Kind 11jaar groeid slecht wat te eten geven?

mamasisi

New member
Goedemorgen,

Mijn zoon van net beina 11 groeit qua gewicht slecht, hij zit met z'n gewicht altijd al op de ondergrens van de groeicurve, maar de laatste tijd komt hij steeds minder aan en buigt de lijn dus nu naar beneden.
Nu was ik zelf ook altijd een spillepootje, dus begrijp dat het wrs ook aanleg is maar wat kan ik hem nu te eten geven wat wel gezond is maar waar hij misschien iets meer van aankomt?
Ik stop het liever niet vol met snoep en fastfood;)
 
We kunnen pas helpen als we weten wat-ie nu zoals op een dag zoal eet en drinkt...

Mike
 
Dag Mamasisi,

Heel herkenbaar verhaal. Een heel goede zaak dat je hem van snoep en fastfood weg houdt. Wij hebben het bij ons zoontje tot tevredenheid kunnen oplossen.

Alvorens hier verder op in te haken de vraag of je kan aangeven welke voeding je zoon niet graag eet of mijdt om de reden dat het te zwaar op de maag valt. Mogelijkerwijs zijn er problemen met de spijsvertering te wijten aan de aanmaak van te weinig maagzuur of een niet goed werkende pancreas.

Tevens de vraag of hij fit of eerder vlug moe is. Zijn er ook nog andere zaken die momenteel bij hem opvallen ?
 
Bedankt alvast voor de snelle reactie's
Hij eet niet heel veel maar wel van alles wat.
Houd niet van aardappelen en bonen. We eten best gezond vind ik. Altijd bruin brood elke dag groente en fruit.
Hij ontbijt elk dag met twee boterhammen meestal met iets zoets jam of hagelslag.
Tussendoor een koek of fruit, tussen de middag 1 of 2 boterhammen. Dan smiddags tussendoor meestal weer wat fruit en savonds warme maaltijd.
Ik heb hem laten controleren op gluten intolerantie maar daar was geen aanwijzing voor.
Veder is hij gezond en levendig;)
Ow drinken doet i niet echt veel uitzicht zelf, maar op de dag drinkt hij gemiddeld 2x yogi 2x appelsap en 2x diksap
 
Welkom mamasisi,

Wat jij onder gezond verstaat en wat wij denken dat gezond is staat behoorlijk ver van elkaar af. Denk je echt dat boterhammen met hagelslag en jam, koek en yogi voedzaam en gezond zijn, heb je weleens gekeken wat er op de etiketten staat? Waarschijnlijk volg je nog het advies van het voedingscentrum? In elk geval goed nieuws, want er is enorm veel ruimte voor verbetering. Je zoon eet nu voornamelijk lege calorieën en suikers.

Ik zou zeggen ga je eens inlezen op het alleen lezen forum en/of op de site van Poekie, daar staat veel informatie van het forum wat overzichtelijker bij elkaar. Dan krijg je een idee van wat traditionele voeding inhoudt en kun je gerichter vragen stellen als je die dan hebt.
 
Vivianne.

En de dunne darm maakt ook enzymen voor de eiwit vertering.

http://wetenschap.infonu.nl/anatomie/129086-spijsvertering-vertering-en-opname-van-eiwitten.html



Enzymen van de dunne darm in de eiwitvertering
De dunne darm maakt drie enzymen:
Aminopeptidase is een exopeptidase en splitst aminozuren van een eiwit af
Tripeptidase is een enzym wat met name tripeptiden splitst in aminozuren en dipeptiden
Dipeptidase is een enzym wat dipeptiden splitst in aminozuren



 
Als ik vergelijk wat wij eten tevenover wat een boel anderen doen,dan vind ik dat wij het redelijk goed doen.
Ik vind bruine boterhammen met hagelslag namelijk altijd nog een heel stuk gezonder dan niet ontbijten of witte bolletjes met smeerworst! of elke dag kant en klaar opwarm zooi als avond eten en enkel snoep als tussendoor.
Ik heb m'n bericht geplaatst om te kijken of iemand antwoordt op m'n vraag kon geven niet om beoordeeld te worden.
 
Als je echt alleen maar kan kiezen tussen hagelslag en smeerworst vind ik smeerworst zelf beter. Kijk dit maar eens en dan zul je snappen waarom wij het standaard Nederlandse eetpatroon ongezond vinden.

 
Mamasisi, je bent snel op je teentjes getrapt. Als je niet tegen kritiek kan, dan is dit niet de plek voor jou.

Mike
 
Klopt, het kan nog slechter, maar wat wil je nu, hulp of applaus? Ik krijg geen kick van kritiek geven op mijn vrije zaterdag en geef hier gratis advies weg, dus graag of in het geheel niet.
 
Dan liever niet.
Ik kwam hier omdat ik geen advies van het voedingscentrum wilde.
En ik kan prima tegen kritiek maar dan graag opbouwende. Dus in de trand van probeer eens dit in plaats van dat...
Ik hoef niet te horen wat ik allemaal verkeerd doe, maar zou graag tips krijgen om op een gezonde wijze het gewicht van mijn zoon omhoog kan krijgen.
Maar blijkbaar ben ik daarvoor hier op de verkeerde plek.
 
zou graag tips krijgen om op een gezonde wijze het gewicht van mijn zoon omhoog kan krijgen.
Maar blijkbaar ben ik daarvoor hier op de verkeerde plek.

Nee, je zit hier prima voor tips, maar daarvoor moet je wel even :


horen wat ik allemaal verkeerd doe

Maar daar heb je geen trek in, prima, doei!
 
je heb wel tips gekregen hoe je het beter aan kan pakken en ik vind ze ook niet negatief bedoeld. Ik zal er even een paar voor je samenvatten:

Ik zou zeggen ga je eens inlezen op het alleen lezen forum en/of op de site van Poekie, daar staat veel informatie van het forum wat overzichtelijker bij elkaar. Dan krijg je een idee van wat traditionele voeding inhoudt en kun je gerichter vragen stellen als je die dan hebt.



En ik vond jouw opmerkingen dat jullie al heel erg gezond aten er juist op wijzen dat jullie het voedingscentrum willen blijven volgen en hierbinnen aan de slag willen om je zoon wat meer steviger te laten zijn. En dat je toevallig op dit forum bent gekomen niet wetende dat er verschillende visies op gezonde voeding zijn. Je gaat me toch niet vertellen dat er ook echt voedingstoffen in yogi zitten waar je ook echt wat mee kan doen? Vervang het eens door deze: https://www.fatsforum.nl/topic/mikes-yogurtsmoothie/
 
@ Maarten

Goed dat je dit opmerkt. De kans zit er in dat de vezels van het zgn. bruine brood de darmwand beschadigd hebben en dan krijg je problemen met de eiwitvertering.

@ Mamasisi

Voor het geval dat je nog moest meelezen, het bericht dat een beperkte gewichtstoename (= failure to thrive) kan samenhangen met te weinig inname van vitamine B12 uit de voeding of een verstoorde B12-opname.

B12 haal je uit vlees van grasgevoerde dieren, vis, onbewerkte zuivel en ook eieren van grasgevoerde kippen.



 
als je applaus wilt zijn er andere sites zoals Viva. (doen ze daar aan applaus eigenlijk?)
Forumleden worden er wel eens moe van dat er een grote groep nieuwe leden is die zich zonder fatsoenlijk of überhaupt in te lezen op deze site direct vragen gaan stellen. Aangezien iedereen hier van advies wordt voorzien, lijkt het mij respectvol naar de leden toe om je eerst in te lezen.
Wij dragen hier niemand iets na, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
 
-geen granen, als toch dan dan gefermenteerd of gekiemd.
-geen suiker. Dus geen yogi.
-veel minder koolhydraten, maar daar gaat iets meer tijd in zitten, dus laat dat maar vanzelf geen als je de "wel" lijst gaat invoeren. (in zijn eten zit nu alleen maar koolhydraten behalve misschien bij het avondeten)

wel:
-rauwmelkse kaas (ook veel lekkerder)
-rauwe melk of nog beter kefir van rauwe melk.
-meer dierlijk vet
-één ei of meer naar behoefte per dag. (zacht gekookt)

Begin daar eens mee. (dit is een minimale lijst)

ps. waarom die gluten test?
 
Forumleden worden er wel eens moe van dat er een grote groep nieuwe leden is die zich zonder fatsoenlijk of überhaupt in te lezen op deze site direct vragen gaan stellen.

Ik word niet zo moe van mensen die zich niet inlezen. Waar ik niet goed van word is dat wanneer je beleefd oppert dat die fucking boterham met hagelslag misschien niet het allerbeste is dat ze haar kind met nb groeiachterstand kan geven dat ze dan gelijk geïrriteerd reageren en commentaar geven dat het altijd nog slechter kan, wat is dat nu voor een kul argument???

Nu we het er toch over hebben: De boterham met hagelslag, ik kan er bijna een boek over schrijven, zo'n heilig huisje, heb het lef niet om die te bekritiseren, want dan gaan we in Nederland op de barricade! dan hebben we het ineens over zelfbeschikkingsrecht en het beperken van vrijheden!


http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/10/foodwatch-of-voedselverbiedfetisjisme/
http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/10/nederland-in-de-bres-voor-hagelslag/
http://www.telegraaf.nl/vrouw/actue...n_kinderen_een_boterham_met_hagelslag___.html
http://www.hoemannendenken.nl/2014/11/01/betutteling-op-je-boterham/

Vraag een Nederlander om zijn recht op privacy op te geven om zogenaamde terroristen op te sporen en het standaard antwoord zal zijn: "Ik heb niks te verbergen hoor". Maar kom niet aan zijn boterham met hagelslag!

Wat zijn we trots op ons nationaal ontbijt! Wat een armoede, kijk en vergelijk:
http://www.brekend.nl/2014/10/28/zo-ontbijten-kinderen-hier-en-in-de-rest-van-de-wereld/
In arme landen krijgen ze nog een voedzamer ontbijt, maar goed het kan nog erger...

Hetzelfde zag je trouwens in de discussie over snoepautomaten in het ziekenhuis:
http://www.nu.nl/salland/3985210/deventer-ziekenhuis-haalt-geen-snoepautomaten-weg.html
http://www.rtlnieuws.nl/editienl/ziekenhuizen-onder-vuur-om-snoepautomaten

Lees de commentaren eens, mensen struikelen over elkaar om betutteling te roepen en 'strijden' voor het recht op snoepgoed, echt ongelooflijk.
Preventief fouilleren legitimatieplicht, cameratoezicht, vrijgeven van gegevens tussen bedrijven en de belastingdienst wordt allemaal zonder noemenswaardig protest ingevoerd, maar als je toch al ziek bent ook nog de marsen en twixen "afpakken", daar trekken we de grens.
 
@Tanja: Voor vele in het ziekenhuis gaat het toch niet goed komen, gun ze dan die marsen ook maar..
(serieus: bij wondgenezing is voeding zeer belangrijk)
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan