dat kinderen geboren kunnen worden met een bijnieruitputting als erfenis van hun moeder. Ik maak me nu heel erg zorgen om mijn kinderen, vooral ook omdat ze hier en daar al sporen vertonen van de klachten waar ik mee kamp :cry:

Dus ik wil snel aan de slag met gezonde voeding. Hoe werkt dat voor kinderen? Ik neem aan dat de verhoudingen anders liggen? Zijn er bepaalde supplementen die je ze kunt geven? Wat als je kieskeurige eters hebt? Wat is een goed menu voor jonge kinderen. Wat eten jullie kinderen? Lukt het om ze helemaal volgens WAPF te laten eten?

Kortom, een hoop vragen! :) Ik ben erg benieuwd. En als iemand dat topic weet, waar dit misschien allemaal in wordt uitgelegd, dan hoor ik dat ook graag!

:D

 
Misschien is het leuk om in dit topic tips en trucs en recepten uit te wisselen?

Ik zal beginnen met een paar 'snel klaar' dingen die ik mijn zoontje (20 mnd) regelmatig voorzet.

1. Roerei bestaande uit 3 eieren, een geraspte zoet aardappel, beetje zout en boter. Als het klaar is laat ik er nog een royale klont boter overheen smelten. Sowieso probeer ik aan alles wat ik hem geef boter of kokosolie toe te voegen.

2. Koude zelfgemaakte Leverworst (recept van Mike op de website van Poekie), vloeibaar gemaakt en opgewarmd met wat bottenbouillon. Zo leert hij lever eten.

3. Smoothie bestaande uit 2 rauwe eieren, een banaan, flinke scheut kokosolie en kefir (of karnemelk/yoghurt).

 
Dat is inderdaad wel een leuk idee. Die andere topics gingen meer de ideologische kant op (het belang van thuisblijfouderschap e.d.) waar ik het op zich wel mee eens ben, maar een topic over praktische zaken is ook erg welkom, wat mij betreft. Want hoe ga je er mee om als de juf van je kind vraagt of je haar weer gewoon brood mee wil gaan geven want "al die losse maaltijden zijn zo onpraktisch en het duurt te lang om op te eten voor haar". :roll:

Ik maak nu vaak een boekweitpannekoek met heel veel ei en heel weinig boekweit en veel kokos en roomboter. En smoothie met kokosmelk en besjes, appel en sinaasappel.

 
Wat flauw zeg, dat de juf dat zo zegt. Wat als ze nu een glutenintollerantie zou hebben? (Die ga ik echt wel aanwenden voor mijn dochter t.z.t, want voor je het weet wordt er een stuk brood ingepropt).

Eventueel kun je ook nog kijken naar kokosmeel. Ik weet niet wat de prijs daarvan is, maar volgens mij kun je daar ook prima pannenkoekjes van bakken.

 
Ze hebben maar 20 minuten om te eten en te drinken 's ochtends. En mijn dochter eet langzaam. En ze eten in een kring, dus niet aan tafel waar je je bakje groente op kan zetten. Dus ik snap enerzijds de opmerking van de juf wel. Al die andere kinderen zitten aan praktische knijpzakjes en pakjes, dus ze valt nogal op.

Glutenintolerantie...ik denk dat ze dan verwachten dat je van dat extreem bewerkte dure "brood" koopt of een rijstewafel mee geeft (over rijstewafel hoor ik trouwens wisselende berichten, van te bewerkt tot kan geen kwaad).

Overigens ben ik blij dat ze tussen de middag gewoon thuis eten. Kan ik het lekker zelf vers maken.

Kokosmeel is niet zo heel duur, 1.89 bij de jumbo voor een halve kilo. Dat amandelmeel is veel duurder (en bevat volgens mij fytinezuur).

Ik ben wel benieuwd hoe andere ouders van schoolgaand kinderen hier mee omgaan. Want je hebt ook nog al die festiviteiten als paas/kerst/voorlees/konings-ontbijt/lunch. Geven jullie je kind dan een eigen bakje mee?

 
@ Clara

Moest de juf zich een keer goed gaan verdiepen in de relatie tussen voeding en het gedrag van sommige kinderen in de klas die uit standaard knijppakjes en zakjes eten, dan zou ze allicht een andere opmerking gaan plaatsen en wat minder werk met kinderen met gedragsproblemen hebben.

Niets van aantrekken is mijn boodschap en probeer de andere ouders motiveren om ook een keer creatief op dit vlak te zijn. Het is in het belang van de kinderen trouwens.

Op dat vlak mag ik van de juf van onze zoon hier niet klagen. Sinds hij geen producten meer op basis van tarwe en koeienmelk meer nuttigt is hij in enkele dagen tijd veranderd van een teruggetrokken kind in een heel opmerkzaam en grappig manneke. Hij loopt soms te zingen in de klas. De juf kwam zelfs vragen wat ik gedaan had om hem zo te krijgen :lol:

 
Ik heb haar ook uitgelegd waarom ze dit eten mee krijgt. Maar het komt gewoon niet aan Deze juf heeft overigens zelf suikerziekte maar zegt letterlijk zich "er niets van aan te trekken" omdat "je wel een beetje moet kunnen genieten in het leven". Ik ben de enige ouder die zijn/haar kind gezond laat trakteren. Viel ook totaal niet in de smaak bij de kinderen ("ik lust geen fruit"). Toen ook al vond deze juf dat mijn eigen schuld : "op een verjaardag mogen ze toch wel iets lekkers?!". Ik blijf het echt heel raar vinden dat kinderen al op deze leeftijd geprogrammeerd worden dat ongezond eten iets is waar je jezelf mee kunt verwennen, als beloning. Alsof je niet van iets gezonds kunt genieten.

 
Mijn dochter trakteert deze keer op een stuiterbal, heb geen zin meer in die lange gezichten na al mijn inspanningen. Dat riedeltje over 'af en toe iets lekkers' (lees suiker) komt me mijn strot uit, die zogenaamde uitzonderingen lopen de spuigaten uit, 30 verjaardagen per jaar alleen al in de klas, dan nog sint, kerst, pasen, alle verjaardagen van familie en andere feestelijkheden die niet zonder suiker schijnen te kunnen worden gevierd, tel uit je winst.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom kinderen op school iets moeten eten. Ze hebben toch ontbeten en komen 3,5 uur later thuis lunchen? Een bekertje drinken zou toch voldoende moeten zijn? Ik geef ze vaak een sneetje zuurdesem speltbrood met dik roomboter mee, maar zouden ze dat niet eten dan aten ze tussen de middag thuis wat meer soep en ei.

Heb veel moeite met schoolfeestjes/activiteiten, die altijd gepaard schijnen te moeten gaan met knakworsten en wafels/chocolade/snoep, maar geef ze (nog) geen eigen bakje mee. Tijdens het nationaal schoolontbijt wel altijd roomboter trouwens, dan hebben ze nog iets goeds.

 
Wat een raar verhaal hoor clara. Nou succes voor die juf, die komt zichzelf dan wel tegen. Ik kan me verbazen over die dwarse mensen. Ik dacht dat het trouwens tegenwoordig zo goed als verplicht was, om gezond te trakteren op school? Of geldt dat niet voor de basisschool? Wel ernstig hoor, dat die kinderen geen fruit lusten... Tegenwoordig moet het altijd maar genieten zijn, niet op teveel dingen letten want dan "maak je het jezelf moeilijk", etc. Ik zou iig duidelijk maken hoe jij er over denkt, en dat je dochter eet wat jij haar meegeeft, en niks anders, en dat de rest zelf maar moet weten wie er wat eet.

 
Ja die gezonde traktatie heeft wel de officiële voorkeur, maar tegenwoordig nemen ze de traktatie mee naar huis. Hoe dat zo gekomen is weet ik ook niet. Maar dat is wel een hele toer om daar iets gezonds mee te doen. In de praktijk komt het er op neer dat ze of met een zakje snoep en eventueel een prul thuiskomen of met een zak chips en een prul. Heel soms bakken de moeders zelf een cupcake, versiert met kleurstof en chemische balletjes/bloemetjes. Zelfs op de peuterspeelzaal was dat nauwelijks beter. Als je daar iets van zegt komt het weer een keer in de nieuwsbrief te staan, dat de voorkeur uitgaat naar non-food(prul) of gezonde traktatie.

 
Beste Clara,

Op onze basisschool hanteren ze 2 maal in de week een fruitdag en suikervrije drankjes. Zelfs fruitsap mag niet meer.

Laten we hopen voor de juf dat ze verder geen complicaties krijgt. Hier ook al ervaren dat sommige juffen alleen maar voor zich en niet naast zich kijken. Gelukkig zijn er nog altijd uitzonderingen op dit vlak trouwens en dan refereer ik naar de inspanningen van Mike in het bijzonder.

 
Dat is een goed idee. Misschien kan ik dat ook voorstellen. ik vind het heel begrijpelijk dat ook fruit"sap" verboden is, dat is zelden puur sap en bevat vaak suiker, en daarnaast zijn ook pakjes 'pure' appelsap niet goed voor kinderen (de snelste manier om ze aan de diarree te krijgen).

Geeft Mike nog steeds les dan? Op een middelbare school lijkt het me helemaal lastig om gezonde dingen in te voeren.

 
Quote:
Kokosmeel is niet zo heel duur, 1.89 bij de jumbo voor een halve kilo.


ik vermoed dat het dan om kokosrasp gaat. kokosmeel (van aman prana of ander merk) is namelijk wel heel duur (ongeveer een tientje voor een halve kilo). kokosmeel heeft hele andere bak eigenschappen dan de geraspte kokos (die is vetter) en dus lukken je recepten niet als je de een vervangt door de ander.

 
kokosmeel van de nieuwe band is ik meen 4,99 en aman prana bijna 3 keer zo duur( ong 13 euri), de nieuwe band garandeert geen 100% glutenvrij en de tweede wel.

 
een kokosscone geef ik ook wel mee naar school en is zo klaar

http://www.eetgoedvoeljegoed.com/2012/10/kokosmeel-scones-graanvrij.html

dinsdag en donderdag is fruitdag op school, de andere dagen mogen ze andere dingen mee.

Ik vind het best lastig voor 2 dames 2 keer per week overblijfmaaltijd te bedenken wat niet elke keer mee hoeft en dus ook niet saai wordt.

wat geven jullie te drinken mee?

Als het drinken normaal thuis in de koeling staat, blijft het nu zo'n 4-5 uur in de tas zitten, hebben julie andere bekers of kan dit zolang buiten de koeling, want dan geef ik kefir of melk mee voor de overblijf.

die pannekoek spreek mij wel aan :)

voor mij is het drinken wel een dilemma , water willen ze niet, want iedereen heeft "lekker" drinken mee.........

 
Een zelfgemaakte yogurtsmoothie, desnoods met te veel honing en met aardbeien-fruitbeleg, zodat het eruit ziet als een milkshake?

Mike

 
@Tanya ik snap überhaupt niet waarom er zoveel heisa wordt gegeven aan verjaardagen op school, gym, bso enz.

Er moet getrakteerd worden, maar ook met een kindje uit de groep gaan ze nog langs de leerkrachten om een traktatie te brengen.

Ik vind het van de zotte.

De ene ouder is nog gekker dan de andere in het bedenken van zo mooi en zo veel mogelijk trakteren, alsof ze elkaar de ogen willen uitsteken en wat leer je hiermee de kinderen??

Ik heb lekker ddiiiiiiiiit en jij nieeeeettt! pffff

Ik heb de laatste keer op aanvraag van mijn dochter ;-) scones gemaakt en een pot ongezoete jam mee gegeven om erop te smeren en wat dacht je??

Kids kregen de scone mee naar huis en de jam kon zo weer retour in de voorraadkast.

Ze besteden er niet eens aandacht aan!!

Ik vind het belangrijk dat het kind het gevoel heeft extra bijzonder te zijn die dag.

Dus op een versierde stoel en hulpjuf zijn zou al heel bijzonder kunnen zijn......

een houten doos met lades waar in elk vakje iets zit en daaruit mag de job iets kiezen, aan te passen voor elke leeftijd en altijd spannend.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan